När allting går upp

Skippar onödiga resor, även besök hos vänner. Minskar på turerna till stallet. Planerar storköp så att vi har lite mer än vanligt hemma. Har oro över kommande säsongs foder - vi har haft ett drömfoder nu, men är rädd för att inte kunna köpa av dem i sommar.
Låga bolånekostnader, bundet vinter-elpris, installerade kamin i höstas, bytte jobb nyligen (vilket ger 8 mil kortare resa per arbetspass).
Vi klarar oss, men det är klart att det märks.
Är mycket orolig för bönderna och produktionen av varor vi hehöver.

Nej, lönerna hänger verkligen inte med.
 
Perspektiv från ensamstående förälder i södra Norrland.
Åtgärder som följer: färre resor och enbart nödvändiga, matinköp sköts på billigaste kedjan efter reklamblad, flytt närmre arbete, handla begagnat (utom vinterutrustning till skolan som helt enkelt inte gick att få tag på pga hög efterfrågan , hejdå 3000).
Rationaliserar bort husdjur (foder, veterinär osv), hämtmat/restaurang, håller inte stenhårt på att köpa svenskt i affär längre och förhandlar om försäkringar och avtal (igen, bara de allra nödvändigaste) för att hålla nere kostnaderna. Det resulterar inte längre i någon större besparing utan mellanskillnaden äts upp av de högre levnadskostnaderna, vilket känns jäkligt motigt när det finns hur mycket som helst som måste sparas ihop till. Ett axplock: elbil, laddare till denna, solpaneler, husbuffert och nödvändiga renoveringar på huset.

Jag tycker inte att en tillvaro full av konsumtion och billigt bränsle är viktigare än människor i krig, märk väl. Men det suger ändå att leva så torftigt och ändå snigla sig fram mellan milstolparna.
 
Jag undviker att köra bil, har stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Igår blev jag klar med min bokföring och noterade att det gått åt mer pengar till mat än jag förväntat mig. Försöker ju äta billigt men det återspeglas inte i mina kostnader.
 
Jag tror att det skulle vara förödande om lönerna steg för att kompensera (den förhoppningsvis övergående) toppen i el- och bränslepris. Med det sagt är prisläget förstås oerhört påfrestande för många hushåll, i stunden.

Själv drar jag ner på icke nödvändiga resor, tittar på elbilsalternativ för jobbpendlingen, och har någon halv grad kallare hemma. Dieselbilen jag har är redan typ det snålaste man kan köra. Sticker elpriset iväg ytterligare har jag möjlighet att värma hus och tappvatten med ved igen, istället för med luft/vatten värmepump.
 
Nu sjunker diesel och oljepriserna rejält igen när OPEC pumpar mer, men en tanke, kanske ta med sig vanorna från när allting ligger extremt högt för att spara in el och bensinpriserna och lägga undan bufferten man behöver nästa gång priserna går upp igen? Vilket de antagligen kommer göra.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/z7yGd1/branslepriserna-faller-ytterligare

Plus att mindre konsumtion är bra för klimatet.

Hur tänker man i Australien där man släpper ut extremt mycket utsläpp, mest i världen och redan sett negativa resultat som torka? Är det en fråga hos vanliga australier?

https://miljo-utveckling.se/australien-storsta-utslappsland/

Inflationen och bränslepriserna i Australien ökar men lönerna ökar kanske för att kompensera det?

https://www.abc.net.au/news/2022-02...hs-pushing-up-other-costs-of-living/100829584
 
Senast ändrad:
Det märks tydligt på kontot nu att de vanliga månatliga kostnaderna ökar.
Har bundet elpris men höjningarna på diesel är inte roliga... bor och arbetar så att jag måste använda bilen till och från arbetet, åker ca 8 mil/dag. Inga möjligheter till hemarbete.
Märks också på priserna i matvaruaffären. Förr körde de ofta lockpris på tex 3 kaffepaket för 59:-, idag är samma erbjudande 2 paket för 99:-...
Löneökningarna kommer ej kompensera för dessa ökade levnadskostnader.
Kaffepriserna började stiga redan i höstas pga att skörden slog fel i Brasilien
 
Nu sjunker diesel och oljepriserna rejält igen när OPEC pumpar mer, men en tanke, kanske ta med sig vanorna från när allting ligger extremt högt för att spara in el och bensinpriserna och lägga undan bufferten man behöver nästa gång priserna går upp igen? Vilket de antagligen kommer göra.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/z7yGd1/branslepriserna-faller-ytterligare

Plus att mindre konsumtion är bra för klimatet.

Hur tänker man i Australien där man släpper ut extremt mycket utsläpp, mest i världen och redan sett negativa resultat som torka? Är det en fråga hos vanliga australier?

https://miljo-utveckling.se/australien-storsta-utslappsland/

Inflationen och bränslepriserna i Australien ökar men lönerna ökar kanske för att kompensera det?

https://www.abc.net.au/news/2022-02...hs-pushing-up-other-costs-of-living/100829584

Sänkningen lär ju vara tillfällig eftersom oljan inte är oändlig. Mer att vi fick en snabb justering av verkligheten och ökningen i framtiden går lite långsammare.
 
Sänkningen lär ju vara tillfällig eftersom oljan inte är oändlig. Mer att vi fick en snabb justering av verkligheten och ökningen i framtiden går lite långsammare.

Om vi lyckas med omställningen fort nog för alla som har goda möjligheter så kommer det inte att behöva bli stora prisökningar för de som har dieselfordon som enda rimliga alternativ. Då kan oljan användas i låg takt där den behövs.
 
Har inte drabbats särskilt hårt. Bor i en billigare elregion och vi har inte så hög elförbrukning. Var lite nervös eftersom det är första året i hus men eftersom vi hade laddat upp med ordentligt med vet hade vi kunnat gå till att elda för att värma huset om elkostnaderna skulle skjutit iväg. Det gjorde den inte.

Bensinen känns väl får man säga eftersom jag behöver behöver bilen för att ta mig till och från jobbet men det är inte värre än att det faller inom budget. Ingen kris och panik än, kan fortfarande lägga undan pengar.
 
Personligen är jag inte så drabbad eftersom jag bor i lägenhet och kan cykla till jobbet. Hade redan innan tänkt byta till en pluginhybrid nångång under nästa år, ser än större skäl att göra det nu. Lyfter jag däremot näsan och tittar på samhällsnivå så får jag dock rejält ont i magen med tanke på krig och klimatförändringarna. :(
 
Jag undviker att köra bil, har stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Igår blev jag klar med min bokföring och noterade att det gått åt mer pengar till mat än jag förväntat mig. Försöker ju äta billigt men det återspeglas inte i mina kostnader.
Visst är det tacksamt med vedeldningen. Skulle det bli förbud mot det- har ju varit uppe på tapeten- då vet i fan. Då hade vi haft en elräkning på minst 5000 när det var som värst.. Inte rimligt för ett halvt hus kan jag tycka!! Nån måtta får det vara.
 
Personligen drabbas jag just nu hårdast av bensinpriset (resten av familjen kör dock diesel och det är ju ännu värre). Har tre mil enkel resa till jobbet. Kan typ inte bo billigare än jag gör, så flytta närmare jobbet hade aldrig blivit ett alternativ.

Jag jobbar hemifrån på halvtid, så visst, det är ju bättre än fem dagar i veckan. Men jag återgick till kontoret från heltid hemma första mars, efter två år med corona, och jag som trivdes hemma och egentligen inte vill sitta på kontoret blev ju inte precis mer pepp på det när det dessutom är snordyrt att åka dit.
 
Än så länge är jag inte så hårt drabbad. Bor i hyresrätt med ganska låg elförbrukning så även om priset gått upp är det inga enorma summor. Jag har i de år sen jag flyttade hit haft det avtal som man får om man inte väljer något men det har inte varit dyrt ändå. Nu har jag precis bytt till ett timpris och är lite nyfiken på hur det kommer påverka - jag är i stort sett aldrig hemma när elen är som dyrast och de tillfällen som jag ev använder lite extra är nästan alltid när det är billigt.

Jag åker buss till jobbet men kör dieselbil till stallet. Det känns lite varje gång jag tankar men jag flyttar från box till lösdrift snart och kommer då enklare kunna få hjälp de dagar hästen vilar och behöver därmed inte åka varje dag. Frågan är om kostnaden för månadskortet kommer gå upp eller inte. Det bästa är ju att kunna ställa bilen så mycket som möjligt.

När det gäller mat och priser där har jag inte märkt så mkt. Inte än iaf. Däremot så har jag haft en ganska lång period där jag inte haft ork eller tid att laga mat från grunden som jag nu börjar komma ut ur så min totala matkostnad kommer antagligen inte stiga även om råvarupriserna gör det. Är lakto-vegetarian och äter mycket veganskt. Bönor kommer fortsätta vara relativt billiga ett bra tag till gissar jag.
 
Vi har hus och även om vi märker det både på elkostnader och ökade bränslekostnader, så är det framförallt kring olika renoveringar som vi tänkt göra nu i vår/sommar som det märks. Hantverkare och entreprenörer har alla behövt öka priserna pga. ökade bränslekostnader och råvarupriser. Även om det inte drabbar mig personligen, så är jag orolig för att ökade bränslekostnader och råvarupriser kommer att leda till en lågkonjunktur.
 
Äntligen första gången jag ser/hör någon som lyfter fram våra bönder! Det är katastrof på flera sätt för dom; hög dieselkostnad, högre priser på konstgödsel, dyrare el osv. Undrar hur många bönder som kommer gå under :crazy:
Ja, det är förfärligt. Jag pratade med min höbonde sist och han oroar sig för att kanske inte kunna få tag i gödsel nästa år om kriget fortsätter. Och blir höpriset alltför högt (pga ökade kostnader) lär inte hästägare ha råd att köpa hö och ha hästar, eftersom lönerna inte stiger i samma takt.... Och om hästantalet minskar så minskar efterfrågan på hö.....osv.....
 
Jag blir inte sa drabbad da jag lever konservativt och bade penga och energisnalt fran borjan. Visst, varmerakningen beraknas ga upp 50-70% i April, sa det blir ett par extra hundralappar, men inget som kommer paverkar mig markant.
Boendekostnad pa c 25% av inkomst, cyklar overallt, ater vegetariskt, inga barn eller husdjur. Forvantar mig ocksa skaplig loneokning i juni i samband med befodring.

Jag vet att en hel del kommer fa det kampigt, och jag hoppas att ratt stod satts in for bonder och de pa fattigdomsgransen, men samtidigt ser jag hela tiden en massa onodig bransle och energi-forbrukning (e.g. mkt uppvarminig inne, kora korta strackor, flera besok till affaren pa grund av dalig planering osv), sa hoppas ocksa att det positiva fran denna kris ar battre, mer energi-snala vanor hos flera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp