När allting går upp

Jag har hittills mest märkt det på dieseln (plötsligt kostar det en bit över tusenlappen att tanka min lilla bil med inte jättestor tank) och så har stallhyran höjts ganska rejält. Det ställer inte till det för oss i nuläget, men tankarna mot elbil blir bara mer och mer aktuella..
 
Bränslepriset är en av de saker som kan ge mig ångest. Jag kör absolut minimalt nu.
Ser inga höjningr av mina inkomster så det blir en balans mellan att tanka (absolut nödvändigt eftersom kollektivtrafiken är ett skämt) och äta.
 
Bor man i hus så bör man ha en buffert på banken, så även om de där 30 000 inte var tänkta till elen så bör man ändå kunna betala räkningen. Förhoppningsvis får man efter vintern lägre räkningar och kan då se över förbrukning och avtal så att man kan sänka kostnaderna inför nästa år.

Det förhandlas just nu med andra aktörer om att de ska öka sin oljeproduktion för att kompensera bortfallet från Ryssland, och jag hörde senast igår att priset kan komma att gå ner. Men reseavdraget tycker jag är dags att höjas oavsett, och det tror jag kommer att hända.

Jag räknar tyvärr inte med att årets löneökning kommer att kompensera för inflation och prisuppgångar, förra årets gjorde det inte. Så visst kommer det kännas i plånboken ett tag framöver. Även räntorna kommer ju att öka om man tittar framåt, så kommer att se över även den delen av boendekostnaderna.

Med tanke på att det just nu är krig i Europa, med många människor som flyr och med risk både för att fler länder blir inblandade och att kärnkraftverk läcker strålning och att kärnvapen kan komma att användas, så skulle jag dock bli rätt irriterad om någon i min närhet tyckte att deras semesterresa var viktigare än att bojkotta rysk gas m.m.
 
Vi har bunden el på båda våra ställen, så än så länge märks inte elpriset.
Vi kommer att skaffa solpaneler litet tidigare än planerat när bindningstiden går ut.
Bensin och diesel blir en planeringsfråga.
Än så länge har vi lyckats med att planera bort mer åkande än vad bränslet har gått upp.
Villaoljan däremot är ett orosmoment just nu.
Men snart så behövs den bara till varmvatten och det går inte åt så mycket då. Förra fyllnigen mitt i pandemin var billig.
 
Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med.

Tänker främst på elpriser och nu bensin/diesel priser...

Antar att mat i affärerna gått upp med?

Hur är det med löner, bidrag och skatt? Följer det ickså, alltså taket höjs?
Reseersättning för att använda egen bil i jobb eller dra av per mil i deklarationen?

Inte en chans att jag hade några extra 30 000 på banken som budget för el tex?

De som bor i de mest drabbade länen, hur har ni klarat att betala elräkningen?
(Vi behöver inte gå in på privat ekonomi här nu men det måste ju finnas folk som är otroligt drabbade och gjort av med sparpengar på elräkningen?)

Den där resan, det där bröllopet eller uppgradering av bil.... ett minne blott?

Eller, hur går det egentlugen för "vanligt" folk? :heart
Det märks tydligt på kontot nu att de vanliga månatliga kostnaderna ökar.
Har bundet elpris men höjningarna på diesel är inte roliga... bor och arbetar så att jag måste använda bilen till och från arbetet, åker ca 8 mil/dag. Inga möjligheter till hemarbete.
Märks också på priserna i matvaruaffären. Förr körde de ofta lockpris på tex 3 kaffepaket för 59:-, idag är samma erbjudande 2 paket för 99:-...
Löneökningarna kommer ej kompensera för dessa ökade levnadskostnader.
 
Det som har varit tufft är de som i många år har betalat minst för sin el genom att välja ett rörligt pris trots att man har stor förbrukning och inte den buffert man då måste ha. Väljer man rörliga priser måste man tåla tillfälliga extremer. Men man har ju också ”sparat” massor de senaste 15 åren på att välja att inte försäkra sig.

Det har utlovats en elpriskompensation på upp till 2000 per månad för de 3 värsta månaderna.

Nej, löner följer inte med på kort sikt, men vi kan nog räkna med ett otäckt högt inflationstryck de kommande åren.

Visst märks det vid pumpen att fler kronor av lönen går åt till att förflytta sig till arbetsplatsen. Är glad för att jag har min snåla fyrhjulsdrivna SUV-diesel. Det har inte dykt upp några bättre alternativ.
Det verkar dock ha funkat för mig (iofs låg förbrukning) att binda det i höstas i oktober, då det började varnas (på buke...). Iofs inte hemma än men.
 
Äntligen första gången jag ser/hör någon som lyfter fram våra bönder! Det är katastrof på flera sätt för dom; hög dieselkostnad, högre priser på konstgödsel, dyrare el osv. Undrar hur många bönder som kommer gå under :crazy:
Iom att de är viktiga för totalförsvaret och politikerna faktiskt verkar börja bry sig lite om försvar så kanske det finns en chans för dem.
 
Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med.

Tänker främst på elpriser och nu bensin/diesel priser...

Antar att mat i affärerna gått upp med?

Hur är det med löner, bidrag och skatt? Följer det ickså, alltså taket höjs?
Reseersättning för att använda egen bil i jobb eller dra av per mil i deklarationen?

Inte en chans att jag hade några extra 30 000 på banken som budget för el tex?

De som bor i de mest drabbade länen, hur har ni klarat att betala elräkningen?
(Vi behöver inte gå in på privat ekonomi här nu men det måste ju finnas folk som är otroligt drabbade och gjort av med sparpengar på elräkningen?)

Den där resan, det där bröllopet eller uppgradering av bil.... ett minne blott?

Eller, hur går det egentlugen för "vanligt" folk? :heart
Jag är glad att vi gjort de valen vi gjort (bo i lägenhet centralt, har en dieselbil som primärt används till långresor och storhandling). Vi har dessutom kunnat välja att bo billigt. Vi var på jakt efter lite större men har pausat det nu, dessutom har vi blivit så kräsna med hur vi har det nu så vi troligen aldrig hittar det där lite större vi vill ha ändå. Jag är glad att svärföräldrarna är självförsörjande på el, men har lite ont i magen för de som arrenderar gården och numera äger djuren och maskinerna.
Jag är också otroligt tacksam för att ingen i min nära familj sitter i sjön på något vis ekonomiskt, och tacksam mot ffa mina farföräldrar och föräldrar som sett till att vi från början kan ha det såhär bra.
 
Jag är inte så orolig för just det privata bilkörandet, det är ändå inte en enorm utgift trots att vi båda måste bilpendla till arbetet.

Däremot har vi lite funderingar på hur vi ska göra med lantbruket i år. Om vi bara ska låta markerna betas/stå som de är eller om vi ska ta grovfoder i år. Sparar vi inga fler tackor så har vi nämligen precis hö så att det räcker till kommande vintern kvar från förra året. Känns som om det blir väldigt dyrt hö om vi slår då traktorer är törstiga 😬 Känns svårt och besvärligt att sälja till hästfolk för 4-5kr/kg 🙄

Tycker synd om de bönder som lever på sitt lantbruk, de har det inte lätt när alla kostnader skjuter i höjden och avräkningspriserna är lika låga :(
 
Äntligen första gången jag ser/hör någon som lyfter fram våra bönder! Det är katastrof på flera sätt för dom; hög dieselkostnad, högre priser på konstgödsel, dyrare el osv. Undrar hur många bönder som kommer gå under :crazy:

Jag tycker att de har diskuterat frågan väldigt mycket på radio senaste veckorna, både elpris och nu senaste veckan drivmedel, särskilt utifrån perspektivet att det inte finns några alternativa drivmedel till traktorer.
 
Jag är inte så orolig för just det privata bilkörandet, det är ändå inte en enorm utgift trots att vi båda måste bilpendla till arbetet.

Däremot har vi lite funderingar på hur vi ska göra med lantbruket i år. Om vi bara ska låta markerna betas/stå som de är eller om vi ska ta grovfoder i år. Sparar vi inga fler tackor så har vi nämligen precis hö så att det räcker till kommande vintern kvar från förra året. Känns som om det blir väldigt dyrt hö om vi slår då traktorer är törstiga 😬 Känns svårt och besvärligt att sälja till hästfolk för 4-5kr/kg 🙄

Tycker synd om de bönder som lever på sitt lantbruk, de har det inte lätt när alla kostnader skjuter i höjden och avräkningspriserna är lika låga :(
Och jag räknar med att hösilaget kommande vinter kan kosta 4-5 kr/kg för storbal
 
Jag är inte så orolig för just det privata bilkörandet, det är ändå inte en enorm utgift trots att vi båda måste bilpendla till arbetet.

Däremot har vi lite funderingar på hur vi ska göra med lantbruket i år. Om vi bara ska låta markerna betas/stå som de är eller om vi ska ta grovfoder i år. Sparar vi inga fler tackor så har vi nämligen precis hö så att det räcker till kommande vintern kvar från förra året. Känns som om det blir väldigt dyrt hö om vi slår då traktorer är törstiga 😬 Känns svårt och besvärligt att sälja till hästfolk för 4-5kr/kg 🙄

Tycker synd om de bönder som lever på sitt lantbruk, de har det inte lätt när alla kostnader skjuter i höjden och avräkningspriserna är lika låga :(
Fast det lät som att det skulle bli rejäl foderbrist för hästar i vinter igen? (kan ha hört fel)
Låt någon hästägare slå? (Vårt sommarställe har en äng som ingen brytt sig om på evigheter som bönderna nära tog hö på när det var foderbrist sist.)
 
Jag är inte så orolig för just det privata bilkörandet, det är ändå inte en enorm utgift trots att vi båda måste bilpendla till arbetet.

Däremot har vi lite funderingar på hur vi ska göra med lantbruket i år. Om vi bara ska låta markerna betas/stå som de är eller om vi ska ta grovfoder i år. Sparar vi inga fler tackor så har vi nämligen precis hö så att det räcker till kommande vintern kvar från förra året. Känns som om det blir väldigt dyrt hö om vi slår då traktorer är törstiga 😬 Känns svårt och besvärligt att sälja till hästfolk för 4-5kr/kg 🙄

Tycker synd om de bönder som lever på sitt lantbruk, de har det inte lätt när alla kostnader skjuter i höjden och avräkningspriserna är lika låga :(
Jag är beredd på 4-5 kr/kg
Självklart följer man med 2018 betalade jag dyrt för hö för det fanns ju inget häromkring
Jag har redan bokat ca 8 ton och jag har full förståelse för att det blir dyrare än förra året
 
Det märks tydligt på kontot nu att de vanliga månatliga kostnaderna ökar.
Har bundet elpris men höjningarna på diesel är inte roliga... bor och arbetar så att jag måste använda bilen till och från arbetet, åker ca 8 mil/dag. Inga möjligheter till hemarbete.
Märks också på priserna i matvaruaffären. Förr körde de ofta lockpris på tex 3 kaffepaket för 59:-, idag är samma erbjudande 2 paket för 99:-...
Löneökningarna kommer ej kompensera för dessa ökade levnadskostnader.
Nej och det är ju just det som är det jävliga. Hade det höjts i samma takt/jämnat ut sig hade jag inget sagt.
 
Och jag räknar med att hösilaget kommande vinter kan kosta 4-5 kr/kg för storbal

Är nog mest att det är besvärligt egentligen , utifrån VÅR erfarenhet. Vi sålde lite under krisåret och rätt billigt eftersom det var gamla ängsmarker vi tog extra men det skulle reklameras hit och dit eftersom alla balar inte var helt perfekta. (Ingen fårägare reklamerade en enda bal och vi själva kasserade knappt någon konstigt nog🙄 )
 
Jag är inte så orolig för just det privata bilkörandet, det är ändå inte en enorm utgift trots att vi båda måste bilpendla till arbetet.

Däremot har vi lite funderingar på hur vi ska göra med lantbruket i år. Om vi bara ska låta markerna betas/stå som de är eller om vi ska ta grovfoder i år. Sparar vi inga fler tackor så har vi nämligen precis hö så att det räcker till kommande vintern kvar från förra året. Känns som om det blir väldigt dyrt hö om vi slår då traktorer är törstiga 😬 Känns svårt och besvärligt att sälja till hästfolk för 4-5kr/kg 🙄

Tycker synd om de bönder som lever på sitt lantbruk, de har det inte lätt när alla kostnader skjuter i höjden och avräkningspriserna är lika låga :(
Som hästägare som köper in grovfoder så är jag helt på det klara att grovfoderpriserna kommer öka markant i år, och kommer ta höjd för det.
Kommer nog höra med min bonde för att försäkra mig om att de tar in foder i år.

Tror du inte de flesta tänker så?
 
Iom att de är viktiga för totalförsvaret och politikerna faktiskt verkar börja bry sig lite om försvar så kanske det finns en chans för dem.
Samtidigt är ju det svenska lantbruket väldigt beroende av insatsvaror utifrån - fosfor och urea från Ryssland som gödning, spannmål från Ukraina som foder etc - och utländsk arbetskraft (väldigt många av de som arbetar inom svenskt lantbruk kommer från Litauen och Ukraina). Så bara att köpa svensk odlat löser inte problemet med beredskap utan det krävs större grep.

Min ekonomi är just nu OK men jag oroar mig för dem som lever på "bidrag" (pensioner, sjukersättning etc). De har sällan mycket till marginaler att ta av och statskassan kommer att vara ansträngd länge nu (jag läste om hur råddningstjänsten på en ort fått prioritera bort dykutrustning pga högre bränslepriser)
 
Jag ser absolut att månadskostnad för el har ökat mycket, och att det nu är dyrare att tanka bensin än innan. Men mer än så har det inte drabbat mig. Elförbrukningen för oss kommer också minska rejält nu under vår och sommar då vi har solceller på lägenhetshuset.

Tycker inte att det är någon större skillnad på matpriserna heller, men sen är mat också en post som är så pass viktig för mig att jag inte vill dra ned på den. Drar hellre ned på annat då. Men som sagt, har inte märkt av ”mindre pengar i kassan” eller så för just oss. Bor i lägenhet och har en liten hybridbil som går på bensin. Kan cykla med elcykel till jobbet när isen försvunnit, eller ta bussen.

För mig/oss kommer det bli mer tydligt att kostnaderna ökar om räntorna går upp rejält, då vi har bolån på en bostadsrätt i Stockholm.
 
Är nog mest att det är besvärligt egentligen , utifrån VÅR erfarenhet. Vi sålde lite under krisåret och rätt billigt eftersom det var gamla ängsmarker vi tog extra men det skulle reklameras hit och dit eftersom alla balar inte var helt perfekta. (Ingen fårägare reklamerade en enda bal och vi själva kasserade knappt någon konstigt nog🙄 )
Jag köper av stallägare som producerar själv, så slipper reklamationer
 
Har hört om att lasbilsföretag redan säger upp avtal och går i konkurs, för att de får betala för att levera varor åt kund. Vet dock inte hur sant detta är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp