När går man till tandläkaren?

marengo

Trådstartare
Sedan ca 2 dagar tillbaka har det ilat i en av mina kindtänder i överkäken. Tandköttet är även inflammerat, speciellt över tanden bredvid den som ilar. Blöder när jag borstar tänderna. Ska jag gå till tandläkaren? Har haft ilningar och inflammerat tandkött förr, men aldrig samtidigt och tror inte jag har haft såhär mycket heller. Ilningarna har blivit bättre under de här dagarna, tandköttet sämre. Någon som har varit med om liknande?
 
Jag går var 6:e månad för kontroll och rengöring.

Du ska väl gå om du har problem mellan vanliga kontroller.
 
Sedan ca 2 dagar tillbaka har det ilat i en av mina kindtänder i överkäken. Tandköttet är även inflammerat, speciellt över tanden bredvid den som ilar. Blöder när jag borstar tänderna. Ska jag gå till tandläkaren? Har haft ilningar och inflammerat tandkött förr, men aldrig samtidigt och tror inte jag har haft såhär mycket heller. Ilningarna har blivit bättre under de här dagarna, tandköttet sämre. Någon som har varit med om liknande?
Minst en gång om året och vid behov. Det du har klassar jag som vid behov.

Dessutom är det i princip alltid bättre att gå en gång för mycket än en gång för lite.
 
Jag går hos tandhygienist 2 ggr/år för tandstensbortttagning och koll. Skulle något inte se bra ut ropas tandläkaren in.
TS skall kontakta tandvården innan det blir riktiga problem.
 
Eftersom det bara är två dagar så hade jag testat med t.ex Paroex att skölja med och se om irritationen lägger sig. Är det dock en ordentlig inflammation och ilningarna inte kommer från tandhalsen så är det väl bra att åtminstone ringa och rådgöra lite med sin tandläkare.
 
Du kan ju alltid testa Sensodyne eller liknande för ilningarna och se till att borsta noggrant (men inte för hårt), använda mellanrumsborstar osv men blir det inte bättre så är det nog lämpligt att traska iväg till tandis....
 
Köp bra munskölj på apoteket som har bakteriedödande effekt. När jag hade dragit ut mina visdomständer (tre än så länge) så använde jag Corsodyl för att hålla en bra munhygien utöver tandborstningen medan hålen efter de dragna tänderna läkte, iom att man inte kan borsta ordentligt i det området tills det läkt. Man ska inte använda Corsodyl under långa perioder om det inte är ordinerat, men man kan använda det om man har tillfälliga besvär med inflamationer, om man genomgått tandkirurgi eller liknande.

Om det inte blivit bättre trots bra munskölj och bra borstning så kan du uppsöka tandläkare, eller om det blir värre såklart. Ilningarna kan bero på att tandköttet är irriterat och att det dragit sig tillbaka, så att en bit av tandhalsen är blottad och att det då är det som skapar ilningarna. Om det är så, så lär ilningarna försvinna när tandköttet sänkts sig ned över tandhalsen igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 172
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp