Bukefalos 28 år!

När börja dagis/förskola..?

Sv: När börja dagis/förskola..?

*Utbildad personal
*Större lokaler och mer plats ute
*Mer anpassade lokaler och uteplats, tillgång till mer material osv.
*Flera personer, inte katastrof om barnet inte älskar varenda en.
*Möjlighet för personalen att hjälpas åt och dela upp jobbet - barnen behöver inte sysselsätta sig själva medan maten fixas, exempelvis.
*Inte lika sårbart om någon personal blir sjuk som om dagmamman blir sjuk
*Fler barn, lättare att hitta nån man kommer bra överens med i samma ålder (inte så viktigt i början, men kommer bli viktigare sen).

Det var för oss ett väldigt enkelt val. Hemmiljö har vi ju hemma, det dagis kan erbjuda som vi inte har är ju just ett helt hus som bara är gjort för barn, med massor av leksaker, kuddar, etc, och en egen lekplats med bollar, vagnar, cyklar, sandlåda etc att leka med. Hos en dagmamma så ska ju dagmamman bo där också, säger sig själv att inte allt i hennes bostad är optimerat med tanke på barnen, utan att där också är en hel del man inte får röra eller dit man inte får gå. Och ingen dagmamma har så fin uteplats och så fin utrustning som ett dagis, de har ju helt andra resurser där än vad en enskild person vanligen kan bekosta. Visst kan en dagmamma gå till närmsta lekplats med barnen, men det gör vi ju själva också.

Har inte läst hela tråden men nu tycker jag du är orättvis :p Vet ju visserligen inte hur det är söderut hos dagmammorna men dagmammorna här uppe (dom jag vet av) har då både ordentliga lekplatser ute med cyklar, sandlåda, gungor, rutchkanor, traktorer mm mm och en massa bra leksaker, soffor kuddar, böcker och sånt inomhus.

Min mamma var dagmamma när jag var liten och nej dagbarnen fick inte leka i tvrummet men det fick inte vi heller när vi var hemma :grin: Sen att dagmamman kan bli sjuk, ja men ser man till sig själv, hur ofta är man själv sjuk?!
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Risken är större när man umgås med små barn.

Men jag tror poängen var att när dagmamman är sjuk finns det ju ingen back-up.

På dagis kan ju övrig personal täcka upp frånvaro på ett annat sätt!
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Hur då orättvis? Vi jämförde givetvis dagis där vi bor med dagmamma där vi bor, att ha barnet hos en dagmamma i Umeå när vi bor i Stockholm såg vi av förklarliga skäl inte som ett alternativ. I vårt område finns bara lägenheter. Och dagmammorna bor alltså också i lägenhet, som vår granne t ex som har sex dagarna i en trea på 73 kvadrat, där dessutom hennes egen familj ska få plats. Klart det blir trångt.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Risken är större när man umgås med små barn.

Men jag tror poängen var att när dagmamman är sjuk finns det ju ingen back-up.

På dagis kan ju övrig personal täcka upp frånvaro på ett annat sätt!

Det är ju lite sårbart, men de kommuner som har fler dagmammor gör säkert som man gjorde i vår kommun: de täckte upp för varandra. I och med att våra dagmammor träffades en heldag i veckan i en lokal plus "skolade in" barnen hos varandra så var det inga problem alls att lämna till den andra dagmamman de gånger som vår ordinarie var sjuk eller ledig.

Dock uppstod problem i vår kommun då en av de tre gick i pension. Bara två kvar gör det för sårbart vid sjukdom, ledigheter och dessutom var det inte längre ekonomiskt försvarbart skulle jag tro. Så nu är dagmammorna borta som alternativ i vår kommun.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Vill lägga till angående punkten med kompisar: vi tyckte att just kompisar i lika ålder var mindre viktigt när sonen började, men nu när han blivit 3 år (snart 4) så är kompisar viktigare. Vi hade tanken redan vid start hos dagmamma att han senast vid 4 års ålder skulle börja på förskola istället. Dels för kompisar, men också dels för att faktiskt bli invand vid den typen av miljö som ju mer går hand-i-hand med förskoleklass och senare skola.

(nu kom småsyskon emellan så nu är han hemma med mig (och snart med sin pappa) och bebisen istället. Vi får tillse hans kompisbehov på andra sätt nu; dels via jämnårig kusin han träffat en del i sommar och snart ska han börja på en fritidsaktivitet. Försöker också hitta ytterligare bra aktiviteter som han kan vara med på för att träffa fler jämnåriga det närmaste året.)
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Våran började 1 månad innan hon skulle fylla 2 år. Inskolning 2 veckor och sedan 25 h/veckan. 9-14. Vi hade noll aning om vilka dagis som var bra eller inte. Visst frågade vi andra med barn, men det gav ju inte mycket. Så vi valde det närmast hållplatsen så vi skulle slippa dra i väg hur långt som helst bara för att lämna. vi fick vårat första val, villket visade sig vara ett lyckokast. Bättre dagis hade vi nog aldrig fått och inte personal heller. Ett plus är att det bara är 2 avdelningar, så det är inte smockat med barn, utan alla barn får uppmärksamhet och tid. Personalen är superangagerad och aktiv i allt som rör dagiset och barnen. Vårat andrahandsval var ett dagis lite längre bort, och glad att vi inte fick där. Har vänner som har barn där, en del ska flytta dom därifrån pga mycket intriger mellan personalen, risig gård och inte mycket angagemang.

Vi har fler dagisar runt där jag bor, men dom valde jag bort utan att ens veta hur det är där...pga av att vi på helger varit på dessa och gungat/lekt. Och ena dagiset, där brukar folk sitta och knarka och festa på helgerna så det ligger alltid massor med fimpar, ölburkar, kanyler mm på gården. Dessutom är gården enormt eftersatt samt att personalen utformar sina egna regler som dom tycker det behagar dom. Vi har en mamma som flyttade sina 2 barn därifrån till vårat. Hennes ena barn bara vägrade gå dit till slut, var alltid ledsen och grät när han skulle dit och var lika ledsen när han hämtades, och hade alltid skador...jämt. Han fick dessutom INTE äta lunch med de andra barnen bara för han var ett 20 h/barn. För det fick inte dom barnen göra enligt personalen trots att han hade sin fulla rätt att göra det och trots att rektorn poängterade detta flertalet ggr till detta dagis....men dom tyckte dom kunde utforma egna regler. Så mamman tvingades hämta honom vid lunch, villket gjorde att: sonen var ju jättehungrig och sen blev han ju jätteledsen för han inte fick sitta med de andra barnen och äta. Förklara det för en 3 åring :(. Nu går han på vårat dagis och han har tydligen blommat upp rejält. Varje morgon vill han gå till dagis och han är alltid glad säger mamman.

Det andra dagiset vi inte skulle kunna tänka oss har minimal utegård, och nässtan hela gården består av asfalt samt urtråkiga leksaker. 3 gungor, nån risig klätterställning och en risig gungbräda...såååå trist :(
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Hur då orättvis? Vi jämförde givetvis dagis där vi bor med dagmamma där vi bor, att ha barnet hos en dagmamma i Umeå när vi bor i Stockholm såg vi av förklarliga skäl inte som ett alternativ. I vårt område finns bara lägenheter. Och dagmammorna bor alltså också i lägenhet, som vår granne t ex som har sex dagarna i en trea på 73 kvadrat, där dessutom hennes egen familj ska få plats. Klart det blir trångt.

OJ :eek: Ja då hade nog valet mellan dagmamma och dagis inte vart så svårt för oss heller :o

Till TS
Vår son har precis börjat, han är 1 år och 4 månader snart.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Risken är större när man umgås med små barn.

Men jag tror poängen var att när dagmamman är sjuk finns det ju ingen back-up.

På dagis kan ju övrig personal täcka upp frånvaro på ett annat sätt!

Vi ha kommunal barnomsorg och då har vi både en back-up dagmamma samt en avdelning på dagis där han får vara om den andra dagmamma också blir sjuk samtidigt som ordinarie!
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 697
Senast: Anna
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 581
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Senast: et_flickan
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp