När allting går upp

Seabaz

Trådstartare
Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med.

Tänker främst på elpriser och nu bensin/diesel priser...

Antar att mat i affärerna gått upp med?

Hur är det med löner, bidrag och skatt? Följer det ickså, alltså taket höjs?
Reseersättning för att använda egen bil i jobb eller dra av per mil i deklarationen?

Inte en chans att jag hade några extra 30 000 på banken som budget för el tex?

De som bor i de mest drabbade länen, hur har ni klarat att betala elräkningen?
(Vi behöver inte gå in på privat ekonomi här nu men det måste ju finnas folk som är otroligt drabbade och gjort av med sparpengar på elräkningen?)

Den där resan, det där bröllopet eller uppgradering av bil.... ett minne blott?

Eller, hur går det egentlugen för "vanligt" folk? :heart
 
Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med.

Tänker främst på elpriser och nu bensin/diesel priser...

Antar att mat i affärerna gått upp med?

Hur är det med löner, bidrag och skatt? Följer det ickså, alltså taket höjs?
Reseersättning för att använda egen bil i jobb eller dra av per mil i deklarationen?

Inte en chans att jag hade några extra 30 000 på banken som budget för el tex?

De som bor i de mest drabbade länen, hur har ni klarat att betala elräkningen?
(Vi behöver inte gå in på privat ekonomi här nu men det måste ju finnas folk som är otroligt drabbade och gjort av med sparpengar på elräkningen?)

Den där resan, det där bröllopet eller uppgradering av bil.... ett minne blott?

Eller, hur går det egentlugen för "vanligt" folk? :heart

Det är framförallt priset på el (omrörligt elavtal) och bränsle där det än så länge har blivit kännbart. Störst påverkan har det nog än så länge på företag som är beroende av el och drivmedel (transportsektorn) och glesbygd.

Jag pendlar 7 mil enkel väg till jobbet, men har laddhybrid. Elen (fast pris) räcker dock inte hela vägen, och jag gör väl av med ca. 2,5 liter bensin de dagar jag är på jobbet så det är inte så kännbart. Vi har även låg elförbrukning i hemmet. På sambons jobb är det dock flera som försöker göra sig av med sina fyrhjulsdrivna diesel-SUV:ar och byta till något som drar mindre.

Lönerna kommer sannolikt inte att drivas upp då man bör försöka hålla nere inflationen.
 
Har bundet elavtal (band i tid med lite flyt).

Dieseln är inte rolig och jag kommer troligen få möjlighet att sälja min diesel till en firma för ett bra pris i utbyte mot en ren elbil (leasing då förstås), de kommer även och installerar en laddbox. Det är en paketdeal där de främst vill åt barnets pappas firmabil pga stor efterfrågan.
 
Jag har tackat ja en frivillig insats på söndag där de har haft svårt att få ihop folk, och arrangören tror att det ökade bränslepriset ät en del av problemet, det kommer kosta mig 500-600 kr att köra dit.... Bortsett från en hel ledig dag, mycket slitage på utrustning och en del obehag - det är slitigt

Men soppapriset ligger på smätgränsrn där.
 
Lönen följer inte med, i år får jag 1,6 % höjning. Enligt avtal från tidigare år, nu ska facket förhandla till nästa år.
 
Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med.

Tänker främst på elpriser och nu bensin/diesel priser...

Antar att mat i affärerna gått upp med?

Hur är det med löner, bidrag och skatt? Följer det ickså, alltså taket höjs?
Reseersättning för att använda egen bil i jobb eller dra av per mil i deklarationen?

Inte en chans att jag hade några extra 30 000 på banken som budget för el tex?

De som bor i de mest drabbade länen, hur har ni klarat att betala elräkningen?
(Vi behöver inte gå in på privat ekonomi här nu men det måste ju finnas folk som är otroligt drabbade och gjort av med sparpengar på elräkningen?)

Den där resan, det där bröllopet eller uppgradering av bil.... ett minne blott?

Eller, hur går det egentlugen för "vanligt" folk? :heart
Det som har varit tufft är de som i många år har betalat minst för sin el genom att välja ett rörligt pris trots att man har stor förbrukning och inte den buffert man då måste ha. Väljer man rörliga priser måste man tåla tillfälliga extremer. Men man har ju också ”sparat” massor de senaste 15 åren på att välja att inte försäkra sig.

Det har utlovats en elpriskompensation på upp till 2000 per månad för de 3 värsta månaderna.

Nej, löner följer inte med på kort sikt, men vi kan nog räkna med ett otäckt högt inflationstryck de kommande åren.

Visst märks det vid pumpen att fler kronor av lönen går åt till att förflytta sig till arbetsplatsen. Är glad för att jag har min snåla fyrhjulsdrivna SUV-diesel. Det har inte dykt upp några bättre alternativ.
 
Jag bor i ett lån med billigare elpriser än södra Sverige, och band mitt elpris. Men har gjort investeringar för att minska förbrukningen, bytt värmesystem och installerat värmepump. Vi hade tur och sålde sambons törstiga pickup i somras! Den hade inte varit kul att köra nu. Vi har två bilar, sambon måste köra till jobbet dagligen, jag kan jobba mycket hemifrån och låter min bil stå så mycket det går.

Men jag är betydligt mer orolig för våra bönder, hur ska de ha råd att fortsätta fodra sina djur?
 
Jag kan lägga till att jag är glad över att vi har lyckats minska elförbrukningen i huset sedan vi flyttade in. Från 16 000 kwh som den ensamstående damen (80 år) förbrukade, till 9000 kwh per år. I år satsar vi på att komma under 8000 kwh.

Jag har inte lyckats mer än lite, förbrukningen är direkt proportionell mot utetemperaturens nivå under höst-vinter-vår. Men 45000 kWh till 41000 kWh är också en minskning. Svårt att veta bara om den är effekt av åtgärder eller helt enkelt bara en något högre temperatur från utsidan.

Nu har jag dessutom bytt till rörligt pris, och hoppas på att kunna låsa priset vid bättre tillfälle. Det blir extra genomgång den dag prismodellen ändrar sig så att ingen onödig kWh finns där och lurar.
 
Senast ändrad:
Visst är det lite dyrare men än så länge känns det lugnt för min del. Men så bor jag i hyresrätt och jobbar hemifrån tre dagar i veckan.
 
Äntligen första gången jag ser/hör någon som lyfter fram våra bönder! Det är katastrof på flera sätt för dom; hög dieselkostnad, högre priser på konstgödsel, dyrare el osv. Undrar hur många bönder som kommer gå under :crazy:
Vi som är i branschen hör det ofta. Det jobbas på att hitta stödformer som lindrar krisen. Men redan innan var det inga fantastiska affärer som gjordes i primärproducentledet, så ganska många har taskiga marginaler - så vi riskerar att många företag får lägga ned.
 
Dieseln har gått upp med fyra kronor/litern under den vecka brorsan har varit här, och han ska köra hem till Piteå från Stockholm när de åker hem på Söndag. Inte skitkul direkt.
 
Men jag är betydligt mer orolig för våra bönder, hur ska de ha råd att fortsätta fodra sina djur?
Och ha råd att jobba och producera mat öht... Det enda man kanske kan hoppas på är att priserna på mat från ställen långt borta blir dyrare, så att folk pga det köper mer närproducerat. Det BORDE ju kosta en slant att importera många av de saker som kan produceras här i Sverige. (för nej, jag tror tyvärr inte att folk tänker att de ska köpa svenskt för att stötta bra djurhållning, svenska bönder m.m. utan det blir priset som avgör)

Jag är också lite orolig för tex vårdpersonal som jobbar så att de måste köra bil till jobbet. Bara i min nära bekantskapskrets vet jag två personer som jobbar inom äldrevården och som inte tjänar några doktorslöner direkt. Likförbannat bor de på orter med dålig eller ingen kollektivtrafik och jobbar på tider som inte är de populäraste för de få bussar som faktiskt går. De har också för långt för att kunna cykla så bilen behövs. Om de inte har råd att åka till jobbet, hur ska då de äldre få vård?
 
Jag hamnade i en diskussion i veckan på jobbet faktiskt som "vanligt folk". Hon jag pratade med suckade på att dieseln gått upp varav jag undrade hur många fordon hon har. 1 bil fick jag till svar.

Här har vi en sjusitsig SUV, en liten pendlarbil och en A-traktor som ska tankas varje vecka. Jag har den lilla pendlarbilen till jobbet då mannen behöver den sjusitsiga bilen hemma pga barnen. Totalt tankar vi 3,2 liter /milen för dessa fordon, och vi kan inte byta ut någon av dom. Vi är 2 vuxna och 4 barn så vi behöver minst en 6 sitsig bil. Vi behöver dessutom markhöga bilar pga att vi är ute på vägarna före det plogas på vintern. Vi bor på landet utan kollektivtrafik.
 
Dieseln har gått upp med fyra kronor/litern under den vecka brorsan har varit här, och han ska köra hem till Piteå från Stockholm när de åker hem på Söndag. Inte skitkul direkt.
Dieseln verkar vara på väg ner igen. Jag tankade igår och då sa hon i kassan att priset sjunkit 2 kr sedan dagen innan. Hoppas det fortsätter lite mer neråt..
 
Vi som är i branschen hör det ofta. Det jobbas på att hitta stödformer som lindrar krisen. Men redan innan var det inga fantastiska affärer som gjordes i primärproducentledet, så ganska många har taskiga marginaler - så vi riskerar att många företag får lägga ned.

Jag hör det också ofta då min man arbetar nära flera bönder. Jag menade mest att det är sällan de nämns av "vanligt folk" i såna här diskussioner. Ofta leds diskussionerna av de som endast har en bil, i alla i de fall jag blivit indragen i samtal.
 
Nä, lönerna lär knappast följa efter den dyrare levnadskostnaden för sakens skull. Företagen har ju också högre driftkostnader. Det är ju inte så att våra arbetsplatser kommer undan dyrare el/bränsle osv. heller. I år har de inte ökat reseavdraget på deklarationen i alla fall (det var väl rätt länge sedan den ändrades senast), men det vi kör i år kommer ju först att få dras av på nästa års deklaration, så eventuellt ändras det kanske då?

Vi har bundet avtal på elen, så även om elräkningen blev nästan dubbla kostnaden (skatter och avgifter kan man ju inte binda, så de går ju upp ändå) så kom vi rätt lindrigt undan.

Vi kan jobba ganska mycket hemifrån, och jag undviker att åka till jobbet om jag inte måste. Jag har 5 mil till jobbet och kan inte åka dit kommunalt (inom en försvarbar restid). Annars hade jag gjort det.

Maten lär definitivt behöva bli dyrare. Både diesel, gödningsmedel, foder och utsäde har stuckit iväg i pris och lantbrukaren måste få ersättning för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp