Bukefalos 28 år!

När började ni med fickpengar?

majola

Trådstartare
LIten enkät om fickpengar:

Hur gamla var barnen när ni började?
Hur mycket fick de?
Några speciella överenskommelser?
 
LIten enkät om fickpengar:

Hur gamla var barnen när ni började?
Hur mycket fick de?
Några speciella överenskommelser?
Nu har ju såklart inte tösen fått det än med sina 2.5 år. Jag vill att hon ska kunna greppa siffror något sånär, förstå sparande till leksaker osv. Om det sett ut som idag kan jag nog tänka mig veckopeng på 20:- ca som en start så fort hon greppat det där och sparar hon till dyrare saker lär vi ju hjälpa till att skjuta till slantar.

Jag gick nog i 5:an och mina syskon är och var 5 resp 2 år yngre, vi började alla samtidigt med ett "projekt" så brorsan gick väl i 3:an och syrran 1:an då hon började ett år tidigare. Det hela handlade om att mamma och pappa blev tokiga av att städa upp våra prylar vi strödde omkring oss. Vi hade en månadspeng på 200:-, för varje grej som låg framme och drällde (bortglömda prylar alltså) som mamma eller pappa såg först (oftast pappa, han letade prylar rätt intensivt i början) blev det 5:- i avdrag. Rådde bot på problemet och jag upplever att det var rätt okej deal. Just saker ligger framme är väldigt greppbart och går att verkligen ta på. Det är en helt annan sak om det handlat om gott beteende eller så. Det är jag skeptisk till då en part i bråket får vara domare och jag tror att det är svårt att göra en rättvis bedömning av en situation då. Man upplever det förmodligen väldigt olika menar jag.

I 6:an fick vi våra barnbidrag utan avdrag. Då skulle vi stå för egna nöjen (familjeresor och när föräldrar köpte glass åt sig själva plus syskon t.ex gick på föräldrarnas plånbok), telefon och kläder själva. Om vi inte skötte klädinköpen så vi stod utan riskerade bidraget att dras in och vi fått de 200 med stökavdrag i stället innan nytt försök gjordes.
 
LIten enkät om fickpengar:

Hur gamla var barnen när ni började?
Hur mycket fick de?
Några speciella överenskommelser?

Vår son är 2,5 år och han får 10 kronor i veckopeng. Det är mest för att han ska lära sig vad pengar är osv. Han stoppar alltid sin peng i sparbössan. Ibland tömmer vi sparbössan och åker till leksaksaffären, och där väljer han väldigt noga vad han vill köpa.
 
Vår son är 2,5 år och han får 10 kronor i veckopeng. Det är mest för att han ska lära sig vad pengar är osv. Han stoppar alltid sin peng i sparbössan. Ibland tömmer vi sparbössan och åker till leksaksaffären, och där väljer han väldigt noga vad han vill köpa.
Intressant, har han greppat vad det handlar om?
 
Intressant, har han greppat vad det handlar om?

Ja, han är jättenoga med att stoppa alla pengar han får i sin sparbössa och så säger han att han ska spara till en ny traktor. Vi har sagt att han får göra vad han vill med sin veckopeng, t ex köpa glass, men han vill alltid stoppa pengarna i sparbössan. När han väl ska handla, då är han jättenoga med vad han ska köpa och står länge och väljer, sen när han har bestämt sig så tar han sina pengar och går direkt till kassan och betalar. Han brukar säga att vi måste betala när vi är i andra affärer och handlar, så han har förstått att saker kostar pengar.
 
Ja, han är jättenoga med att stoppa alla pengar han får i sin sparbössa och så säger han att han ska spara till en ny traktor. Vi har sagt att han får göra vad han vill med sin veckopeng, t ex köpa glass, men han vill alltid stoppa pengarna i sparbössan. När han väl ska handla, då är han jättenoga med vad han ska köpa och står länge och väljer, sen när han har bestämt sig så tar han sina pengar och går direkt till kassan och betalar. Han brukar säga att vi måste betala när vi är i andra affärer och handlar, så han har förstått att saker kostar pengar.
Dottern har ju förstått att man ska betala först också så den biten har vi ju nått. Däremot är hon nog inte riktigt framme vid att koppla ihop sparandet till saker men jag tror inte det är jättejättelång tid kvar innan vi är där. Själva siffran går ju att hjälpa henne med i början såklart.

Vi får se, det kanske blir ett projekt till
vintern kanske så hinner man förbereda henne med att hon själv får betala för vissa saker hon ber om när vi är i affären. Vi strör mynt omkring oss hemma och även om hon vet att det är pengar är det mer leksaker i dagsläget :o
 
LIten enkät om fickpengar:

Hur gamla var barnen när ni började?
Hur mycket fick de?
Några speciella överenskommelser?

Vår femåring är inte så jätteintresserad av det hela så kanske när han är sju?
Han har pengar i sparbössan och tänker då inte byta dem mot en leksak, de är roligare som slantar tydligen.
(Han har inga listor för vad han önskar sig i julklapp och det händer extremt sällan att det finns någon leksak han gärna vill ha. Att muta honom med leksaker har alltid varit helt döfött (tex sluta med napp mot leksak i treårsåldern gjorde många. Skulle aldrig fungerat, han ville ju inte ha något.)
Jag hade nog 10 kr i veckan eller så i sjuårsåldern och brukade spara lite.
Fick barnbidraget vid 15 och hade det till diverse som bio och utflykter med vänner och kanske om jag handlade enstaka kläder. Jag fick kläder och allt jag behövde av föräldrarna (studiebidraget skulle aldrig räckt till kläder) så det var till sådant jag inte behövde för min överlevnad (Jag blev sparsam och noga med pengar och när jag flyttade hemifrån hade jag direkt koll på ekonomin och vad som behövdes köpas.).
 

Liknande trådar

Övr. Barn När jag var liten hade jag kassettband med tex. My little pony, Peter Pan och allt möjligt. Till dessa fanns även böcker där man kunde...
Svar
14
· Visningar
1 181
Senast: Knasibas
·
Småbarn När tyckte du att ditt barn började behöva förskolan för att få lagom stimulans? Och faktiskt fick tråkigt när ni var hemma.
2 3
Svar
41
· Visningar
2 875
Senast: Ainon
·
Övr. Barn Hur gamla är barnen? Vilka tider har de om de har fasta tider? Eller går de och lägger sig när de vill?
2
Svar
24
· Visningar
2 298
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 221
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp