Bukefalos 28 år!

När är det okej att ringa okända?

Hur menar du nu?
Vill man inte bli störd, och inte väntar nåt viktigt samtal så stänger man om man vill - istället för att reta upp sig på att någon ringer olämpligt.

Visst - hänsyn och hyfs är bra, men det funkar uppenbart inte att lita på att folk har det.

Jag menar att man inte ringer mitt i natten eller skickar sms fem på morgonen, som vissa småbarnsföräldrar i min bekantskapskrets har gjort. Jag menar att man tänker på att man kan ringa eller messa en olämplig tid. Jag messar inte ens en av mina bästa vänner sent på kvällen för jag vet att hon lägger sig tidigt och hon kan ha missat att stänga av ljudet på mobilen. Hon messar inte mig tidigt på morgonen för hon vet att jag kan ha glömt att stänga av ljudet.

Jag har anhöriga som varit sjuka i perioder och har därför varit tvungen att ha på ljudet på mobilen vissa nätter.
 
Jag brukar sätta min telefon (iPhone) i "Stör ej" läge. Det innebär att man kommer direkt till svararen om man ringer och alla andra notiser ger varesig vibration eller ljud. Dock så kan man lägga in telefonnummer bland favoriter, som alltid kommer fram och då ringer det som vanligt. Har också att ringer man 2 ggr inom 3 minuter(tror jag det är) så går det andra fram - tänker att då är det nog någon som behöver nå en.

På favoriter har jag familj och såna som kan vara bra att de alltid kan nå mig. :)

Då ska jag se till att lära mig ställa in det!

Problem dock om man vill ringa mig från sjukhus.
 
Haha...
Kom att tänka på vänner till mig som när de hade småbarn kunde ringa vid sju en söndagsmorgon.
De glömde bara bort att inte alla hade varit vakna sen fem..
 
Jag menar att man inte ringer mitt i natten eller skickar sms fem på morgonen, som vissa småbarnsföräldrar i min bekantskapskrets har gjort. Jag menar att man tänker på att man kan ringa eller messa en olämplig tid. Jag messar inte ens en av mina bästa vänner sent på kvällen för jag vet att hon lägger sig tidigt och hon kan ha missat att stänga av ljudet på mobilen. Hon messar inte mig tidigt på morgonen för hon vet att jag kan ha glömt att stänga av ljudet.

Jag har anhöriga som varit sjuka i perioder och har därför varit tvungen att ha på ljudet på mobilen vissa nätter.

Inget problem om man umgås med folk som har hyfs (och samma rutiner), men som jag skrev så kan man inte förlita sig på det och då är det väl lättast att ta eget ansvar. Eget ansvar är aldrig fel, tycker jag :)
 
Hur menar du nu?
Vill man inte bli störd, och inte väntar nåt viktigt samtal så stänger man om man vill - istället för att reta upp sig på att någon ringer olämpligt.

Visst - hänsyn och hyfs är bra, men det funkar uppenbart inte att lita på att folk har det.

Fast varför har hyfsen försvunnit? Smartphones gör folk mindre kapabla att ta ansvar för sina handlingar?

I det här fallet så hade jag ljud och vibrationer avstängt, det är hela beteendet jag retar mig på.
 
Jag håller med, om man vill sova längre på morgonen utan att bli väckt är det väl bara att stänga av ljudet på telefonen istället för att bli arg och skriva ut sin surhet på ett forum..

Jag skulle aldrig ringa flera gånger på rad dock och definitivt inte börja snoka upp ev sambo! Låter helkonstigt. Men telefontider mellan 8-20 anser jag normalt, trots att jag ofta sover längre än så.

Jag ber om ursäkt om min tråd inte faller hennes höghet i smaken. Läs inte då.
 
Fast varför har hyfsen försvunnit? Smartphones gör folk mindre kapabla att ta ansvar för sina handlingar?

I det här fallet så hade jag ljud och vibrationer avstängt, det är hela beteendet jag retar mig på.
Precis.
Jag tror också något har hänt i samhället dvs man förväntas alltid svara och vara tillgänglig.
Många blir ju enormt frustrerade om man inte svarar direkt. Medan jag tycker man lämnar meddelande och så får den andra återkomma.
 
Inget problem om man umgås med folk som har hyfs (och samma rutiner), men som jag skrev så kan man inte förlita sig på det och då är det väl lättast att ta eget ansvar. Eget ansvar är aldrig fel, tycker jag :)

Det blir svårt när man måste ta eget ansvar för flera saker som krockar. Jag har haft en nära anhörig som legat på psyket flera gånger och då har det varit mitt ansvar att vara tillgänglig dygnet runt, men samtidigt vill jag inte vara tillgänglig för alla andra.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag håller med, om man vill sova längre på morgonen utan att bli väckt är det väl bara att stänga av ljudet på telefonen istället för att bli arg och skriva ut sin surhet på ett forum..
.
Jag tycker tvärtom det var ett bra ämne.
Något har hänt i samhället tycker jag. Folk förväntar sig att de ska kunna nå en jämt och blir stressade om man inte svarar direkt,

Sen blir det ju trist tycker jag om trådar
bara ska innehålla det folk är nöjda med. :)
 
Det blir svårt när man måste ta eget ansvar för flera saker som krockar. Jag har haft en nära anhörig som legat på psyket flera gånger och då har det varit mitt ansvar att vara tillgänglig dygnet runt, men samtidigt vill jag inte vara tillgänglig för alla andra.

Nå då måste DU väga "för" och "emot". Bara för att jag tycker att det är eget ansvar att se till att man inte blir störd då man inte blir störd så betyder det givetvis inte att just det passar in på alla och allting hela tiden.

Jag säger såhär - det är på eget ansvar att avgöra om man vill ta risken att bli störd eller inte. Bättre?
 
Jag brukar aldrig lämna ut min nummer, utan väljer istället e-postadress. Jag har hemlig nummer också, så det är ingen som ringer och stör på opassande tider.
 
Jag tycker tvärtom det var ett bra ämne.
Något har hänt i samhället tycker jag. Folk förväntar sig att de ska kunna nå en jämt och blir stressade om man inte svarar direkt,

Sen blir det ju trist tycker jag om trådar
bara ska innehålla det folk är nöjda med. :)

Håller med. Hade inte Facebook mellan maj-augusti. Var inte poppis. Och när jag tidigare dissat Facebooks egna chattprogram messenger så har folk blivit frustrerade att svar kan dröja. Min mamma kan ringa, skicka sms och maila inom loppet av 10 min om jag inte svarar. Galet!
 
Hur tänker du att man ska hantera att man kan behöva bli nådd av vissa?

Det blir ju jättesvårt att ta hänsyn till allas tider tänker jag... Jag jobbar natt och när jag sover är det ju dagtid, typ mellan 08-12 ungefär. Väldigt vanlig ringtid, så jag får helt enkelt sätta telefonen på ljudlös och stänga av vibrationer, annars hade jag blivit tokig!

Jag känner väldigt många som jobbar t ex natt, så för mig känns inte "kontorstider" som det normala, även om jag inte ringer folk när jag själv jobbar. :p
 
Det bästa hade ju (för mig i allafall) varit en funktion som inte bara släpper igenom ljud från vissa nummer, utan som släpper igenom akut-samtal enbart - från alla nummer. Tänk så smidigt!! :idea::idea:
 
Håller med. Hade inte Facebook mellan maj-augusti. Var inte poppis. Och när jag tidigare dissat Facebooks egna chattprogram messenger så har folk blivit frustrerade att svar kan dröja. Min mamma kan ringa, skicka sms och maila inom loppet av 10 min om jag inte svarar. Galet!

Haha, så gör min mamma också!
Fast hon ringer - skickar sms - skickar på messenger. Som om ett ställe inte räckte liksom...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 252
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 925
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 551
Senast: Lingon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 990
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp