Bukefalos 28 år!

när blir dom könsmogna?

PrittePuff

Trådstartare
jag har en honkatt som är 14 månader.
hon har inte löpt någon gång än...

när blir honkatter könsmogna och börjar löpa?

kan det vara något fel på henne eftersom hon inte har löpt än?
 
Sv: när blir dom könsmogna?

6månader har jag hört.

Våra katter i stallet hann oturligt vis bli med barn vid 7-8 månader, men dem har klarat sina ungar bra.
 
Sv: när blir dom könsmogna?

allmän rekomendation är kastrering för både hon och hankatt efter 6-månadersålder.
Könsmogen vart min äldsta katt ett par/tre månader efter det, han var då innekatt och jag brydde mej inte om att kastrera på en gång bara för den sakens skull.
Den yngsta hanen visade inga tecken på att vara könsmogen då han kastrerades vid åtta månaders ålder.
Är du säker på att hon inte har löpt? Hon kanske inte blir sådär ordentligt uppe i gasen som många andra honor blir?
Min nya hona kommer kastreras i Januari-Febuari någongång (född i Maj iår) och hon kommer att få vara inne i vinter på heltid praktiskt taget och eftersom hon bor med kastrater är det ingen fara.
 
Sv: när blir dom könsmogna?

jag är inte 100% säker på att hon inte har löpt...
men jag har inte märkt nånting alls som skulle kunna tyda på att hon har löpt...
hon är både ute och inne katt, hon är väldigt liten och ev. finns möjligheten att hon
är inavel.... kan det bli fel på dom då?
*orolig*
 
Sv: när blir dom könsmogna?

*Christine* skrev:
jag har en honkatt som är 14 månader.
hon har inte löpt någon gång än...

när blir honkatter könsmogna och börjar löpa?

kan det vara något fel på henne eftersom hon inte har löpt än?

Hon kan vara mycket sen av sig och en del kan ha det "felet", att vara sterila. Vad man inte tänker på är att katten kan kastreras i alla fall, särskilt som hon uppnått åldern din har.

Det varierar väldigt mycket när de blir könsmogna, men tror att man generellt kan säga att det börjar kring 7-8 månader. Man kan generalisera också och säga att slanka korthåriga katter (ex siames), blir könsmogna väldigt tidigt, och långhåriga (ex perser) är senare. På bondkatter :love: kan man se att det följer håranlaget också. / Garp
 
Sv: när blir dom könsmogna?

okej, så jag bör kastera henne då... och då kolla upp henne samtidigt...
ska bege mig till veterinären och kolla upp henne och kastrera henne,
när jag har råd... när löning kommer...
 
Sv: när blir dom könsmogna?

*Christine* skrev:
okej, så jag bör kastera henne då... och då kolla upp henne samtidigt...
ska bege mig till veterinären och kolla upp henne och kastrera henne,
när jag har råd... när löning kommer...

Hej. Det är ett bra beslut, bla vet man då att katten i alla fall inte kan bli sjuk pga något problem med detta. Tror dock inte att du behöver vara rädd för att hon har något allvarligt fel. En del av oss människor är ju också sterila, utan att det är något allvarligt med hälsan. Lycka till med kissen! / Garp
 
Sv: när blir dom könsmogna?

okej, känns lite betryggande nu. och hon har ju inga andra fel, vad jag vet, på sig.
vi får hoppas på att allt är okej med lillkissen nu då....!
 
Sv: när blir dom könsmogna?

Är hon ute bör du kastrera henne så snabbt som möjligt annars får du kattungar. Det är inte alltid löpen märks. Mina katters mamma blev parad av misstag på första löpet vid sex månaders ålder, det hade över huvud taget inte märkts att hon löpte.
 
Sv: när blir dom könsmogna?

Man behöver inte vänta tills hon löpt en gång, man behöver inte heller ta en kull innan honan kastreras.

Är det dessutom så att du misstänker att hon är inavlad så skulle jag avråda att avla på henne. Tycker inte man ska avla på huskatter för övrigt heller så.
 
Sv: när blir dom könsmogna?

jag hade inte tänkt att avla på henne hur eller hur!
inte ens en kull!
men jag hade hört att man inte kunde kastrera henne förrän hon har löpt en gång
och nu har jag inte pengar att kastrera för just nu.
men det ska bli av så fort så möjligt!
 
Sv: när blir dom könsmogna?

Nej, jag vet ville bara avliva en myt. Dvs att katten inte behöver få en kull innan kastrering. Sen la jag till mig egna åsikt om huskattavel, vilket kanske inte var så lyckat i sammanhanget.

Men håll henne inne innan du kastrerar, annars kanske hon skaffar sig en kull.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Har inte haft tik förr och funderar över om allt är normalt ställt med min lilla tvååring som just nu har sitt fjärde löp. Under...
Svar
3
· Visningar
610
Senast: Sel
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 239
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 592
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp