När blir hästen trygg efter flytt?

Förstår inte vad hästen försöker ta över? tycker det låter som hästens hela liv har förändrats och det gör hästen otrygg
från lösdrift till box
från kompisar till själv
från att jobba till att vila
bytt ägare
är det något mer som ändrats för hästen i flytten?

Nja, jo han får ju ett annat hö hos mig. Men i övrigt är allt samma.
Jag vet inte om han försöker ta över, men han har ingen respekt för personal space. Kommer gärna och bufflar i ansiktet, bufflar sig fram, flyttar på mig. Han är stark och FÖRSÖKER gå dit han vill (typ in till kompisens box för att det finns hö där). Han FÖRSÖKER. Så jag får ju använda all min kraft emellanåt för att kunna kontrollera honom.
 
Nja, jo han får ju ett annat hö hos mig. Men i övrigt är allt samma.
Jag vet inte om han försöker ta över, men han har ingen respekt för personal space. Kommer gärna och bufflar i ansiktet, bufflar sig fram, flyttar på mig. Han är stark och FÖRSÖKER gå dit han vill (typ in till kompisens box för att det finns hö där). Han FÖRSÖKER. Så jag får ju använda all min kraft emellanåt för att kunna kontrollera honom.
Många hästar blir sådär när de är stressade eller oroliga. Det är inget konstigt.
 
Kan inte någon komma med och leda hästen nedan du rider? Bara över bron då? Eller om någon annan kan rida hästen till ridbana/manege?
 
Nja, jo han får ju ett annat hö hos mig. Men i övrigt är allt samma.
Jag vet inte om han försöker ta över, men han har ingen respekt för personal space. Kommer gärna och bufflar i ansiktet, bufflar sig fram, flyttar på mig. Han är stark och FÖRSÖKER gå dit han vill (typ in till kompisens box för att det finns hö där). Han FÖRSÖKER. Så jag får ju använda all min kraft emellanåt för att kunna kontrollera honom.
Att gå nära ser jag som helt naturligt men inte önskvärt. När mina blir oroliga i hagen så trycker hästarna sig nära varandra för att söka trygghet från varandra, samma gör mina när jag rider ut med andra eller har med handhäst.

Samma med bufflighet och stark beror på stress eller oro. Min ena slår med huvudet när hon blir stressad och blir jag träffad av hennes huvud så beror det på stress och inte att hon inte respekterar mig eller något annat
 
Igår fick jag hjälp av en vän att ta oss över bron, hon ledde medan jag red. Hästen blev märkbart rädd för trafiken under, fullt förståeligt. Han gjorde någon ansats att sticka men i det stora hela så gick det bra. Men jag gillar inte alls att rida där. OM jag faller av så faller jag ner på E4:an...

Vi tog oss iallafall till ridbanan och han fick göra av med lite energi. Han gick superfint :)

idag gick vi (jag och häst) till brofästet. Upplevde honom inte som lika stissig idag! Vi tittade på E4:an en stund och sen gick vi tillbaka till stallet. Tänker att vi gör så varje dag nu tills det känns säkert.
 
Det kan också vara så att det inte är rätt stall för honom. Mitt sto kunde ta några veckor på sig att landa i nytt stall. Men ett stall så hon landade aldrig. Efter två månader var hon fortfarande stressig och ur gängorna. Efter ytterligare en månad flyttade vi till ett annat stall och redan första kvällen direkt när hon kom så var det som hela hästen slappnade av och "här bor jag". Hon trivdes helt super där, trots kortare utevistelse mm.

Jag vet inte vad som gjorde att hon vantrivdes i stallet innan, utåt fanns inget att gå på som kunde förklara det. Men det var helt klart fel stall för henne.
 
Men jag funderar fortfarande över buffligheten. Han står ju aldrig still och står man i hans väg så knuffas man åt sidan. Man blir tvingad att flytta sig undan honom. Han rör sig även när man håller upp hoven för att kratsa.

Nu har han ju bara bott där i ca 3 veckor så det kanske fortfarande är att han är frustrerad och orolig? Lite besvärligt bara att han är så bufflig 😳
 
Åh det låter ju toppen med det nya stallet! Buffligheten skulle jag inte analysera för mycket om jag var du för det kan mycket väl hänga ihop med att han inte trivs. Fanns det bra hagar och kompisar att gå ihop med i nya stallet?
 
Men jag funderar fortfarande över buffligheten. Han står ju aldrig still och står man i hans väg så knuffas man åt sidan. Man blir tvingad att flytta sig undan honom. Han rör sig även när man håller upp hoven för att kratsa.

Nu har han ju bara bott där i ca 3 veckor så det kanske fortfarande är att han är frustrerad och orolig? Lite besvärligt bara att han är så bufflig 😳

Jag vill absolut inte att hästar tränger en. Det kan bli väldigt farligt. Det är en av de första saker jag checkar av ens innan jag går ur box/hage.

Med det sagt är det ju nu fler faktorer som gör det onödigt svårt för dig att träna bort.
Hästen har förmodligen en hel del uppdämd energi pga mindre motion och inga kompisar i en liten hage+box gentemot lösdrift i flock.
Dels verkar det som att du själv är lite grön vad gäller hästträning?
Och hästen kan vara otrygg.
Och det är ett kallblod som ju oftare tenderar kunna stänga av och bli opåverkbara på ett annat sätt än mer högblodiga.

Byter du stall, får hagkompisar i bättre hage, mer utetid och möjlighet att motionera och blåsa ur honom psykiskt kommer du få det mkt lättare att träna honom att ha koll på dig och respektera ”din mark”.
Det finns tränare som jobbar med sånt just om du inte får det att funka.
För du bör träna bort det. Det kan leda till att man blir klämd, översprungen, hästen sticker etc annars.
 
Men jag funderar fortfarande över buffligheten. Han står ju aldrig still och står man i hans väg så knuffas man åt sidan. Man blir tvingad att flytta sig undan honom. Han rör sig även när man håller upp hoven för att kratsa.

Nu har han ju bara bott där i ca 3 veckor så det kanske fortfarande är att han är frustrerad och orolig? Lite besvärligt bara att han är så bufflig 😳
Min häst kan också vara lite bufflig, inte lika mycket som du beskriver men ändå. Hon blir tusen gånger värre när hon går ensam i hage eller överlag om hon är rastlös.
 
Jag vill absolut inte att hästar tränger en. Det kan bli väldigt farligt. Det är en av de första saker jag checkar av ens innan jag går ur box/hage.

Med det sagt är det ju nu fler faktorer som gör det onödigt svårt för dig att träna bort.
Hästen har förmodligen en hel del uppdämd energi pga mindre motion och inga kompisar i en liten hage+box gentemot lösdrift i flock.
Dels verkar det som att du själv är lite grön vad gäller hästträning?
Och hästen kan vara otrygg.
Och det är ett kallblod som ju oftare tenderar kunna stänga av och bli opåverkbara på ett annat sätt än mer högblodiga.

Byter du stall, får hagkompisar i bättre hage, mer utetid och möjlighet att motionera och blåsa ur honom psykiskt kommer du få det mkt lättare att träna honom att ha koll på dig och respektera ”din mark”.
Det finns tränare som jobbar med sånt just om du inte får det att funka.
För du bör träna bort det. Det kan leda till att man blir klämd, översprungen, hästen sticker etc annars.

Ja, jag är nog grön i just situationen. Jag har ridit sedan jag var riktigt liten, haft egen häst sedan jag var 12 (är 32 idag), ridit på x antal ridskolor, många olika privattränare, haft att göra med alla möjliga olika typer av hästar. Har hanterat hundratals hästar genom åren. Men jag har aldrig träffat en häst som beter sig såhär som min nya häst gör. Så frågan är om jag är okunnig, om hästen är otrygg eller om han faktiskt - som jag upplever honom - är bufflig. Hans tidigare ägare var en 19-årig tjej som stoppade åt honom godis i tid och otid. Jag är nog lite mer restriktiv i mitt sätt.

Förresten, när jag tänker efter... jag har visst stött på en häst med liknande tendenser tidigare. Det var en 4 år gammal frieserhingst som stod i ett kollektivstall som jag hade min häst i för en massa år sedan. Han var såhär bufflig, tog över utrymmet, lyssnade inte på stopp, gick dit han ville. Men min hantering av honom var begränsad till att ta in och ut ur hagen samt fodra.

Nej, jag vet inte vad grejen är. Tipset jag fått av ”mer kunniga” som sett hans beteende är att ge honom ett rejält piskrapp på bogen när han sätter igång, men jag jobbar helst inte så. Inte initialt iallafall.
 
Nu tycker jag att han har börjat landa. Jag gav mig f-n på att klara att ta mig över E4:an och det går faktiskt helt okej nu. Han behöver nog bara tid!

Så vi står kvar och gör det bästa av läget :) det känns iallafall redan mycket, mycket bättre :)
 
Nu tycker jag att han har börjat landa. Jag gav mig f-n på att klara att ta mig över E4:an och det går faktiskt helt okej nu. Han behöver nog bara tid!

Så vi står kvar och gör det bästa av läget :) det känns iallafall redan mycket, mycket bättre :)

Det var väldigt roligt att höra! Med lite jävlar anamma och mod kommer man en bit på vägen.

Du ska se att det släpper mer och mer.
 
Din nya häst låter mycket som min, framför allt när hon är understimulerad/uppdämd stress/pigg.
I vanliga fall år hon en rätt enkel ponny, lite exter i att saker ska göras till viss del på hennes sätt osv. Så ja lite lydighet har vi absolut att jobba på.

men just detta att han nafsar efter händer, inte kan stå stilla på gången, blir bufflig, ”överreagerar” över saker ute osv. Precis så regerar min ponny när hon är frustrerad. Hon kan flyga runt mig och senast för en vecka sedan hade jag ett mindre nervsammanbrott över hennes beteende. Dagen efter var hon lika snäll som vanligt.
Hon går också själv just nu och brukar släppa över henne till kompisarna ett par timmar, speciellt om jag inte kan/ska rida, så att hon får göra lite vanliga hästsaker med sina kompisar. Bara detta

kan inte din få gå med de andra? Eller finns det någon speciell anledning till att den går själv?

min går ute dygnet runt och blir ändå såhär hoppig och besvärlig vissa dagar. Oftast har hon även spenderat mycket tid i ligghallen då, tex vid stormigt väder. Går EJ på promenad med henne när hon är så explosiv utan det får bli ridning. I värsta fall fram och tillbaka på en väg tills det kommer en frust eller två. (Vi har inte heller så bra förutsättningar gällande ridbana osv) en liten reservation där då bara att vissa hästar kan bli triggade av det, men det har varit min nödlösning ibland för att hjälpa min ponny komma till avslappning.

så mitt tips är att motionera kroppen i första hand, sedan knoppen 😁
 
Tror av mycket av din stress även smittar av sig på hästen när du sitter på. Alla om.
tänk om jag ramlar av, tänk om jag tappar , tänk om osv
Börjar jag tänka i de banorna börjar min häst leta efter faror överallt :)

Sitt upp, rid med självförtroende. Det här klarar vi lätt som en plätt, inga konstigheter, ands djupt och slappna av.

ang buffligheten tycker jag den minskar vis daglig hantering och när hästen får motion.

Önskar er fortsatt lycka till. Kul att läsa att det går framåt :)
 
Hej igen! Nu har det gått några veckor och buffligheten har minskat något, iallafall när jag leder hästen. Då går han lugnt efter mig nu.

Men det är några saker som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt.
  1. när jag tar in honom till skötselspiltan, vänder honom och ska knäppa fast honom så fortsätter han mot sin box. Jag får använda all kraft, ryta och rycka i grimskaftet för att få stopp på honom. När han väl står still så backar han snällt på plats.
  2. När han står uppbunden eller i boxen så rör han sig hela tiden, oavsett om jag är där eller inte, oavsett om jag t ex försöker borsta honom eller tvätta benen. Han klämde mig mellan sig själv och väggen idag, trampar nästan på mina fötter hela tiden. Han går runt helt enkelt så man får försöka hålla sig undan.
  3. Han biter efter mig. Det första han gjorde när jag hämtade honom hos säljaren var att bita mig i handen (där och då blev det godis-ur-handen-förbud).
  4. Säljaren sa att han var trafiksäker men han reagerar väldigt kraftigt på större fordon. Kommer det en lastbil så försöker han sticka. I förrgår gjorde han något slags utfall mot en cyklist. Han såg cyklisten på bra avstånd men när den kom nära så skulle han ”attackera den” som mitt sällskap uttryckte sig.
  5. Han kissar i stallgången också, nästan varenda dag. Sådant händer ju men jag reagerar på att det är så frekvent.
Jag har skyllt allt detta på mig, att jag kanske är osäker men jag har aldrig känt osäkerhet tidigare. Har heller aldrig stött på en häst som verkar så orolig. Det är inte min första häst. Någon sa ”han är ju unghäst fortfarande” men han är 8 år och jag håller inte riktigt med i det påståendet.

Försöker tänka tillbaka på tillfällena när jag provred hästen. Och han klev faktiskt runt i stallgången då också. Säljaren sa ”nämen vad gör han, såhär har han aldrig gjort förut”. Så antingen blir han sjukt orolig av min blotta närvaro, och har blivit det enda från början, ELLER så har dessa problem funnits tidigare. Säljaren vill däremot inte riktigt kännas vid det.

Så vad gör jag? Säljer hästen och skyller på att jag är osäker? Om vi istället ponerar att HÄSTEN är osäker och kanske rent av lite ouppfostrad, vad ska jag göra då?
 
1) & 2) Kan han vara van vid en annan rutin? Han kanske först vill komma in i sin box och ta det lugnt lite innan du gör iordning honom? Liten tuss hö eller annat att mumsa på innan du börjar rykta osv? Vissa hästar blir lugna av att få äta medan man gör i ordning medan andra blir tvärtom.

3) Obehagligt! Det ska ju vara trevligt att umgås med häst. Inte farligt!

4) Fy vad obehagligt!

5) Får han valet att gå in i boxen först när du tar in honom? Många hästar vill gärna kissa när de kommer in. Jag hör ofta folk som först låter hästen gå in boxen för att den alltid vill kissa direkt när den kommer in.
 
1) & 2) Kan han vara van vid en annan rutin? Han kanske först vill komma in i sin box och ta det lugnt lite innan du gör iordning honom? Liten tuss hö eller annat att mumsa på innan du börjar rykta osv? Vissa hästar blir lugna av att få äta medan man gör i ordning medan andra blir tvärtom.

5) Får han valet att gå in i boxen först när du tar in honom? Många hästar vill gärna kissa när de kommer in. Jag hör ofta folk som först låter hästen gå in boxen för att den alltid vill kissa direkt när den kommer in.

Bra input! Ska definitivt låta honom gå in i boxen ett tag först och ge lite hö. Då hinner han kanske kissa också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 068
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 520
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp