När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Alindra2000

Trådstartare
Det här med "rätt tid" att skaffa barn, finns det? Känns som att alla diskuterar det rätta tillfället (ja även jag) men när är det då? I mitt fall så är inte nu aktuellt alls eftersom jag helt enkelt jobbar med kroppen och är beroende av hur den ser ut så graviditet nu går bara inte, trots att den förbaskade klockan tickar och jag blir grön av avund till alla nyblivna mammor.

Men sen tänker man ett steg till, sen då? Alla dem som vill studera klart först, de kan ju inte skaffa barn direkt efter för då vill man jobba några år så man har ngt att stå på och att komma tillbaka till. Sen om man väl jobbat några år och är påväg att avancera inom sitt jobb, inte är det rätt tid då heller?

Ni kanske förstår vart jag vill komma? Tror att många (inkl jag) gärna struntar i många saker för att få barn men ändå på ngt sätt vill att allt skall vara så jäkla perfekt innan man skaffar barnet, dels för att man vill ge barnet ett bra liv och dels för att man helt enkelt tänker att de är så det "ska" vara.

Så, gott folk som är föräldrar... När är rätt tid att skaffa barn?
(Förstår mkt väl att det är olika, frågan är mer menad för hur du tänkte själv och om det blev som du tänkt)
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Rätt tid handlar för min del inte om yttre omständigheter utan om något som sker inuti en. En känsla och när den infinner sig är det rätt tid. För mig och min sambo är definitivt inte alla yttre omständigheter perfekta. Jag jobbar bara 30% och kommer inte få särskilt hög föräldrapenning så försörjningen hänger till stor del på min sambo och vi kommer inte ha det så fett (men vi är vana vid att leva snålt så det är för oss inte ett problem). Jag har inte pluggat färdigt, vi bor långt ifrån släkten...

Jag kan säkert rabbla upp en massa yttre omständigheter som skulle kunna vara bättre, men det spelar ingen roll. Både jag och min sambo vill bilda familj nu. För oss är rätt tid nu även fast andra som bara ser till de yttre omständigheterna kanske har svårt att förstå det.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Rätt tid för oss var när jag hade fast jobb, vi hade gift oss och precis köpt hus.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Jag är inte förälder än - men snart...

Jag är en sådan som skulle ha allt på plats innan - utbildning, jobb, man, inte nödvändigtvis gift, men nu blev jag det också. Jag är inte så barnkär (men sitt eget barn kan man nog inte motstå) så jag har inte längtat efter barn direkt.

Utbildning klar vid 25, jobb direkt, träffade den "rätte" vid 27, gift vid 32, börjada barnverkstan då - och inget hände... Det tog nästan fyra år och tre IVF-försök att få till pyret i magen. Det var inte så jag tänkte, hade jag vetat detta hade jag antagligen börjat försöka redan 2-3 år efter jag träffat min man. Han säger samma sak, det var han som ville att vi skulle gifta oss innan. Alltså det går inte att planera detta, känner man att man vill ha barn så är det alltid "rätt tid". Det underlättar naturligtvis om man har jobb så att man får en ordentlig föräldrapenning, men allt går att klara så det är inte nödvändigt.

Vi bor tex bara på 70 kvm och skall bygga till nästa år (med en liten bebis - det blir en utmaning) så allt var inte riktigt på plats som jag tänkt, men det får gå ändå.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Det är nog aldrig "rätt tid" :grin: Det är alltid saker som ska göras, har påbörjats osv men på något sätt anpassar man sig och det blir bra ändå! :laugh:
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Inte när man efter år av jobb har tagit time out för att fundera på vad man ska göra härnäst och lever på sparpengar och pengar från hästförsäljning. Föräldrapenningen blir så duktigt hög då :p

Men det går ändå :)
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

När jag blev gravid så var det för att vi båda hade fast jobb, bra boende och ekenomi samt att känslan fanns där.

Nu idag känner jag att visst vill man ha barn och det vill min sambo med. Men att tiden inte är rätt. Jag har precis fått fast jobb och vill jobba ett tag, min sambo ska plugga i 1 ½ år och sen hitta ett jobb och sen jobba ett tag han med. Sen vill vi helst skaffa hus innan barnet kommer. Känslan finns redan där för oss båda, men vi vill helst ha allt ordnat innan.

Mvh
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Att få barn är det viktigaste jag gjort hittills någonsin i mitt liv. Att det skedde just nu var för att jag ville det och för att min sambo höll på att bli gammal.

Allt annat kan man göra senare i livet, plugga, köpa hus mm men skaffa barn kan man bara göra ett par år av sitt liv. Så resonerar jag i alla fall.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Det är nog aldrig "rätt tid" :grin: Det är alltid saker som ska göras, har påbörjats osv men på något sätt anpassar man sig och det blir bra ändå! :laugh:

Så egentligen kan man väl säga att det blir rätt tid iaf!
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Det här med "rätt tid" att skaffa barn, finns det? Känns som att alla diskuterar det rätta tillfället (ja även jag) men när är det då? I mitt fall så är inte nu aktuellt alls eftersom jag helt enkelt jobbar med kroppen och är beroende av hur den ser ut så graviditet nu går bara inte, trots att den förbaskade klockan tickar och jag blir grön av avund till alla nyblivna mammor.
Ärligt talat, tycker du att ditt jobb är viktigare än att bilda familj?

Först läste jag det som att du hade ett kroppsarbete, dvs tungt. Och DET är inget hinder - dels så kan man jobba ändå så länge kroppen tillåter det och annars har man rätt till havandeskapspenning.

Sen läste jag igen och antar att du är modell eller något sådant.
Och ärligt talat, jag hade bytt jobb om jag hade börjat längta efter barn och det inte funkar med lite mage på jobbet.
Det är nog aldrig "rätt tid" :grin: Det är alltid saker som ska göras, har påbörjats osv men på något sätt anpassar man sig och det blir bra ändå! :laugh:
Instämmer.
Vill man inte fatta beslut om att starta bebis så kan man hitta miljarder undanflykter - måste plugga klart, få fast jobb, köpa hus, köpa snöslunga, hästen börjar gå så bra så vi ska upp i klasserna på tävling etc etc. Och dessa undanflykter kommer ALLTID finnas.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Lagom ålder är runt 28 år. Före dess behöver man få vara ung och göra annat och senare så blir det tight med tid om man vill ha flera barn.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Lagom ålder är runt 28 år. Före dess behöver man få vara ung och göra annat och senare så blir det tight med tid om man vill ha flera barn.
:eek:
Hur många har du tänkt dig då? 15?

Jag fick min första när jag var 34 och har två till efter det.

En av mina kollegor var nog också 34 när hon fick sin etta, hon fick sitt femte i juli...
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Vad säger att man kan få barn direkt man vill då? Jobbigt om man börjar försöka ett par år efter trettio och efter något år inser att det inte går, då är det utredningar, det är då inte säkert att man får barn. Skaffar man första vid 34 är det inte säkert att man hinner två till. Inte ens ett, då chansen att bli gravid minskar betydligt efter 35.

kl

Mino: Jag tror att allt sådant är individuellt. Vissa vill skaffa barn tidigt, vissa senare, inget av det är fel. Har man längtat efter barn sedan man är fjorton är inte rätt tid när man är kring 28, känner man sig inte redo när man är runt 28 måste man inte skaffa då - även om man vill ha fler barn senare.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Lagom ålder är runt 28 år. Före dess behöver man få vara ung och göra annat och senare så blir det tight med tid om man vill ha flera barn.

Alla säger att man ska leka av sig, vara ung så länge man bara kan. Men vem säger att man inte kan vara ung mamma också? Jag vill ha barn tidigt, gärna om 1-2 år. För att jag har längtat efter att skaffa barn sen jag var 15 år. Det har alltid varit den innersta längtan för mig.

Nu har jag det riktigt bra, jobbar extra utöver skolan, kommer inte ha några problem med att hitta jobb sen (vården), bor hos min pojkvän som är 25 år och redan har ett barn, och så har vi en tvåa tillsammans. Som jag känner det så är det bara skolan kvar, sen så kan jag försöka skaffa barn, för tänk om det tar flera år? Jag vill och ska vara en ung mamma. Jag har sen jag var 12 år varit barnvakt åt grannbarnen, och är numera plastmorsa.

Men 28 år? Jag är 18 år nu och never att jag väntar tills jag är 28 år, det är väldigt indviduellt :)
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

tja mitt svar på frågan är väl lika relevant som nåt annat svar... En sån här fråga går ju självklart inte att ge något vettigt svar på men 28 år är ett lika bra svar som nåt annat på frågan om när det är optimalt. Ett annat svar skulle kunna vara att skita i allt annat (jobb, bostad etc) och bara skaffa en sak: lämpligt pappamaterial.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Nåja. Börjar man när man är 34 så kan man verkligen inte räkna med att man kommer att kunna bli gravid 5 gånger. Däremot kanske man upptäcker att man gärna skulle vilja ha 5 barn och så funkar inte det.

Frågan gällde ju inte vad som är möjligt, utan när som är rätt/lämplig tid. Ingen skulle råda en 25-åring som frågar att vänta med att skaffa barn till 34.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Lagom ålder är runt 28 år. Före dess behöver man få vara ung och göra annat och senare så blir det tight med tid om man vill ha flera barn.

Vaddå vara ung och göra annat? Vad är man borde göra innan dess då?
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

det blir väl aldrig rätt tid däremot tidpunkter som passar desto bättre;):rofl:
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Lagom ålder är runt 28 år. Före dess behöver man få vara ung och göra annat och senare så blir det tight med tid om man vill ha flera barn.

Jag var 21 år när jag blev mamma, och jag kan inte komma på vad det är för saker du menar.

22½ år, gift, villa, kombi och sjukt sugen på ett barn till :love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 657
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 389
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 869
Senast: LaMagia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp