När allting går upp

Tänker tvärt om. Beror troligen på att jag är uppväxt med åretrunt självförsörjning på just potatis :D.
Du har ju säkert större yta om man säger så :) fyra potatisplantor gör liksom ingen självförsörjning. Verkar som att man behöver vattna stackarna också. (svalt och mörkt utrymme har man ju inte heller)

Fyra squashplantor däremot, herregud liksom. :laugh:
 
Potatis är nyttigt och kan användas till mycket, är mättande och bra, morötter faller väl under samma kategori tänker jag? Men hur är det när man odlar det?
Morötter blev bättre. Man ska tydligen vattna mycket och inte låta fröna torka och inte plantera om dem.
 
Det är klart att det gör skillnad i matbudgeten, man kan inte köpa något oviktigt och säga att just den kostnaden inte spelar roll.
Nej, det kan man inte. Och visst skulle vi väl alla fundera på hur mycket vi lägger på sådant. Men alla lägger inte lika mycket pengar på sånt, eller ens speciellt mycket.... Jag vet en fattig som prioriterade fel och la en del pengar på sådant och så vet jag en fattig som prioriterar rätt och lägger i stort sett allt på mat.

Om man redan har en riktigt liten "tomma kalorier" kostnad, så kanske man inte gör någon jättevinst att spara in de få tiorna per år. Att ha kvar den posten kan däremot vara ganska viktigt för hur man mår.

Att äta och dricka gott verkar väl alla tycka om, även fattiga. Skulle bli ett rejält torftigt liv utan en enda onödig post alls. Speciellt som fattig där livet kan vara rätt "fattigt" i sig själv och inte rum för utsvävningar överhuvudtaget.
 
Morötter blev bättre. Man ska tydligen vattna mycket och inte låta fröna torka och inte plantera om dem.
Morötter har jag misslyckats med i flera år i rad, tror det var i början av 2000 som jag rent faktiskt fick egna morötter senast.... :meh: Sicka kinkiga jäklar alltså! :D Tomater däremot går rätt bra, men de kräver massor med plats ändå och går ju inte att förvara så länge innan de blir dåliga, men... många körsbärstomater har jag fått, men visst, det krävdes många plantor för det och idogt arbete! Potatisarna blir inte stora nog i mina hinkar på balkongen. 4 hinkar med poatis blev inte ens en middag till 4 personer för potatisarna var små....

I år orkar jag inte med kinkiga morötter och krävande tomater! I fjor misslyckades jag med rädisorna, vilket jag aldrig gjort förut, så dem skiter jag också i. För mycket sol på min balle gissar jag. Stekhet och sol dagen lång

(men tänk om jag skulle snubbla över tomatplantor... kaaaanske jag skulle köpa någon ändå, ett försök till... Såg någon på FB, en hängande sort som det kryllade av små tomater på, tror den hette något med 1000 elelr så, DEN hade jag väl ändå inte misslyckats med!!)
 
Du har ju säkert större yta om man säger så :) fyra potatisplantor gör liksom ingen självförsörjning. Verkar som att man behöver vattna stackarna också. (svalt och mörkt utrymme har man ju inte heller)

Fyra squashplantor däremot, herregud liksom. :laugh:
Tänker i stork som en kolonilott och inte i storlek med pallkrage.
Har aldrig vattnat och pappa fick bästa skörden någonsin 2018:)
 
För att klara sitt egna årsbehov av potatis, så krävs inte speciellt mycket. Stoppa ner dem i backen, kupa 1-2 gånger över sommaren och när hösten kommer, så plockar man upp tiofalt av vad man stoppade ner på våren.

Inte mycket jobb och inte mycket miljöpåverkan i min bok.
Och för oss som inte odlar själv utan köper, hur påverkar storskalig odling miljön? Är det lika lätt där?
 
Jag äter pulvermos så ... ;)

Jag tänkte på miljöpåverkan och jobbet som krävs för att odla potatis.
Har aldrig varit med om att det behöver vattnas och för eget bruk inga bekämpningsmedel, lite näring om det inte är möjligt med rotation.
Nackdel är att jorden ligger utan växlighet stor del av året och skulle kunna vara bättre för insekter med annan växtlighet men finns sämre alternativ.

Jobbet lämnar jag till någon annan att svara på då det alltid funnits traktor här, även fått lite gamla redskap när gårdar ska rensas.
 
Har aldrig varit med om att det behöver vattnas och för eget bruk inga bekämpningsmedel, lite näring om det inte är möjligt med rotation.
Nackdel är att jorden ligger utan växlighet stor del av året och skulle kunna vara bättre för insekter med annan växtlighet men finns sämre alternativ.

Jobbet lämnar jag till någon annan att svara på då det alltid funnits traktor här, även fått lite gamla redskap när gårdar ska rensas.
Jag tänkte storskaligt, behövs bekämpningsmedel då?

Verkar rätt bekvämt att odla potatis i jämförelse med annat kanske? Just nu längtar jag efter potatis med lite smör... men så är jag hungrig, och gillar mjölig potatis med den där potatissmaken! Gott!!
 
Och för oss som inte odlar själv utan köper, hur påverkar storskalig odling miljön? Är det lika lätt där?
Storskalig odling av två av våra mest folkkära potatisar bintje och king edward besprutas var 7 dag mot bladmögel under växtperiod.

Så nä där är det inte miljövänligt med potatis.
 
Men även pellets har väl stigit i pris?

Inte från förra året. Köpte i Juli/ Augusti och betalade 10.796kr för 4 pall. Kollade nu och det är samma pris fortfarande. Använder bara 4 pallar pellets, (räcker typ mitten av oktober till mitten av mars) sen brukar solpanelerna ta det mesta resterande månaderna med stöttning av elpatronen.

Kan få en dyrare elräkning i april/maj, men sen ligger den runt 200kr hela sommaren/sensommar.
 
Inte från förra året. Köpte i Juli/ Augusti och betalade 10.796kr för 4 pall. Kollade nu och det är samma pris fortfarande. Använder bara 4 pallar pellets, (räcker typ mitten av oktober till mitten av mars) sen brukar solpanelerna ta det mesta resterande månaderna med stöttning av elpatronen.

Kan få en dyrare elräkning i april/maj, men sen ligger den runt 200kr hela sommaren/sensommar.

Ser nu att det var samma pris 2020 också. Mellan 2019 och 2020 skiljde det dock ca 800kr, alltså 200kr per pall ökade den mellan -19 och -20, sen dess har det varit samma pris som om jag skulle beställa nu.
 
Om vi nu sitter och tänker att vi ska höja priser på importvaror osv, kan man inte börja fundera på hur det är med det här med odling. Vad är "lönt" att odla ur näringssynpunkt och mängdsynpunkt? För visst har vi mat som påverkar mer än det typ ger, har vi inte det? Är allt "värt" att odla?

Bara en fundering jag fick här. Har inte tänkt på det tidigare, men det finns ju varor som gör stora avtryck tänker jag.

Jag odlar det enklaste, lök, potatis, gurka, tomat, sallad, morötter, dill, persilja, spenat osv. Potatis fick jag köpa för första gången förra veckan, lök har ja en kvar av så det har jag ännu inte behövt handla själv. Har fortfarande lite fryst persilja kvar i frysen, spenaten frös jag in men gjorde soppa på. Det är sallad, tomat, och gurkan som är svår att spara. Så länge man inte lägger in gurkan eller gör typ tomatsoppa och fryser in.

Lägger inte ner många timmar, är nu när det är lite som ska försås här inne, tar plats också. Men sen när allt flyttar ut så sköter det sig själv. Odlar på friland och det brukar regna tillräckligt mycket på sommaren här så jag behöver knappt stödvattna heller. Potatis och lök tex vattnar jag inte alls utan det sköter regnet.

Gurkan behöver lite vatten mellan regndagarna då den dricker mycket. Tomaterna ibland. Salladen brukar klara sig på regnet den med.
 
Hur många har fått högre stallhyra och hur informerades ni om detta?

Lite orolig då stallhyran där jag har hästen redan är dyr och även fodret. Betalar gärna det för det är jättebra foder men har inte råd med så mycket högre. Letar annan stallplats aktivt men vill inte tulla på trivsel, foderkvalitet mm
Där jag står har stallhyran höjts med 250 kr nu precis pga el- och dieselpriser. Foderpriserna justerades i höstas, får se om de justeras igen i sommar. Det ingår visst antal kg i hyran men sen betalar vi per kg om vi ger mer.
 
axB3Agn_460s.jpg
 
Du har ju säkert större yta om man säger så :) fyra potatisplantor gör liksom ingen självförsörjning. Verkar som att man behöver vattna stackarna också. (svalt och mörkt utrymme har man ju inte heller)

Fyra squashplantor däremot, herregud liksom. :laugh:
Det misstaget gjorde vi i somras :laugh::banghead: Gjorde allt vad vi kunde som var zucchinibaserat och delade med oss till alla vi känner och kunde ändå inte ta hand om allt... Blir inte lika många plantor i år.
 
Tänker i stork som en kolonilott och inte i storlek med pallkrage.
Har aldrig vattnat och pappa fick bästa skörden någonsin 2018:)
Min trädgård är ju större än en kolonilott av medelstorlek tror jag, men jag har ju gräsmatta och sådant också.

Men inte vattna potatisen alltså? Mina dör om jag inte vattnar dem.
För ett årsbehov tänker jag att jag skulle vara tvungen att plöja hela gräsmattan och inte ha äppelträd.

Hade fem plantor förra året och fick till en middag :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp