Bukefalos 28 år!

När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Däremot kan den reagera/agera på ett sätt som gör att man anser att den är "dum", även om reaktionen för en häst är fullt logisk.

Håller med om detta.

Till TS -
Hästen gör det som den anser vara bäst just för tillfället, den hittar inte på en massa saker för att medvetet försöka "bli ledare". Du är hästens människa, och ska kräva respekt som en människa, inte som en flockmedlem.

Du missbedömde situationen tidigare, då din häst hade ont och du straffade honom. Straffet hade varit lika illa om du suttit av och jagat runt honom på volt, som det nu blev med spöet. Han är beredd på att det blir otrevligt, så bevisa för honom att det inte blir det.

Det tog mig ganska lång tid att hitta knapparna på den som backade jämt för mig. Det gick inte att pusha, men det går utmärkt att fråga artigt. Då går han. Liksom det inte går att bossa runt honom, men det går att säga "tycker du inte att..." - och vips så står alla tassar i marken och tänderna försvinner. :D Jag får det precis som jag vill, bara jag visar lite respekt och inte bara kommenderar.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

KL*

Ikväll red jag och sambon och hon var på g direkt. Gick t.om först ut på vägen och tvekade inte det minsta på de ställen där hon tidigare stannat och vänt om.
Sen jag började tömköra för 2 veckor sen har följande hänt:
Hon har gått 3 ggr så långt när vi ridit ensamma, vilket är en stor framgång då jag knappt fick henne utanför stallplan innan.
Hon går nu hela rundan när vi har sällskap, vilket hon vägrade i 3 veckor.

Så jag tror på tömkörning och kommer att fortsätta med det.
Jag har uppfattat henne som ganska lat innan, men efter att jag börjat tömköra märker jag att hon är mer villig att gå iväg.
En dag tänkte jag bara longera henne en stund, men då ställer hon sig själv vid vägen och vill gå . Det känns kanon!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Då förstår jag! Tack för exemplet! Egentligen är det förstås logiskt att lätta på trycket när man stöter på sådana här situationer med hästen, men i praktiken är det ibland svårt att tajma när man ska lätta om man är ovan. Gör man rätt så vinner (förtjänar) man förhoppningsvis hästens förtroende. :)

Med NH så behöver man bara kunna räkna plus och minus, istället för att man måste förstå sig på hela färgpaletten. Jag tror det gör att NH ses som en universallösning och därför ofta efterfrågas i trådar liknande denna.

/V
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Till mackan: TACK för att du delade med dig! Har inte testat ännu, men det LÅTER synnerligen som ett bra sätt!! :laugh:
Mycket smart, utan att behöva bråka och riskera skador. Ska testa detta nästa gång han gör sådär! Ska bli intressant att se hur länge vi får stå... ;)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Då förstår jag! Tack för exemplet! Egentligen är det förstås logiskt att lätta på trycket när man stöter på sådana här situationer med hästen, men i praktiken är det ibland svårt att tajma när man ska lätta om man är ovan. Gör man rätt så vinner (förtjänar) man förhoppningsvis hästens förtroende. :)

Med NH så behöver man bara kunna räkna plus och minus, istället för att man måste förstå sig på hela färgpaletten. Jag tror det gör att NH ses som en universallösning och därför ofta efterfrågas i trådar liknande denna.

/V

Det stämmer inte. I NH ingår givetvis att man lär sig förstå hästens språk och själv använda sig av den när man vill kommunicera med dom. Respekt, tillit och förtroende är ledande ord.
När jag bad om "NH-vis" så menade jag att jag efterlyser ett sätt som inte är "gå på den med sporrar o spö!" utan ett sätt som hästen kan förstå och acceptera. Som människan i fråga inte tappar respekt/förtroende av hos hästen.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Vill bara förtydliga att nedanstående inte är till TS utan till "mjuff" som äger hästen ifråga...

Jag håller med i det mesta annars. Och vill bara säga att Mjuffs användning av ordet "ledare" inte syftar på att hon ska vara en flockledare i en hästflock... Hon är så färsk i ämnet att hon inte vet vilket ord som är rätt att flrklara vad hon menar. Liksom jag själv kan vara också även om jag är mycket mer insatt i ämnet.




Till TS -
Hästen gör det som den anser vara bäst just för tillfället, den hittar inte på en massa saker för att medvetet försöka "bli ledare". Du är hästens människa, och ska kräva respekt som en människa, inte som en flockmedlem.

Du missbedömde situationen tidigare, då din häst hade ont och du straffade honom. Straffet hade varit lika illa om du suttit av och jagat runt honom på volt, som det nu blev med spöet. Han är beredd på att det blir otrevligt, så bevisa för honom att det inte blir det.

Det tog mig ganska lång tid att hitta knapparna på den som backade jämt för mig. Det gick inte att pusha, men det går utmärkt att fråga artigt. Då går han. Liksom det inte går att bossa runt honom, men det går att säga "tycker du inte att..." - och vips så står alla tassar i marken och tänderna försvinner. :D Jag får det precis som jag vill, bara jag visar lite respekt och inte bara kommenderar.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Respekt, tillit och förtroende är jättebra ledord att bära med sig. Där håller jag helt med dig. Det jag reagerar på är att det NH-tips som ständigt dyker upp i dessa sammanhang är "tvångsbackning". Variation på andra NH-tips om hur man löser problemet där det uppstår lyser oftast med sin frånvaro.

/V
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

:bow:

Problemet är att man inte förstår att det inte är naturligt betéende från en "ledare" att backa hästen så.
De förstår inte begreppet "straffrygga" till skillnad från att kunna backa den sansat där den kliver bakåt.

I westernvärlden är det helt naturligt med "sken bakåt"- vilket jag aldrig har sett en häst tvinga en annan flockmedlem att göra. Den får vända o fly.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Man backar inte en väl westernriden häst för att bestraffa utan bara för att man ber den förflytta sig baklänges. Väldigt enkelt förklarat. Man vill kunna rida sin häst enkelt åt alla håll, på saker, under, höger vänster, fram och baklänges i olika tempo. Svårare än så behöver inte vara. :) Antar det är samma princip inom dressyrprogram där ryggning ingår.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Att kunna kliva bakåt är en sak. Att dra järnet bakåt är ngt helt annat.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

I westernvärlden är det helt naturligt med "sken bakåt"- fly.

Pratar du om hantering nu, så är du väl ändå lite generaliserande?
Pratar du om ridning så håller det ju inte att säga att "andra hästar inte gör så", sådana företeelser hittar du inom alla discipliner.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Pratar du om hantering nu, så är du väl ändå lite generaliserande?
Pratar du om ridning så håller det ju inte att säga att "andra hästar inte gör så", sådana företeelser hittar du inom alla discipliner.

Det handlar om ridning! i jämförelse med vad som är "naturligt för dem.

I vilka discipliner då?
Ingen annan!

Cirkus . Ju längre o fortare hästen springer bakåt- desto mer hurrar massan:crazy:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ledare är kanske fel ord på många sätt - men RANGHÖGRE (utan tvekan!) ska vi som människor vara och många förstår inte att de upprepade ggr per dag visar sig ranglägre än hästen (när hästen t ex tillåts flytta på människan) och hästen blir då förvirrad - den kämpar ständigt med att försöka ställa rangordningen mellan människan och honom själv.
Men sen när man säger ledare så menar man kanske inte som flockledaren i en flock... Utan just en som hästen har förtroende och respekt för och inte ifrågasätter. Då måste man som människa först o främst vara TYDLIG i sin ranghöga position. Det ska inte vara nån tvekan där! Så har jag förstått det iaf, är ingen expert på det i praktiken ännu men håller på o lär mig och har kommit en bit på väg...

ranghögre är ett mer passande ord, det håller jag med om. Jag har dock inte upplevt och håller inte alls med om att hästar ständigt KÄMPAR för att försöka ställa rangordningen mellan människan och den själv. Hästar är rätt okomplicerade när de väl fått förtroende och respekt, och att du i sig flyttar dig runt den när du ryktar, har inget större utslagsgivande effekt i den bemärkelsen du beskriver. Det är dock bra att vara medveten att har det gått snett i grundrelationen och man har problem rent allmänt, så kan detta spela roll när man försöker om-modulera relationen, men isåfall är det i det läget och under den processen, det är inget permanent eller återkommande problem i sig. Enda gången en häst ifrågasätter är om relationen är ostadig rent generellt och inte har etablerats. När den är etablerad, så är den rätt så stadig faktiskt och det spelar ingen större roll om du gör sånt som att röra dig runt hästen eller ifrån den eller fanken och hans moster.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Till mackan: TACK för att du delade med dig! Har inte testat ännu, men det LÅTER synnerligen som ett bra sätt!! :laugh:
Mycket smart, utan att behöva bråka och riskera skador. Ska testa detta nästa gång han gör sådär! Ska bli intressant att se hur länge vi får stå... ;)

Haha, jag vill gärna ha rapport sen det vore jätteintressant att få följa fortsättningen. Och det är rätt attityd att gå in med, det var precis det jag menade. ;)

du får nog vara beredd på att hästen blir rätt paff, första gången kan ta ett bra tag. Den kommer bli förvirrad över vad som händer, då den förväntar sig det du gjort tidigare, dvs att ta strid, och då få en anledning att reagera "mot" dig. När det inte blir så, kan det bli en stor nöt att ta in för hästen till att börja med, men som sagt, det brukar vara väl värt besväret. Ta på dig humor hatten och försök se det med glimten i ögat : )

KL
Kan bidra med en rolig historia i samma anda, som inte har att göra med det specifika ämnet sig, fast ändå lite.
en god vän till mig hade en häst som emellanåt fick för sig att ganska oprovocerat, välja att ta lite strid om petitesser. Bland annat hoppade den gärna ett mkt lågt och grunt dike på en äng, ut på en annan äng, i riktning FRÅN hemmet. När ryttaren sen skulle hoppa tillbaks, så fick hästen åsikten (flertalet gånger), att den inte skulle tillbaks. Eftersom enda vägen tillbaks hem var över samma låga, grunda dike, blev det lite problematiskt : )
en dag fick ryttarinnan tokspelet nog, och "gav upp". Hon var så arg att hon stannade hästen (på fel sida om diket, dvs på sidan som inte gick att ta sig hem från), hoppade av, sadlade av den (för sadeln var dyr), tog sadeln i famnen och gick HEM. Utan hästen.

det tog 5 minuter, sen kom hästen ifatt henne, över diktet, och ville gärna följa med hem.

problemet existerade inte senare.

fast jag vill förstås betona igen -detta var kuriosa. Inget jag skulle rekommendera som metod -men likväl tycker jag det fyller lite av sin poäng kanske, runt ämnet vi diskuterat nu litegrann. : )
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

ranghögre är ett mer passande ord, det håller jag med om. Jag har dock inte upplevt och håller inte alls med om att hästar ständigt KÄMPAR för att försöka ställa rangordningen mellan människan och den själv. Hästar är rätt okomplicerade när de väl fått förtroende och respekt, och att du i sig flyttar dig runt den när du ryktar, har inget större utslagsgivande effekt i den bemärkelsen du beskriver. Det är dock bra att vara medveten att har det gått snett i grundrelationen och man har problem rent allmänt, så kan detta spela roll när man försöker om-modulera relationen, men isåfall är det i det läget och under den processen, det är inget permanent eller återkommande problem i sig. Enda gången en häst ifrågasätter är om relationen är ostadig rent generellt och inte har etablerats. När den är etablerad, så är den rätt så stadig faktiskt och det spelar ingen större roll om du gör sånt som att röra dig runt hästen eller ifrån den eller fanken och hans moster.
Bra skrivet.

nej jag upplever inte heller att de testar- kämpar:confused:

Har man varit tydlig o har en bra kontakt räcker det med att vifta med ena örat:grin:
Hästar lär ju sig både om människan är ngt man vill vara hos eller om man vill flytta till grannen. en god "ledare" ska vara ngt att hålla i när det blåser.
Så ser jag på det- att man inte bara fostrar, utan skyddar o älskar den- är en familj på sidan av hästkompisarna.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

JAG tycker sättet låter bra, och såg det precis så som du beskriver det. Att man kontrollerar hästen på det sättet man kan, att den står stilla.

Men jag måste bara ställa en följdfråga, då min medryttare inte alls blev lika övertygad. Hon såg det som att: Jaha det blir på HANS villkor. Vill han inte gå fram så får han stå där, tills HAN väljer att gå fram.
Och jag håller med, så kan man ju inte ha det i längden, men vad jag förstod på dig så behövs det inte många gånger innan han slutar stanna o backa.

Så du får gärna utveckla hur jag ska förklara för henne, för vi måste ju köra på samma linje jag och hon, annars blir det ju fel. Hon kunde alltså inte se HUR vi visar oss ranhögre genom att han får stå och glo så länge han vill, tills han behagar att gå framåt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag praktiserar samma som Mackan på de hästar som inte tar framåtdrivande hjälper utan att få fnatt. Ett rapp i rôven kan de få, men tar inte det blir det samma som Mackan. Vänta ut.

Det är INTE på hästens villkor. Att det skulle så vara, är en människas konstruktion i en människas hjärna. Vad människans hjärna måste säga är "jag har tid att vänta, säg till när du slutat tramsa så går vi framåt". D v s när anfallet är brutet, hästen står still, får den göra det ett tag. När den lugnat sig och börjar kolla runt - då manar jag framåt. Börjar den strula igen - fine. Stanna, stå still. "Jag har tid att vänta, säg till när du har slutat tramsa så fortsätter vi framåt".

Vissa hästar som fått hålla på med de här attackerna tar timmar och dagar. Andra fattar efter två omgångar vad det är som händer. Det ska vara lika konsekvent handlande som vore man ett elstaket. Ett elstaket funkar nämligen likdant varje gång man sätter mulen där. Man får en stöt. Varje gång man tramsar, så blir det långtråkigt och sedan blir det ändå som ryttaren ursprunligen ville.

Det är inte lönt att försöka låsa upp en hästhjärna som har gått i baklås. Då går man tillbaka till basic (var det nu är för varje individ) och återupptar kommunikationen när låsningen har gett sig.

Det är samma sak när man lasttränar. Lika konsekvent som ett elstaket, och samma inställning. "Säg till när du har slutat tramsa, så gör vi som jag bestämmer sedan".

Faktiskt likadant i all hästhantering. Det är en fin linje mellan situationer där ett bra rapp i rätt stund löser hela situationen och där man har en låsning som måste hanteras delikat. Det är där erfarenhet och hästkännedom kommer in.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag tycker nog att jag redan har förklarat det här i tråden? Be henne läsa den, så kanske poletten trillar ner. Annars får du väl fråga henne hur hon tänkt vinna med styrka över honom när han backar :devil:

skämt åsido: hela poängen är ju att hästen uppfattar det som det är du som bestämmer! Och det är det.
Lovisa har beskrivit det utmärkt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Mitt sto höll på så med. Bara stanna och antingen vägra röra sig eller backade..

Jag kände tillslut att något var fel. Tog ut en kiropraktor. Och rätt hade jag.

Hon hade jätte ont i bäckenet, vänster sida om manken och i nacken.. efter tre behandlingar och lite markarbete så gick hon betydligt gladare framåt :)

Bara ett tips. Tror inte många tänker på såna småproblem. Man vet ju själv hur ovillig man blir på att röra sig om man har ont.

Lycka till
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

KL*

Testade idag med att bara vända åt rätt håll och vänta.
Hon backade, jag vände och väntade.
Pratade inte, brydde mej inte och det funkade. Vi kom iväg hela rundan på åkern.
Höll mej där då det inte finns nåt otäckt för henne att backa ner i.

Första ridturen ensam på 1 år.



På väg hem

31538153.jpg


31538154.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 692
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 599
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 032
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp