när gullungen drömmer mardrömmar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Selma vaknade nyss till och grät, förmodligen en mardröm.
HUR gör NI för att lugna Era barn och få dem att sova vidare lugnt igen när de drömt mardrömmar?
Detta är ju bara början för min del, när det gäller barn med mardrömmar, så jag tar tacksamt emot ALLA tips på hur man bör göra och kanske vad man bör låta bli att göra?
 
Sv: när gullungen drömmer mardrömmar...

Vi brukade sjunga Trollmors vaggsång om något av barnen vaknade på nätterna, ett av barnen brukade till slut vakna mitt i natten och ropa "Sjung", tror inte man kommit in på någon musikutbildning med den prestationen.
 
Sv: när gullungen drömmer mardrömmar...

mimmipigg skrev:
Vi brukade sjunga Trollmors vaggsång om något av barnen vaknade på nätterna, ett av barnen brukade till slut vakna mitt i natten och ropa "Sjung", tror inte man kommit in på någon musikutbildning med den prestationen.
:rofl: :rofl:
Ho aj aj aj aj buff!!
Den brukar vi iofs sjunga på dagtid (vaggvisa? har vi aldrig använt...), men det kanske kan vara nåt?
 
Sv: när gullungen drömmer mardrömmar...

Mina barn går inte att få lugna förrän man väckt dem och resonerat lite med dem. Inga stora utläggningar så klart, men typ vanliga go-natt-snacket.
 
Sv: när gullungen drömmer mardrömmar...

Oavsett varför barnet vaknar och skriker på natten är (tyvärr, för det är bekvämare att ligga kvar) det som jag märkt funkat bäst med mitt barn att masa sig upp tämligen omgående (man kan vänta och se så det inte är ett "i sömnen-skrik") och gå in till barnet innan det hinner gå upp eller stirra upp sig för mycket. Oftast räcker det med att vara väldigt cool och lugnt säga att det är natt, man ska sova och allt är precis som det ska, att mamma/pappa/NN finns där. Kramas lite, stryka över håret och säga gonatt igen.

Om man väntar tills barnet hunnit upp ur sängen blir det svårare att somna om. Låter jag Vidar istället klättra in till oss när han vaknar slutar det med att han puttar ur oss två ur sängen :crazy: och man är tre stycken klarvakna istället :cool:
 
Sv: när gullungen drömmer mardrömmar...

Man far prova sig fram och se vad som funkar bast, alla barn ar olika. Med min aldsta oppnade vi fonstret och sjasade ut mardrommen. Den yngsta MASTE man vacka ordentligt annars borjar mardrommen bara om nar hon somnar igen. Henne far man ocksa hitta pa nagot roligt att tanka pa, t.ex. julafton eller badstranden sa att hon glommer mardrommen.

Fraga ocksa garna dagen efter om de minns drommen och vill prata om den; manga ganger kan de dromma om sant de ar radda for i vaket tillstand och det kan vara sant de inte namnt innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 309
Senast: Enya
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Harrysen
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 710
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 674
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp