När behövs förskola?

När tyckte du att ditt barn började behöva förskolan för att få lagom stimulans? Och faktiskt fick tråkigt när ni var hemma.
Inget av mina 3 barn gick på förskola. Fanns hrlt enkelt inget behov av det för dem, så de introducerades till skolmiljö först när de kom i ålder för "miniettan".
Imgen av dem var pga det utanför eller efter i utveckling/kunskap jämfört med sina kamrater.
 
Båda mina barn började förskolan direkt vid 1års ålder men ärligt talat så behövde de inte förskola förrän mycket senare.

Lillen på 2,5år har egentligen inget direkt behov av förskolan, hänger bara på att vi föräldrar ska orka fixa nog aktivering hemma.

Dottern som är äldre och blir 6 år i oktober märker man saknar förskolan och kompisarna nu när vi har sommarlov. Hade vi dock haft fler vänner med barn i samma ålder hade det sociala dock inte saknats på samma sätt.
Däremot så upplever jag att det från ca 4års ålder har varit nyttigt för språkutveckling och mognaden att vara på förskolan några dagar i veckan (hon har gått ca 25-35h i veckan).

Men tror det hade fungerat utmärkt även helt utan förskola innan hon började förskoleklass nu i höst.


När tyckte du att ditt barn började behöva förskolan för att få lagom stimulans? Och faktiskt fick tråkigt när ni var hemma.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 718
Senast: Anna
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 818
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 090
Senast: Badger
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 571
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp