När allting går upp

Om vi nu sitter och tänker att vi ska höja priser på importvaror osv, kan man inte börja fundera på hur det är med det här med odling. Vad är "lönt" att odla ur näringssynpunkt och mängdsynpunkt? För visst har vi mat som påverkar mer än det typ ger, har vi inte det? Är allt "värt" att odla?

Bara en fundering jag fick här. Har inte tänkt på det tidigare, men det finns ju varor som gör stora avtryck tänker jag.
 
Jag har inte i något inlägg uppmuntrat någon bilkörning, el och dåliga miljöval, så det är riktigt trist att jag gång på gång ska stå till svar på något vis för sådant, bara för den simpla anledningen att jag hävdade i ett ursprungsinlägg att det INTE är Bara Så Lätt att ta bort importvaror utan att man måste göra något åt fattigdom också, eftersom jag då upplevde att flera verkade ta väldigt lätt på fattigas situation och att det bara är att köpa det man har råd med helt enkelt. I början av tråden alltså, sedan har fler förslag kommit till.

Det ÄR en självklarhet att jag tycker att man ska göra så bra val man kan så ofta man kan, man ska göra sitt bästa. Ibland är det inte bra nog, men något är bättre än inget. Däremot har jag svårt att se att man gör sitt bästa när man åker utomlands på semester med flyg eller köper danskt kött eller kör bil när det går tåg. Men det har jag också skrivit, att de som gör så borde prioritera annorlunda och försöka göra bättre val.

Jag förstår verkligen inte. För att jag tycker att man ska hjälpa fattiga på ett brett sätt och inte bara höja priser på importmat eller ta bort den helt som också nämndes någon gång i början av tråden, så verkar det vara fritt fram att ställa mig till svars för både det ena och det andra här, saker jag inte ens påstått, åsikter jag inte ens har. Jag har faktiskt inte ens sagt att importvarorna ska vara kvar ens eller att priserna fortsatt ska vara låga, bara att det inte är så lätt att ta bort dem när det finns fattiga människor.
Men det första är ju att det inte är alla importvaror som är dåliga, vissa kanske är bra.
Vi i tråden vet ju sannolikt inte exakt vilka det är som är sämst ens eller vad som blir dyrt om transportsubventionerna tas bort och högre krav läggs på import från Brasilien.

Så vi vet ju inte om det här skulle slå mot de fattiga eller mot de rika när vi inte vet vilka produkter det drabbar. Att förbjuda all import kommer inte att hända, speciellt kommer ingen import från Spanien att förbjudas eftersom vi är med i EU, och det går ju också tåg.

Det är faktiskt inte alls en självklarhet att man gör så bra val man kan så ofta man kan. En jättestor del av befolkningen struntar fullkomligt i dessa val och den del som är kvar misslyckas hälften av gångerna minst (jag tex). Så hjälp från myndigheter måste till. Folk vet ju inte ens vad som är bra val. Vi vet ju inte någonting om tomaternas uppväxt eller hur de tog sig hit egentligen. Men om tex subventioner på olja och transport slopades skulle definitivt tomaternas pris veta det.

Så jag är egentligen osäker på hur mycket just den här diskussionen har med fattigdom att göra, jag tror nog det är svårt att veta alls. Utom såklart att om ingenting görs är fattiga personer i länder långt borta döda i översvämningar och orkaner medan vi här i Sverige kanske "bara" får torka och stormar till att börja med.
 
Dessutom, en ensamstående mamma med heltidsjobb, har hon tid att odla grönsaker?
Jag odlar rätt mycket. Tyvärr har jag inget bevattningssystem så jag får glatt vattna själv med slang. Ärligt talat tar det kanske 5 minuter per dag när det är riktigt varmt. Växthuset måste ju vattnas eftersom det inte kommer något naturligt vatten dit, men potatis, majs, ärtor och morötter osv som växer på friland vattnar jag inte varje dag, om ens alls på en säsong.

Jordgubbarna blir rensade 1-2 ggr/året och det gör min moster så gärna för att få ta med sig ett gäng till sig själv. :)

Det som tar tid är att pilla med frön och småplantor på våren. Det lägger jag nog 5 timmar på i mars. I april-maj planterar jag om. Det tar väl någon timme till.

Och sen tar ju skörden tid. När man ska ta omhand om allt man producerat. Men tack och lov blir ju inte allt skördat samtidigt.

Allt som allt på hela odlingssäsongen spenderar jag kanske 40 h på mina odlingar. Men det är ju utspritt på hela året. Det tar tid att åka och handla också tänker jag. Jag gör ordning en sallad hemma under sommaren med sånt jag odlat på mindre än 15 min.
 
Apropå miljöomställningen i Sverige behövdes det inte mer än att gas och oljepriser skenar för att regeringen övergav alla fina ord och insatser om omställningen till ett mer hållbart samhälle och raskt sänkte bensin och elpriser. Att priserna gjort att fler människor har börjat titta sig om över andra alternativ till bensin/diesel och el kommer att avta i takt med sänkta priser.

Iofs kommer det i förlängningen att göra att inflationen ökar och bl.a bolånen höjas vilket kommer kännas ännu mer i plånboken än vilken slags mat man än äter. Men att under ökad inflation höja matpriserna genom strafftullar på importerad mat för att gynna svenskt jordbruk som redan står för en relativt stor post av utsläpp är inte helt logiskt. Vad man måste tänka på är att ett skäl till att importerad mat, inom EU och från andra kontinenter kostar mindre är lägre kostnader för arbetskraften. I Sverige kostar det mycket att anställa folk, vilket det inte gör i andra länder som tex Spanien, Ecuador, Ghana osv.
Jag tänker absolut inte strafftullar, (utom möjligen att jag tycker att EU kan göra något åt import från Brasilien) utan att se över subventioner som gör transporter o växthus billigare än de är.
 
Om vi nu sitter och tänker att vi ska höja priser på importvaror osv, kan man inte börja fundera på hur det är med det här med odling. Vad är "lönt" att odla ur näringssynpunkt och mängdsynpunkt? För visst har vi mat som påverkar mer än det typ ger, har vi inte det? Är allt "värt" att odla?

Bara en fundering jag fick här. Har inte tänkt på det tidigare, men det finns ju varor som gör stora avtryck tänker jag.
Det har jag också funderat mycket över. Det som är lättast att odla är ju ofta också billigast att köpa just i den säsongen.
Tex potatis är ju hopplöst, gör bara lite för nöjes skull.

Jag har börjat fundera över sparris tex, att det kan vara en bra växt, plantorna är dock ganska dyra och det tar år innan de ger mycket.
 
För oss kändes det som ett skämt eftersom vi har 3 fordon som rullar, där vi även är 3 ägare. Men icke, vi får för max 2 fordon i hushållet vilket ger oss ca 2000 kr. Vet inte om vi räknas till glesbygden som ger ytterligare några kronor. Så jag håller med dig om det verkar vara en snabb lösning, en bättre och mer långsiktig lösning hade varit att kolla över bensin/dieselkostnaderna.
Med det tredje fordonet är väl en EPA som ägs av en minderårig son? Måste ändå säga att jag tycker det känns fullt rimligt att inte minderåriga ägare av EPA-traktorer/A-traktorer innefattas av den där tusenlappen av staten. Tycker att bidraget slår alldeles för brett som det är dag, att epor eller andra "extra" nöjesfordon typ veteranare inte ger extra bidrag utan ett fordon per vuxen gäller känns som det minsta man kan begära enligt mig.
 
Med det tredje fordonet är väl en EPA som ägs av en minderårig son? Måste ändå säga att jag tycker det känns fullt rimligt att inte minderåriga ägare av EPA-traktorer/A-traktorer innefattas av den där tusenlappen av staten. Tycker att bidraget slår alldeles för brett som det är dag, att epor eller andra "extra" nöjesfordon typ veteranare inte ger extra bidrag utan ett fordon per vuxen gäller känns som det minsta man kan begära enligt mig.

För min son är A-traktorn en nödvändighet för att kunna ta sig till gymnasiet. Hade vi haft lämpliga bussar här ute så hade jag med glädje låtit bli att köpa den för den är långt ifrån ett nöjesfordon :up:
 
För min son är A-traktorn en nödvändighet för att kunna ta sig till gymnasiet. Hade vi haft lämpliga bussar här ute så hade jag med glädje låtit bli att köpa den för den är långt ifrån ett nöjesfordon :up:
Ja, jag bor och arbetar i Norrbotten, så tro mig när jag säger att jag vet hur det är att inte ha tillgång till lämplig kollektivtrafik. Det gör ändå inte att jag ser det som statens ansvar att sponsra med den här typen av bidrag.
 
Ja, jag bor och arbetar i Norrbotten, så tro mig när jag säger att jag vet hur det är att inte ha tillgång till lämplig kollektivtrafik. Det gör ändå inte att jag ser det som statens ansvar att sponsra med den här typen av bidrag.

För oss utan lämplig kollektivtrafik så slår drivmedelkostnader hårt. Vi har inget annat val än att tanka vilket pris det än anges oavsett vilket fordon det handlar om. Men visst det är svårt att urskilja vilka som behöver sina fordon och vilka som nöjesåker.
 
Men det första är ju att det inte är alla importvaror som är dåliga, vissa kanske är bra.
Vi i tråden vet ju sannolikt inte exakt vilka det är som är sämst ens eller vad som blir dyrt om transportsubventionerna tas bort och högre krav läggs på import från Brasilien.

Så vi vet ju inte om det här skulle slå mot de fattiga eller mot de rika när vi inte vet vilka produkter det drabbar. Att förbjuda all import kommer inte att hända, speciellt kommer ingen import från Spanien att förbjudas eftersom vi är med i EU, och det går ju också tåg.

Det är faktiskt inte alls en självklarhet att man gör så bra val man kan så ofta man kan. En jättestor del av befolkningen struntar fullkomligt i dessa val och den del som är kvar misslyckas hälften av gångerna minst (jag tex). Så hjälp från myndigheter måste till. Folk vet ju inte ens vad som är bra val. Vi vet ju inte någonting om tomaternas uppväxt eller hur de tog sig hit egentligen. Men om tex subventioner på olja och transport slopades skulle definitivt tomaternas pris veta det.

Så jag är egentligen osäker på hur mycket just den här diskussionen har med fattigdom att göra, jag tror nog det är svårt att veta alls. Utom såklart att om ingenting görs är fattiga personer i länder långt borta döda i översvämningar och orkaner medan vi här i Sverige kanske "bara" får torka och stormar till att börja med.
Du missförstår. För MIG är det en självklarhet att man ska göra så gott man kan. Att det finns folk som inte resonerar då är jag med på, att vi alla misslyckas ibland med våra val är inte att vara dålig, det är bara att det ibland inte blir perfekt. Bara man gör sitt bästa. Olika saker påverkar vad som är bäst för olika personer och olika perioder i livet.

Jag tror absolut en påverkan på matpriser påverkar fattiga personer.

Ska bli intressant att se vilka matvaror som får högre pris i år förresten. Och hur det påverkar. Det spås ju om högre matpriser i år, är redan på gång.
 
Du missförstår. För MIG är det en självklarhet att man ska göra så gott man kan. Att det finns folk som inte resonerar då är jag med på, att vi alla misslyckas ibland med våra val är inte att vara dålig, det är bara att det ibland inte blir perfekt. Bara man gör sitt bästa. Olika saker påverkar vad som är bäst för olika personer och olika perioder i livet.

Jag tror absolut en påverkan på matpriser påverkar fattiga personer.

Ska bli intressant att se vilka matvaror som får högre pris i år förresten. Och hur det påverkar. Det spås ju om högre matpriser i år, är redan på gång.
Jo onekligen.

Ja jag försöker ju till exempel men vet att jag inte klarar det ändå och skulle varit väldigt glad över hjälp med valen.

Risken med om regeringarna kompenserar de höjda oljepriserna är att det inte blir någon effekt och vi inte går ifrån olja.
 
Risken med om regeringarna kompenserar de höjda oljepriserna är att det inte blir någon effekt och vi inte går ifrån olja.
Ja det är helt galet att kompensera bilisterna , jag säger som med maten-de flesta kan minska sin lyxkörning så kostnaden för drivmedel inte ökar. De som har långt till arbetet och ingen fungerande kollektivtrafik borde få ansöka om medel om de inte har ekonomi i övrigt att klara kostnaden.
 
Jo onekligen.

Ja jag försöker ju till exempel men vet att jag inte klarar det ändå och skulle varit väldigt glad över hjälp med valen.

Risken med om regeringarna kompenserar de höjda oljepriserna är att det inte blir någon effekt och vi inte går ifrån olja.
Jag försöker ändå tro gott om personer så jag hoppas att väldigt många åtminstone försöker göra fler goda val än dåliga, även om jag vet att det inte är, för det är rätt jobbigt att tänka att det finns människor som har råd att göra bra val och inte göra det.

Jag tycker också att det hade varit bra med lite hjälp med valen, det har kommit ut mer information, samtidigt som det fortfarande inte alltid känns självklart vad man ska välja. Ägg från frigående höns eller burhöns? Lägg därtill krav, som ju inte alltid är så bra som man kanske tror? Svensk kyckling eller utländsk? Hur miljövänlig och djurvänlig är svensk kyckling tex osv, det har varit flera nyheter om hur det sköts, eller rättare sagt, inte sköts, vad gäller avlivningen där. Å andra sidan, om de har det bra i livet, kan man ändå köpa svenskt då samtidigt som man kräver förbättring eller ska man bojkotta? Hur ser det ut utomlands med djurhanteringen där?

Och på tal om kompensationer. Stödpaket för el och bil. Jag vet personer som kör trots att de kan åka kollektivt. Borde de har del av stödet? De som slösar på elen eftersom de har bundit den. Borde de ha del av stödet?
 
Jag tror att nästan alla-även de som har det mindre bra ställt-kan minska eller helt låta bli att köpa ex tomma kalorier, då blir matkontot kanske inte fördyrande.
Jag vet flera fattiga som knappt köper tomma kalorier, om du med det menar snacks och läsk tex. Ytterst sällan och i en sådan mängd att det varken gör till eller i från i matbudgeten. Däremot tror jag de hade kunnat göra andra val bland maten för att komma undan något billigare ibland, men tomma kalorier är inte alltid lösningen även om folk tror det.

Min egen mängd tomma kalorier är nästan obefintlig nu, men visst skulle jag kunna dra in på det jag köper till barnen på helgen, utöver mitt lilla (som inte skulle göra någon större skillnad). Jag är inte uppvuxen med någon större mängd tomma kalorier, som i godis och glass och läsk, men mina vänner i medelsvenssonsklassen var det märkte jag. Där fanns det betydligt oftare, som om lite mer pengar betydde ett behov av mer gott i livet.

Huruvida vi åt nyttigt är något annat, tror garanterat vi hade kunnat få bättre och mer näringsrik mat, men den var å andra sidan inte dålig heller.
 
Om vi nu sitter och tänker att vi ska höja priser på importvaror osv, kan man inte börja fundera på hur det är med det här med odling. Vad är "lönt" att odla ur näringssynpunkt och mängdsynpunkt? För visst har vi mat som påverkar mer än det typ ger, har vi inte det? Är allt "värt" att odla?

Bara en fundering jag fick här. Har inte tänkt på det tidigare, men det finns ju varor som gör stora avtryck tänker jag.
Skulle säga potatis. Billigt utsäde, lätt att ta hand om, inget merjobb med konservering, torkning eller tar plats i frysen utan räcker med svalt och mörkt utrymme, en stapelvara som går att variera massor till olika maträtter.
 
Jag vet flera fattiga som knappt köper tomma kalorier, om du med det menar snacks och läsk tex. Ytterst sällan och i en sådan mängd att det varken gör till eller i från i matbudgeten.
Det är klart att det gör skillnad i matbudgeten, man kan inte köpa något oviktigt och säga att just den kostnaden inte spelar roll.
 
Det har jag också funderat mycket över. Det som är lättast att odla är ju ofta också billigast att köpa just i den säsongen.
Tex potatis är ju hopplöst, gör bara lite för nöjes skull.

Jag har börjat fundera över sparris tex, att det kan vara en bra växt, plantorna är dock ganska dyra och det tar år innan de ger mycket.
Tänker tvärt om. Beror troligen på att jag är uppväxt med åretrunt självförsörjning på just potatis :D.
 
Skulle säga potatis. Billigt utsäde, lätt att ta hand om, inget merjobb med konservering, torkning eller tar plats i frysen utan räcker med svalt och mörkt utrymme, en stapelvara som går att variera massor till olika maträtter.
Potatis är nyttigt och kan användas till mycket, är mättande och bra, morötter faller väl under samma kategori tänker jag? Men hur är det när man odlar det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp