Bukefalos 28 år!

När anser ni att hunden är gammal?

Fibusen

Trådstartare
Om man ser enbart till ålder... Min farbror här hemma fyller sju år här om ca en månad,och det kommer kännas i hjärtat vill jag lova! Sju år låter så gammalt! Jag vill ju att han alltid ska vara med mig! Jag har haft han sen min 18 års dag,så vi har varit med om så mycket,jag hoppas att vi har mååånga år kvar,men just sju år låter så gammalt som sagt... Han börjar bli väldigt grå i ansiktet också,vilket får mig att verkligen inse att han inte är nån ungdom längre. Han beter sig som en valp i sättet,och kroppen verkar må bra,och han är frisk,förutom att han har ett litet blåsljud på hjärtat som vi ska kolla upp med jämna mellanrum.

Min vackre gamla farbror:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/110.jpg?t=1296043029
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Jag tycker en hund klassas som gammal vid 8-10 år, beroende på ras och kondition.
Men efter att ha rört mig en del i kretsar med Irländska varghundar har jag fått lära mig att en hund lika gärna kan vara gammal vid 5 år :(
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Vår irländska varghund blev 10,5 år, vilket är väldigt mycket för den rasen.

Så det är väl som Squarepants skriver, det beror ju lite på raser osv.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Det beror på hund, janni (doberman) var ju "kärring" vid sex men sen blev hon liksom inte speciellt mycket äldre i kropp eller själ och hon dog när hon var elva.

Brutus rottisen jag just skapade en tråd om, var som en unghund när han var drygt 9 men har sista halvåret försämrats och blivit betydligt äldre och han blev tio i år.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Min hund blev gammal först när hon var 10 år och genomgick en operation som inte gick som den skulle, hon fick komplikationer och det tog lång tid för henne att bli bra. Hon tappade massa hull, muskler och kondition. Nu är hon 11½ år gammal och nu på vintern är hon pigg som en lärka. Idag har hon varit i stallet drygt en timma och sedan gått en sväng på 45 minuter lös i skogen. Hon är inte lika galen som tidigare, hon älskar att gå och nosa i skogen i sin egen takt, vilket kan vara långsam. Ibland får hon ryck, men inte lika ofta nu som tidigare. Hon sover mycket mer osv, ser sämre och har blivit ängsligare än tidigare, kanske hör dåligt också. Så märker du ingenting på din farbror är ju 7 år inget hinder och nu kan ju ha massor med år framför er!

Jag förstår din känsla, tiden rinner ut. Njut av din farbror nu och försök att inte tänka på det! Jag vet att det är svårt, själv har jag tänkt på det i flera år nu och får fullständig panik när jag inser att det faktiskt inte är många år (om ens det) kvar med tiden tillsammans med min tant.
nelly_129237650.jpg


Jag hoppas du får många år till med din fina farbror! Och det är som sagt individuellt när hundar blir gamla. Men det är faktiskt inte bara jobbigt med en gammal hund. Min tar sig mer friheter, tycker att hon visst kan få bestämma ibland och gör nu saker hon aldrig skulle gjort i sin ungdom, som att sova i skinmöblerna som alltid varit förbjudet område och är väl det egentligen fortfarande:angel:
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Åh, jag älskar när dom är så gråa!
Min Zipper på 4,5 har redan börjat bli väldigt grå runt nosen, förhoppningen är att han ska bli helt vit i ansiktet till slut :love: :p
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Märkte skillnad på min hund när han fyllde 10 år. Då märkte man att han sov mer än förut, ville inte längre leka med alla hundar han träffade utan bara emellanåt, gick lite långsammare än vanligt (mera trav än galopp typ) särskilt på sommaren när det är varmare än 20 grader.

Nu är han 12,5 år och skillnaden nu är att han tappat lite muskler i bakkärran och inte längre kan hoppa upp i soffan själv eller stå på två ben utan stöd men allt annars funkar bra.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Men visst är det fint när dom blir så gråa:love:
Det ser så värdigt ut på något sätt, en gammal värdig hund! Jag tycker hunden får ett helt annat uttryck när dom är gråa.
Även om det såklart också påminner om deras ålder...
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Sju år tycker jag inte är gammalt annat än för riktigt stora hundraser. Exakt vilken tid en hund blir gammal beror förstås på rasen. Sedan kan ju hundar av olika skäl åldras i förtid.

Ett bidrag till ett för tidigt åldrande hos hundar är att man att börja dra ner på motion och andra aktiviteter för att man tror att hunden är gammal, för att den blir stel, eller för att den inte längre leker som vanligt. Det leder i sin tur till sämre kondition, sämre koordination och mindre muskelmassa. Har hunden dessutom lite artros leder den ökade inaktiviteten till en ännu stelare hund. Detta sker förstås i all välmening, trots att mer aktivitet och rörelse skulle göra hunden gott.

Vid sju års ålder hade inte min förra hund ens levt halva sitt liv. Min började åldras när hon var i tolvårsåldern. Men vid fjorton års ålder fick hon fortfarande väldigt mycket beröm för att hon var i så god form och så välmusklad när vi var på veterinärbesök. Veterinären sa vid ett tillfälle att min hund (sorgligt nog) var betydligt mer musklad än många hundar som var tio år yngre. Det är faktiskt den finaste komplimang jag någonsin har fått som hundägare.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Oj det är ju sååå individuellt...

Jag hade en vag tanke att vid 10 så är hon (min hund) gammal.
När hon fyllt 10 utan att visa några som helst tecken på "gammal hund" så började jag tänka att vid 12 slår det nog till...
12 kom och gick, och vid 15 kom första tecknen :eek:
Men efter 15 gick det fort :cry: vi blev tvungen att avliva till slut och då hade hon passerat 16....
Det var en terv, världens vackraste terv :love:
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Ett bidrag till ett för tidigt åldrande hos hundar är att man att börja dra ner på motion och andra aktiviteter för att man tror att hunden är gammal, för att den blir stel, eller för att den inte längre leker som vanligt. Det leder i sin tur till sämre kondition, sämre koordination och mindre muskelmassa. Har hunden dessutom lite artros leder den ökade inaktiviteten till en ännu stelare hund. Detta sker förstås i all välmening, trots att mer aktivitet och rörelse skulle göra hunden gott.
QUOTE]

Här håller jag med!
Min dam slutade jag aldrig att träna trots att vi slutade tävla. Hon älskade att både spåra och söka, men vi fick naturligtvis ta det med lämpor (därav tävlingsavslut) när hon blev äldre. Istället för långa skick så fick hon mer finurliga istället, "icke tävlingsmässiga" - det gillade hon :idea:
Att följa med när jag red ut slutade hon inte med, men det blev mer skrittrundor för mig på slutet...
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Egentligen beor det väl lite på ras. En stor hund som tex Grand Danois blir ju gammal ganska fort. Annars skulle jag väl säga att gammal börjar dom vara när dom är kring 10 år.
Sen beror det väl på. Jag tycker en hund börjar vara gammal när man märker att den trappar ner och inte alls orkar lika mycket som tidigare.
Syrans sambo har en Shi´tzu som är 10 å. Gammal i ålder kanske, men inte egentligen annars. Visst, han orkar iinte lika mycket som min hund, men han är ju bara 15 månader.
Våran förra hund, en flat, blev drygt 12 år, och han blev egentligen inte gammal förrän sista halvåret, då kroppen (hjärtat) helt enkelt inte orkade längre.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Min bc blev nästan 14 och det var också hjärtat. Lite tröttare sista månaderna men fortf full av energi. Vid sju var han som en unghund!
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Jag har en golden på 11 år, i sinnet fortfarende 2 år. Visst man märker av att han är mer stel och tappat lite musklor, har fått selektiv hörsel. Han hänger med på promenaderna i samma takt som min 4 åring. Tränat inte varje dag, men uppletande, godisspår/sök. Eller så länge det involverar godis så kan man träna :)

Sen har han börjat med och ligga i soffan på dagarna och nätterna nu bara de senaste veckorna det har han aldrig gjort innan, sen innan har han fått vara i soffan..

110114_2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

När våran hund var 8 var det nån som trodde han var 3 år. :)
Han var ung till några månader efter första tumören, som var godartad.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Som så många andra skriver så är det olika mellan olika raser.
Min saluki som nu är 10 år har jag precis börjat kalla för "tanten". Det känns passande på något vis. (Att hon själv är en tant har hon knappt någon förståelse för. Jäklar vad hon blir vild när hon ska busa igång unghunden under promenaderna! :D)

Såhär såg hon ut i förra veckan. Fullt ös!
dsc_9790-copy.jpg
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Jag hade en period när min älskade Grand Danois var runt sju då jag sörjde henne fast hon levde. Helt rubbat, jag vet, men alla var så noga med att tala om för mig att det snart skulle vara slut.
Ganska kul att träffa dessa personer tillsammans med min älskade vovva som nu är på sitt 12:e år...:D
Din hund kan lätt bli det dubbla så deppa inte, njut av varenda dag tillsammans istället!
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Ja faktum är att så sent som ett par månader innan vår dog trodde flera grannar att vi skojade när vi saåldern. Han lekte med andra hundar och sprang med cykeln trots att hjärtat redan då var svagt, vilket blev en chock att få reda på. Vet. sa att det berodde på rasen som har enormt mycket go i sej. De lägger sej förrän de är döda och det ligger mycket i det.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Jag tycker att du ska sluta fundera över din hunds ålder. Att han är lite grå i ansiktet säger inte så mycket. Min började bli grå redan som fyraåring. När hon dog, sexton år så när som på två veckor, så var hon helt kritvit i ansiktet. Njut istället av den hund du har nu! :)

På mer än ett sätt är det den bästa tiden med hund när den är mitt i livet och börjar bli äldre. Alla valp- och unghundsfasoner är som bortblåsta, de har fortfarande mycket energi, de har börjat anta den äldre hundens värdighet och man känner varandra så bra att det räcker med ett ögonkast för att kommunicera med varandra. :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 070
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 209
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp