När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Vaddå vara ung och göra annat? Vad är man borde göra innan dess då?

Spendera alla sina pengar på billiga charterresor, alkohol och kläder man inte ens hinner använda innan de är omoderna för att sen vakna upp på sin 28 år och ha en minneslucka mellan 18-28 år och helt plötslig ha villa, vovve och volvo och barn på väg? :angel:
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Vaddå vara ung och göra annat? Vad är man borde göra innan dess då?

Supa!!!!!!


(det är vad alla runt omkring mej tycker i alla fall. Och de tycker synd om mej som inte kan göra det. Själv tröttnade jag på supandet och vara ute hela nätter när jag var runt 20. Att ha barn är en jättetrevlig anledning att slippa stanna uppe hela natten och sitta och lyssna på dryga fulla människor!)
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Så världen är uppdelad i folk som skaffar barn tidigt och de som super bort skallen? Hmm... Undrar vilken planet jag kommer från. :D Jag har inga barn, aldrig varit full, aldrig varit på charter. Sprätter förvisso en del pengar, men det är ju inte direkt ett singel- och barnfrittspecifikt beteende. Jag har gjort en massa saker förutom att supa och skaffa barn, how about that? ;) Saker som dessutom hade varit lite knepiga att göra så som jag gjort dem om jag hade haft barn, och det är saker jag för allt i världen inte hade velat ha ogjort.

Sen begriper jag inte var ni träffar alla UFO:n som tycker synd om er för att ni inte kan vara ute och festa, jag har ALDRIG festat och ingen tycker synd om mig för det - det är ju mitt val och det respekteras. Och nog för att jag tycker det är puckat att supa, men jag känner näääästan lukten av lite avundsjuka som måste döljas med "Jag växte ändå ifrån det där när jag var typ 12...". Men jag kan ha fel.

För min del är det optimalt att skaffa barn när jag hittat ett riktigt bra pappamaterial. Jag blir mörkrädd över hur otroligt okräsna många tjejer (och för all del killar) är och jag tänker inte hamna där. (Innebär det att jag ALDRIG skaffar barn; so be it. Att ha barn är ingen rättighet i min värld.)

Alla andra saker som jobb, utbildning, boende, ekonomi yadiyadayada, sånt löser sig alltid om man är två personer som är bra föräldramaterial. Är man inte bra föräldramaterial är det kört oavsett yttre förutsättningar vilket man ser gång på gång på gång...
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Alla andra saker som jobb, utbildning, boende, ekonomi yadiyadayada, sånt löser sig alltid om man är två personer som är bra föräldramaterial. Är man inte bra föräldramaterial är det kört oavsett yttre förutsättningar vilket man ser gång på gång på gång...

Lika klok som vanligt!
(Inget fel på resten av inlägget, men det sista stycket var verkligen tokbra.)
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Spendera alla sina pengar på billiga charterresor, alkohol och kläder man inte ens hinner använda innan de är omoderna för att sen vakna upp på sin 28 år och ha en minneslucka mellan 18-28 år och helt plötslig ha villa, vovve och volvo och barn på väg? :angel:

Aha. Jag får väl räkna mig som en freak som redan tagit mig ur den fasen för länge sedan då. :D
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

*kl*
Det enda jag tycker är fel, är om man planerar barn fast man bara är 15-16-17 och bor hemma och inte har någon inkomst. Jag tycker man ska ha gått ut gymnasiet, ha eget boende och gärna ha jobbat lite så man inte får lägsta fp. I övrigt ska man göra som man känner, tycker jag, man vet ändå aldrig hur framtiden ser ut.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Min egna devis på området lyder:

Vi är redo att bli föräldrar när vi båda två tycker att det vore toppen att själva vara barn åt oss och växa upp i vår familj.Kan vi erbjuda trygghet,kärlek och TID för barn utan förbehåll?

Personligen tycker jag det innefattar alla bitar och det tog några år för oss innan vi kunde bocka av just ovanstående fråga utan att tveka på någon punkt.:)
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Ärligt talat, tycker du att ditt jobb är viktigare än att bilda familj?



Sen läste jag igen och antar att du är modell eller något sådant.
Och ärligt talat, jag hade bytt jobb om jag hade börjat längta efter barn och det inte funkar med lite mage på jobbet.
.

Ja det är så du ser på det.

Jag å andra sidan har tränat så gott som hela livet och alltid ätit "rätt" för att vara på den plats jag är nu dvs tävlar aktivt och är stolt över att det går så bra. För mig är det en livsstil och inte bara mitt jobb.

Visst att jag längtar efter barn och vill absolut ha det. Men det får vänta ett tag till, det tog mig många år att ta mig dit där jag är nu och eftersom jag fortfarande är "ung" så får barn vänta ett tag till.

Förstår inte varför mina skäl (i detta fall att jag inte kan ha just magen) skulle vara sämre än någon annans. Det är inte rätt tid helt enkelt.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Hej TS! Jag har inte läst igenom alla svar, men jag blir alltid lika förvånad över uttrycket " skaffa barn". Tror verkligen folk att , " nu vill jag ha barn" och så blir man gravid med den tilltänkta pappan? Jag har aldrig använt preventivmedel och bara blivit gravid en gång! Vi har försökt i 18 år men det händer inget. Jag träffade en kvinna en gång som berättade att efter 30 skulle hon "skaffa barn", när hon var 29 ramlade hon i en stentrapp och förlorade känseln från midjan och neråt samt förmågan att bli gravid, tror du att hon ångrar sej?
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Rätt tid att få barn är när man själv känner att det är barn man vill satsa på nu.

När man kan se livet ur någon annans synvinkel och har viljan att ge sitt barn det bästa.

När man inte tycker att det verkar vara en uppoffring att få vara hemma med barnet istället för att göra andra saker.

När man har kärlek och förståelse i överflöd, då är det rätt tid att få barn.

Att få barn är ingen rättighet, jag är så glad att jag fick mina barn tidigt, hade jag väntat så hade det inte blivit några barn, dels för att jag har problem med äggstockarna och livmodern som troligtvis har gjort mej steril (detta kom vid 21 års ålder) och dels att jag har de handikapp jag har.
Det hade inte varit möjligt för mej att ta hand om ett barn på det sätt jag vill nu.

Det värsta är väl ändå när man planerar allt in i minsta detalj, barn kommer inte då, de kan man inte planera in så, de kommer när de kommer.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Hej TS! Jag har inte läst igenom alla svar, men jag blir alltid lika förvånad över uttrycket " skaffa barn". Tror verkligen folk att , " nu vill jag ha barn" och så blir man gravid med den tilltänkta pappan? Jag har aldrig använt preventivmedel och bara blivit gravid en gång! Vi har försökt i 18 år men det händer inget. Jag träffade en kvinna en gång som berättade att efter 30 skulle hon "skaffa barn", när hon var 29 ramlade hon i en stentrapp och förlorade känseln från midjan och neråt samt förmågan att bli gravid, tror du att hon ångrar sej?


Samtidigt kan man ju inte gå och oroa sig för att det värsta tänkbara skall hända. Jag ser det inte som självklart att man blir med barn så fort man känner för det men ser det inte heller som ett alternativ att försöka innan man känner att man kan ge barnet det liv hon/han är värd.

Alla väljer vi våra vägar, mitt val just nu är att hålla på med det jag gör nu ett tag till. Sen hoppas jag av hela mitt hjärta att jag kan bli mamma den dagen som det är rätt. Jag ser det inte som att jag offrar mamma livet bara för att jag inte försöker redan nu.

När jag skrev tråden menade jag inte att jag ville att ngn skulle ge råd för när jag skall försöka bli gravid utan hur de själva tänkte när dem började försöka. Eftersom många tycks leta efter den perfekta tidpunkten så ville jag helt enkelt höra när den var för just dem (eftersom den perfekta tidpunkten nog är just när man får barn, vare sig det var planerat så eller ej)
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

jag tror faktiskt inte att folk letar efter den perfekta tidpunkten. Har man väl bestämt sig så går man inte och väntar utan då kör man på. Jag tror att det är extremt få par som har bestämt sig och vill ha barn men som går och väntar i flera år tills det "passar". Väldigt få livssituationer är så himla omöjliga att anpassa till ett barn. Så de som letar efter det rätta tillfället har helt enkelt inte fattat beslutet och gått igenom processen som krävs för att vilja ta steget, är min uppfattning.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Jag får verkligen inte till nån "rätt tid" i mitt huvud i alla fall! Tror att när man väl har/uppnår nåt vill man lite till. Kanske avancera inom jobbet, tjäna mer pengar osv osv.

Man får nog inte vara för insnöad på att allt måste vara tokspikat innan man skaffar barn.
En inkomst, ett boende o en partner som man vill leva med räcker väl? :D
Går att förändra mycket efter också. Fast vissa är säkert "kontrollfreaks" o vill ha allt klart innan.

Nä, jag tror inte att det finns en rätt tidpunkt :D
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Ja kanske är det så som du säger.

Jag tror att det blir det perfekta tillfället just när man får barn, eftersom det då är det viktigaste i ens liv. Så tror inte ngn planering i världen spelar så stor roll just då.

Jag kanske ska säga att jag längtar tills jag är redo för det helt enkelt.
 
Sv: När är det "rätt tid" att skaffa barn?

Vi planerade aldrig vad vi skulle hinna med innan eller hur vårt liv skulle se ut då vi skaffade barn utan det blev som det blev.
Vi hade varit tillsammans i 6 år, båda hade heltidsjobb sedan 7-8 år och vi hade köpt hus som vi renoverat under 4,5 år då vi båda kände att vi ville ha barn.
När vår dotter föddes hade jag fyllt 26 och min sambo 27 och det kändes helt ok även om vi inte var gifta eller hade pluggat till några fina titlar eller vad vi nu "borde" ha gjort innan.

För oss kändes det helt rätt men det hade det säkerligen gjort om vi skaffat barn tidigare eller väntat några år till också. :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 651
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 383
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 867
Senast: LaMagia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp