Bukefalos 28 år!

När flyttar hankatterna hemifrån??

I

Iglatjarn

ja vi har ett stall med en misse-katt. en blir ju snabbt fler då hon rymmer och man inte hinner ge p-piller i tid. Just nu går hon i väntasn tider igen, och det blir definitivt sista gången för vi steriliserar henne sedan.

till saken:Vi har blivit av med de kattungar vi haft från henne innan med två undantag. 2 röda hanar ifrån kull ett respektive två. Killarna är nu 2 och 4 år. Våra bekanta säger alltid att "ta det lugnt, dom kommer flytta hemifrån när de fyller 1år" men den äldsta är ju 4 nu och vill inte flytta hemifrån. Dom kan sticka iväg på somrarna men de kommer alltid tebax med höstregnet. :smirk:

Visst får dom mat dom med och är välskötta, men de pinkar så förskräckligt överallt så jag blir vansinnig!! Är det ingen som har erfarenhet av när hankatter flyttar hemifrån?? Jag skulle mer än gärna vilja bli av med dom nu... :crazy:
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Omplacera eller avliva katterna om ni inte vill ha dem. Varför ska katterna behöva gå svältdöden till mötes för att ni inte har fått tummen ur och kastrerat honan?
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Har dom honor där så kommer dom antagligen aldrig flytta hemifrån.
Håller med Sassy, katter ska behandlas lika väl som hästar eller hundar. Ni skulle väl knappast göra samma sak med hingstarna?
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Sassy skrev:
Varför ska katterna behöva gå svältdöden till mötes för att ni inte har fått tummen ur och kastrerat honan?

Är du ordblind eller bara dum?
Katterna är tjocka och feta i gott hull, kanske just därför de inte behagat flytta hemifrån....
Men de hör till vanligheterna att hanarna sticker sin kos när de vuxit upp.
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Om man inte har fertila honor hemma, ja. Katter drivs att köttets lustar och struntar fullkomlig i om det är mamma eller syrrans som parar. Att förlita sig på att dom flyttar är dumt, det finns aldrig några garantier. Endel flyttar, ja, men har dom allt serverat hemma så flyttar dom inte. Det är oftast pga fertila honor som drar och har dom en hemma, så...

Att dom är tjocka och feta ser inte jag som nått tecken på att allt är bra. En katt ska kastreras om den inte ska användas i avel. En ansvarsfull kattägare tar ansvar för sina avkommor, honor som hanar. Det är ni som ser till att dom föds, det är också ni som ska ta ansvaret för att dom får ett bra hem. Har ni ingen lust, kastrera honan.
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Allright
Vi tar det från början

Hemma hos oss har vi en st honkatt, äter p-piller och mår bra, är i perfekt hull. Har dessvärre lämnat två st kullar med katter. Runda och fina, bor idag i andra hem, utom 2 st.
en st 2åring och en st 4-åring.
Mamman äter fortfarande p-piller, är rund och fin och mår bra. Betäcks inte utav sina två inneboende söner. Dom ränner efter andra honor i trakten på våren och sommaren och kommer alltid hem till hösten. Fortfarande runda och fina i normalt hull.

någon som har erfarenheter av vilken dag hankatterna bestämmer sig för att inte komma hem till hösten??
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Vart menar du att dom skall flytta då?? bara ut sådär?? det är inte alls säkert att dom flyttar övht...jag tycker också det är oansvarigt att bara tro och tycka att dom skall flytta....kastrera dom istället och ta hand om dom till dödagar eller avliva dom hellre än att dom går en osäker framtid till mötes...
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

martha skrev:
det är inte alls säkert att dom flyttar övht

tack, det tolkar jag som ett konkret svar, allt annat snack med misskötsel kan ni ta och gräva ner någonstans för dom mår prima. Men då många många många av mina grannars katter sticker när de har blivit några undrar, undrade jag om någon här hade de likadant med stallkatterna, dvs att dom inte rotar sig utan drar när de blir könsmogna.

Nog för att kattmänniskor är ett eget släkte, men detta var ju sorgligt. Lägg ner eller skit i och svara.... :mad:
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Varför inte sätta ut en annons och försöka bli av med de, eller avliva de? Om mina katter varit utekatter hade jag oroat mig till döds om de inte kommit hem, fattar inte hur tycka att det skulle vara skönt att de inte kom hem. Tänk om det händer de nåt, blir påkörda och svårt skadade? Hade du inte velat ha kattungar från början så skulle du sett till att kastrera honan, eller låtit bli att skaffa katt öht.
Såg att hon skulle ha ungar igen, vad tänker ni göra med de då???
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

självkart hänger vi dom upp och ner i ett träd och låter dom svälta till döds, :devil: vad trodde du??
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Tror inget, därför frågar jag... Med tanke på vad du verkar tycka om dina katter så funderar man ju.
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Ingen har pratat om misskötsel. Nu är det du som är ordblind eller dum.
Ta en titt på alla katthems hemsidor. Vi kattmänniskor är ett eget släkte ja, vi tar hand om våra djur. Vi anser att har man skaffat ett djur så tar man hand om det tills det dör eller placerar om det till nån annan. Precis som man gör med hästar. Vi kattmänniskor värderar katterna mycket högre än vad du och många andra gör, så visst är vi ett eget släkte.
Vi mår dåligt av att se alla hemlösa katter som skrotar runt och fryser ihjäl vintertid. Dom som blir ifrånflyttade för att man plötsligt tycker att man inte orkar ta hand om sina katter, utan överlåter det till nån annan. Vad är det som är fel med det?

För oss kattmänniskor är en katt en katt, inget slit- och slängdjur.

Sen vet du förstås vad p-piller kan ställa till med? En livmoderinflammation som dom kan få av p-piller kostar på akuttid närmare 10.000:- att fixa till. Nu gissar jag att du aldrig skulle lägga dom pengarna på en katt, men vi kattmänniskor gör det.

Vad skulle du säga om nått stuteri i närheten skickade ut sina hästar vind för våg? Du skulle reagera va? Varför är det då så konstigt att vi gör det när det handlar om katter?
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Är det någon skillnad mot att låta dom svälta ihjäl eller dö en plågsam död på väg till ett nytt hem?
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Du menar alltså att du vill att katterna ska försvinna? Vad tror du händer med katter som springer bort - att de lever ett prima liv i skogen och lever på möss och småfåglar? :rofl:

Det är nog sorgligt som det är med kattens låga status. Gör det inte värre - kastrera dina katter istället? Och avliva dem som du inte önskar ha kvar. :mad:
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

HalyBailey skrev:
Mamman äter fortfarande p-piller, är rund och fin och mår bra. Betäcks inte utav sina två inneboende söner. Dom ränner efter andra honor i trakten på våren och sommaren och kommer alltid hem till hösten.

Hur kan du veta att det inte är någon av sönerna som gjort honan dräktig denna gång? :confused: Det är väl knappast så att ni har full koll på dem 24 h om dygnet...

Kastrera hanarna och låt dem stanna, eller kastrera och omplacera.

Och kastrera honan, men det hade ni ju redan tänkt. Det är bra.
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Eftersom ni förväntar er att de ska flytta av sig själva så: nä, jag är varken ordblind eller dum. Katter som är vana att få mat serverat/ ha god tillgång på byten klarar sig absolut inte ensamma, och blir ett par av de fruktansvärt utsvultna katter vi får in till katthemmen...
Katter som någon har släppt ut för att de ska klara sig själva, och som sedan ätit jord, pinnar, löv och allt de kan få tag på för att få något i magen.

Troligtvis parar de sin egen mamma även om du inte ser det, hankatter försitter inte ett tillfälle till en fertil hona.
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Dom drar inte för att dom blir könsmogna, däremot kan dom dra om dom blir hunsade av andra katter...även honor kan "flytta" då...men det är skillnad om dom drar på rövarstråt på sommaren mot om dom är hemlösa på vintern..på sommaren finns överflöd av mat och löpska katthonor..fat jag tycker ändå att du ska kastrera dom för att det är inte så kul att få påhälsning av pilska katter som pissar ner allt i deras omgivning med revirpink...dessutom så blir det kattungar och ett flertal av dessa kanske blir sommarkatter och får ett plågsamt liv när sommaren är slut....
Trivs en katt i sitt "hem" så flyttar den inte....
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

HalyBailey skrev:
Nog för att kattmänniskor är ett eget släkte, men detta var ju sorgligt. Lägg ner eller skit i och svara.... :mad:

Det sorgligaste i den här tråden är ditt sätt att "ta hand om" dina katter.

Vilka andra djur har du som du får "flytta hemifrån" om de har lust? Hästar? Hundar?

Att någon producerar strykarkatter på det sätt som du gör, utan att ens ha vett på att skämmas, är rena skandalen.
 
Sv: När flyttar hankatterna hemifrån??

Jag tycker du verkar kärlekslös, de springer bort om de blir bortkörda av någon annan hankatt.
Varför skaffar man djur om man bara tycker de är jobbiga?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag behöver hjälp. Min honkatt har fått sin FÖRSTA kull för två veckor sedan. Två söta och friska ungar. Efter första veckan har...
Svar
3
· Visningar
1 071
Övr. Katt Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: MissFideli
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 730
Senast: martha
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 083
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp