Bukefalos 28 år!

När bör man ta kontakt?

percival

Trådstartare
Om man har haft sin nya häst i knappt 4 mån. Hästen går orent och man vet egentligen inte varför, kan mkt väl vara något gammalt eller något som nyss uppkommit.. När bör man ta kontakt med säljaren?
Ska in på klinik nu i veckan.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Det SKA göras så snart man upptäcker problem inom reklemations tiden, annars kan det bli problem om köpet ska gå tillbaka, blev vi tillsagda av advokaten när vi hamnade i samma sits med en nyköpt häst.
Tydligen var det bättre ju fortare man gjorde det.

Mvh
Camilla
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Gör det på en gång, även om du inte vet orsaken så meddela iallafall säljaren att hästen är oren och att du ska åka till klinik och undersöka den.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Ett grundråd vid häst köp är,
hästen ska vara helt orörd eller gå för fullt. Häst i vila tittar man inte på som första alternativ.
Det måste vara väldigt kända och förklariga skäl i så fall. Så att inget onämt dyker upp.
Och memorera detta, det finns inga gratis luncher.
Är det billigt så finns det anledning.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

jag fick inte hästen för ett vrakpris utan ett normalpris för ett hbl i den ålder och utbildningsnivå.
dom sa till mig att hästen var igång men det är lätt att vara efterklok.. hon var inte alls igångsatt ordentligt och hade jag haft facit i hand när jag var där och tittade så hade jag förmodligen kanske inte köpt hästen.. nu ångrar jag mig inte efter allt jobb jag lagt ner för hon är världens finaste.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

percival skrev:
Om man har haft sin nya häst i knappt 4 mån. Hästen går orent och man vet egentligen inte varför, kan mkt väl vara något gammalt eller något som nyss uppkommit.. När bör man ta kontakt med säljaren?
Ska in på klinik nu i veckan.
Hur länge har hästen varit oren ?
Kom de nyligen ?

Om de e så att du ridit hästen utan problem i 3 månader å märker nåt efter 4 månader och jag som säljare vet att jag sålt en frisk häst hade du fått göra vad du vill... Jag hade inte tagit nån "notis" om det. Det kan ju lika gärna va nåt du gjort ...

Så som säljare har jag inte nåt emot att bli kontaktad men för att "det helt plötsligt" är fel på hästen är inget (som sagt om man har rent mjöl i påsen) säljaren kan lastas för...
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Jag har ridit hästen mkt sparsamt.. den ena olyckan efter den andra har avlöst varandra och det är inte förens nu vi har kommit igång. Det är låååångt ifrån hård träning.
Har tagit det mkt lugnt redan från början pga hennes dåliga skick såsom lite muskler och dålig kondis. Sen 3 veckor senare bröt jag min fot och då hade jag hjälp att hålla igång hästen ett par dagar i veckan.
Sen hade vi problem att hitta sadel pga hennes jättemanke, därefter spökade vargtänderna och hon fick inte ridas på en vecka efter att hästtandläkaren dragit ut dom däremot har hon hållts igång med promenader.
Så nu dom senaste veckorna när vi påbörjat igångsättandet på riktigt (men som sagt i lugn takt precis som när man själv börjar träna) då har hästen uppträtt sig skumt. Hon vill liksom inte röra sin kropp och sina bakben som en frisk häst.
Men visst jag har aldrig sagt att det är säljaren som lurat mig.. hon kan mkt väl ha gjort något i hagen, blivit sparkad eller så har jag gjort någon men vad det kan vara kan jag helt ärligt inte förstå, inte folk i min omgivning heller.
Hon var hemsk att rida innan vi drog vargtänderna.. hon ville inte alls däremot hade hon kanon fina steg men det känns som att det är nu när hästen börjat slappna av så har detta dykt upp. Tex när man ska samla henne.
Tja jag vet faktiskt inte, man kan spekulera ihjäl sig men jag berättar gärna mera imon om vad vet. hittar och säger.:crazy:
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Hästen halt båda kotor fram. Även glidlederna vb. Röntgad ua, inga skelettförändringar eller pålagringar. Röntgat ryggen, mkt fin. Hältan kommer förmodligen från vb, sätter under sig skumt. Varför, vet ej, när vet ej men garanterat inte pga promenadridning dom senaste månaderna, halkat i hagen, sparkad? mkt möjligt. Förklaring varför den stora stelheten. Sprutad idag, ska stå i liten hage 3 veckor med Butta, därefter återbesök på klinik.
Vet inte vad jag ska säga...:crazy:
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Ja då är det ju inget som du kan skylla på säljaren (enligt mitt tycke) även om det bara är "promenadridning" du hunnit med... Som sagt så kan ju hästen lika gärna gjort nåt i hagen...

Men de e ju min åsikt.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Gjorde du en ordentlig vet bes p klinik innan köp?
 
Sv: När bör man ta kontakt?

corzette skrev:
Ja då är det ju inget som du kan skylla på säljaren (enligt mitt tycke) även om det bara är "promenadridning" du hunnit med... Som sagt så kan ju hästen lika gärna gjort nåt i hagen...

Men de e ju min åsikt.

Håller med.
Som köpare har man undersökningsplikt före köp. En klinikbesiktning med röntgen är väl använda pengar.
Som säljare kan man ju inte ansvara för vad som händer hästen ett par månader efter ett köp. Det skulle bli omöjligt att sälja hästar då.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Jag måste väl vara dum men jag förstår inte varför du ska kontakta säljaren för att hästen är halt efter 4 månader!!?!?!?!?
Det ä'r väl inte säljarens problem längre utan ditt.
Kontakta veterinären istället.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

va det inte fuxen du köpte som va tävlad LB/LB eller va det va?
men du gjorde väl vet besiktning på den innan köpet, kommer inte ihåg om det va gårdsvet eller klinik.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Hästen besiktigades innan köpet dock inte röntgen men jag hade tur eftersom hon ändå var "ren", röntgade ju henne i onsdags ua.
Själva problemet sitter inte i kotorna fram utan i glidlederna hasen vb. Är bara lite fundersam på varför det har uppkommit. Som sagt jag beskyller absolut inte säljaren på något sätt men av egen erfarenhet så kan man tyvärr inte lita på folk alltid även om man skulle vilja.
En tjej i stallet sa att hon har sett hästen oren ända sen hon kom till mig därför blir jag lite extra misstänksam men hon gick ju ändå igenom ett böjprov, skumt.
Jag har aldrig haft en skadad häst så det klart jag blir lite osäker och fundersam på vad som kan ha hänt. 2 gradigt halt båda fram och kraftigt halt bak kan det bara komma så helt plötsligt?

Till Stilett: Nej hon har aldrig tävlats men däremot tränats sparsamt och riden mkt i skog och mark.

Jag har en ganska så kass filmsnutt, dåligt och hackig bildkvalité.. vad ser ni?
http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=12A5361A32EE8ADD
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Hästen ser ju helt klart lite ojämn ut i sin mekanik men vad det beror på är ju svårt att säga. Du får väl låta hästen vila de 3 veckorna med behandlingen och sedan ta ut en bra kiropraktor som kan titta och knacka lite. Kan ju vara så att hon har gått omkull i hagen eller något liknande. Fin häst annars!
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Gjorde du besiktningen för "din" vet eller någn anlitad av säljaren? Tog du blodprov? Det finns ju smärtstillande medel. Tänkte på detta eftersomm någn tyckt hon varit oren fr början..
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Japp egen vet. men tyvärr inget blodprov..

Hoppas iallafall att hon blir bra för det är huvudsaken.
 
Sv: När bör man ta kontakt?

Ja då är det ju inget som du kan skylla på säljaren (enligt mitt tycke) även om det bara är "promenadridning" du hunnit med... Som sagt så kan ju hästen lika gärna gjort nåt i hagen...

Men de e ju min åsikt.

Håller med till 100%. Folk är så himla snabba med att skylla ifrån sig problemen. Ta kontakt med säljaren jo visst. Men vad skall säljaren göra?
Som köpare är man skyldig till kolla upp hästen. Till och med kanske ta kontakt med tidigare ryttare om man tvekar. Och det är lätt hänt att en häst blir skadad/halt av ny ridning (inte i alla fall dålig ridning men i många), nytt underlag osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 486
Senast: Sel
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 859
Senast: Shixle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
308
Senast: IngelaH
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 776
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp