Bukefalos 28 år!

När anser ni att hunden är gammal?

Våran var också superpigg,det sista vi gjorde var ute och sparka boll,som han tillslut äntligen fick strimla i småbitar. ;) Han hoppade,kastade upp den i luften,och rejsade.

Han började bli "arg",kom i samband med flytten vi gjorde 31/10. Vi trodde det var för att det var nytt och konstigt,så vi gav det en tid. Men under helgen så morrade han såfort sonen bara passerade,när man bad han gå ut från köket,när man sa åt han att gå och lägga sig osv. Jag misstänkte då smärta (iom att jag vet att han hade spondylos) så vi diskuterade med veterinär som sa att det lät som det var dags. Jag hade först tänkt avvakta tills på Fredag trots att vi fick komma när som,men efter ett samtal nr 2 så åkte vi in direkt då jag smält in beslutet,och varför skulle han ev lida flera dagar om han inte behövde,bara för att vi ville få några dagar till?

Väl inne hos veterinären såg hon att han hade fått gråstarr. Jag har tyckt att ögonen sett lite ljusa ut i visst ljus,men inget annars. Hon kollade noggrannare och sa att hans syn definitivt var försämrad,kanske tom var han så gott som blind redan,och var han inte det så handlade det bara om månader,MAX. Hon sa även att det brukade göra mycket ont. Det förklarar hans beteende som kom efter flytten,nytt hus där han inte känner igen sig,sen såg han inte riktigt. :( Ont på det också.

Jag vet att det var rätt beslut,men fy sjutton! :cry: Men allt gick så lugnt och fint till,han fick en lugnande spruta på en filt på golvet,sen lyfte vi upp honom i soffan och jag hade hans huvud i mitt knä. Kanylen sattes och veterinären kollade först med koksalt så den satt rätt,sen frågade hon om vi ville att hon skulle påbörja. Hon sprutade in 3 sprutor med nån blåaktig vätska,efter första sprutan så kom det något litet ryck i benen,sen sprutade hon på dom andra och bröstkorgen stannade och han släppte ut den sista luften. Öronen blev snabbt kalla,och han blev blå i munnen såg man då han låg med munnen lite öppen med tungspetsen utanför. Han fick frid i mitt knä,jag klappade hela tiden hans huvud och berättade vilken fin och underbar hund han varit,jag hoppas han var lugn och trygg när det tog slut,och jag hoppas också att han kommer och hälsar på oss här hemma.

Det är så tomt och tyst här hemma,det värker i bröstet av den där klumpen,det känns som hjärtat gått sönder,som om jag inte kan andas riktigt. Som om sorgen aldrig kommer försvinna,det bränner i halsen av tårarna som ligger och trycker på hela tiden,huvudvärk,och svullet ansikte med rödgråtna ögon. Det går bara runt runt alltihopa från gårdagen,och vad som komma skall,vad är han nu,ligger han ensam i ett kylrum,eller är han redan kremerad,tänk att nån ska elda upp min fina fina hund! Undrar om han hanterades värdigt efter att vi gått,så dom bara inte kastade runt han,hoppas någon klappade på honom lite när han förflyttades. Runt runt nöter det på så... Den enda tröst jag har är att jag hoppas att jag gjorde rätt,att han hade ont och att jag befriade honom,och att han nu är frisk och springer runt som en galning någonstans och retar gallfeber på andra. :love:

Men för oss så kommer det vara en evig saknad.
 
Våran var också superpigg,det sista vi gjorde var ute och sparka boll,som han tillslut äntligen fick strimla i småbitar. ;) Han hoppade,kastade upp den i luften,och rejsade.

Han började bli "arg",kom i samband med flytten vi gjorde 31/10. Vi trodde det var för att det var nytt och konstigt,så vi gav det en tid. Men under helgen så morrade han såfort sonen bara passerade,när man bad han gå ut från köket,när man sa åt han att gå och lägga sig osv. Jag misstänkte då smärta (iom att jag vet att han hade spondylos) så vi diskuterade med veterinär som sa att det lät som det var dags. Jag hade först tänkt avvakta tills på Fredag trots att vi fick komma när som,men efter ett samtal nr 2 så åkte vi in direkt då jag smält in beslutet,och varför skulle han ev lida flera dagar om han inte behövde,bara för att vi ville få några dagar till?

Väl inne hos veterinären såg hon att han hade fått gråstarr. Jag har tyckt att ögonen sett lite ljusa ut i visst ljus,men inget annars. Hon kollade noggrannare och sa att hans syn definitivt var försämrad,kanske tom var han så gott som blind redan,och var han inte det så handlade det bara om månader,MAX. Hon sa även att det brukade göra mycket ont. Det förklarar hans beteende som kom efter flytten,nytt hus där han inte känner igen sig,sen såg han inte riktigt. :( Ont på det också.

Jag vet att det var rätt beslut,men fy sjutton! :cry: Men allt gick så lugnt och fint till,han fick en lugnande spruta på en filt på golvet,sen lyfte vi upp honom i soffan och jag hade hans huvud i mitt knä. Kanylen sattes och veterinären kollade först med koksalt så den satt rätt,sen frågade hon om vi ville att hon skulle påbörja. Hon sprutade in 3 sprutor med nån blåaktig vätska,efter första sprutan så kom det något litet ryck i benen,sen sprutade hon på dom andra och bröstkorgen stannade och han släppte ut den sista luften. Öronen blev snabbt kalla,och han blev blå i munnen såg man då han låg med munnen lite öppen med tungspetsen utanför. Han fick frid i mitt knä,jag klappade hela tiden hans huvud och berättade vilken fin och underbar hund han varit,jag hoppas han var lugn och trygg när det tog slut,och jag hoppas också att han kommer och hälsar på oss här hemma.

Det är så tomt och tyst här hemma,det värker i bröstet av den där klumpen,det känns som hjärtat gått sönder,som om jag inte kan andas riktigt. Som om sorgen aldrig kommer försvinna,det bränner i halsen av tårarna som ligger och trycker på hela tiden,huvudvärk,och svullet ansikte med rödgråtna ögon. Det går bara runt runt alltihopa från gårdagen,och vad som komma skall,vad är han nu,ligger han ensam i ett kylrum,eller är han redan kremerad,tänk att nån ska elda upp min fina fina hund! Undrar om han hanterades värdigt efter att vi gått,så dom bara inte kastade runt han,hoppas någon klappade på honom lite när han förflyttades. Runt runt nöter det på så... Den enda tröst jag har är att jag hoppas att jag gjorde rätt,att han hade ont och att jag befriade honom,och att han nu är frisk och springer runt som en galning någonstans och retar gallfeber på andra. :love:

Men för oss så kommer det vara en evig saknad.

Jag beklagar sorgen!

Jag ska resa bort två veckor och saknar mina hundar så det gör ont nu redan innan. Störtlöjligt!
Så din sorg förstår jag..

Mina är nu 13 år gamla och friska och piggelin. Den ena börjar dock höra sämre.
Mina förra blev 16 resp 18 år gamla. Jag hoppas nuvarande också blir lika seglivade. De förra var fullt friska och pigga in i de sista. Den äldsta började se och höra sämre och blev lite senil. Men hon var "glad-senil" och iom det och övrig fräschör fick hon bli så gammal. Fantastiskt att få ha dem så länge!
 
Har inte läst tråden, men mitt svar till när hunden blir gammal är att det inte går att säga...Hade själv en hund med allergi som blev "gammal" vid bara 2-års ålder ( hon avlivades vid 5 år pga alla problem), likväl som jag träffat en 17-årig hund som är som en valp :-). Jag vill påstå att hunden, lik människan, påverkas av sjukdomar, levnadssätt och ärftlighet på hur gamla de blir, och att både en hund på 5 år och 18 är lika gamla ibland beroende på. Det sägs att det skiljer i storlek, och det är säkert sant. Har en mellanhund och hoppas på många år kvar ( minst 12), men man vet aldrig vad som inträffar.

Vill göra en jämförelse med att min 93-åriga farfar är ute och går ett par mil varje dag och är pigg i benen som få, med att en hund kan vara lika pigg i "hans" ålder, likväl som de båda kan vara helt kass i benen och inte kan röra sig, vara dementa mm
 
Generellt anser jag väl hundar gammla vid 9år till och från.

Min släthåriga foxterrier blev 14år, tyvärr satte epilepsi igång året före, som bara blev sämre.

Köpte som 7åring och förväntade oss ha kvar henne i 3-4år, och sp fick vi 7:love:
 
Jag beklagar verkligen sorgen @Fibusen :cry: Vilken tur ändå att du lyssnade på din magkänsla och åkte in med honom på en gång så att han slapp lida mer.

Tröstkramar!
 
När en hund blir gammal är så väldigt olika. Precis som @makarontanten skrev här ovan så beror det ju på om de får vara friska eller om de får någon sjukdom/skada som gör att de åldras fortare. Mediciner och dess biverkningar och slitaget på kroppen av att ha ont gör självklart att livet förkortas. Större raser blir ju också gamla fortare än vad mindre raser blir generellt.

Min gammelman blev 12,5 år gammal. Han var en blandras och jag frågade veterinären vid något tillfälle hur gammal hon trodde att han skulle bli med tanke på raserna det var i honom. Hon sa då att han förmodligen skulle bli runt 10 år så han blev verkligen gammal för vid tio års åldern var han fortfarande precis som vanligt.
Han blev gammal först när han var runt 11 år. Då började han vitna runt nosen och det märktes på olika sätt att han inte var ung längre. När jag då skaffade nuvarande hund så levde han upp igen och fick en enormt bra sista tid. Han blev lite senil och han ville inte åka bil längre det sista året så då slapp han självklart det. Han ville inte heller gå på promenader på okända platser för då blev han osäker men så länge han kände igen sig så trivdes han och mådde bra. Han låg helst i sin trädgård och njöt av livet. Han kunde vara ute i timtal och bara ligga där på trappan eller på gräsmattan och titta på fåglar, bilar, traktorer och annat som kom förbi. Då trivdes han som allra bäst :love:

Han och min nuvarande hund var ute och lekte som vanligt på förmiddagen och på eftermiddagen tyckte jag att han verkade trött. Dagen efter slutade han äta och han fick kramper som började i magen och fortplantade sig i hela kroppen när jag lyckades få i honom något. Detta var på fredagen och veterinären tyckte att vi skulle ge honom helgen på sig om han skulle repa sig men jag visste att det var slut. Han somnade in med hela sin familj omkring sig och det är nog det värsta jag har varit med om men ändå var det så fint. Alla han hade älskat i sitt liv fanns vid hans sida i hans sista stund. Han hade varit min allra bästa vän så länge och han hade funnits där för mig och barnen under hela deras uppväxt. Trots att det är sex år sedan han dog nu den 25 november så saknar jag honom fortfarande och han kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta :love:

Min nuvarande hund är nu sju år och han är långt ifrån gammal. Han har visserligen blivit vuxen men han har lika mycket bus för sig som vanligt :love: Jag hoppas att han kommer hålla sig frisk och få bli riktigt gammal :love:
 
Våran var också superpigg,det sista vi gjorde var ute och sparka boll,som han tillslut äntligen fick strimla i småbitar. ;) Han hoppade,kastade upp den i luften,och rejsade.

Han började bli "arg",kom i samband med flytten vi gjorde 31/10. Vi trodde det var för att det var nytt och konstigt,så vi gav det en tid. Men under helgen så morrade han såfort sonen bara passerade,när man bad han gå ut från köket,när man sa åt han att gå och lägga sig osv. Jag misstänkte då smärta (iom att jag vet att han hade spondylos) så vi diskuterade med veterinär som sa att det lät som det var dags. Jag hade först tänkt avvakta tills på Fredag trots att vi fick komma när som,men efter ett samtal nr 2 så åkte vi in direkt då jag smält in beslutet,och varför skulle han ev lida flera dagar om han inte behövde,bara för att vi ville få några dagar till?

Väl inne hos veterinären såg hon att han hade fått gråstarr. Jag har tyckt att ögonen sett lite ljusa ut i visst ljus,men inget annars. Hon kollade noggrannare och sa att hans syn definitivt var försämrad,kanske tom var han så gott som blind redan,och var han inte det så handlade det bara om månader,MAX. Hon sa även att det brukade göra mycket ont. Det förklarar hans beteende som kom efter flytten,nytt hus där han inte känner igen sig,sen såg han inte riktigt. :( Ont på det också.

Jag vet att det var rätt beslut,men fy sjutton! :cry: Men allt gick så lugnt och fint till,han fick en lugnande spruta på en filt på golvet,sen lyfte vi upp honom i soffan och jag hade hans huvud i mitt knä. Kanylen sattes och veterinären kollade först med koksalt så den satt rätt,sen frågade hon om vi ville att hon skulle påbörja. Hon sprutade in 3 sprutor med nån blåaktig vätska,efter första sprutan så kom det något litet ryck i benen,sen sprutade hon på dom andra och bröstkorgen stannade och han släppte ut den sista luften. Öronen blev snabbt kalla,och han blev blå i munnen såg man då han låg med munnen lite öppen med tungspetsen utanför. Han fick frid i mitt knä,jag klappade hela tiden hans huvud och berättade vilken fin och underbar hund han varit,jag hoppas han var lugn och trygg när det tog slut,och jag hoppas också att han kommer och hälsar på oss här hemma.

Det är så tomt och tyst här hemma,det värker i bröstet av den där klumpen,det känns som hjärtat gått sönder,som om jag inte kan andas riktigt. Som om sorgen aldrig kommer försvinna,det bränner i halsen av tårarna som ligger och trycker på hela tiden,huvudvärk,och svullet ansikte med rödgråtna ögon. Det går bara runt runt alltihopa från gårdagen,och vad som komma skall,vad är han nu,ligger han ensam i ett kylrum,eller är han redan kremerad,tänk att nån ska elda upp min fina fina hund! Undrar om han hanterades värdigt efter att vi gått,så dom bara inte kastade runt han,hoppas någon klappade på honom lite när han förflyttades. Runt runt nöter det på så... Den enda tröst jag har är att jag hoppas att jag gjorde rätt,att han hade ont och att jag befriade honom,och att han nu är frisk och springer runt som en galning någonstans och retar gallfeber på andra. :love:

Men för oss så kommer det vara en evig saknad.
Beklagar sorgen :(

Vi satt i väntrummet hos vet när det troligen varit en katt som blivit avlivad. Först kom paret ut ledsna med en tom bur. Därefter gick en sjukvårdare in (antar att de fick sitta kvar så länge de ville) och kom ut med ett par blockljus. Sen gick hon tillbaka in och kom ut med ett mindre djur i famnen inlindat i en filt. Det hela gick väldigt lugnt till (ingen stress) och man såg att även hon var ledsen så jag tror inte att du behöver oroa dig utan de behandlar honom säkert med respekt.
 
Min dsg blir 10 i januari och jag anser inte han vara gammal , han är som han alltid har varit
Mina två sch/bc blandningar blev nästan 15 år båda två och dom blev gamla vid 14 ungefär
 
Min enda kvarvarande hund är nu 14 år.
Han är border collie, och har jobbat med vallning fram till 10 årsåldern.
Han har börjat få starr, han hör inte så bra, men han är hyfsat pigg, och lederna fungerar OK med medicinering.
Veterinär gör en koll på honom en gång i halvåret, och det känns tryggt för mig, att jag kan lita på deras expertis, och veta att den dagen de säger att han börjar bli för gammal, då kan jag avsluta hans liv på bästa vis.
Jag hoppas få ha kvar honom några år till, men jag vet ju att han är ganska gammal för sin ras alla redan.
 
Beklagar sorgen.

Har en hemma som är inne på sitt elfte jakt år och hon börjar visa att kroppen inte orkar med två dagar i rad med att jaga älg mer.
Hon har både varit sjuk i livmoderns inflammation och borrelia så inte konstigt att kroppen börjar bli sliten men endast kroppen huvudet är rena unghunden lite sorgligt då hon inte inser själv att hon måste ta det lite lugnare.

Första hunden på länge vi haft som börjar bli gammal då det varit många nu som dött av sjukdomar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 209
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp