Bukefalos 28 år!

När hästen testar lite för mycket

friper_1

Trådstartare
Jag har efter många års frånvaro börjat rida igen. Är ju så underbart!
Har blivit medryttare till en häst som är korsning av svenskt halvblod/PRE.
Hon är 1,60 hög och av den grövre typen. Jag är själv 1,70 och väger 100kg vilket ägaren fick veta innan jag provred. Hästen verkar inte har några problem att bära min vikt vilket ägaren även såg direkt.
Har ridit ut på henne några gånger bara och hon är pigg och har inga problem med att öka tempot vilket hon inte borde vilja om jag var för tung! Har en bra balans som kanske underlättar för henne.
Däremot testar hon mitt ledarskap hela tiden i alla lägen. Ibland blir hon för stark ute och gör lite som hon vill. Jag håller mig lugn men försöker kontrollera henne så mycket jag kan. Hon blir aldrig dum och sticker eller så men kan byta gångart titt som tätt, framförallt när vi rider på fält men vilken häst blir inte lite pigg då! Märker att hon bara testar mig för att kolla läget eftersom vi precis börjat rida ihop.

Någon annan med liknande erfarenheter? Kanske är ni oxå en tung ryttare men med bra balans?
 
Sv: När hästen testar lite för mycket

Du kanske kan börja med att jobba hästen på ridbanan nu medans ni lär känna varandra. De flesta hästar blir ju piggare vid uteritter:0)

MVH/
 
Sv: När hästen testar lite för mycket

Tyvärr vill ägaren att jag endast rider ut. Hon vill bara att jag ska motionera henne och inte
träna på banan. Jag gillar att rida ut men så här i början hade lite träning på bana inte skadat.
Ska ta upp det med henne.
 
Sv: När hästen testar lite för mycket

Jag är själv överviktig, så ta det här på rätt sätt! Att en häst ökar farten kan också vara för att ryttaren skjuter den på bogarna (om man sitter "bakom" tyngdpunkten) och hästen springer då ikapp sin balans. Jag tänker bara att ju fler kg man har att "skjuta på med" desto lättare faller hästen iväg.

Men om ägaren sett dig rida borde det ju inte vara så?
 
Sv: När hästen testar lite för mycket

Även om jag vill ha en medryttare som rider ut, så är jag ju intresserad av att det ska fungera ute också. Min häst är ingen häst man bara sätter sig upp och rider ut på, man måste först ha visat henne att man har kommandot och bestämmer vart vi ska. Detta sker på ridbanan och i daglig hantering.

Jag släpper inte ut någon på vägarna med min häst utan att jag vet att man klarar upp henne. Därför anser jag att det är obligatoriskt att man rider på banan och hittar knapparna innan man får ge sig ut.
Jag har nu haft min medryttare sedan augusti och dom red ut första gången förra veckan. Med sällskap givetvis, ensamma turer vågar jag inte släppa ut dem på ännu. Min häst har haft en gansla intensiv testperiod med medryttaren och att då släppa ut dem vind får våg är ju oansvarigt både mot häst och ryttare.

Jag tycker det är konstigt om man är så rädd att någon annan ska ta för mkt plats i träningsridningen så att man inte ens kan låta denne lära känna ens häst innan dom rider ut. Det är väl en ganska god investering inför framtida hjälp med hästen, för att inte tala om säkerheten, att låta det finnas en inskolningsperiod?
 
Sv: När hästen testar lite för mycket

Hej jag är ungefär lika lång som dig och väger ungefär som dig. Jag rider mitt sto som är 1,58 av grov modell utan problem. Jag tror inte heller att vikten är något problem här men jag tycker oxå att det är lite konstigt att du inte fått börja rida henne på ridbana några gånger innan du rider ut med henne.
Men samtidigt så går det utmärkt att bara rida ut och lära känna hästen på det sättet, bara att ta det lite lugnare i början kanske bara skritta ut de första gångerna.
När jag köpte mitt sto så provred jag henne bara ute, fanns ingen ridbana/paddock och det var inga problem. Nu står jag i ett inackorderingsstall där det inte heller finns någon ridbana (hage att rida i bara) så jag rider nästan bara ut och det funkar jättebra.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp