Bukefalos 28 år!

När fyller din häst år?

Min stora är född 15 maj 2010. Lilleman 27 maj 2011.

Lite av ett sammanträffande är att min första ponny, som var en fullständig avbild av den jag har nu, blev min 15 maj 2001 (man behöver alltså bara slänga om de två sista siffrorna i årtalet).
 
Skjöldur är född 6 juni -95. 6 juni är ju våran nationaldag så hade inte Sverige hetat så konstigt på isländska, Svíþjóð, så hade han fått heta så. För det första är det två bokstäver som inte finns i vårat alfabet, þ ð, och så ett annorlunda accent över í.. och dessutom är þ så svårt att uttala att en del isländska barn behöver gå hos talpedagogen för att lära sig det. Det är en liten läspning som varken låter riktigt som ett p eller ett f. Så det fick bli ett namn jag både kunde uttala och skriva utan trubbel. Skjöldur betyder helt enkelt sköld. Vill man så uttalar man det på svenska, eller så gör man som jag och uttalar det mer isländskt. Dom bokstaverar och d-et låter nästan som ett t. Han är en gammal charmör som njuter av livet. Helt cool och fullständigt tillitsfull mot alla människor. Nu är han 22 och varje år han får leva och är såhär frisk och fin är en glädje så det är klart att hans dag ska firas!
 
Mina hästar är födda
24 maj 1988
25 mars 1995
28 april 1998
27 juni 2000
10 maj 2007
1 juli 2009
27 maj 2011
13 juni 2013
7 maj 2015
15 maj 2016
 
Shirehästen är född 1998 kommer ej ihåg datumet som står i passet
Andalusiern är född 2008 hon är okänd härstamning så det ingen som vet datum bara året
Islänningen är född 2011-05-17
 
3 av mina hästar är födda i mars, två i början och en i slutet.
1 är född i mitten/slutet av april.
2 st i maj, en början av maj och en i mitten av maj.
De hästarna som är födda i mars är utlandsfödda. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 734
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp