När behövs förskola?

Dorinda

Trådstartare
När tyckte du att ditt barn började behöva förskolan för att få lagom stimulans? Och faktiskt fick tråkigt när ni var hemma.
 
Den äldsta var fyra iom jag var arbetslös och föräldraledig med lillasyster. Iom att de redan gick på förskola började lillebror så snart det bara gick få plats på samma. Men han krävde även mer stimulans än sina äldre syskon.
 
Jag har en supersocial och energisk tjej som gärna är på äventyr varje dag och lätt blir uttråkad hemma. Det har varit så sedan hon var kanske 6 månader att det verkligen märks om det händer för lite om dagarna. Hon kommer börja förskolan när hon är ca. 16 månader, så öppna förskolan besöks frekvent tills dess 😅
 
Runt ca 1,5 på bägge. Då kunde dom båda gå, klättra, säga en del ord och var intresserade av att leka med andra barn. För min egen del kändes det ok att lämna en som kunde gå och uttrycka sig med ord om att hen var tex törstig på förskolan. Men i början körde vi ganska korta dagar och har låg tröskel för när man kan bli hemma pga sjukdom, tänker det är en ganska krävande miljö att vara i om man känner sig lite sjuk och "ömtålig" + har en bestemor som gärna får barnbarn på besök ☺️

Men jo, vid ca den åldern, 1,5 började dom "klättra på väggarna" här hemma. Innan det var det ganska enkelt att hålla dom sysselsatta med bokläsning, klossar, duplo och bad. Inte lika spännande när dom är lite större, då vill dom liksom röra på sig ordentligt och vara lite sociala,, upplever jag det som iaf.
 
Stora började vid 1,5 och då var han definitivt i det stadiet att han behövde mer stimulans än bara oss föräldrar, eller iallafall vad vi föräldrar orkade med att ge hela dagarna 🙈
Lilla var 15 månader när hon började och då upplevde jag henne inte alls lika mycket i behov som stora varit. Nu är hon snart 2 och tror inte hon egentligen är "där" än, hon är en helt annan personlighet.

Med det sagt trivs hon såklart jättebra, men tror hon lika gärna hade kunnat vara hemma på dagarna.
 
När tyckte du att ditt barn började behöva förskolan för att få lagom stimulans? Och faktiskt fick tråkigt när ni var hemma.
Vår började vid nästan 1,5 år. Då hade hon en stor del av sista månaderna spenderat otroligt mycket tid med att stå och hänga på staket utanför förskolor. Hon var klart sugen och väldigt redo 😂. Men som flera andra skrivit, hon gick sedan länge, var motoriskt rätt tidig och kunde prata litegrann/kommunicerade väldigt bra med kroppsspråk. De var tre som skolades in samtidigt och för dottern och ett till barn var det inga problem, men ett barn som var lite senare både motoriskt och med tal funkade det inte alls för, tror hans föräldrar avbröt och höll honom hemma några månader till.
 
Jag har en väldigt social och energisk pojke men jag upplevde ändå inte att han hade ”behov” av förskola förrän vid kanske 3 års ålder. Alltså när de faktiskt börjar leka MED andra barn och inte bara jämte. Fram till dess tror jag det hade gått bra med bara öppna förskolan några gånger/vecka.
Sen började han ändå förskola när han var 2 år och det var inga problem. Men hade vi inte behövt jobba hade jag gärna haft honom hemma något år till, tycker de är små mycket längre än vad jag tyckte innan barn 😅
 
Vår dotter har väl typ alltid krävt mycket stimulans av oss. Nu börjar hon i augusti vid 18 månader och känns väldigt redo. Från ettårsdagen började det kännas som lite för långt kvar till 1,5 men nu är vi snart där. Det har ju ändå gått bra nu då jag haft semester hela juni och lättare när man är två. Men det har ju hänt mycket sista månaderna så känns ändå lagom att hon ska börja nu.
 
Min grabb var också 1,5 och sista veckorna hemma var en plåga :crazy: men det gick fort i slutet liksom. Stämmer i övrigt in med @vemsomhelst123 och @Tilly_85 , han kunde också gå och prata lite/uttrycka enklare behov :) hade nog inte velat lämna mycket mindre barn/barn som inte kan det (om man har möjligheten att välja då).
 
Våra började förskola när de var runt 21 månader, de var verkligen redo då! Sen hade det säkert gått att stimulera dem hemma men det är väldigt krävande. Jag tycker de verkar få ut väldigt mycket av förskolan nu när de är drygt 2,5 och tror de hade missat mycket i utvecklingen om de varit hemma. Sen har de ju varandra och har alltid samspelat sinsemellan och var tidiga med att leka ihop. För oss har förskolan varit viktig för att de var sena med talet och tror förskolan är en stor del i att det släppt där eftersom de behövt göra sig förstådda på ett annat sätt än hemma.
 
Min grabb var också 1,5 och sista veckorna hemma var en plåga :crazy: men det gick fort i slutet liksom. Stämmer i övrigt in med @vemsomhelst123 och @Tilly_85 , han kunde också gå och prata lite/uttrycka enklare behov :) hade nog inte velat lämna mycket mindre barn/barn som inte kan det (om man har möjligheten att välja då).
Jag tror det gör jättemycket, vårt barn har två kusiner med samma föräldrar, den äldste fick de ta hem igen när han började vid 15 månader, han gick inte förrän han var drygt 1,5. Den yngre sprang vid 9 månader och är betydligt mer framåt, hon började vid 1 utan större problem, även om hon kanske inte hade behovet än. Men jag skulle lätt säga att vår dotter hade visst behov vid 1,5 hon klättrade upp i vagnen så fort hon vaknat och tjatade om att gå direkt.. men riktigt tydligt att hon hade behov av andra barn blev det nog när hon var runt 2, det var ju covid regler så det blev många helveckor hemma med ett friskt barn så fort det kom minsta snor. Jag räckte inte för hennes behov då.
 
När tyckte du att ditt barn började behöva förskolan för att få lagom stimulans? Och faktiskt fick tråkigt när ni var hemma.
Rent krasst behövs ju förskolan för att föräldrarna ska kunna jobba. Min dotter började när hon var runt ett år, och det var just av jobbskälet, inte för att jag/vi upplevde att hon "behövde" det på något annat sätt. Hade hon varit hemma längre så kanske ett sådant behov hade uppstått, vad vet jag, men har inte heller upplevt att hon skulle ha "behövt" förskolan efter långa sommarlov och liknande. Det har för det mesta hänt saker i lagom takt hemma, så det är sällan hon haft tråkigt under hemmaperioder.
 
Enlingen började vid 1,5. Då var han väldigt redo. Hade dock säkert kunnat vara hemma ett tag till med dagliga utflykter. Tvillingarna kommer börja vid 2 års ålder. Kan hända att de är väääldigt redo då, vem vet. Men vi vill inte skola in två stycken 1,5-åringar i januari, vi lär aldrig vara på våra arbeten då… (vi kommer få vabba ändå, men det brukar ju vara lite mindre smittor i augusti än januari)
 
Rent krasst behövs ju förskolan för att föräldrarna ska kunna jobba. Min dotter började när hon var runt ett år, och det var just av jobbskälet, inte för att jag/vi upplevde att hon "behövde" det på något annat sätt. Hade hon varit hemma längre så kanske ett sådant behov hade uppstått, vad vet jag, men har inte heller upplevt att hon skulle ha "behövt" förskolan efter långa sommarlov och liknande. Det har för det mesta hänt saker i lagom takt hemma, så det är sällan hon haft tråkigt under hemmaperioder.

Jag håller med. Jag upplevde heller aldrig att min dotter behövde förskolan. Hon trivdes där. Men hon saknade inte det under semester och andra ledigheter. Vi behövde förskolan för att kunna jobba. Inget annat.
 
Jag håller med. Jag upplevde heller aldrig att min dotter behövde förskolan. Hon trivdes där. Men hon saknade inte det under semester och andra ledigheter. Vi behövde förskolan för att kunna jobba. Inget annat.
Jag tror inte min dotter saknar förskolan, men jämnåriga. På somrarna har vi varit en del med kusinerna som är rätt mycket äldre (6,8 och 13 år äldre) och det är jätteroligt när de vill leka men de orkar ju inte sänka sig till en 2-4årings nivå hela tiden. Säkert annorlunda om man har syskon eller många jämngamla i närheten. Det blev tydligt när hon var runt 2.
 
Jag tror inte min dotter saknar förskolan, men jämnåriga. På somrarna har vi varit en del med kusinerna som är rätt mycket äldre (6,8 och 13 år äldre) och det är jätteroligt när de vill leka men de orkar ju inte sänka sig till en 2-4årings nivå hela tiden. Säkert annorlunda om man har syskon eller många jämngamla i närheten. Det blev tydligt när hon var runt 2.

Nä, det är klart att de måste få träffa jämnåriga. Men förskolan i sig är inget de behöver.
 
Båda mina har börjat vid 18 månader och varit ”redo” dvs uppskattat att vara där osv. Egentligen tror jag dock att de skulle ha haft det lika bra hemma till 2,5/3 år. För oss har det varit en kompromiss. De har varit hemma lite mer än ett år och inte känts jättesmå och vi har varit hemma så länge tills vi velat komma tillbaks till jobb.

Värt att nämna är dock att vi inte jobbat heltid när de börjat utan haft hela eftermiddagen ihop så det har ändå känts som att vi har mycket tid ihop ❤️
 
När tyckte du att ditt barn började behöva förskolan för att få lagom stimulans? Och faktiskt fick tråkigt när ni var hemma.
Ca 4 år. Började vid drygt 2 år och då hade hon börjat dra sig mer till andra barn och intressera sig för att leka med andra, men upplevde inte att hon hade det tråkigt hemma med oss för det. Vi aktiverade henne nog ganska bra, badhus, bekanta med barn i ungefär samma ålder, ganska stimulerande hemmamiljö.

När hon var ca 4 år började hon uttrycka längtan att leka med andra barn, inte nödvändigtvis förskola men där bjuds ju såklart på mycket lek.

Sen vet jag ju såklart inte vad som kunde ha hänt mellan 2 och 4 år om hon inte hade förskola, kanske behovet skulle ha uppstått tidigare? Hon har varit ett allmänt förskolebarn med 15 h vistelsetid sen ca 3,5 års ålder och jag vill väl påstå att det finns grund för 15h/v från 3 år. Det känns jättelagomt här hemma, hon har ett eget sammanhang utanför familjen och kompisrelationer och samtidigt möjlighet till en lugn och varierande vardag med sin familj.
 
Jag tycker de fått ett ökat "eget" behov vid 2.5 ungefär. Då hade mina redan gått nåt år men det märktes en skillnad där.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 718
Senast: Anna
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 817
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 090
Senast: Badger
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 571
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp