När byter/tappar unghästarna tänderna?

Lillsillen

Trådstartare
Lillkillen är så besvärad nu när han äter, så jag funderar om det är något tandbyte eller så på gång.

Han tar nån tugga och sen lägger han huvudet på sned och böjer in det lite mot vänster. Ibland börjar han skrapa med frambenet, precis som om han är arg. (Skrapar lite har han alltid gjort, men inte på detta sätt). Han äter inte upp allt hö under natten och jag kan inte säga hur mycket han äter under dagen då de går 2 st i hagen.

Detta har pågått sedan i fredags förra veckan, dvs i drygt en vecka.

Till saken hör att han skadat halsvenen i samband med att han stått på dropp, och är svullen på halsen på vänster sida. Var på återbesök i tisdags, och påpekade detta för vet, som inte gjorde någon närmare undersökning av dessa symptom, men hon gissade på att det var tänderna som spökar.

Men,,,, jag är inte så säker...
Kanske är det halsvenen som är besvärande ändå?
Den skadan har han haft i snart 3 veckor.
Han är sig inte riktigt lik, lite moloken och måttligt sugen på mat, men ingen feber.

Vad är de vanliga symtomen på tandbyten och NÄR byter de vanligtvis tänder?
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Hur gammal är lillkillen?

Tandbyten behöver inte märkas alls, förrän du hittar en tand i krubban eller en glugg. Eller så kan de just knixa lite när de äter. Vissa får rejäla problem.

De växlar ju tänder i 'perioder' från 2½ till ca 5 års ålder. Vad gäller 'framtänderna' (incisiverna) så generellt tappar de de 'mittersta' framtänderna (I1), sen de två ett 'hack till högre' (I2) vid ca 3½ och så de yttersta framtänderna (I3) vid ca 4½ år. Förekommer dock individuella skillnader.

'Kindtänderna' (premolarerna och molarerna, molarerna är de som sitter allra längst in i munnen, premolarerna de kindtänder som är lite längre fram och börjar efter det tandlösa vid lanerna). Så premolarerna fälls vid 2½, 3 och 4 års ålder ungefär. Molarerna kommer direkt som permanenta tänder om jag inte minns fel, och växlas inte. De kommer vid ca 1, 2 och 3½ års ålder.

Så, det händer massor i munnen mellan 2 - 5 års ålder helt enkelt, periodvis. Exakt när är som sagt individuellt.
'Framtänderna' är ju hyfsat lätt att se själv vad som händer med
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Han är född i maj-08, dvs blir 2 år om 4 månader.

Ser inget konstigt med framtänderna, men det KAN vara molarerna då....
Avvakta o se, sa veterinären....
Och, hade han inte haft skadan i halsvenen så hade jag nog tagit det lite coolare.

Kunde man få klippkort på Ultuna, så hade vi haft det nu, med hans tur...
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Lite väl ung då ja kanske, och iom halsvenen finns ju en 'felkälla' och förstår du är orolig. Jag hoppas det ger sig snart så han är sig själv igen. Lite trist vet inte ville kolla tänderna när han var inne på återbesöket dock, då kunde du ju ev fått svar.

Håller tummarna för er.

TILLÄGG: Ser en siffra fallit bort i mitt förra svar, det ska stå att generellt fäller de I1 vid 2½ års ålder. (Själva åldern föll bort)
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Sådärja, nu kom febern som ett brev på posten.
Ganaschen har börjat svullna upp och även bakom densamma.

Vi har tittat in i munnen med hjälp av munstege, men där fanns inga konstigheter som vi kunde se.
Problement har blivit rätt mycket sämre bara under dagen...
Fasiken att jag inte stod på mig när jag var där i tisdags, och krävde en undersökning.

Så det blir ett besök på Ultuna igen, och som vanligt så passar vi på när det är helg- och akuttaxa :(

Någon som har nån idé om vad han nu drabbats av?
Vet pratade om luftvägar o tänder förståss..
Men, hon sa även hon att det var ovanligt med tandbyten i denna ålder till skillnad från vet som jag träffade i tisdags där..
 
Senast ändrad:
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Kan ju vara en rotspetsabcess t ex. Trist att behöva åka in igen, jag vet hur det är att åka jojo, och de prickar alltid jourtaxan ja =/ Uppdatera gärna sen när du vet mer. Håller tummarna.
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Tack! Vi åker in i morgonbitti.
Antar att han blir kvar och då kan jag lika gärna ha honom hemma idag så slipper jag EN helgdag iallafall. Inget ultraljud i helgen nämligen...Å försäkringspengarna har tickat iväg branog så det är inte så mycket kvar..

Han tempar bara 38,7 och både äter o dricker, så mer akut än så är det inte.
Liten miss nu bara, det är ju inte STORHELG... vilket jag brukar tajma in annars.

Vad händer vid en rotspetsabcess?
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Det blir en inflammation nere vid en tandrot, och så utvecklas det till en böld (abcess) därnere. Kan ge de symptom du beskriver. Tänkte nämna det i mitt förra inlägg men då brukar de just ha feber så hoppade över det.

Sen kan det ju självklart vara andra saker med, mött ett par hästar som när molarerna bryter igenom blir lite som barn som håller på att få tänder, svullna, ömma, lite feber och allmänt kinkiga.

En tandfraktur skulle också kunna ge problemen du beskriver, kan beroende på hur den sitter, hur bra grejer (ffa ljus!) vet i stallet har missat vid en vanlig munhåleundersökning i stallet.

Eller så är problemet inte alls tänderna, finns ju annat där, käkben, hela munhålan, ett antal körtlar, lymfknutor etc. Och som din vet sa - luftvägarna. De trodde inte det var halsvenen dock?
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Sen kan det ju självklart vara andra saker med, mött ett par hästar som när molarerna bryter igenom blir lite som barn som håller på att få tänder, svullna, ömma, lite feber och allmänt kinkiga.

Hade en gång en unghäst som betedde sig som han fått en hjärnblödning vinglade , kunde inte stå ,och försökte äta men tappade ut maten .

Jag ringde till vet och var för första gången helt anti på vad hon sa hon skulle bara komma HIT:eek: när hon tyckte hon skulle avakta om det kunde vara tänderna hmmm kan säga att det var det det var :o

Ringde senare till Tandis som sa att endel har det jättesvårt med tandbytena och kan bli som barnen ömma,gnälliga och febriga :idea:
Då gick det upp ett ljus mamma som man är :-)

Dumt har aldrig under mina år av unghästar varit med om en unghäst som reagerat så kraftigt när dom satt tänder som denna grabb gjorde men han hade också klippkort hos vetrinären :angel:





Mia
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Undersökning idag påvisade inget fel vare sig i munnen eller luftvägar eller strupe/magsäck. Något knottrig i luftsäcken men inget alarmerande. Fortsättning följer i morgon då de återigen ska kolla upp halsvenen. Feberfri när vi kom in, trots 38,7 på morgonen. Dessutom diarre 2 högar på plats. Bara inte koliken återkommer nu också...
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Håller tummarna för din häst att allt blir bra .
Vad bra att dom är noga och kollar honom ordentligt .

Litet tillägg små barn får även vid nya tänder diarre ibland ...

Mia
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Tack!
Hur gammal var din unghäst?
Min är ju bara knappt 2 så det är lite väl tidigt med byten,,,
 
Sv: När byter/tappar unghästarna tänderna?

Min unghästs problem började på vintern när han skulle bli 1 år på våren och vad jag har förstått så är det då de första molarerna bryter ut och och sen börjar nästa molerar vid 2 års ålder att böja spöka .

Han hade även kolik ca en gång månad (vinterhalvåret dec, jan ,feb )

Det kanske inte har med detta att göra men du kanske ska ringa Torbjörn och fråga om endel av problemen faktiskt kan hänvisas till ev tandspöken ,det gjorde mig lugnare och jag kunde se ett mönster på denna pålle .

Problemen varade oftast bara 2-3 dagar och sen bra en period (Dock när han vilnglade och betedde sig som en nervskada var det värsta och så dålig blev han bara en gång ) men hängig ,feber ,dålig i magen ,svårare att tugga kolik allmänt nedsatt status hade pojken.

Men som jag skrev ovan det är bra att din kille står på klinik och verkligen blir kollad så man inte bara antar något .

Men hittar man inget annat fel på honom kanske man kan röntga och se hur tänderna/ tandutbrytningen i käken ser ut på honom ?

Hoppas att han snart blir bra .


Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 506
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 190
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 202
Senast: hastflicka
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp