Bukefalos 28 år!

När börja dagis/förskola..?

Q

qrumelur

Som rubriken lyder: När började ditt/dina barn på dagis förskola? alltså hur gamla(unga) var de?
Hur gick inskolningen och gick de på heltid osv?
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Som rubriken lyder: När började ditt/dina barn på dagis förskola? alltså hur gamla(unga) var de?
Hur gick inskolningen och gick de på heltid osv?

Min son började på dagis när han var strax över 2 år och då gick han 15 t/v, min dotter (hans lillasyster) fick dock börja tidigare: Hon var 15 månader när hon började för då var föräldradagarna slut, och då gick de båda c.a 30t/v i ett par månader innan de började gå heltid.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Chelsea började i maj i år och var nästan exakt 1.5 år gammal.
Helt perfekt tid visade det sig sedan, ty inskolningen gick som en dans.
Vi hade gammal hederlig 2 veckors inskolning, men hon var nog klar redan innan första veckan var slut. Lämnade henne ensam redan tredje dagen.

Hon stormtrivs fortfarande. Gick i början tre dagar i veckan (6-7h/dag) men har nu lagt till en dag till, just för att hon trivs och behöver träffa kompisar. Men den dagen går hon bara 5h.
Så totalt 25h/veckan går hon.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Vi skolade in vid 14 månader, tredagars inskolning. Det gick bra, det gör det för nästan alla tror jag. Jag har åtminstone aldrig hört talas om nån där inskolningen inte fungerat, oavsett metod. Efter inskolningen så har vi inte riktigt heltid, tror vi kanske kommer upp i 25-30 timmar i veckan. Heltid på riktigt (40+ timmar) tror jag hade blivit lite tufft kanske såhär i starten, det är lite jobbigt ändå ibland att vara utan familjen såpass länge.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Som rubriken lyder: När började ditt/dina barn på dagis förskola? alltså hur gamla(unga) var de?
Hur gick inskolningen och gick de på heltid osv?

Vi valde dagmamma (ett val som nu precis försvunnit i vår kommun) till sonen. Han var 1 år och 9 månader när han började där. Inskolningen var flexibel, planerad att ta 1-2 veckor, men det gick på en vecka. Det gick väldigt bra, trots att dagmamman var lite nervös just för att han var såpass stor; det brukar tydligen gå bättre när de är lite yngre (kring året eller lite mer); då är de inte lika "medvetna"

Han gick på heltid i princip direkt.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Min äldsta var 22 månader. Inskolningen gick helt problemfritt och hon har alltid älskat dagis. Gick, och går, 15h/v.

Yngsta dottern har jag planer på att vara hemma länge med, tanken är att hon inte ska börja förän vid 3 års ålder... Men mycket kan ju hinna hända, hon är ju bara 6 månader ännu! ;)
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Hur tänkte ni kring det valet, vad var det som gjorde att ni valde dagmamma och inte förskola?
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Min borjade idag, han ar 3 ar och 8 manader gammal. Han kommer ga 12 timmar i veckan.

Vi har faktiskt inte kant att sonen haft nagot direkt behov av forskola forran tidigare i ar, och vi har kunnat dela barnpassningen mellan oss medan den andre jobbar.

Hur vi hade resonerat om forskolan varit billigare vet jag inte. Nu far vi ett gratis ar, annars hade vi nog inte haft honom i forskola nu heller, men jag tror att han kommer att uppskatta att vara med andra barn.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Vår dotter började nu efter sommaren 16 månader gammal. Vi hade en 3 dagars inskolning och det fungerade kanon.

Hon gillar dagis och det har redan gjort mycket för henne, läromässigt, men hon tycker att lämningarna på morgnarna är väldigt jobbiga (vilket jag också tycker), men så fort jag gått ut ur rummet så hör jag hur hon slutar gråta, så då känns det liiite bättre.

Nu går hon ungefär från 9-15 och hittills fungerar det bra, hon var väldigt trött i början, men nu börjar hon vänja sig.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Hoppas jag får nappa tråden lite också... Vi planerar att dottern ska börja till våren, när hon är omkring 16 månader. Hon kommer att gå max 20 timmar i veckan men troligtvis mindre.
Hur skulle ni fördela timmarna, skulle ni välja 4 timmar 5 dagar i veckan eller färre men längre dagar? (Jag har en MYCKET flexibel arbetsgivare :love:)
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Vi har valt 5-7h/dag och låtit henne få en helledig dag i veckan. Hade två hellediga dagar innan, men kände att hon faktiskt ville/behövde lite med dagis tid, då hon har så otrolig roligt där, och då kunde jag ta lite extrapass på jobbet om det behövdes. Och så missar hon inte så många roliga aktiviteter som de har på fasta dagar.

Blandat mellan att lämna direkt vid öppning och att lämna senare vissa dagar (och då också skiftande hämtningstid). Måste göra så iom mitt schema, men det har fungerat jättebra, trodde det skulle bli rörigt för henne men hon bryr sig inte alls :)
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Hur tänkte ni kring det valet, vad var det som gjorde att ni valde dagmamma och inte förskola?

Vi ville titta på alla barnomsorgsalternativ (alla två; förskola eller dagmamma). Min sambo växte upp med mamma hemma och likaså jag. Min mamma var dagmamma när vi var små och jag har alltid gillat det som alternativ (hemmiljö, en person, mindre grupp osv).

Eftersom vår grabb också är ett lite mer försiktigt barn så tyckte vi det kunde passa bra med dagmamma för just honom. När barnen är under 3 år så tycker/tror jag heller inte det är nödvändigt med massor av kompisar och ej heller med utbildade pedagoger och en pedagogisk ram på det sätt det är i förskolan.

När vi hälsat på dagmammorna i deras lokal (de tre som jobbade var en dag i veckan i en gemensam lokal med alla barn, övriga dagar jobbade de i sina egna hem) kände vi att det kändes bra med hon som hade en ledig plats. När han började fanns ett barn som var 2 år äldre än honom samt en på nästan ett år äldre och ingen mer. Vilket var alldeles utmärkt till att börja med - vi visste att han kunde få full uppmärksamhet och på ett lugnt sätt vänja sig vid att vara borta från oss hela dagarna.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Jag gick hos dagmamma som liten, och tänkte precis tvärtom. Inte dagmamma till vårt barn. Intressant att höra hur ni resonerade, och kom fram till precis motsatt slutsats!
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Jag gick hos dagmamma som liten, och tänkte precis tvärtom. Inte dagmamma till vårt barn. Intressant att höra hur ni resonerade, och kom fram till precis motsatt slutsats!

Det kan ju vara både en fördel och en nackdel att det är just EN person. Om det klaffar med barnet så är det förmodligen huvudsakligen bra, men om det INTE klaffar så kan det ju bli en riktig "katastrof".

Jag tror också att dagmammeverksamhet generellt är bättre idag (där den finns) än vad det var förr. Du och jag är väl nästan i samma ålder? (jag är 42 nu) Jag vet att min mamma har berättat att när hon var dagmamma i den första förortskommunen vi bodde så tyckte hon att de andra dagmammornas verksamhet var rent bedrövlig. De gick hem till varann, lassade in alla ungar i ett rum och satt sen och rökte och fikade hela dagarna. :crazy: Min mamma var kanske ovanligt ambitiös? Vi hade bakdagar, biblioteksdagar, museibesök, lek i regnet osv. Hon gjorde saker med oss; det var liksom inte bara "förvaring" som hon väl upplevde att många av hennes kollegor ägnade sig åt.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

*kl*

Hon var 1 år och fyra dagar när inskolningen började, tog nog fyra veckor innan hon tyckte det var helt okej. Vi mjukstartade och nu går hon 6 h/dag. Kommer 9 till fruktstunden och går vid 15 när de ätit mellanmål. Sover ca 1,5 timme på dagis.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Emilia var precis 2 år, hade låtit henne börjat runt 1,5 år om det hade funnits något dagis i närheten då. Nu byggde dom ett och hon börjde när dom öppnade. Dom var 11 barn, en 1 åring och två nästan 3 åringar, resten runt 2 år. Inskolningen fick ta den tid den tog med dom flesta barn var utan förälder efter bara 2-3 dagar, andra veckan var alla barn där utan förälder.
Emilia var väldigt blyg första dagen men redan dag 2 kunde jag lämna henne en stund (satt i kapprummet) och dag 3 kunde jag gå hem några timmar. Hon har bara varit ledsen vid lämningen när hon varit väldigt trött.

Hon går vanligtvid 7.30-12, varje dag.

Lillasyster kommer börja när hon är 1,5 år, lite beroende på när vi får en plats.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Hur resonerade ni när ni kom fram till att ni föredrog dagis?

*Utbildad personal
*Större lokaler och mer plats ute
*Mer anpassade lokaler och uteplats, tillgång till mer material osv.
*Flera personer, inte katastrof om barnet inte älskar varenda en.
*Möjlighet för personalen att hjälpas åt och dela upp jobbet - barnen behöver inte sysselsätta sig själva medan maten fixas, exempelvis.
*Inte lika sårbart om någon personal blir sjuk som om dagmamman blir sjuk
*Fler barn, lättare att hitta nån man kommer bra överens med i samma ålder (inte så viktigt i början, men kommer bli viktigare sen).

Det var för oss ett väldigt enkelt val. Hemmiljö har vi ju hemma, det dagis kan erbjuda som vi inte har är ju just ett helt hus som bara är gjort för barn, med massor av leksaker, kuddar, etc, och en egen lekplats med bollar, vagnar, cyklar, sandlåda etc att leka med. Hos en dagmamma så ska ju dagmamman bo där också, säger sig själv att inte allt i hennes bostad är optimerat med tanke på barnen, utan att där också är en hel del man inte får röra eller dit man inte får gå. Och ingen dagmamma har så fin uteplats och så fin utrustning som ett dagis, de har ju helt andra resurser där än vad en enskild person vanligen kan bekosta. Visst kan en dagmamma gå till närmsta lekplats med barnen, men det gör vi ju själva också.
 
Senast ändrad:
Sv: När börja dagis/förskola..?

Ok :)

Jag ar ocksa uppvaxt med min mamma som dagmamma och i skolaldern en annan dagmamma efter skolan sa jag vet ju inte hur det ar att ga pa dagis.
 
Sv: När börja dagis/förskola..?

Ludvig var nästan två år, närmare bestämt 22 månader när han började på dagis. Vi valde dagis av samma anledningar som Mabuse redan har nämnt. Om man inte hade haft möjlighet att vara hemma längre än tills barnet var 1 år precis hade jag nog funderat på dagmamma i stället (mindre, lugnare, mer hemlikt) men till vår då nästan tvååring kändes dagis som ett givet val. Vi hade två veckorsinnskolning men var egentligen klara på en. Dock gick han bara 15 h första terminen (på tre dagar), då jag jobbade mest e m och kväll och vi gick mycket om varandra. Ett halvår senare ändrades mina jobbtider, så under våren som tvååring gick han i stället 25 h fördelat på 4 dagar. Gick fint det med. Jag är dock väldigt glad att vår arbetssituation inte ser ut så att han måste gå 40-50 h per vecka, det känns väldigt mycket. En bekants ett- och ett halvtåring går 57 h per vecka (!), och det är jag inte avundssjuk på.

Överlag är vi mycket nöjda med förskolan, och Ludvig trivs toppen :)! Han kommer definitivt att få gå sina 15 h även när han- om allt går som det ska, peppar, peppar- blir storebror i januari.
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 740
Senast: Anna
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 608
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: et_flickan
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp