Bukefalos 28 år!

När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Trägen vinner :D (och detta brukar man ha igen senare, vid andra tillfällen, lugn och konsekvens vinner hästens förtroende)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Du fixade det! Grattis och bra jobbat av dig!
Kom ihåg att klappa dig själv på axeln också!

/V
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ja jag tyckte du beskrev det bra, och jag kopierade ändå din text och skickade henne.

Tack till Lovisa som förklarade jättebra oxå! :bow:

Detta ska testas!! Återkommer med resultat! :)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Grattis! Duktigt jobbat.

Kändes det inte rätt bra att ta kommandot och sitta där och "inte bry sig" ? :D
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag har faktiskt testat det innan, men inte så länge.
Och jag brukar bli ganska sur, men idag sa jag bara glatt till henne att om hon tyckte att detta var roligt, tyckte jag det oxå och att jag just ätit så hon var nog den som först skulle bli hungrig :)

Nu var jag inne på att det skulle få ta f-nimej hela dan om det behövdes :)
Nu red vi ut på åkern vilket inte var planen från början, men där vet jag att det inte finns nåt för mej att vara orolig för.
men vi kom iväg HELA vägen vilket var nytt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

jag har läst igenom den här tråden lite granna men jag postar mitt problem ändå! Hoppas ni vill ge mig lite mer tips osv. det här är inte riktigt samma sorts problem som den som började tråden har..

Hästen går på lösdrift i en stabil flock och blir utfodrad med hö när det behövs (om betet är dåligt osv)

jag har fått i uppdrag att rida en jättefin islandshäst. Tydligen så brukar han stanna utan att reagera på skänkeln alls. Jag har ridit honom 3 ggr i paddocken och det har gått bättre och bättre. Men när jag gav mig ut på tur i skogen med två andra så gick det bra till en början men sen när det blev lite öppet till höger så stannade han utan att reagera på mig det var snarare så att när jag drev så backade han in i skogen. De som var med mig red vidare då de skulle se om han följde med eftersom hästar är flockdjur och inte gärna vill lämna sina kompisar, det gick inge vidare så den ena kom tillbaks och hjälpte mig, men när jag var tillbaks ute på vägen så försökte han bara vända hemåt, när han till slut tog något steg framåt så valde jag att sitta av och gå med honom, vi traskade fram på vägen i kanske 5 minuter utan problem innan jag satte upp igen. Sen gick han fram igen utan att tveka när jag la på skänkel (han är av naturen väldigt pigg!) Sen när vi kom till en vägkorsning så tvärnitade han IGEN och backade flera meter. Jag bad de jag red med att rida iväg, att jag skulle försöka lösa det själv. Så jag satte av efter han gått fram några steg igen, och lät han backa dit han börjat trilskats och varje gång han tänkte framåt gav jag honom beröm och lät honom äta lite gräs. Vi kom sakta men säkert en bra bit innan de jag ridit med kom tillbaks, de följde med mig en bit på vägen innan vi vände hemåt igen och efter jag suttit upp och skulle trava lite så stack han iväg in i skogen på en annan väg. Jag styrde ner honom mot vägen igen och när jag la på skänkel så lättade han lite med frambenen men ville inte gå framåt. När jag till sist kom ner på vägen så beslöt vi oss istället för att rida hemåt. Och som ni vet så är ju alltid hemvägen lättare! så han tuffade på som vanligt och ville helst ligga först.

SÅ, nu hoppas jag att någon skulle vilja ge mig lite tips på vad jag kan göra för att få bort det här beteendet.

Jag har också blivit informerad om att han som red in hästen bestraffade honom mycket med spö, han är dock inte spörädd och jag har haft spö varje gång jag ridit men inte använt det utan kan använda det mer som en förstärkning av skänkeln (vilket han inte reagerar på alls när jag driver) Han har också gått fram överallt i skogen, vart först på många turer och tuffade på. Men en dag när en tjej red honom så började han backa in i skogen, och där verkar det som om de lämnade det..

jag har tänkt att jag ska ta med honom ut på promenader i grimma och se vad som händer, och om jag märker att det inte går så bra så tänkte jag ta med en av hans kompisar som stöd. Vi har redan efter kort tid ganska bra kontakt, han litar på mig osv.

Det skulle vara GULD om ni ville hjälpa mig med det här! Ägarna skulle bli så himla glada och givetvis jag med.

Hälsn. Rebecka och Dropi
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

*kl*

Intressant läsning i denna tråd.

Om ni orkar skulle jag gärna vilja höra hur ni som har mycket erfarenhet av hästar löser en situation när hästen ryggar och kastar sig mer i panik, för att den faktiskt är rädd för det den har stött på.

Ursoprungsproblemet handlar ju som jag förstår det mer om en häst som "fått för sig saker" eller hur jag ska uttrycka det.

Jag är inte så modig av mig, så i situationer där hästen är rädd så har jag oftast hoppat av och lett förbi. Det funkar. På senare tid har jag blivit lite modigare och testat strategin att "åka med", dvs att faktiskt låta hästen fly (inte bakåt, men förbi), inte dra i tygeln, inte störa hästen, utan bara följa med. Det verkar också funka, hästen lugnar sig snart, men metoden kräver mod och balans av ryttaren...

Hur gör ni?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

De gånger jag ridit hästar som blivit rädd för något och backat och kastat sig i "panik", har jag helt enkelt vänt hästen mot det den är rädd för, suttit kvar och låtit hästen titta på vaddetnuärdenärräddför. Efter en stund brukar hästen lugna ner sig och då ta framåtdrivande så att vi kan ta oss förbi det där hemska. Då brukar de antingen skritta förbi utan att bry sig eller så fortsätter de titta på det "farliga" och gå som i en båge förbi det. Jag gör ingen stor sak av det utan är nöjd med att hästen litar på att jag sagt att det inte är farligt och går.

Jag bråkar inte med en häst som är rädd för något, utan det är bara att vänta ut. Jag använder alltså samma princip som den som Mackan beskriver, den fungerar och är effektiv utan att innebära någon som helst styrkemätning (förrutom på tålamodet;))
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Hästar som bär sig åt så ska inte ridas, de ska miljötränas från marken till de är säkra att sitta på. Risken är annars att man förvärrar och bygger på problemet.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Till dig mackan och axel med flera.. :bow:
Jag blir så glad när ni orkar ge er in i sånna här debatter och pålysa vikten av god hästhantering.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

KL*

Testade idag med att bara vända åt rätt håll och vänta.
Hon backade, jag vände och väntade.
Pratade inte, brydde mej inte och det funkade. Vi kom iväg hela rundan på åkern.
Höll mej där då det inte finns nåt otäckt för henne att backa ner i.

Första ridturen ensam på 1 år.



På väg hem

31538153.jpg


31538154.jpg

AAH:idea:
en fuxmärr:rofl:

vinner du hennes förtroende gör hon allt för dig:love:

Sålänge du är självsäker på att det inte är farligt att gå vidare- så kommer hon att gå.. överallt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jo vi tränar från marken också. Det enda som utlöser lite mer panikartade reaktioner i mitt fall är kor, och då framförallt ystra ungdjur som kommer springande emot... Vi har tittat och tränat och gått förbi i lina fram och tillbaka och stått stilla och allt möjligt och då blir det sen mycket bättre, även att rida förbi.

Men ibland har vi drabbats av bakslag...och hästen blir så rädd att han blir nästan okontaktbar. Från marken reder jag ut det, men från ryggen vete sjutton. Jag kan inte riktigt föreställa mig "Mackan-strategin" i detta fallet, men det beror ju också sannolikt på ryttaren...

Jag tycker det blir så läskigt i sådana här situationer och är nog inte längre en trygg figur för hästen. Stor skillnad från marken och uppsuttet tycker jag. I hur hästen reagerar och det hela avlöper.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

AAH:idea:
en fuxmärr:rofl:

vinner du hennes förtroende gör hon allt för dig:love:

Sålänge du är självsäker på att det inte är farligt att gå vidare- så kommer hon att gå.. överallt.

Jo jag hoppas ju på det :)
Tjejen som haft henne sen hon själv och häst var bebis, berättade att hon blivit tuff då hon fått sin vilja igenom i mkt och fått bestämma i många år.
Då hon började tuffa till sig själv, fick hon också kämpa en del.

Hovis sa idag : ett sto, en fux och kallblod i ett = mkt jobb :)

Men fin e hon

31140117.jpg
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jo vi tränar från marken också. Det enda som utlöser lite mer panikartade reaktioner i mitt fall är kor, och då framförallt ystra ungdjur som kommer springande emot... Vi har tittat och tränat och gått förbi i lina fram och tillbaka och stått stilla och allt möjligt och då blir det sen mycket bättre, även att rida förbi.

Men ibland har vi drabbats av bakslag...och hästen blir så rädd att han blir nästan okontaktbar. Från marken reder jag ut det, men från ryggen vete sjutton. Jag kan inte riktigt föreställa mig "Mackan-strategin" i detta fallet, men det beror ju också sannolikt på ryttaren...

Jag tycker det blir så läskigt i sådana här situationer och är nog inte längre en trygg figur för hästen. Stor skillnad från marken och uppsuttet tycker jag. I hur hästen reagerar och det hela avlöper.

Har samma problem som du! I kombination med att jag oftast rider själv.... Jag har ingen lust att varken ramla av eller stiga av och bli översprungen av panikande häst... :crazy:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Förstår inte riktigt tänket med att det är okej att använda sej av NH men inte att ge hästen ett ordentligt rapp.

NH är ren också skrämsel taktik isf då man ska vifta med ett rep bakom hästen och vifta fram och tillbaks i grimmskaftet för att få hästen att rygga. Förstår inte hur folk kan tycka det är humant mot hästen då den i ren desperation kör upp huvudet och backar i ren skräck!!!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Det du beskriver har inget med Natural Horsemanship att göra.

LIA
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Det du beskriver ang nh är rena motsattsen..
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

ge hästen ett ordentligt rapp.

Dessa ord ger mig rysningar..
Det är alltid den svaga individen som slåss, både i människo flock samt i hästflocken..
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Du verkar ha missuppfattat vad NH står för. Det är inte en metod med färdiga riktlinjer, det är ett sätt att förhålla sig till hästen. Sedan finns det många utövare som sluter sig till NH-genren, men alla har olika metoder och sätt att utöva den naturliga hästkommunikationen på.

Det finns rötägg överallt, och ska man låta dem förstöra för seriösa utövare - oavsett genre - så lär det inte bli mycket kvar.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Måste allt hela tiden vara svart eller vitt? En häst kan mycket väl dänga till en annan, och ändå vara ledare för flocken. Hästben blir avsparkade, sårskador uppstår - det är ÄKTA hästkommunikation. Det är så hästar kommunicerar med varandra. Vi människor kan inte lära dem NÅGONTING i fråga om kommunikation dem emellan.

En tillrättavisning i rätt ögonblick är i de flesta fall det enda som behövs. Och ibland är det ett rapp i rumpan. Det är inte fel. Det är däremot fel som bestraffning och när det utdelas i vredesmod och utan bakomliggande tanke.
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 692
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 599
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 031
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp