När blir hästen trygg efter flytt?

Lasta och åk till ridbanan första gången om du har möjlighet, få ut överskottsenergin. Är den lugnare dagen efter kanske du kan passa på att rida ut med en trygg hästkompis. Jag hade inte hoppat upp och ridit ut på en ny, överladdad häst. Och inte heller låtit den vila för mycket.
 
Testade att rida idag. Vi red i ungefär 3 minuter och det kändes toppen, men sen blev han rädd för allt möjligt. Det är ju högtrafikerade vägar runt omkring, så det känns inte så tryggt. Bilar och mopeder som kör förbi konstant. Han skulle försöka sticka iväg vid ett tillfälle, han valde då riktning mot E4:an och inte mot stallet. Inte jättekul.

Satt av och ledde honom tillbaka, blev en del dragkamp och jag känner väl att han inte riktigt respekterar mitt space eftersom att han helst vill mosa sig över mig. Sista lilla biten gick jag jäääättesakta och det gick bra faktiskt, han försökte inte dundra på då men då var vi ju på stallbacken nästan.

Hade gärna transporterat honom men har ju ingen egen transport, och hade egentligen inte tänkt köpa det förrän våran egen gård är klar här hemma så att vi har plats för den (är total byggarbetsplats just nu). Är så ofantligt jobbigt att låna transport för att sedan tokstäda den varenda gång. Ja ni fattar.

Funderar på om jag bara ska koncentrera mig på att umgås med honom på hemmaplan tills han känner mig ordentligt så att vi kan gå en trygg promenad tillsammans till ridhuset/ridbanan. Alternativt invänta att någon av de andra kan följa mig.

Kan det påverka att han har gått från att gå på lösdrift med hagkompis till att nu stå på box och inte ha någon hagkompis? Tänker att han måste bli fasligt ensam och otrygg :(

Låter som ni behöver bubbelträna, att han inte får gå in i din bubbla, trycka på dig eller flytta dig. Varje gång han inser att han kan flytta på dig när han vill, är risken att han blir starkare. Det har mer med grundläggande träning att göra än flytten.

Jag skulle inte rida ut ensam eller gå promenad med risk för att tappa honom eller att någon av er skadar sig, men det hjälper nog inte att umgås utan att få ut all energi heller.

Tror att det påverkar energin ännu mer åt det värre hållet om han är van vid lösdrift, men står på box och inte har någon hagkompis nu.
 
Testade att rida idag. Vi red i ungefär 3 minuter och det kändes toppen, men sen blev han rädd för allt möjligt. Det är ju högtrafikerade vägar runt omkring, så det känns inte så tryggt. Bilar och mopeder som kör förbi konstant. Han skulle försöka sticka iväg vid ett tillfälle, han valde då riktning mot E4:an och inte mot stallet. Inte jättekul.

Satt av och ledde honom tillbaka, blev en del dragkamp och jag känner väl att han inte riktigt respekterar mitt space eftersom att han helst vill mosa sig över mig. Sista lilla biten gick jag jäääättesakta och det gick bra faktiskt, han försökte inte dundra på då men då var vi ju på stallbacken nästan.

Hade gärna transporterat honom men har ju ingen egen transport, och hade egentligen inte tänkt köpa det förrän våran egen gård är klar här hemma så att vi har plats för den (är total byggarbetsplats just nu). Är så ofantligt jobbigt att låna transport för att sedan tokstäda den varenda gång. Ja ni fattar.

Funderar på om jag bara ska koncentrera mig på att umgås med honom på hemmaplan tills han känner mig ordentligt så att vi kan gå en trygg promenad tillsammans till ridhuset/ridbanan. Alternativt invänta att någon av de andra kan följa mig.

Kan det påverka att han har gått från att gå på lösdrift med hagkompis till att nu stå på box och inte ha någon hagkompis? Tänker att han måste bli fasligt ensam och otrygg :(

Jag tror absolut det kan vara att han till viss del är otrygg. Men det blir en väldig skillnad i outlet för hans energi också. Han stimuleras inte fysiskt och psykiskt på samma vis då han dels går själv och inte har någon att interagera med. Och dels står still sysslolös på ett annat vis än hästar oftast gör i bra lösdrift.
Här hade hästen behövt motioneras mer förmodligen än den gjort innan. Att den nu inte motionerats alls gör det hela väldigt mkt svårare.

Om vi jämför min mkt högblodiga häst med din så är min alltid på hugget, energin sprutar jämt. Han är lite skvättig och har nära till explosion i hage och under träning som individ(nu är han rätt högt utbildad och håller sig på mattan, dvs noll problem numer). Men blir han rädd på riktigt är han iom att han är så känslig och extremt snabb påverkbar även i skarpt läge. Han sliter sig liksom aldrig eller går på en om man själv är snabb nog att markera att "här är jag" eller "jag håller i dig, minns du?" etc.
En del kallblod är ju lite mindre känsliga. Och får de för mkt överskottsenergi, blir rädda etc blir det lite mer opåverkbart. De rakställer sig och går, de går på en etc.
Så där får man ju jobba lite smart iom att styrka kommer liksom inte funka.

Det finns diverse olika sätt att hantera hästar som sticker avsuttet, för att träna bort det.
Men en häst som har mkt överskottsenergi är svårtränad.
I träning med hästar som blir too much så vill man betinga in känslan av lugn. Har de myror i brallan så blir det lååånga pass för att komma dit, om man ens gör det. Är de rastade kan det gå mkt fort och man slipper fight, missförstånd, minskar skaderisk på häst/människa etc.

Så jag hade satsat på att ta mig till ridbana/ridhus och rasta av hästen rejält!
Det är värt att låna trailer en gång om det nu är så att hästen är så svårhanterlig att du med den miljö du har får för svårt att ta dig till ridbanan. Kommer du dit kan du rasta av hästen och kanske tom rida eller gå hem med en trött häst. Kan du ordna sällskap är det ju ännu bättre. För just den sinnesstämningen som de är i när de är jobbade och trötta ihop med sällskap är den bästa sinnesstämningen för att lära sig att saker inte är farligt och för att göra ditt jobb med att kunna hantera hästen lättare.

Men att bara mysa runt hemma kan bli så att ni blir fast där bara. Det vore ju himla tråkigt!
 
Det kan ta tid men mitt tips är att ta med en trygg (häst)kompis första gångerna, har du någon du kan gå/rida ut med?

Jag kan tycka att det ÄR viktigt att hantera och rida en häst ganska snart den flyttat men kanske utan större krav.
Men det råder delade meningar och såklart vad för typ av häst det är (ålder, utbildningsnivå)
Absolut!

Jag hade inte tagit ut hästen ensam i början.

Är han det minsta ängslig, så är en hästkompis det allra bästa att erbjuda.
 
Absolut!

Jag hade inte tagit ut hästen ensam i början.

Är han det minsta ängslig, så är en hästkompis det allra bästa att erbjuda.

Du har nog rätt.
Har suttit och läst mycket nu ikväll och kommit fram till att han nog förutom osäkerheten dessutom försöker ”ta över”. Det kanske är en reaktion på hela situationen? Vad vet jag.

Han står inte riktigt still i gången, försöker valla mig ut från vägen, vill inte riktigt stanna närjag ber honom, har faktiskt vänt upp rumpan mot mig men då har jag initialt inte tolkat det som hotfullt.

Idag ”tvingade” jag honom att bara stå still på stallbacken. När han väl stod still så nafsade han efter mina händer.

Har faktiskt aldrig träffat en häst som beter sig såhär. Öronen oftast framåt, går med på i princip allt men vill ändå tränga sig före och är bufflig...
 
Du har nog rätt.
Har suttit och läst mycket nu ikväll och kommit fram till att han nog förutom osäkerheten dessutom försöker ”ta över”. Det kanske är en reaktion på hela situationen? Vad vet jag.

Han står inte riktigt still i gången, försöker valla mig ut från vägen, vill inte riktigt stanna närjag ber honom, har faktiskt vänt upp rumpan mot mig men då har jag initialt inte tolkat det som hotfullt.

Idag ”tvingade” jag honom att bara stå still på stallbacken. När han väl stod still så nafsade han efter mina händer.

Har faktiskt aldrig träffat en häst som beter sig såhär. Öronen oftast framåt, går med på i princip allt men vill ändå tränga sig före och är bufflig...

Har du pratat med förra ägaren? Om han haft sådant här beteende förut?

Det låter som en tråkig situation och jag skulle råda dig till att flytta till ett annat stall med hästen, som har ridhus och ridbana och kanske tränare som kan hjälpa till och där "börja om" dessa få dagar men i en säkrare miljö för er båda.

Ett stort starkt kallblod som beter sig sådär kan bli farligt om det går överstyr.
 
Du har nog rätt.
Har suttit och läst mycket nu ikväll och kommit fram till att han nog förutom osäkerheten dessutom försöker ”ta över”. Det kanske är en reaktion på hela situationen? Vad vet jag.

Han står inte riktigt still i gången, försöker valla mig ut från vägen, vill inte riktigt stanna närjag ber honom, har faktiskt vänt upp rumpan mot mig men då har jag initialt inte tolkat det som hotfullt.

Idag ”tvingade” jag honom att bara stå still på stallbacken. När han väl stod still så nafsade han efter mina händer.

Har faktiskt aldrig träffat en häst som beter sig såhär. Öronen oftast framåt, går med på i princip allt men vill ändå tränga sig före och är bufflig...

Jag tror inte att det är så komplicerat. Du köpte en häst som var van vid lösdrift och att tränas, den står nu på ett nytt ställe med nya hästkompisar, den är installad på natten, och den rids inte.

Det är inte så konstigt att den börjar med en massa dumheter för att få utlopp för all den där energin.

Det finns alltså ingen volt, eller del i hagen som är platt, där du kan låta den jogga på lina en stund?

Ring och boka tid med någon av de andra i stallet så att de kan följa med dig när du ska rida till paddocken. Alla har haft ny näst nångång, och behövt hjälp. Ring och boka tränare som kan ge stöd när du ska rida.

Jag hade helt klart prioriterat det istället för att gå in i en markövningar / passivitetsträning. Sånt kan du ju öva ändå. Men gör det lätt för hästen att lyckas genom att se till att den är nöjd i kroppen och inte har en massa stressmyror i alla muskler.
 
Du har nog rätt.
Har suttit och läst mycket nu ikväll och kommit fram till att han nog förutom osäkerheten dessutom försöker ”ta över”. Det kanske är en reaktion på hela situationen? Vad vet jag.

Han står inte riktigt still i gången, försöker valla mig ut från vägen, vill inte riktigt stanna närjag ber honom, har faktiskt vänt upp rumpan mot mig men då har jag initialt inte tolkat det som hotfullt.

Idag ”tvingade” jag honom att bara stå still på stallbacken. När han väl stod still så nafsade han efter mina händer.

Har faktiskt aldrig träffat en häst som beter sig såhär. Öronen oftast framåt, går med på i princip allt men vill ändå tränga sig före och är bufflig...
Tror inte den försöker ta över.. Den är säkert bara uppstressad över flytt och har dessutom en massa överskottsenergi.
Prioritera att låta hästen göra sig av med energi på något sätt.

Har du verkligen inga rastningsmöjligheter vid stallet utöver att gå/rida ute?
Låter som att du behöver byta stallplats isf.
Kommer bli krångligt för dig om du inte ens kan longera på plats.
 
Du har nog rätt.
Har suttit och läst mycket nu ikväll och kommit fram till att han nog förutom osäkerheten dessutom försöker ”ta över”. Det kanske är en reaktion på hela situationen? Vad vet jag.

Han står inte riktigt still i gången, försöker valla mig ut från vägen, vill inte riktigt stanna närjag ber honom, har faktiskt vänt upp rumpan mot mig men då har jag initialt inte tolkat det som hotfullt.

Idag ”tvingade” jag honom att bara stå still på stallbacken. När han väl stod still så nafsade han efter mina händer.

Har faktiskt aldrig träffat en häst som beter sig såhär. Öronen oftast framåt, går med på i princip allt men vill ändå tränga sig före och är bufflig...

Jag tror inte du ska tänka i termen "ta över" utan istället kanske tänka "ta vara på sig själv".
I de situationer en häst är osäker och tycker att föraren inte ger den tillräckligt med tillit (deras sätt att känna av situationen) så tar de vara på sig själva och det kan ta sig i uttryck som du beskriver.

Sedan är jag ganska säker, som de andra, att en högt uppdämd energibehov gör saken värre. Hästar måste få använda kroppen och många kallblod, som annars kan upplevas tröga och välbalanserade, blir just buffliga, bitiga och trängs en jäkla massa. De lutar sig gärna mot en och ibland kan det ta sig i uttryck att de "tar för sig" genom att låsa halsen, gå dit de vill och även springa ifrån en.

En häst av annan sort, t.ex varmblod kan ju i många fall "skena" runt, runt föraren med ospänt grimskaft men annars helt okontaktbar.
 
Jag hade en häst som tog månader på sig för att landa på ett nytt ställe, och då hade hon ändå kvar mig som ägare och var trygg med mig. Hennes dotter behöver ett par veckor.

Som andra skriver tror jag inte hästen tar över, utan snarare uppfattar dig som otrygg och därför behöver skydda sig själv.

Finns det ingen möjlighet att låta honom få gå med en kompis? Min erfarenhet är att hästar som är vana vid att få sitt sociala behov tillgodosett av andra hästar blir väldigt buffliga när de blir utan kompisar.

Finns det ingenstans där du kan låta honom springa fritt? Löslongera eller i lina? Det kan vara svårt att få honom att fokusera på arbete om han är full av överskottsenergi så det kan vara bra att inleda varje arbetspass med longering.
 
Min häst kan göra sådär, dvs låsa halsen rak och bara gå. Oavsett vad som råkar vara ivägen.

Det har mindre att göra med att 'min bubbla' inte är fredad och mer att göra med att hon är så stressad/rädd att hon inte klararav situationen. Hon går inte över mig för att hon inte respekterar mig, hon går över mig för att hon inte ens noterat att jag är där. Hon har också gått in i sidoväggen på ett släp, ett träd mm.

Hon behöver vara välmotionerad I kropp och knopp. Hon behöver utevistelse med kompis och en förståelse för vilka situationer som kan bli för mycket så att jag kan förekomma och se till att det inte blir för mycket för henne, antingen genom att ta henne bort från det jobbiga eller att distrahera henne så att hon inte fokuserar på det.

Om jag måste göra något där beteendet kan dyka upp så väljer jag att leda henne i grimma med kedjan över nosen och sedan fäst i ringen på höger sidas ganash. Detta tycker jag ger en möjlighet att vrida huvudet på henne om hon tappar konceptet.

(jag är medveten om att det låter som det här händer hela tiden men det har hänt kanske totalt 10 ggr och har inte skett de senate två åren eller så.)
 
Tack, massa bra svar!

Gården där vi står nu är verkligen pytteliten. Hagarna är små och består av 100% lera. Ingen vegetation alls, stallplanen är också liten och skulle inte fungera att longera på. Finns inga åkrar eller liknande. Tänk er att någon har klämt in ett litet stall mitt i ett tätt villaområde.

Jag tänkte ju att det blir perfekt, eftersom att ridhuset är så nära så man ser det t o m. Men ändå så långt bort med motorvägen emellan. Har haft häst tidigare och ridit sedan jag var liten men har aldrig varit i den här situationen där man blir låst på gården. En erfarenhet rikare.

De andra är väldigt upptagna men kanske kan få sällskap nästa vecka eller nästa helg. Har tyvärr ingen transport och det är inte tvärenkelt att låna heller.

Ja det här blev ju inget bra. Har kollat på andra stallplatser men det är ovanligt med ridbanor här. Inget av de stall som har ridbana har lediga platser just nu men ska hålla ögonen öppna. Tills dess vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
 
Tillägg: de andra vill att deras hästar går ensamma. Men det ska komma fler hyresgäster inom några veckor, kanske vill någon av dom låta sin häst gå med min. Håller tummarna. Men är ändå inne på att försöka hitta en annan stallplats.
 
Tillägg: de andra vill att deras hästar går ensamma. Men det ska komma fler hyresgäster inom några veckor, kanske vill någon av dom låta sin häst gå med min. Håller tummarna. Men är ändå inne på att försöka hitta en annan stallplats.

Jag får en feeling av att det är ett stall som man funderade på att flytta min fd häst till på den tiden jag var medryttare och ung tonåring.
Ridhus med bil som varit signum?
På den tiden var hästen rädd, okontaktbar, gjorde sin grej etc. Han stängde av, blev extremt okänslig och jag som var en okunnig, lite unge hade ju noll chans att påverka.
Jag var jätteglad över att han inte flyttades dit. Det förstår jag ju idag kunde bli ännu farligare än det redan var.
Det är ju mkt som händer och låter den lilla biten till ridhuset.
Med nuvarande högblodiga, känsliga, sprättiga sak hade det nog gått bättre IOM att det går att påverka på ett annat sätt.

Kan du kanske låna trailer under ett par dagar och åka till ridhuset och rasta av honom rejält några dagar innan du ger dig på att rida/gå dit?
Då får du befäst lite lugn energi i kropp och knopp, ni kan bonda lite på säkrare mark etc. Och du slipper städa ur trailer extremnoga varje åk.

Oavsett låter ju hagsituationen inte kul eller vettig för en häst som kommer från lösdrift och kompisar i den.
Så att byta stallplats är nog klokt. 😊
 
Nytt stall låter som en bra idag. Ensam i små, leriga hagar är inget roligt höstlov.

Jag tror inte på att han försöker ta över, han låter understimulerad, uttråkad med massa överskottsenergi.
Min är normalt lugn, trygg och stabil, går fram överallt ute och trafiksäker.
Har han vilat eller gått lugnt blir han inte alls lika lugn och trygg. Han blir spänd, skvattig och kan fara iväg åt alla håll.
Så fort han fått rasta av sig försvinner det.
 
Håller med alla andra om att du borde byta stallplats. Lösdrift och möjlighet till uteritt med kompisar kommer säkert att lösa problemet. Hade en häst uppstallad i tävlingsstall för ett antal år sedan. Han var galen på alla sätt och vis... tills vi flyttade till ett litet stall i skogen med bra hagar och fina vägar för uteritt. Han blev som förbytt! Världens trevligaste häst.
 
Älskar det här forumet, man får så himla många och bra svar :heart

Kommer fortsätta leta nytt stall men idag ska en vän följa med och se om vi på ett säkert sätt kan ta oss till ridanläggningen. Håll tummarna för oss idag!
 
Min tog 2 veckor innan hon var något sånär som på provridningen. Efter en månad var hon lika trygg o cool. Det tar mer tid än vi tror :)
 
Förstår inte vad hästen försöker ta över? tycker det låter som hästens hela liv har förändrats och det gör hästen otrygg
från lösdrift till box
från kompisar till själv
från att jobba till att vila
bytt ägare
är det något mer som ändrats för hästen i flytten?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 867
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp