Bukefalos 28 år!

När är det okej att ringa okända?

Som rubriken antyder; vilken tid på morgonen tycker ni att det är okej att ringa upp okända människor?

En köpare från Tradera ringde mig i morse, klockan 08.44!! När jag inte svarade (för kl var 08.44) så ringde hen igen kl 08.48. När jag inte svarade då heller så dröjde det inte mer än 5 min så ringer sambons telefon. Då har hen alltså letat upp sambons nummer på nätet och ringer och väcker honom.

Blir så jävla irriterad. Jag tycker det är olämpligt att ringa folk man inte känner innan kl 10 på förmiddagen men jag anser det vara rent ohyfsat att ringa innan klockan ens har slagit 9. Dessutom flera gånger och på olika nummer. Vad sägs om att VÄNTA tills jag ringer upp eller försöka igen lite senare?!

Överreagerar jag? När tycker ni att det är okej att ringa?

Jag har bönder som en huvudgrupp av min kundkrets, så är van att bli uppringd vid 06:30 på morgonen för att de vill boka tid. Då svarar jag inte ;)

Själv skulle jag dock aldrig få för mig att ringa nån jag inte känner före 09, eller efter 18 på fast telefon.
 
Jag har bönder som en huvudgrupp av min kundkrets, så är van att bli uppringd vid 06:30 på morgonen för att de vill boka tid. Då svarar jag inte ;)

Själv skulle jag dock aldrig få för mig att ringa nån jag inte känner före 09, eller efter 18 på fast telefon.
Efter 18:00 på fast telefon?
Varför?
 
Jag har bönder som en huvudgrupp av min kundkrets, så är van att bli uppringd vid 06:30 på morgonen för att de vill boka tid. Då svarar jag inte ;)

Själv skulle jag dock aldrig få för mig att ringa nån jag inte känner före 09, eller efter 18 på fast telefon.

Du förväntar dig inte att kunna få tag på folk som jobbar kontorstid antar jag? ;)
 
Händer då och då att företag ringer kl. 21 på den fasta telefonen och eftersom jag oftast är vaken är jag väl bara grinig men tycker det är väl sent. Rent generellt är jag dock en kvällsmänniska och jobbar ibland till 22 så ser hellre att folk ringer på kvällen än åtta på morgonen men tyvärr håller väl resten av samhället inte med. Sen är det en annan sak om det är ett samtal man väntar sig från ex. sjukhus än en privatperson som ringer om något icke akut.
 
Det blir ju jättesvårt att ta hänsyn till allas tider tänker jag... Jag jobbar natt och när jag sover är det ju dagtid, typ mellan 08-12 ungefär. Väldigt vanlig ringtid, så jag får helt enkelt sätta telefonen på ljudlös och stänga av vibrationer, annars hade jag blivit tokig!
Såhär har jag också det i perioder. Jag är timanställd och arbetar för det mesta nätter, och därav har jag inget fast schema. Vill jag inte bli störd av någon stänger jag av både ljud och vibrationer. Främlingar och vänner är välkomna att ringa så mycket de bara orkar när jag sover på dagen, för jag kommer ändå inte vakna av det. Är det något viktigt får väl folk spela in ett meddelande eller ringa min sambo/mamma/pappa.

Jag accepterar det faktum att en större del av samhället arbetar kontorstider, eller snarlika tider, och blir inte irriterad när folk ringer från 07.30. För egen del brukar jag ringa mellan 08.00-21.00. Att andra jobbar natt, har små barn eller annan anledning bryr jag mig väldigt lite om. Stäng av telefonen om ni inte vill bli störda. Man kan inte anpassa telefontider efter varenda människa och någon måste ibland få bita i det sura äpplet.
 
I mitt jobb brukar jag försöka vänta med att ringa tills klockan närmar sig nio, men det är mest för att jag själv är morgontrött :p Jag förväntar mig faktiskt att de flesta är nåbara från klockan åtta och fram till åtta på kvällen, nio om det är viktigt. Om man avviker från dygnsrytmsnormen så mycket att det inte går att ringa under normala kontorstider tycker jag att man själv får ansvara för att stänga av sin telefon. Precis som att man får hålla sig tyst om nätterna i ett lägenhetshus även om man själv alltid är vaken då.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 252
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 921
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 550
Senast: Lingon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 988
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp