När allting går upp

För att sätta saker och ting i perspektiv.

Konpensationspaketet för det höjda drivmedelspriset kostar 14 miljarder och har en kortsiktig effekt. Norrbotniabanan kostar 30 miljarder och byggs för mer än 100 års drift.
Omg så många cykelbanor man hade kunnat få för det. Eller renoveringar av spår på pendelsträckor.
 
Verkligen. Alla statliga pengar tas ju ur samma bytta, så vi bör ju fundera över hur vi prioriterar.
Jo. Samtidigt är möjligheterna att ta sig till arbeten avgörande för mängden skatteintäkter som i sin tur kan satsas. Men jag tycker att man borde jobba lite mindre svepande och verkligen se till att det är de viktiga problemen man löser.
 
Jo. Samtidigt är möjligheterna att ta sig till arbeten avgörande för mängden skatteintäkter som i sin tur kan satsas. Men jag tycker att man borde jobba lite mindre svepande och verkligen se till att det är de viktiga problemen man löser.

Ja, de flesta på mitt jobb åker kollektivt eftersom det är det absolut smidigaste om man väger in tid och kostnad för parkeringsplats, samt köer. Men nog är det trevligt att få en billigare transport till stallet och under påsklovsresan 🙂

Om det är så att det är en betydande mängd arbetande personer som har så låg lön att de går minus på att åka till jobba, så är det absolut ett problem. Men det ska inte lösas med generella utdelningar till alla som äger en bil.

Fossildrivmedlet har ökat kraftigt i pris den senaste tiden. Men ser man över hela 2000-talet så har priset för ett SL-kort ökat mer procentuellt sett (enligt SCB). Visst kan man tycka att stockholmarna har det så bra med all sin kollektivtrafik så de ska hålla käften när det klagas på höga fossildrivmedelskostnader. Men boende inom SL-området är en väldigt stor grupp, och alla har inte en tjock plånbok.
 
Ja, de flesta på mitt jobb åker kollektivt eftersom det är det absolut smidigaste om man väger in tid och kostnad för parkeringsplats, samt köer. Men nog är det trevligt att få en billigare transport till stallet och under påsklovsresan 🙂

Om det är så att det är en betydande mängd arbetande personer som har så låg lön att de går minus på att åka till jobba, så är det absolut ett problem. Men det ska inte lösas med generella utdelningar till alla som äger en bil.

Fossildrivmedlet har ökat kraftigt i pris den senaste tiden. Men ser man över hela 2000-talet så har priset för ett SL-kort ökat mer procentuellt sett (enligt SCB). Visst kan man tycka att stockholmarna har det så bra med all sin kollektivtrafik så de ska hålla käften när det klagas på höga fossildrivmedelskostnader. Men boende inom SL-området är en väldigt stor grupp, och alla har inte en tjock plånbok.
Vad kostar ett SL kort per månad ? :)

Edit. Kan ju faktiskt söka själv 😄 970 kr för vuxen
Edit nr 2. Månadskort i Dalarna kostar 1607 kr
 
Vad kostar ett SL kort per månad ? :)

Edit. Kan ju faktiskt söka själv 😄 970 kr för vuxen
Edit nr 2. Månadskort i Dalarna kostar 1607 kr

Du var snabbare ja 😁

Och gissar att de med månadskort i Dalarna inte heller har så stor glädje av bilkompensationen som motiveras med ökade transportkostnader till jobbet?
 
Vad kostar ett SL kort per månad ? :)

Edit. Kan ju faktiskt söka själv 😄 970 kr för vuxen
Edit nr 2. Månadskort i Dalarna kostar 1607 kr
I Halland kostar ett månadskort 649kr. Sen har de kort som kallas 10x24 då har du ett kort som är giltigt i 30 dagar och du kan göra 10 st 24h resor för 385kr.
Edit: då gäller kort bara i den kommunen du valt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp