När börja ge ensilage?

unki

Trådstartare
Äntligen börjar det bli höst och vi har bestämt oss för att våra hästar ska ha fri tillgång på ensilage i vinter.
Hur kallt bör det vara innan vi kan ställa in en bal? Det lär väl ta ca 1-2 veckor för våra 3 hästar att äta upp skulle jag tro.
För ensilaget håller ju längre när det är kallare ute.

Hur gör ni andra?
När börjar ni med ensilage och hur många hästar har ni?
 
Sv: När börja ge ensilage?

Vi "brukar ha 3 fjord o en shettis i stallet på vintern o jo det tar ca 10 dagar för att äta upp en storbal. Dock så tycker inte jag vi ger så extremt mkt, har köpt rätt torrt hösilage hittils med höga värden o dessutom har hästarna stått på halm. Om du har lägre värden o hästar som står på spån så går det väl åt mer.Vi brukar inte börja ge hösilaget förrens det kontinuerligt blir frostnätter typ. Vi ger hö nu innan.

Blir skönt sen o börja med hösilaget, vi har en kvickdrags häst som mår så mkt bättre av att få hösilage än hö. + att de andra hästarna också verkar föredra hösilage framför hö. under invänjningsperioden när vi både ger hösilage o hö äter de alltid hösilaget först o äter inte änns alltid upp höet lite off pic men iaf.
 
Sv: När börja ge ensilage?

Ja, kontinuerliga frostnätter verkar ju vara ett bra riktmärke. Får nog vänta några veckor till då. Har ingen analys på det än men hoppas på att bonden har det.
Det är väldigt praktiskt med ensilage tycker jag och hästarna älskar det ju. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
740
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp