När du tar med hunden på caféet eller på bussen.

Det där med hunden på sätet var lite ovanligt. Men eftersom du måste lösa platsbiljett för hunden, så varför inte? Om det finns platser.

I min region åker hundar kostnadsfritt. På regionaltågen där jag jobbar är det samma, ingen avgift för hund och de får gärna sitta i sätet så länge det finns plats och sätet skyddas.

De gånger jag och Ruben har rest med SJ har jag köpt en barnbiljett till honom, han får egen plats och jag slipper sitta bredvid någon 😁
 
Jag tycker att det är jättetrevligt när man ser hundar på uteserveringar osv. Jag tycker oftast att barn stör och smutsar ner mer än vad djur gör. Tråkigt med skyltar typ "Hundar förbjudna" eller liknande. Hundar beter sig oftast bättre och betydligt mer civiliserat än många människor. :p Jag blir bara glad över att se en hund.

Sen att dricka ur samma vattenglas som hunden skulle jag inte göra dock, jag vet ju vad de luktar och smakar på ibland :laugh: Men har ju hänt att man köpt vatten i eget glas åt hunden om man inte har med sig någon skål. Sen om andra vill dricka ur samma glas som sina hundar får de väl göra det, inget jag skulle sitta och störa mig på.
 
Jag skulle tvärtemot många här aldrig låta hunden dricka ur ett glas, så äckligt.
Jag låter heller aldrig mina hundar slicka mig i ansiktet tycker det är riktigt obehagligt med hundar som ska upp i ansiktet.
Ibland får dom slicka av tallriken hemmamen mer än så vill iaf iaf inte jag dela baciller med hundarna :)
När jag åkte buss som ung med min hund fick hon sitta i sätet, jag brydde mig inte om det faktiskt. Tycker det är värre med nedkissade fyllon på sätena då.
 
Jag tycker att det är jättetrevligt när man ser hundar på uteserveringar osv. Jag tycker oftast att barn stör och smutsar ner mer än vad djur gör. Tråkigt med skyltar typ "Hundar förbjudna" eller liknande. Hundar beter sig oftast bättre och betydligt mer civiliserat än många människor. :p Jag blir bara glad över att se en hund.

Sen att dricka ur samma vattenglas som hunden skulle jag inte göra dock, jag vet ju vad de luktar och smakar på ibland :laugh: Men har ju hänt att man köpt vatten i eget glas åt hunden om man inte har med sig någon skål. Sen om andra vill dricka ur samma glas som sina hundar får de väl göra det, inget jag skulle sitta och störa mig på.
Fast min tanke med inlägget är inte vad hundägare stör sig på när det gäller hundar. Utan att jag tycker att som hundägare skulle man vinna på att vara lite smartare. Ungefär så.
 
Fast min tanke med inlägget är inte vad hundägare stör sig på när det gäller hundar. Utan att jag tycker att som hundägare skulle man vinna på att vara lite smartare. Ungefär så.

Om man nu inte ens reflekterat över att det kan vara störande att ge hunden vatten ur ett glas är man mindre smart då? Jag har personligen jättesvårt att se hur något sådant kan påverka en annan människa. Glaset kommer att diskas innan någon annan använder det.

Sedan är det upp till var och en att tycka det är äckligt (för mig är det obegripligt och då gillar jag inte att bli slickad i ansiktet). Men jag tror inte ens äckel-preferenser har med smarthet att göra. Det skulle inte förvåna mig om det finns en grupp som tycker det är gulligt att hunden dricker ur glas.
 
Åkte igår till närmsta större ort för miljöträning med ynglingen. Vi tog bussen och hon satt ned mellan mina ben vid barnvagnsutrymmet. Hade jag haft småhund hade jag haft med mig filt/jacka för att skydda sätet. Bor på landet så inte trevligt med leriga tassar (eller skor) direkt på sitsen.
Själv stör jag mig inte på om en hund dricker ur ett vattenglas, ser det mer som omtanke av hunden. Då tror jag att folk irriterar sig mer på om hunden för liv. Satt vid ett torg där en hund på en uteservering skällde konstant.
 
Jag skulle tvärtemot många här aldrig låta hunden dricka ur ett glas, så äckligt.
Jag låter heller aldrig mina hundar slicka mig i ansiktet tycker det är riktigt obehagligt med hundar som ska upp i ansiktet.
Ibland får dom slicka av tallriken hemmamen mer än så vill iaf iaf inte jag dela baciller med hundarna :)
När jag åkte buss som ung med min hund fick hon sitta i sätet, jag brydde mig inte om det faktiskt. Tycker det är värre med nedkissade fyllon på sätena då.

Men om du inte dricker själv ur glaset då? Jag brukar ta ett extra glas till hunden. Mina har skägg som liksom tvättas i vattnet samtidigt som de dricker, skulle inte vilja dricka det vattnet sen :p Fattar liksom inte vad som är äckligt med att hunden dricker ur glaset jämfört med ur en skål?
Om ägaren sen vill dricka vattnet kunde jag inte bry mig mindre. Jag gör det inte men har inget problem att äta en glass som mina fått smaka på med varsitt slick. Ofta får dom dock en egen glass ;)
 
Men om du inte dricker själv ur glaset då? Jag brukar ta ett extra glas till hunden. Mina har skägg som liksom tvättas i vattnet samtidigt som de dricker, skulle inte vilja dricka det vattnet sen :p Fattar liksom inte vad som är äckligt med att hunden dricker ur glaset jämfört med ur en skål?
Om ägaren sen vill dricka vattnet kunde jag inte bry mig mindre. Jag gör det inte men har inget problem att äta en glass som mina fått smaka på med varsitt slick. Ofta får dom dock en egen glass ;)
Jag vet inte det är känslan bara, hundar ska inte dricka ur glas:) men jag skulle inte störa mig på att andra gjorde så, jag har vänner som delar glass med sina hundar och jag blir spyfärdig av att se det men det är väl upp till dom :) men jag är extremt känslig för baciller och smuts.
 
Jag vet inte det är känslan bara, hundar ska inte dricka ur glas:) men jag skulle inte störa mig på att andra gjorde så, jag har vänner som delar glass med sina hundar och jag blir spyfärdig av att se det men det är väl upp till dom :) men jag är extremt känslig för baciller och smuts.
Jag tycker det kan vara praktiskt med glas eller mugg när man är iväg, så slipper man kånka en skål. Typ när jag flög mycket med min hund bad jag alltid om ett extra glas med vatten för att kunna ge hunden under flygningen :D
 
Fast min tanke med inlägget är inte vad hundägare stör sig på när det gäller hundar. Utan att jag tycker att som hundägare skulle man vinna på att vara lite smartare. Ungefär så.
Fast grejerna du tar upp känns mer som saker som du stör dig på?
Jag har hund, bor i stan och tar mig runt kollektivt. Får typ bara positiva kommentarer när Ammo är med, även vid tillfällen där jag som hundägare själv tycker att han är störig liksom..
 
Jag har ofta med min hund på cafe eller restaurang, såklart bara då jag vet att hon är välkommen. Hon är liten och vill gärna sitta högt så jag har med nåt för henne att sitta på så hon inte hårar eller skitar ner möbler. Eller så sitter hon i mitt knä. Väldigt få ställen tycker jag lämpar sig för hund på golvet så de är lugnast så för alla... Vattenglas får hon också om jag inte har skål eller blir erbjuden skål. Jag tänker att det finns väl diskmaskiner? Hopas verkligen att mina glas/muggar diskats efter föregående gäst :angel:

Min hund är van besökare så hon för inget liv eller stör nån. Men givetvis såg jag till att hon inte gjorde det medan hon vande sig sas, tog med ben eller annat åt henne. Nu är hon vuxen och lugn att ha med, tackolov för hon är allergisk mot allt och får inte ha ben eller nåt gott med sig :(
Jag tycker det är A och O att vänja hunden vid sociala sammanhang även där alla inte älskar hundar. Mitt liv skulle bli mkt begränsat om hunden ej kunde föra sig ute bland folk.
 
Jag tycker det är A och O att vänja hunden vid sociala sammanhang även där alla inte älskar hundar. Mitt liv skulle bli mkt begränsat om hunden ej kunde föra sig ute bland folk.
Samma här. Jag har min hund med mig. Idag tittade vi på en konstutställning på ett fik. Jag bar honom inomhus.

På trädgårdsserveringen var det flera hundar. Alla städade och lugna vid sina ägare.
Nä'r jag och komppisen hade sommmarkafé så var folk väldigt glada för att det fanns ett ställe i stan där man kunde ta med hunden. Vi hade vattenskålar också om man ville ha.

Jg har fått frågan om hunden vill ha vatten när jag haft honom med mig. Oftast har jag en flaska där han får dricka medan jag häller. Men annars så tar jag ett glas.

Inte någon gång hittills har jag varit med om att någon tittat snett elelr kommenterat en hund på ett fik. Men jag bor inte i storstad - kanske har det med saken att göra?
 
Inte någon gång hittills har jag varit med om att någon tittat snett elelr kommenterat en hund på ett fik. Men jag bor inte i storstad - kanske har det med saken att göra?

Ingen aning faktiskt? Jag tror mer det handlar om inställningen till hundar på respektive ort... Tex så finns det många ställen i Uppsala och Västerås där hundar får vara med. Men när jag var på semester i Norrbotten var det betydligt knepigare att få vara nånstans med hunden. Uteserveringar brukar gå att lösa men inte alltid inne, tackolov är det ju utesäsong nu och jag fikar bara ute när det är denna jäkla pandemi...
 
[...]Inte någon gång hittills har jag varit med om att någon tittat snett elelr kommenterat en hund på ett fik. Men jag bor inte i storstad - kanske har det med saken att göra?

Vissa delar av Stockholm uppfattar jag som bland de hundvänligaste. Jag jobbade några år på Östermalm. Där fanns krogar som välkomnade hundar i delar av lokalen (inomhus alltså). Jag hade också en uppfödning som regelbundet shoppade på NK med matte.
 
Inte någon gång hittills har jag varit med om att någon tittat snett elelr kommenterat en hund på ett fik. Men jag bor inte i storstad - kanske har det med saken att göra?

En färsk undersökning tyder på en något större tolerans till hundars närvaro på restauranger/caféer i Stockholm/Göteborg/Malmö än i övriga landet:

https://som.gu.se/digitalAssets/1773/1773928_093-104-bendz-o-oskarson---attityder.pdf

Men mina upplevelser av hundar i kollektivtrafiken i Skåne är också bara att folk är glada när det kliver på någon med en hund, så länge den beter sig och verkar ha en matte/husse som har någon koll på den.
 
Åker mycket kollektivt och tar med mig hunden där det är tillåtet. Oftast ligger han på golvet, men vid längre buss/tågfärder kan han få sitta i mitt knä eller på min jacka på sätet bredvid, om ingen annan behöver sitta.

Ser jag att han verkar törstig när jag är på ett cafe så dricker jag färdigt ur mitt glas och sedan kan han absolut få dricka ur det.

Har varit i kontakt med så många via mitt tidigare jobb, man kan inte göra alla nöjda.
 
Ingen aning faktiskt? Jag tror mer det handlar om inställningen till hundar på respektive ort... Tex så finns det många ställen i Uppsala och Västerås där hundar får vara med. Men när jag var på semester i Norrbotten var det betydligt knepigare att få vara nånstans med hunden. Uteserveringar brukar gå att lösa men inte alltid inne, tackolov är det ju utesäsong nu och jag fikar bara ute när det är denna jäkla pandemi...

Här uppe är det tyvärr väldigt svårt att ha med hunden :( är endast espresso house som tillåter inomhus.
Utomhus vet jag också att det är begränsat... skitkasst!
 
Jag har med mig Nova hela tiden. Dock inte i mataffären såklart. Men Åhléns och NK är ju hundvänliga så där är hon absolut med.
Vi åker buss och spårvagn fast hon får inte sitta på några säten.
Vi har förmånen att bo i en stad som är väldigt tolerant mot hundar.
Finns massor av restauranger och caféer som är välkomnande för hundar.
Det finns även bio några gånger om året för den som är sugen på det.
Nova är ju en högenergisk hund men det har aldrig varit några problem.
Nu väljer jag ju ställen som jag vet passar oss men ändå. Hon får inte äta från några tallrikar men det är mest för att hon alltid blir så dålig i magen av människomat.
Dela vattenglas har jag inga problem med.
Dom gånger jag går ut på krog eller café utan Nova väljer jag hundvänliga ställen ändå.
 
Här uppe är det tyvärr väldigt svårt att ha med hunden :( är endast espresso house som tillåter
inomhus.
Utomhus vet jag också att det är begränsat... skitkasst!

Ja, det verkar onekligen svårt. Tackolov börjar ju Espresso House breda ut sig i varje småstad...


En parentes:
Jag åkte en gång i sittvagn (hundkupé) med en kvinna från Tyskland (hade bott i Sverige i många år). Hon var helt oförstående till att hundar liksom var ett undatag att få ha med sig på allmänna platser i Sverige, det var så typiskt Svenskt enligt henne. Här är det tydligen värre med allergiker överallt än på övriga kontinenten, eller så kanske folk känner efter för mkt ;) Jag låter det vara osagt. Men jag har alltid haft lite svårt att förstå att det är mer okej att åka tex buss med parfym, djurluktande kläder, röklukt i kläder osv... än att ha med en hund. Nånstans får jag ju för mig att de som är så fruktansvärt allergiska att de inte tål en hund längst bak i bussen, kanske undviker att åka kollektivt just för att det borde vara likvärdigt att åka med parfymerade tonåringar, rökare eller för all del de som åker kollektivt till ridskolan... Och hur en kan vara så allergisk att en inte kan ha en hund på samma uteservering kan jag inte alls förstå. Hur gör en i sin vardag, går en ut öht? Förlåt mig för ev okunskap, jag bara undrar.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp