Bukefalos 28 år!

När ett rykte blir en sanning

Svenska uppfödare ganska skakig just nu. Priserna ökar och likaså importen av iberiska dressyrhästar - som har fått ett rykte om att vara snälla damhästar i motsats till SWB som bara anses avlas för toppsporten. Ridsports redaktionschef Lena Sellman tittar på problemet.
 
När man läser här låter det som om varenda ryttare som inte är proffs vill ha en lugn och sävlig häst som inte är särskilt reaktiv. Det är inte alls min bild - de flesta jag känner vill ha en reaktiv och känslig häst, en som är rolig att rida snarare än trygg. Naturligtvis fattar jag att min bekantskapskrets också är ett urval och kanske inte representativt, men jag protesterar iaf mot att alla amatörer, eller ens de allra flesta, vill ha stabila hästar som inte har kvicka reaktioner. Detta gäller både de jag känner med iberiska hästar och de med SWB (vilket är de två kategorier som är dominerande i de hästvärldar jag rör mig i). Själv har jag haft båda delarna, numera har jag bara lusitano eftersom det är en ras som passar mig och som jag har roligt med. Våra tre har lite olika grad av känslighet men alla är tämligen reaktiva, mer än flera SWB jag haft - och framför allt är de kvickare i reaktionen, både på hjäloer och på andra stimuli.
Håller med! De flesta amatörryttare jag känner gillar hästar med lite drag i och de har inte heller problem med ”normal reaktivitet”.
 
Sävlig är det väl ingen som har skrivit att de vill ha?! En häst som är säker är verkligen inte detsamma som sävlig. En säker häst är en häst som, om de har behov av det, fått hjälp med att lära sig släppa och därmed slappna av istället för att bygga upp stress och rädsla och som har ett sådant förtroende för sin ryttare att de inte känner behov av att dra när något är otäckt utan att de kan blåsa och backa något steg och skaka på sig för att släppa men inte värre än så. Jag vill iallafall ha hästar med egen motor och som möter det vi gör med glädje och power men jag vill inte ha hästar som gör en 180 graders sväng för att det är en plastbit som fladdrar i diket.

Jag håller med!

Just nu rider jag en häst som jag skulle beskriva lite som en tanthäst. En tanthäst är inte detsamma som en häst för nybörjare. En tanthäst tänker jag mig är en häst för en lite äldre ryttare som ridit mycket men som p.g.a. olika anledningar vill rida en tryggare häst. Men inte nödvändigtvis en sävligare häst. Utan helt enkelt en som inser att man inte behöver fly för varenda lite sak, som inte bockar, stegrar sig eller sticker. Den jag rider nu har egen motor, känslig för hjälperna men när något är läskigt så stannar hon istället för att fly hals över huvud. På de åren jag ridit henne så har hon aldrig blivit så rädd att hon slutat lyssna på mig (och då rider vi bara ut och möter både det ena och det andra). Hon har hoppat till, försökt galoppera iväg några steg o.s.v. men när jag bromsat har bromsen funkat. Hon har steppat på stället, blåst upp sig, försökt vända (efter att först ha stannat tittat och backat lite) men inte tappat huvudet och flytt. Ibland stannar hon för att nåt är läskigt och det kan vara svårt ibland att få henne att gå vidare men det blir inte farligt. Igår blåste det rätt mycket när vi red ut en runda. Vi red förbi ett skjul där taket (korrugerad plåt) var lite lös och smällde i blåsten. Det brukar det inte göra. Det här är första gången vi upplevde det. Hon var spänd, uppmärksam på plåten som smällde då och då men trots att vi behövde passera den på 5 meters avstånd så gick hon snällt förbi om än spänt, beredd att fly om det skulle behövas men smällandet var inte nog för att hon skulle sluta lyssna på mig och istället fly. Man kan galoppera på henne i full fart på ett öppet fält utan att hon får för sig att bocka oavsett hur taggad hon än är! När man longerar bockar hon gärna om hon har lite extra energi en dag men inte när man sitter på ryggen. Sävlig är hon bara när man skrittar på lång tygel. Men det vänder snabbt när man kortar tyglarna på en plats där man brukar galoppera!
 
Sävlig är det väl ingen som har skrivit att de vill ha?! En häst som är säker är verkligen inte detsamma som sävlig. En säker häst är en häst som, om de har behov av det, fått hjälp med att lära sig släppa och därmed slappna av istället för att bygga upp stress och rädsla och som har ett sådant förtroende för sin ryttare att de inte känner behov av att dra när något är otäckt utan att de kan blåsa och backa något steg och skaka på sig för att släppa men inte värre än så. Jag vill iallafall ha hästar med egen motor och som möter det vi gör med glädje och power men jag vill inte ha hästar som gör en 180 graders sväng för att det är en plastbit som fladdrar i diket.

Spinner vidare lite..

Hästar är ju olika, vissa har mer reaktioner än andra. Klart att det till stor del handlar om förtroende och inlärning, men inte bara. Och samma häst kan ju också bete sig väldigt olika beroende på omständigheterna.

Jag tänker att det ibland saknas kunskap hos en del mer oerfarna hästägare om hur hästars beteende påverkas av olika faktorer. En vanlig grej som många mer orutinerade missar är ju tex hur hästar påverkas av att flytta (ny miljö, ny ägare, nya rutiner) och även hur överskottsenergi kan påverka.

Vet inte hur många gånger jag har gett mer oerfarna hästägare rådet att motionera hästen mer..
 
Tyvärr är det väldigt många som t ex. vänder tvärt när de blir rädda. Det är svårt att lära om något som finns i hästens personlighet.
Jag upplever nog att det går att träna på de flesta hästar, men det kräver såklart att man lägger tiden och att man vågar från första början. Tex genom att man själv gör halt när man märker att hästen börjar spänna sig (kräver att man märker tidiga reaktioner så att det sker i ett tidigt stadie och inte för sent) och på så sätt visar hästen hur den kan hantera det otäcka.

En del hästar har ju båda varianterna för sig också. Min häst är sån. Hennes "grundstrategi" är att bli långsam eller stanna när det är otäckt. Har hon mycket överskottsenergi kan det dock bli en explosion istället. Likaså om hon har varit suuperspänd (och långsam) och det sen börjar släppa, då kan det komma en jättereaktion i efterhand om hon blir skrämd. Men allt det här går ju att hantera på olika sätt. Man kan motionera hästen ordentligt så den inte har en massa överskottsenergi (förutom om den är skadad såklart) och man kan ha lite extra beredskap och ta det lugnt om hon varit sådär extra superspänd.
 
Spinner vidare lite..

Hästar är ju olika, vissa har mer reaktioner än andra. Klart att det till stor del handlar om förtroende och inlärning, men inte bara. Och samma häst kan ju också bete sig väldigt olika beroende på omständigheterna.

Jag tänker att det ibland saknas kunskap hos en del mer oerfarna hästägare om hur hästars beteende påverkas av olika faktorer. En vanlig grej som många mer orutinerade missar är ju tex hur hästar påverkas av att flytta (ny miljö, ny ägare, nya rutiner) och även hur överskottsenergi kan påverka.

Vet inte hur många gånger jag har gett mer oerfarna hästägare rådet att motionera hästen mer..
Instämmer helt. Jag brukade alltid - när jag var mer aktiv och t.ex. arbetade i stall - som ett mantra ha 'trötta hästar är snälla hästar'. Många hästar rids för lite och får alldeles för lite utetid för att klara att göra sig av med energi = bomber nära att brisera på daglig basis.

Å andra sidan är jag lite förvånad över hur många som tycker det är normalt att hästar vänder och flyr när de blir rädda för något - sådana hästar har jag endast ridit en handfull av under alla år och hade Aldrig accepterat om det var min egen. Reagera = självklart okej, men därifrån måste det ju finnas en spärr innan Agera träder in. Min ponny var en flyktig historia och helt hemskt opålitlig - en sådan i halvblodsformat är typ det jag är mest rädd för att få den dag jag köper en ny häst och tyder enligt mig på en otroligt kass mentalitet eller usel träning (ofta kanske en kombo).

Mitt eget sto funkade bevisligen inte alls med kort utevaro i hage - i nytt stall gick hon från att vara ett sprattligt kackel till att kallas manana pga att hon är så lugn. Men då är hon ute 14 h om dagen minst året om, i stora och kuperade hagar - och blev helt plötsligt en snel hest. Synd att sådana stall inte finns i min närmiljö dock, det urvalet är typ obefintligt.

...
I övrigt: som nyblivet hästlös som nu letar mer eller mindre aktivt efter en ny blir jag otroligt nedslagen (på en nivå som blir typ: jag skiter i det och köper en till hund istället) över kvalitet kontra pris-ration som gäller numer. T.o.m. då jag väsentligen överdriver min betalningsvilja och ökar spannet till hästar som ligger ute för 350 000 kr (ibland + moms) visar sig dessa vara sämre utbildade, ha sämre förutsättningar och röra sig mkt sämre än min gamla SWB (som jag anekdotiskt köpte för 35 000 inkl. moms 2001) - och där utbildningen ser ut att vara ett hafsverk med spända överlinjer och gapande munnar och hästar som beskrivs som "inga nybörjarhästar" eller "kräver rutinerad ryttare med god egen balans" osv. Jag är tämligen välavlönad och har ganska god ekonomi, men jag kan inte se mig själv pröjsa flera hundra tusen för ngt som inte ens verkar särskilt kul och som ger sämre känsla än stoet jag nyss skänkte bort pga att jag inte tyckte det var kul att rida henne längre. Överväger på allvar att rycka i seriösa kontakter för t.ex. iberiska hästar eller importer - jag har helt enkelt inte råd att betala vad som krävs av SWB om det inte handlar om föl/mkt unga hästar där priserna fortfarande är ngt sånär rimliga men där chansningen på förmåga, storlek, hälsa osv däremot blir desto större. Sjukt svårt, och väldigt nedslående. Tycker mig inte ha så himla stora krav, men vill ha en käck häst utan uppenbara skavanker som har god balans, rör sig taktmässigt och som är rolig att rida och som tål att vila ett par-tre dagar i följd utan att vara en fara för sig själv när man longerar den dag fyra för att rasta den (och som gärna går att leda till ridhus/ridbana utan behov av kedja, longerlina och hjälm för att överleva turen).
 
Det där med att många "tanter" kikar på iberiska hästar numera tycker jag blir väldigt tydligt i en stor dressyrinriktad grupp för 50-plussare på Facebook. De motiverar det dels med temperament samt att de är lättsuttna i traven.
 
Å andra sidan är jag lite förvånad över hur många som tycker det är normalt att hästar vänder och flyr när de blir rädda för något - sådana hästar har jag endast ridit en handfull av under alla år och hade Aldrig accepterat om det var min egen. Reagera = självklart okej, men därifrån måste det ju finnas en spärr innan Agera träder in. Min ponny var en flyktig historia och helt hemskt opålitlig - en sådan i halvblodsformat är typ det jag är mest rädd för att få den dag jag köper en ny häst och tyder enligt mig på en otroligt kass mentalitet eller usel träning (ofta kanske en kombo).
Kanske beror på vad man menar med vända och fly?
Jag tycker det är normalt sålänge den där "flykten" handlar om något eller några enstaka steg åt annan riktning och att det sen tar stopp. Typ häst blir plötsligt skrämd - hoppar en meter åt sidan och stannar sedan och tittar på det otäcka.

Jag har aldrig pratat om hästar som skenar eller liknande. Däremot har jag hört (och läst här på buke) att en del tycker att hästar reagerar onormalt om de hoppar till när de blir rädda, som gör en liten vändning men sedan stannar eller liknande. Det verkar många gånger handla om att ryttaren har svårt med balansen i sadeln och riskerar att ramla av om hästen tar ett steg eller språng i oväntad riktning.
 
Kanske beror på vad man menar med vända och fly?
Jag tycker det är normalt sålänge den där "flykten" handlar om något eller några enstaka steg åt annan riktning och att det sen tar stopp. Typ häst blir plötsligt skrämd - hoppar en meter åt sidan och stannar sedan och tittar på det otäcka.

Jag har aldrig pratat om hästar som skenar eller liknande. Däremot har jag hört (och läst här på buke) att en del tycker att hästar reagerar onormalt om de hoppar till när de blir rädda, som gör en liten vändning men sedan stannar eller liknande. Det verkar många gånger handla om att ryttaren har svårt med balansen i sadeln och riskerar att ramla av om hästen tar ett steg eller språng i oväntad riktning.
Så kan det säkert vara, det du beskriver ovan är möjligen enligt min definition Reagera. Om de därefter, om ryttaren tappar balansen lite eller inte lyckas tvärnita liksom utnyttjar läget och slår på tre bocksprång, drar åt andra hållet eller liknande så hamnar vi i Agera. Jag tycker dock att reaktionen tvärnita och glo är rimligare än att snurra 180 grader och dra ett par språng åt andra hållet, jag vill liksom att de ha ska den där spärren att ändå lita till att jag inte utsätter dem för så mkt galenskap att de inte ens behöver påbörja flykten. I alla fall om vi talar om en vuxen och utbildad häst som man kan begära lite rim och reson av. En fyraåring efter viloperiod har givetvis andra referensramar.
 
Så kan det säkert vara, det du beskriver ovan är möjligen enligt min definition Reagera. Om de därefter, om ryttaren tappar balansen lite eller inte lyckas tvärnita liksom utnyttjar läget och slår på tre bocksprång, drar åt andra hållet eller liknande så hamnar vi i Agera. Jag tycker dock att reaktionen tvärnita och glo är rimligare än att snurra 180 grader och dra ett par språng åt andra hållet, jag vill liksom att de ha ska den där spärren att ändå lita till att jag inte utsätter dem för så mkt galenskap att de inte ens behöver påbörja flykten. I alla fall om vi talar om en vuxen och utbildad häst som man kan begära lite rim och reson av. En fyraåring efter viloperiod har givetvis andra referensramar.
Jag håller med dig!
Jag föredrar också stanna och glo framför de som plötsligt befinner sig halvvägs ute på åkern. Ser jag på hästarna jag har och har haft omkring mig så är det vissa blodslinjer som har större tendenser än andra att hamna på åkern. Typ Ampere-hästar och vissa Jazz-varianter. De allra flesta hästar har ju betydligt mindre reaktioner :)
Bocksprång vill jag helst inte ha alls för jag har för lite klister i rumpan nuförtiden, men det tycker jag inte är särskilt vanligt..
Min unghäst kan göra några slags språng i vissa situationer men det ser jag som en unghästgrej och förväntar mig att det försvinner med ålder och världsvana :)
 
Jag håller med dig!
Jag föredrar också stanna och glo framför de som plötsligt befinner sig halvvägs ute på åkern. Ser jag på hästarna jag har och har haft omkring mig så är det vissa blodslinjer som har större tendenser än andra att hamna på åkern. Typ Ampere-hästar och vissa Jazz-varianter. De allra flesta hästar har ju betydligt mindre reaktioner :)
Bocksprång vill jag helst inte ha alls för jag har för lite klister i rumpan nuförtiden, men det tycker jag inte är särskilt vanligt..
Min unghäst kan göra några slags språng i vissa situationer men det ser jag som en unghästgrej och förväntar mig att det försvinner med ålder och världsvana :)
Haha, ja, Jazz-linjer är inget för mig, det beslöt jag mig för redan för Många år sedan (inför köpet av dåvarande två-åringen 2013). Tilltalande på många sätt - men inte ens med dåvarande ridförmåga (som nu är mkt lägre) var jag redo för den typen av uppgift. :D
 
Det där med att många "tanter" kikar på iberiska hästar numera tycker jag blir väldigt tydligt i en stor dressyrinriktad grupp för 50-plussare på Facebook. De motiverar det dels med temperament samt att de är lättsuttna i traven.

Jag tror att det där med lättsuttna i traven är en faktor som många "tanter" letar efter. När man blir äldre har man lite skavanker. Kanske ont i knän, rygg, höfter osv. Och då är det skonsammare med en häst som är bekväm och lätt att sitta ner på i traven.
 
Instämmer helt. Jag brukade alltid - när jag var mer aktiv och t.ex. arbetade i stall - som ett mantra ha 'trötta hästar är snälla hästar'. Många hästar rids för lite och får alldeles för lite utetid för att klara att göra sig av med energi = bomber nära att brisera på daglig basis.

Å andra sidan är jag lite förvånad över hur många som tycker det är normalt att hästar vänder och flyr när de blir rädda för något - sådana hästar har jag endast ridit en handfull av under alla år och hade Aldrig accepterat om det var min egen. Reagera = självklart okej, men därifrån måste det ju finnas en spärr innan Agera träder in. Min ponny var en flyktig historia och helt hemskt opålitlig - en sådan i halvblodsformat är typ det jag är mest rädd för att få den dag jag köper en ny häst och tyder enligt mig på en otroligt kass mentalitet eller usel träning (ofta kanske en kombo).

Mitt eget sto funkade bevisligen inte alls med kort utevaro i hage - i nytt stall gick hon från att vara ett sprattligt kackel till att kallas manana pga att hon är så lugn. Men då är hon ute 14 h om dagen minst året om, i stora och kuperade hagar - och blev helt plötsligt en snel hest. Synd att sådana stall inte finns i min närmiljö dock, det urvalet är typ obefintligt.

...
I övrigt: som nyblivet hästlös som nu letar mer eller mindre aktivt efter en ny blir jag otroligt nedslagen (på en nivå som blir typ: jag skiter i det och köper en till hund istället) över kvalitet kontra pris-ration som gäller numer. T.o.m. då jag väsentligen överdriver min betalningsvilja och ökar spannet till hästar som ligger ute för 350 000 kr (ibland + moms) visar sig dessa vara sämre utbildade, ha sämre förutsättningar och röra sig mkt sämre än min gamla SWB (som jag anekdotiskt köpte för 35 000 inkl. moms 2001) - och där utbildningen ser ut att vara ett hafsverk med spända överlinjer och gapande munnar och hästar som beskrivs som "inga nybörjarhästar" eller "kräver rutinerad ryttare med god egen balans" osv. Jag är tämligen välavlönad och har ganska god ekonomi, men jag kan inte se mig själv pröjsa flera hundra tusen för ngt som inte ens verkar särskilt kul och som ger sämre känsla än stoet jag nyss skänkte bort pga att jag inte tyckte det var kul att rida henne längre. Överväger på allvar att rycka i seriösa kontakter för t.ex. iberiska hästar eller importer - jag har helt enkelt inte råd att betala vad som krävs av SWB om det inte handlar om föl/mkt unga hästar där priserna fortfarande är ngt sånär rimliga men där chansningen på förmåga, storlek, hälsa osv däremot blir desto större. Sjukt svårt, och väldigt nedslående. Tycker mig inte ha så himla stora krav, men vill ha en käck häst utan uppenbara skavanker som har god balans, rör sig taktmässigt och som är rolig att rida och som tål att vila ett par-tre dagar i följd utan att vara en fara för sig själv när man longerar den dag fyra för att rasta den (och som gärna går att leda till ridhus/ridbana utan behov av kedja, longerlina och hjälm för att överleva turen).
Ja nu har vi ju inte kommit till ridning än, men min Donna uppfyller mina krav som ser ut som dina. Efter ha åkt av min förre nog gånger till att sätta en rädsla i mig, så ville jag ha en häst som är roligt att rida (känslig, för säte, snabb och reaktiv) men som tar nya saker utan att stegra/bocka och skena iväg. (Fick nog med rodeo med mitt halvblod).
Det är SÅ skönt att ha en 4 nästan 5 årig häst som man kan ta in från hagen själv och sen står hon som en klocka i stallet, hon är så cool att sköta och vi tränar även mycket att stå löst, och det mesta av tiden så står hon kvar, ibland kan hon bli lite för sugen när matte mixer mat :idea::rofl:

Vi har gått i skogen mycket- som är helt nytt för henne, när man kommer från Portugal och alla reaktioner från henne har varit lagom, saker kan vara läskiga och hon råkade hoppa på mig en gång när jag va lite för oupmärksam, men flyttade sig direkt när hon märkte jag va där och gjorde inte illa mig. överlag väldigt uppmärksam på mig och vart jag korrigerar med spö (som min hand), bra på att respektera mitt utrymme, men det kan hända som där och då får jag helt enkelt vara mer uppmärksam och göra bättre. Vi tränar på alla såna saker som jag anser en häst skall vara "van vid", presenningar etc. vilket hon i början tyckte va super läbbigt och nu tar hon det helt lugnt, tror säkert snart jag kunna slå in henne i presenningen om jag ville :) SÅ SKÖNT att ha en sån häst att hålla på med. Hon va lite dålig med att lyfta hovarna i början, så vi jobbade på det och nu lyfter hon dom till UG. Även haft en kompis 5åriga dotter med i stallet och hon bara står som en dröm och blir ryktad och visar omsorg för barnet.

Jag är totalt såld på Lusitanos :love:
 
Nånting är det som gör att unghästen kostar över 100 tusensträcket, och det är inte för att de strosar obrytt i en hage i 3-4 år.
Inte heller språngavgiften.

Om utlandet klarar av att producera hästar som vi vill importera, och uppfödarna går med vinst på det där, borde vi rimligen också kunna producera hästar i utlandet, med den härstammning som vi behöver till ridskolor och icke-proffs.

Men uppfödarna går inte med vinst på varje häst. Det är ju de dyra som får bekosta de som man inte går med vinst på. Det gäller både här och i utlandet.
 
Nånting är det som gör att unghästen kostar över 100 tusensträcket, och det är inte för att de strosar obrytt i en hage i 3-4 år.
Inte heller språngavgiften.

Om utlandet klarar av att producera hästar som vi vill importera, och uppfödarna går med vinst på det där, borde vi rimligen också kunna producera hästar i utlandet, med den härstammning som vi behöver till ridskolor och icke-proffs.
En snabb uppställning för en SWB-häst i Sverige (eftersom det är de kostnaderna jag har koll på) som tillverkats via inseminering, allt i SEK och kostnerna varierar naturligtvis lite beroende på ens läge. Som jämförelse, och för att jag tycker om att ge mig själv ångest:
Hingstavgift vid dräktighet ca. 11000-23000
Spermaskick 750-2800 per styck beroende på avstånd och färdsätt, det kan bli allt från 1 till 5-6 stycken på en säsong
Veterinär/stationsavgift och behandlingar/uppstallning förutsatt att du tar med stoet hem ca. 7000-15000
Stoavgift 300
Grovfoder sto 11 mån (varierar såklar, här räknat på 15 kg/dygn 3 kr kg) 15075
Verkning 6 tillfällen á 250 per gång 1500
Försäkring av foster ca. 3000-5000
Foder sto+föl om man räknar med 3 månaders bete och 3 månader underhållsfodning (á 0 kg/dygn betesperiod och 20 kg/dygn icke-betesperiod) 5400
Id-kontroll/chipmärkning ca. 700-800
Registrering fölunge 1150
Försäkring föl/unghäst (100000 veterinärvård 30000 liv) ca. 3200 per år x3 = 9600
Verkning föl/unghäst var sjunde vecka á 4 år 7500
Grovfoder i 4 år a 12 kg/dygn (minus betesperiod om 3 mån/år á 3 kr/kg) 39600

Mellan 103 825 och 126 725 kr beroende på om jag räknar lågt med två spermaskick, eller de högre avgifterna men bara ett spermaskick. Är du inte företagare får du lägga på 25% moms på detta.
Den som har haft häst ser också att det är många kostnader som inte är med i uträkningen här, ev. kraftfoder, mineralfoder, kostnader för vaccinering, tandkontroll och övrigt, avmaskning & kontroll, utrustning, resor, arbete. Ingen uppstallning inräknad, och även om man har hästen hemma på lösdrift finns det en kostnad där. Och hästen har i denna kalkyl aldrig behövt träffa en veternär utom för rutinärenden, och är ej inriden.

Insparningsområdena jag ser är att man inte behöver stödfodra hästen utan bor i en klimatzon med bete året om, betäcker naturligt och har djuren oförsäkrade, går en utbildning och sköter hovvården själv, bedriver uppfödningen på en plats med lägre veterinärkostnader samt hårddrar det vilka ingrepp/åtgärder som är värda att utföra. Har någon som utbildar mot mat, husrum, fickpeng och den erfarenhet jobbet ger. Större antal hästar där några är bra nog att gå med vinst, och på så vis täcker up för de som inte blir bra nog.
 
Ja nu har vi ju inte kommit till ridning än, men min Donna uppfyller mina krav som ser ut som dina. Efter ha åkt av min förre nog gånger till att sätta en rädsla i mig, så ville jag ha en häst som är roligt att rida (känslig, för säte, snabb och reaktiv) men som tar nya saker utan att stegra/bocka och skena iväg. (Fick nog med rodeo med mitt halvblod).
Det är SÅ skönt att ha en 4 nästan 5 årig häst som man kan ta in från hagen själv och sen står hon som en klocka i stallet, hon är så cool att sköta och vi tränar även mycket att stå löst, och det mesta av tiden så står hon kvar, ibland kan hon bli lite för sugen när matte mixer mat :idea::rofl:

Vi har gått i skogen mycket- som är helt nytt för henne, när man kommer från Portugal och alla reaktioner från henne har varit lagom, saker kan vara läskiga och hon råkade hoppa på mig en gång när jag va lite för oupmärksam, men flyttade sig direkt när hon märkte jag va där och gjorde inte illa mig. överlag väldigt uppmärksam på mig och vart jag korrigerar med spö (som min hand), bra på att respektera mitt utrymme, men det kan hända som där och då får jag helt enkelt vara mer uppmärksam och göra bättre. Vi tränar på alla såna saker som jag anser en häst skall vara "van vid", presenningar etc. vilket hon i början tyckte va super läbbigt och nu tar hon det helt lugnt, tror säkert snart jag kunna slå in henne i presenningen om jag ville :) SÅ SKÖNT att ha en sån häst att hålla på med. Hon va lite dålig med att lyfta hovarna i början, så vi jobbade på det och nu lyfter hon dom till UG. Även haft en kompis 5åriga dotter med i stallet och hon bara står som en dröm och blir ryktad och visar omsorg för barnet.

Jag är totalt såld på Lusitanos :love:
Precis så är min femåring förutom att hon hatar att stå på gången om hon inte får 100% uppmärksamhet. Fyraåringen med samma mamma är lite mer vaken och deras sjuårige storebror är flyktbenägen.

De två yngsta hade jag lätt vågat rida själv. De är supersnälla och stabila. Men de ÄR avlade för toppstport och inte för hobbyridning så för mig vore det sorgligt att slösa bort dom på mig själv
 
Jag tror att det är dags att inse att det är olika marknader.

"Tanthästen" - Den ofta mindre, trygga, lättfödda hästen som är enkel att rida och framförallt att hantera. Som är förlåtande och fungerar i kollektivstall. Den finns ofta i hyfsat utförande för under 100 000 importerad från länder med andra kostnadsnivåer eller i form av cobbar, araber, lättare kallblod, överhöjdare, korsningar etc.

Sporthästen.

Efter att armen avhästades finns det väl ingen som föder upp SWB i så stora mängder att det går att få lönsamhet i målinriktad avel/produktion av tanthästar (givet befintligt utbud) - i synnerhet inte om de ska levereras vuxna och sadeltama.

De flesta som föder upp SWB gör det för nöjes skull och man väljer nog inte att satsa på en varmblodig ridhäst om man inte tycker att det är roligt att sikta på avel mot hopp, dressyr eller fälttävlan. Så "tanthästen" är inte målet.

Olika marknader, olika prioriteringar. Och sådana här artiklar är ungefär lika givande som att gnälla på att folk inte köper Tesla när de vill ha en cykel (eller att folk inte producerar en Tesla när de har som hobby att göra cyklar)
 
De flesta som föder upp SWB gör det för nöjes skull och man väljer nog inte att satsa på en varmblodig ridhäst om man inte tycker att det är roligt att sikta på avel mot hopp, dressyr eller fälttävlan. Så "tanthästen" är inte målet.

Exakt sån är jag. Jag siktar inte på tanthästar men de flesta av mina är såna att de passar de flesta ryttare (min skala är att jag skulle våga rida på dom och det törs jag). Men jag vill helst inte sälja till tanter för jag har avlat för hoppning på högre nivå än de flesta tanter är även om hästarna skulle klara det och säkert bli lika lyckliga - men det är inte vad jag önskar mest
 
Ja nu har vi ju inte kommit till ridning än, men min Donna uppfyller mina krav som ser ut som dina. Efter ha åkt av min förre nog gånger till att sätta en rädsla i mig, så ville jag ha en häst som är roligt att rida (känslig, för säte, snabb och reaktiv) men som tar nya saker utan att stegra/bocka och skena iväg. (Fick nog med rodeo med mitt halvblod).
Det är SÅ skönt att ha en 4 nästan 5 årig häst som man kan ta in från hagen själv och sen står hon som en klocka i stallet, hon är så cool att sköta och vi tränar även mycket att stå löst, och det mesta av tiden så står hon kvar, ibland kan hon bli lite för sugen när matte mixer mat :idea::rofl:

Vi har gått i skogen mycket- som är helt nytt för henne, när man kommer från Portugal och alla reaktioner från henne har varit lagom, saker kan vara läskiga och hon råkade hoppa på mig en gång när jag va lite för oupmärksam, men flyttade sig direkt när hon märkte jag va där och gjorde inte illa mig. överlag väldigt uppmärksam på mig och vart jag korrigerar med spö (som min hand), bra på att respektera mitt utrymme, men det kan hända som där och då får jag helt enkelt vara mer uppmärksam och göra bättre. Vi tränar på alla såna saker som jag anser en häst skall vara "van vid", presenningar etc. vilket hon i början tyckte va super läbbigt och nu tar hon det helt lugnt, tror säkert snart jag kunna slå in henne i presenningen om jag ville :) SÅ SKÖNT att ha en sån häst att hålla på med. Hon va lite dålig med att lyfta hovarna i början, så vi jobbade på det och nu lyfter hon dom till UG. Även haft en kompis 5åriga dotter med i stallet och hon bara står som en dröm och blir ryktad och visar omsorg för barnet.

Jag är totalt såld på Lusitanos :love:

Jeg har hatt lusitano i flere år, først en unghest fra åring til innridning, og nå en innridd unghest.
Det er en annen mentalitet som ikke går på bekostning av ridbarhet og kjappe reaksjoner. Jeg var redd, men unghesten jeg har nå har gitt meg tryggheten tilbake. Hun reagerer fort på skumle ting, men hun mister ikke hodet helt. Hun elsker å være med mennesker, og er i håndtering fantastisk.
Skillet mot varmblods ridehester jeg har hatt tidligere er kjempestort!
Og når man kan få frisk lusitano som går LA/middels b for under 200 tusen hvis man importerer selv blir konkurransen til swb og norsk varmblod stor.
Tantehest er lusitanoen riktignok ikke, men de er følsomme og ofte med god ridbarhet.
 
Jag tror att det där med lättsuttna i traven är en faktor som många "tanter" letar efter. När man blir äldre har man lite skavanker. Kanske ont i knän, rygg, höfter osv. Och då är det skonsammare med en häst som är bekväm och lätt att sitta ner på i traven.
Ja, det är så många resonerar, har jag förstått.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp