När blir hästen trygg efter flytt?

Hej igen! Nu har det gått några veckor och buffligheten har minskat något, iallafall när jag leder hästen. Då går han lugnt efter mig nu.

Men det är några saker som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt.
  1. när jag tar in honom till skötselspiltan, vänder honom och ska knäppa fast honom så fortsätter han mot sin box. Jag får använda all kraft, ryta och rycka i grimskaftet för att få stopp på honom. När han väl står still så backar han snällt på plats.
  2. När han står uppbunden eller i boxen så rör han sig hela tiden, oavsett om jag är där eller inte, oavsett om jag t ex försöker borsta honom eller tvätta benen. Han klämde mig mellan sig själv och väggen idag, trampar nästan på mina fötter hela tiden. Han går runt helt enkelt så man får försöka hålla sig undan.
  3. Han biter efter mig. Det första han gjorde när jag hämtade honom hos säljaren var att bita mig i handen (där och då blev det godis-ur-handen-förbud).
  4. Säljaren sa att han var trafiksäker men han reagerar väldigt kraftigt på större fordon. Kommer det en lastbil så försöker han sticka. I förrgår gjorde han något slags utfall mot en cyklist. Han såg cyklisten på bra avstånd men när den kom nära så skulle han ”attackera den” som mitt sällskap uttryckte sig.
  5. Han kissar i stallgången också, nästan varenda dag. Sådant händer ju men jag reagerar på att det är så frekvent.
Jag har skyllt allt detta på mig, att jag kanske är osäker men jag har aldrig känt osäkerhet tidigare. Har heller aldrig stött på en häst som verkar så orolig. Det är inte min första häst. Någon sa ”han är ju unghäst fortfarande” men han är 8 år och jag håller inte riktigt med i det påståendet.

Försöker tänka tillbaka på tillfällena när jag provred hästen. Och han klev faktiskt runt i stallgången då också. Säljaren sa ”nämen vad gör han, såhär har han aldrig gjort förut”. Så antingen blir han sjukt orolig av min blotta närvaro, och har blivit det enda från början, ELLER så har dessa problem funnits tidigare. Säljaren vill däremot inte riktigt kännas vid det.

Så vad gör jag? Säljer hästen och skyller på att jag är osäker? Om vi istället ponerar att HÄSTEN är osäker och kanske rent av lite ouppfostrad, vad ska jag göra då?

Det är mkt möjligt att problemen funnits tidigare. Men då gick han ju på lösdrift, hade kompisar som stimulerade dygnet runt. Du har ju beskrivit hagen han går själv i som pytteliten och 100% lera. Det gör oftast att de står mer still. Sen ska han också stå still i boxen en massa timmar.

Jag tror inte du som person gör hästen orolig. Eventuellt kanske han dels behöver någon som snabbt läser av honom och ger honom glasklara instruktioner om hur han ska hantera allt. Och du kanske inte riktigt förstår honom och blir otydlig. Det kan ju göra att han upplever att han måste ta över. För att han inte upplever att du gör jobbet bra nog.
Men oron har isf funnits där tidigare. Och det är extremt ovanligt att en häst som inte uppenbart är rädd för folk blir rädd bara för att en viss person är i närheten i ens trygga miljö hos någon den känner väl(som hos förra ägaren). Så jag tror inte du triggat hästen i dens förra hemmiljö.

Jag tror mer du har en överladdad häst som inte tycker att respektera ditt space är överordnat hans energi/oro etc. Du blir liksom knappt en blipp på radarn om han går igång.
Att jobba med att bli synlig på radarn och prioriteras över hans urladdningar blir enormt mkt lättare om han är mer rastad och stimulerad.

Ska du fortsätta bör du ta hjälp av problemlösare och även fundera kring om han inte skulle må bättre på lösdrift eller iaf i en bra hage med kompisar. Att stå ensam i lerkladd är inte så stimulerande.
 
Det är mkt möjligt att problemen funnits tidigare. Men då gick han ju på lösdrift, hade kompisar som stimulerade dygnet runt. Du har ju beskrivit hagen han går själv i som pytteliten och 100% lera. Det gör oftast att de står mer still. Sen ska han också stå still i boxen en massa timmar.

Jag tror inte du som person gör hästen orolig. Eventuellt kanske han dels behöver någon som snabbt läser av honom och ger honom glasklara instruktioner om hur han ska hantera allt. Och du kanske inte riktigt förstår honom och blir otydlig. Det kan ju göra att han upplever att han måste ta över. För att han inte upplever att du gör jobbet bra nog.
Men oron har isf funnits där tidigare. Och det är extremt ovanligt att en häst som inte uppenbart är rädd för folk blir rädd bara för att en viss person är i närheten i ens trygga miljö hos någon den känner väl(som hos förra ägaren). Så jag tror inte du triggat hästen i dens förra hemmiljö.

Jag tror mer du har en överladdad häst som inte tycker att respektera ditt space är överordnat hans energi/oro etc. Du blir liksom knappt en blipp på radarn om han går igång.
Att jobba med att bli synlig på radarn och prioriteras över hans urladdningar blir enormt mkt lättare om han är mer rastad och stimulerad.

Ska du fortsätta bör du ta hjälp av problemlösare och även fundera kring om han inte skulle må bättre på lösdrift eller iaf i en bra hage med kompisar. Att stå ensam i lerkladd är inte så stimulerande.

Håller helt med, men finns ingen möjlighet att flytta just nu, så vad gör man. Mitt eget stall är under uppbyggnad och klart till våren. Då kommer hästarna gå tillsammans i stora skogshagar. Miljön hos oss är lugnare också, ingen tung trafik just vid hagarna (som han har nu).

Kanske blir det bättre när han kan motioneras ordentligt också. Nu är vi ju fast igen.
 
Håller helt med, men finns ingen möjlighet att flytta just nu, så vad gör man. Mitt eget stall är under uppbyggnad och klart till våren. Då kommer hästarna gå tillsammans i stora skogshagar. Miljön hos oss är lugnare också, ingen tung trafik just vid hagarna (som han har nu).

Kanske blir det bättre när han kan motioneras ordentligt också. Nu är vi ju fast igen.
Du har kanske skrivit det tidigare men det finns inte möjlighet till hagkompis i nuvarande stall?
På vissa hästar gör det verkligen enorm skillnad.
 
Du har kanske skrivit det tidigare men det finns inte möjlighet till hagkompis i nuvarande stall?
På vissa hästar gör det verkligen enorm skillnad.

Jag är av åsikten att hästar, som är flockdjur, behöver gå tillsammans. Men ingen av de hästar som finns där nu funkar att dela hage med. Men det kanske dyker upp fler hyresgäster, då kanske någon vill dela hage. Hagarna är dock väldigt, väldigt små, så frågan är om dom ens kan gå två.
 
Jag är av åsikten att hästar, som är flockdjur, behöver gå tillsammans. Men ingen av de hästar som finns där nu funkar att dela hage med. Men det kanske dyker upp fler hyresgäster, då kanske någon vill dela hage. Hagarna är dock väldigt, väldigt små, så frågan är om dom ens kan gå två.
Okej. Då får du kanske vara inställd på att hästen kommer vara jobbig. Kanske hjälper det lite med mer motion, men det är inte säkert.
 
Okej. Då får du kanske vara inställd på att hästen kommer vara jobbig. Kanske hjälper det lite med mer motion, men det är inte säkert.

Ja det är nog så. Det blir kanske bättre när jag får hem hästen till mig, finns lite andra förutsättningar då.
 
Ja det är nog så. Det blir kanske bättre när jag får hem hästen till mig, finns lite andra förutsättningar då.
Förhoppningsvis!
Min unghäst är en sån som blir apjobbig när hon går själv. Brötig, börjar nafsa, exploderar osv. Hon har gått själv pga skada så det har inte funnits så mkt val.. Förra gången när hon väl fick gå ut till kompisar igen så blev hon harmonisk igen direkt. Var som att hon andades ut och hittade sitt lugn.
 
Förhoppningsvis!
Min unghäst är en sån som blir apjobbig när hon går själv. Brötig, börjar nafsa, exploderar osv. Hon har gått själv pga skada så det har inte funnits så mkt val.. Förra gången när hon väl fick gå ut till kompisar igen så blev hon harmonisk igen direkt. Var som att hon andades ut och hittade sitt lugn.

Hoppas det är samma för min kille. Han är så himla go liksom, sen kommer dom här smågrejerna fram. Man får lite panik..

tack för svar :heart
 
Du fick ett riktigt bra tips...det där om att ta in honom iboxen...ge honom nåt kg hö..låt honom äta å chans att kissa...sen kan du göra i ordning honom för ridning..lite mat i magen brukar lugna även den oroligaste själ.Har han tävlat på travet?I så fall har dom troligtvis haft honom nerdövad med bomull i öronen när dom tränat..väääldigt vanligt.Kanske kan pröva med det...tills han landat å lugnat ner sej..så slutar du med det......
 
Du fick ett riktigt bra tips...det där om att ta in honom iboxen...ge honom nåt kg hö..låt honom äta å chans att kissa...sen kan du göra i ordning honom för ridning..lite mat i magen brukar lugna även den oroligaste själ.Har han tävlat på travet?I så fall har dom troligtvis haft honom nerdövad med bomull i öronen när dom tränat..väääldigt vanligt.Kanske kan pröva med det...tills han landat å lugnat ner sej..så slutar du med det......

Bra tips! Hatt testat bomull och det ger sbsolit en liten effekt! Han är ingen travare :)
 
Idag tog jag in honom i boxen, gav lite hö och lät honom vara en stund. Sen borstade jag honom men han klampade fortfarande runt. Knöt fast honom och då taggade han ner, stod stilla och småsov medan jag borstade. Borstade lääänge. Han verkade ha det ganska mysigt.

+1 idag :up:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 048
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp