När allting går upp

Snälla läs min post igen.

Jag menar det, på riktigt, för det där var inte alls ett svar på vad jag skrev.
För jag vill diskutera även Thailandsresenärerna. Men herregud! jag blandar inte ihop dem med fattiga! Du har ju läst så totalt tokigt!

(Jag vet inte ens om jag har råd med en Thailandsresa, vet inte vad det kostar. Antagligen har jag noll lust att prioritera en sådan. Kanske har jag inte råd ens om jag prioriterar. Så varför varför varför skulle jag kalla någon som reste dit fattig?)

Men det ÄR faktiskt knappast bara de med extremt dålig ekonomi köpte kött från Brasilien för då skulle ju problemet vara betydligt mindre.

Det är sannolikt en ganska stor grupp som gör det och det är onödigt att vi alla som faktiskt skulle ha råd att prioritera svenskt kött ska förstöra vårt jordklot genom att köpa brasilianskt för att spara pengar till att köpa saker som förstör vårt jordklot.
Och igen, jag diskuterar och har tråden igenom diskuterat fattiga människor, inte de som egentligen har råd att köpa svenskt kött men väljer en jättetv istället.
 
Hur många har fått högre stallhyra och hur informerades ni om detta?

Lite orolig då stallhyran där jag har hästen redan är dyr och även fodret. Betalar gärna det för det är jättebra foder men har inte råd med så mycket högre. Letar annan stallplats aktivt men vill inte tulla på trivsel, foderkvalitet mm

Vi har fått högre hyra pga dieselkostnad och elpriset. Ungefär 30 % höjning blev det. Vi hade ett möte där vi fick veta det.
 
Fast NEJ, det där har jag aldrig sagt! Det är ju PRECIS det där jag har sagt emot i tråden. Jag har sagt att det inte är så lätt att ta bort varorna utan att man måste bekämpa fattigdom från andra håll för att kunna göra det.

Sedär, du läser inte mina inlägg, du som påstod att du var med på vad jag menade, du har fått det helt om bakfoten med andra ord.
Jo fast den biten höll ju alla med om i tråden. Att det var bättre att bekämpa fattigdom från andra håll än just att låta bli att se till att maten kostar vad den kostar miljön. Sedan när man väl gjort det första kan man ju se vilka varor det drabbade, var det bara avokadon och jordgubbarna i december behöver man ju inte göra någonting alls.
 
Och igen, jag diskuterar och har tråden igenom diskuterat fattiga människor, inte de som egentligen har råd att köpa svenskt kött men väljer en jättetv istället.
Ja men jag diskuterar ju båda, som två olika grupper naturligtvis.

Men du verkade tro att jag ansåg detta vara samma grupp.
 
Jag fattar inte vad du har för definition på grönsaker, eller varför du verkar vilja envisas med att den ska vara så extremt snäv att man skulle komma till den slutsatsen. Här är ett antal grönsaker/rotfrukter/vegetabilier som är i säsong på vintern utan att behöva importeras, utan att det är lyxkonsumtion som bara höginkomsttagare har råd med och som inte heller per definition är "dåliga för miljön":

Morötter
Palsternackor
Rotselleri
Kålrot
Pumpa
Rödbetor
Gulbetor
Purjolök
Grönkål
Rödkål
Vitkål
Brysselkål
Savoykål
Jordärtskockor

Sent och tidigt på säsongen: spenat och pak choi

Ärtskott
Solrosskott
Groddar

Inlagd gurka
Konserverade tomater

Samt frysta grönsaker i alla dess former inklusive broccoli, bönor, gröna ärtor, majs, paprika, blomkål etc etc etc.

Eller menar du att färska tomater, paprika och slanggurka är de enda alternativen som är giltiga som "grönsaker"? Eller vad är det för grönsaker du syftar på som man inte "får äta" utöver potatis och morötter utan att stämplas som en usel individ? För nej, det är inte alltid lätt att välja rätt ur alla aspekter men jag fattar alltså inte vad du vill ha fram med det citerade. Och jag håller inte med om det.
Ah, glömde rödbetor! Potatis, morot och rödbetor då!
Jag överdrev liksom lite. För att peka på att det inte är lätt att göra rätt val, beroende vem man pratar med är rätt val faktiskt olika, olika saker påverkar miljön på olika vis och för viss är det ena extremt viktigt och andra saker är viktigt för andra. Så ja, valen är inte alltid glasklara liksom.

Självklart är inte tomat, gurka och paprika det enda som finns i grönsaksväg, kul att du och andra tror att jag verkligen är så dum. Faktiskt riktigt kul. När jag inte hade något exempel på importmat så fick jag förslaget om dyra importerade jordgubbar, när jag tog tomat som exempel så handlar allt numera om tomat, bara tomat liksom.
 
Ja men jag diskuterar ju båda, som två olika grupper naturligtvis.

Men du verkade tro att jag ansåg detta vara samma grupp.
Och du verkar tro att jag diskuterar gruppen som väljer Thailand framför svenskt kött och tycker att de har rätt till att fortsätta med sina val och ha kvar importkött osv. Det gör jag inte, sådana personer behöver prioritera rätt. Inte lätt det heller, men lättare än fattiga. Och ja, givetvis, alla ska bidra till minska klimatpåverkan, så har jag poängterat det igen så inte ett missförstånd sker där...
 
Ja glesbygdsbilägare skulle visst premieras med 500 spänn till. Men verkligen random som bidrag betraktat, jag hade gärna avstått min tusenlapp och ännu en månads elbidrag om jag kunde gett alltihop till bönderna som blöder pengar. Men det återstår väl att se vad det värks fram för stödpaket till dem, angeläget att de får något besked i alla fall.
Det kan du väl? Bara att tacka och ta emot och ge till en lantbrukare i närheten?
 
För den merpart av svenskar som lever i storstäderna är ofta inte ens balkong ett alternativ. Det är sorgligt att kolonilotter som från början var menade just att ekonomiskt utsatta skulle ha möjlighet att odla själv nu har blivit ett ställe där de flesta är relativt ekonomiskt välbärgade eller har haft sin lott i 30 år. Det kostar att köpa in sig och det är långa köer. Om man helt enkelt skulle omfördela kolonilotter till de som bäst behöver det skulle mycket vara vunnet, men det skulle utlösa ett ramaskri om att nu har myndigheterna blivit sovjetgalna.

@Jenka jag vet att transportkostnaderna inte är de mest klimatpåverkande men jag tog upp det eftersom andra i tråden talade just om att göra importvaror v svenskproducerade dyrare genom ökade avgifter på transportkostnader. Som jag nämnt tidigare de basvaror som Sverige skulle kunna göra sig självständiga på, dvs basvaror som kött, spannmål osv är inte de mest klimatförstörande utan det är exotiska varor som transporteras långa vägar men ffa utgör en stor del av miljöförstörelse i exportländerna. Kanske kan vi ändra på det genom att lägga mer moms/skatt på dessa varor så att en kiwi kostar 100kr styck. En klase bananer 200kr. tomater under vintertid 250kg.

Det är intressant att du tar upp att svenska bönder redan får stöd både från EU och från Sverige. Det innebär alltså att jordbruket behöver ännu mer stöd? Någonstans måste man ändå ifrågasätta hur mycket stöd som ska ges.
Jag kan tycka att jordbruket behöver få mer stöd för sina miljötjänster (tex biologisk mångfald) istället för att behålla dagens i många fall skadliga jordbruk. Det betalar ju inte heller för sin negativa miljöpåverkan.

Stöden kom till från början för att göra maten billigare i butik.

I slutändan beror det ju på vem som ska betala för maten: staten eller privatpersonen? Båda kan behöva öka sina kostnader där.
Och med tanke på tidigare diskussion om ekonomiskt utsatta ska det betonas att jag menar generellt i en del av samhällsomställningen som måste göras. I snitt lägger vi rätt liten del av inkomsten (12%) på mat.
 
De reflektionerna går ju många gånger hand i hand med lite bättre ekonomi och/eller en förmåga att orka tänka på sådana saker. Har man häcken full med en massa annat och typ bara "överlever" så är sådana saker inte lätt att också fundera på när man står i affären.

Jag ser det på mig själv, hur det är enklare att göra sådana val nu när ekonomin är bättre än för några år sedan då jag samtidigt hade tre små barn att ta hand om.
Ja, jag ser också att jag nu skiftat fokus från har JAG råd till har PLANETEN råd nu när inte varje krona behöver vändas flera gånger för att räcka till.

Och kanske är det så att om fler av oss som har möjlighet att göra klimatbra val gör det kanske det kan leda till lägre priser på de varorna så fler får råd. Och att de varorna exponeras mer så att fler får upp ögonen för dem och de blir lättare att välja. Jag tror vi alla måste göra så gott vi kan utifrån förmåga, både ekonomisk och annan förmåga.
 
En följd av taco-eran möjligen? Och salladsbufféer på lunchställen.
Det tror jag också.

Där jag jobbade förut, där skulle inga enheter servera annat än säsongsgrönsaker på slladasbuffen.
Dvs tex gurka tomat, paprika och isberg togs helt enkelt bort på vintermånaderna.
Gästerna gick ju nästans taket.. 🙃
Man är VAN att äta sånt året runt, det finns alltid tillgängligt och jag vågar påstå att det är av slentrian och många glömmer bort vad 'mat i säsong' ens är.
Och det är ganska svårt och tar tid att ändra ätbeteende och matvanor.
(Vidare sparades det ganska mycket pengar på att det istället köptes grönsaker i säsong. För att inte prata om miljöaspekten)
 
Och du verkar tro att jag diskuterar gruppen som väljer Thailand framför svenskt kött och tycker att de har rätt till att fortsätta med sina val och ha kvar importkött osv. Det gör jag inte, sådana personer behöver prioritera rätt. Inte lätt det heller, men lättare än fattiga. Och ja, givetvis, alla ska bidra till minska klimatpåverkan, så har jag poängterat det igen så inte ett missförstånd sker där...
Nej men det tror jag inte alls att du gör. Jag tror du diskuterar de fattiga. Men jag däremot diskuterar ju gruppen som äter Brasilianskt kött och åker till Thailand. Det är ju onekligen så att om någonting är väldigt oemotståndligt billigt så lockar det alla, rika också, inte bara fattiga.

Och det är ju just därför som man gärna vill att kostnaden ska återspegla den verkliga kostnaden. Annars kommer vi ju förr eller senare gå under. För vi kan inte uppmuntra bilkörning och el och dåliga miljöval till förtvivlan. Då går det ju åt helskotta för alla, inte bara för de rika.

Är det inte förresten så att miljöförstöringen i slutänden drabbar de fattigaste mest?
 
Senast ändrad:
Nej men det tror jag inte alls att du gör. Jag tror du diskuterar de fattiga. Men jag däremot diskuterar ju gruppen som äter Brasilianskt kött och åker till Thailand. Det är ju onekligen så att om någonting är väldigt oemotståndligt billigt så lockar det alla, rika också, inte bara fattiga.

Och det är ju just därför som man gärna vill att kostnaden ska återspegla den verkliga kostnaden. Annars kommer vi ju förr eller senare gå under. För vi kan inte uppmuntra bilkörning och el och dåliga miljöval till förtvivlan. Då går det ju åt helskotta för alla, inte bara för de rika.

Är det inte förresten så att miljöförstöringen i slutänden drabbar de fattigaste mest?
Jag har inte i något inlägg uppmuntrat någon bilkörning, el och dåliga miljöval, så det är riktigt trist att jag gång på gång ska stå till svar på något vis för sådant, bara för den simpla anledningen att jag hävdade i ett ursprungsinlägg att det INTE är Bara Så Lätt att ta bort importvaror utan att man måste göra något åt fattigdom också, eftersom jag då upplevde att flera verkade ta väldigt lätt på fattigas situation och att det bara är att köpa det man har råd med helt enkelt. I början av tråden alltså, sedan har fler förslag kommit till.

Det ÄR en självklarhet att jag tycker att man ska göra så bra val man kan så ofta man kan, man ska göra sitt bästa. Ibland är det inte bra nog, men något är bättre än inget. Däremot har jag svårt att se att man gör sitt bästa när man åker utomlands på semester med flyg eller köper danskt kött eller kör bil när det går tåg. Men det har jag också skrivit, att de som gör så borde prioritera annorlunda och försöka göra bättre val.

Jag förstår verkligen inte. För att jag tycker att man ska hjälpa fattiga på ett brett sätt och inte bara höja priser på importmat eller ta bort den helt som också nämndes någon gång i början av tråden, så verkar det vara fritt fram att ställa mig till svars för både det ena och det andra här, saker jag inte ens påstått, åsikter jag inte ens har. Jag har faktiskt inte ens sagt att importvarorna ska vara kvar ens eller att priserna fortsatt ska vara låga, bara att det inte är så lätt att ta bort dem när det finns fattiga människor.
 
I slutändan beror det ju på vem som ska betala för maten: staten eller privatpersonen? Båda kan behöva öka sina kostnader där.
Och med tanke på tidigare diskussion om ekonomiskt utsatta ska det betonas att jag menar generellt i en del av samhällsomställningen som måste göras. I snitt lägger vi rätt liten del av inkomsten (12%) på mat.

Snittet av hur mycket hushållen generellt lägger på mat säger inte mycket om det inte är nedbrutet i socio-ekonomiska grupper.
 
Jag har än så länge inte blivit påverkad alls. Har bundet elavtal och eldar med pellets, har haft elräkning på runt 3-400kr varje månad nu under vintern. Har promenadavstånd till jobbet och till affären så bilen kan jag låta stå helt om det är så.

Lider däremot så fruktansvärt mycket med människor som blivit påverkade av detta. Har bekanta som fått elräkningar på närmare 15.000kr, och det är inte många tusenlappar till som jag får i lön. Hade med andra ord blivit väldigt kännbart.

Att sen få nästa smäll med skenande bränslepris på det också.

Vet flera som sagt att dom tjänar på att gå hemma och stämpla, dels kan dom elda hela dagarna för att hålla nere elpriser, men också slippa bränslekostnaden. Helt sjukt att det ska behöva bli så!
 
Apropå miljöomställningen i Sverige behövdes det inte mer än att gas och oljepriser skenar för att regeringen övergav alla fina ord och insatser om omställningen till ett mer hållbart samhälle och raskt sänkte bensin och elpriser. Att priserna gjort att fler människor har börjat titta sig om över andra alternativ till bensin/diesel och el kommer att avta i takt med sänkta priser.

Iofs kommer det i förlängningen att göra att inflationen ökar och bl.a bolånen höjas vilket kommer kännas ännu mer i plånboken än vilken slags mat man än äter. Men att under ökad inflation höja matpriserna genom strafftullar på importerad mat för att gynna svenskt jordbruk som redan står för en relativt stor post av utsläpp är inte helt logiskt. Vad man måste tänka på är att ett skäl till att importerad mat, inom EU och från andra kontinenter kostar mindre är lägre kostnader för arbetskraften. I Sverige kostar det mycket att anställa folk, vilket det inte gör i andra länder som tex Spanien, Ecuador, Ghana osv.
 
Mina inlägg handlar inte om tomater på vintern eller färsk frukt på vintern. Det handlar om att fattiga väljer mellan importtomater/importvaror och svenska när det finns svenska varor i butikerna. För att importvarorna är billigare. Det är vad jag diskuterat hela tiden.

Jag ska tänka på att hädanefter inte äta grönsaker och frukt på vintern. Jag är inte speciellt förtjust i frukt alls så jag blev glad när en dietist sa att det inte är bra för vikten pga fruktsockret. Sedan har jag blivit lite tvungen att äta det för att en annan dietist sa att det är viktigt för mig, men det är positivt att jag slipper igen, med tanke på att det inte är bra för miljön.
Det är väl så med all frukt och grönt. Man äter efter säsong så mycket det går.
 
Jag har än så länge inte blivit påverkad alls. Har bundet elavtal och eldar med pellets, har haft elräkning på runt 3-400kr varje månad nu under vintern. Har promenadavstånd till jobbet och till affären så bilen kan jag låta stå helt om det är så.

Lider däremot så fruktansvärt mycket med människor som blivit påverkade av detta. Har bekanta som fått elräkningar på närmare 15.000kr, och det är inte många tusenlappar till som jag får i lön. Hade med andra ord blivit väldigt kännbart.

Att sen få nästa smäll med skenande bränslepris på det också.

Vet flera som sagt att dom tjänar på att gå hemma och stämpla, dels kan dom elda hela dagarna för att hålla nere elpriser, men också slippa bränslekostnaden. Helt sjukt att det ska behöva bli så!
Men även pellets har väl stigit i pris?
 
Det är väl så med all frukt och grönt. Man äter efter säsong så mycket det går.
Nå det gör jag överlag...

Känns som jag behöver påtala detta eftersom flera berättar för mig att man gör så.

Det slinker dock ner tomat, gurka och paprika på vintern med men inte alls i den mängd som ex morot, purjolök och palsternacka. För att ta exempel alltså så ingen tror det bara är det jag äter i grönsaksväg.
Så jag kan alltså sluta äta det helt, vilket är en förbättring. Frågan är när det är ok att äta igen, kanske aldrig eftersom det mest är vatten i dem och ingen näring, så kräver de kanske mer av planeten vid odling än vad de ger i näring så ur den synvinkeln kanske annat i grönsaksväg är bättre för planeten att odlas. Det har jag i och för sig inte funderat på tidigare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp