Bukefalos 28 år!

när kan jag börja rida på stoet?

missilee

Trådstartare
heej :) jag har ett sto som har fått ett föl som nu är 2 månader. när kan jag börja rida på stoet igen efter att hon har fölat? vad är bäst att göra med fölet under tiden stoet rids, låta det gå kvar i hagen med de andra hästarna, ta in det i boxen eller låta det följa med på ridturen?
tacksam för svar :)
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Ang det där med att rida efter fölning vet jag inte, men tror nog inte det är någon fara att rida nu, om man tar det lugnt sas.

Ang fölet tycker jag absolut du ska ha det med när du rider. Att lämna det i hagen eller stänga in det i stallet skapar oerhörd stress för både stoet och fölet iom att fölet bara är 2 månader och inte är avvand ännu. Bortsett från att det blir väldigt mycket stress för både fölet och stoet riskerar du att fölet försöker följa med när du rider iväg och kanske springer genom linorna i hagen och skadar sig. Stoet kommer dessutom med stor sannolikhet vara så uppjagad att du inte kommer kunna rida ordentligt. Så ha med fölet när du rider.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

aldrig lämna kvar fölet i hagen utan stoet innan den är van att vara själv stundtals under övervakning i box, med annat sällskap i hästform inne :eek:

ett så litet föl hade jag om jag ansåg mig vilja rida, haft med på turen, lämpligt är att rida stoet i en säkert inhägnad hage till att börja med.
personligen hade jag dock väntat sommaren ut och låtit föl och mamma vara ifred från ridning och bara hanterat dem tillsammans med vardaglig skötsel, inget annat.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Mitt sto har självmant lämnat sina föl i hagen med flocken när de varit omkring tre månader. Inte så att hon överger dem, men jag uppfattar det som att hon tycker att det är skönt att slippa dem en liten stund. Vi är då aldrig borta längre än 45 minuter och hon går direkt fram till dem när hon kommer tillbaka men är lugn och nöjd.

Jag tycker att man måste utgå från individ. Mitt eget sto var 16 år och hade gått på ridskola i åtta år när hon fick sitt första föl. Hon var van att bli riden och hållas igång. Ett ungsto skulle jag lämna ifred många månader.

Jag har också ridit med fölen, då har vi hållit oss på inhägnad ridbana eller i ridhus.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

varför svarar du mig - menar du knapplån?
det här fölet är 2 månader och har enligt vad jag tolkat det, aldrig ö.h.t lämnat stoet.

själv har jag haft flera föl och haft den med som du redogör för,i inhägnat område i hage eller på ridbana. sen när det konstaterats gått bra har de även följt med i skogen, lösa som små då ridvägarna varit helt otraffikerade, och när de blivit större och börjat bli för självständiga har de gått i lina som handhäst brevid stoet. blir väldigt bra utgångsläge sen för unghäst som är van att komma ut lite.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Beror ju på hur stot är om hon blir stressad eller inte..
När mitt sto fick föl började jag med att hoppa upp barbacka på stot inne i sommarhagen och lät fölet följa efter bakom när jag skrittade runt i hagen.
Då va fölet ca 2 1/2 månader.
När fölet va typ 3 månader skrittade jag jag ut i skogen och min man följde med och hade fölet i grimma och grimmskaft för att fölet skulle vänja sig och för att Mamma skulle få ut och röra på sig..
När fölet va 4-5 månader började vi med att ta in stot i ridhuset och lämnade fölet i boxen i ca 5-10 minuter varje dag för att sedan hämta fölet och låta henne va med i ridhuset när Mamma vart riden.
Sen ökade vi tiden från 10 minuter till att sedan kunna rida utan att fölet va med alls, de va inget problem såg bara till att fölet hade lite hö att pilla med under tiden.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Jag svarade dig för att du skrev att fölet aldrig lämna fölet kvar i hagen utan mamman och jag skriver att jag alltid lämnar fölet i hagen.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Det beror nog mycket på individen. Mitt gamla sto njöt av att få komma ifrån fölis och ut på egen ridtur en halvtimme eller så. Fölis stod själv i boxen men hade kompis med i stallet. Vi började rida när fölet var ca 2 månader.
När hon hade första fölet så satte jag igång henne lite lätt när fölet var ca 1,5 månad. Vi var först i hagen, men fölet betedde sig som en vilde med enda målet att komma in i stallet till kompisen som stod kvar inne. Så därefter fick stoet gå ut själv medan fölet stod kvar inne i boxen bredvid sin "lekfarbror". Då var allt frid och fröjd!

Vi har ett föl nu som snart är 2 månader. Hon har börjat gå sina egna vägar i hagen och håller sig stundtals ganska långt ifrån mamman, något som mamman också tillåter. Vi kommer nu att börja ta ut mamman ur boxen och borsta och pyssla med henne i stallgången när fölis är kvar i boxen. Om ca 1 månad har vi planerat att börja rida stoet igen och då med fölis kvar i stallet, men med 2 kompisar också inne.
För oss är det tyvärr inget alternativ att ha fölet med lös när vi går ut eftersom vi har trafikerade vägar omkring oss.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Jag svarade dig för att du skrev att fölet aldrig lämna fölet kvar i hagen utan mamman och jag skriver att jag alltid lämnar fölet i hagen.

De hade jag aldrig vågat göra med tanke på vilka ligist ungar mitt sto får de e så självständiga och orädda så de har svårt att hålla sig inne i hagen även fast mamma är med..
Skulle mamma försvinan kan man ju garantera att de skulle ta nån sekund så skulle fölet antingen spränga hagen, krypa under eller i mellan ..

Vårat ena föl kröp ut från hagen och hade rodeo för sig själv i hagen brevid redan när hon va nån vecka gammal.. trots bra hage med el..
när hon va 5-6 månader kröp hon ut mellan trådarna och började leka med en hund som va ute på promenad med en stackars vettskrämd tant..;)
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

har precis börjat rida igång mi märr som har en 8 veckors fölunge. Började från födeln att fölungen fick vara i boxen medans mamman sköttes i stallgången. Nu när hon rids så står min make och håller fölet med grimma/grimskaft stilla i utkanten av ridbana/hage/volt medans jag i lugn och ro rider mamma häst. Dock blir båda lite oroliga om jag kommer 50 meter bort i hagen, närmare än så inga problem.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

*kl*

Jag får väl säkert skit för det här, men jag började rida mitt sto efter tre veckor. Man får som sagt se efter individen, och mitt sto tyckte det var skittråkigt att bara gå i hagen. Fölungen var dessutom tuff från dag ett, och när han var två veckor släpptes sto+föl ihop med den övriga "flocken" som bestod av ett äldre sto samt ett sto med föl till. Det andra fölet var någon månad äldre, så de lekte väl inte så jättemycket, men stoet utan föl blev hans bästa kompis! De lekte och busade, och hon uppfostrade. När jag började ta ut mitt sto från hagen utan fölet hade vi alltid övervakare, men fölet brydde sig aldrig, och inte stoet heller. Både var lika lugna innan som efter en ritt på en timme. Fölet fick alltså vara kvar i hagen med sin lektant. :)

Mitt andra sto var mycket mer vakande, och fölet mycket mesigare. Stoet hade inte heller något behov av att komma ut, och båda blev mycket oroliga om man delade på dem. Henne satte vi inte igång förrän efter fölet var avvant.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Jag skrev tre månader. När fölen har varit så gamla har jag tagit ut mamma ur hagen och fölen har självmant stannat med flocken. Ingen har ropat efter den andra, stoet har gått på utan att vända sig om och fölen stannat med de andra hästarna i hagen. Skulle de protesterat skulle jag givetvis inte gjort det.
Stänga in föl i box gör jag inte efter att stoets första föl klättrade över boxväggen för att komma till mamma. När han var kvar i flocken var han lugn.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Därav min fråga, eftersom jag svarade på trådens ämne att fölet är 2 månader, och sen undrade varför du vände dig till mig med ditt argument att det gick utmärkt att lämna den ensam rakt av i hagen. ;)
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Förvisso;) men jag skrev ju ändå att mina ungar var tre när de lämnades, innan dess följde de med mamma på jobbet någonstans där det var inhägnat.

Inte min mening att förvirra någon, är trött efter långkörning i helgen då jag vart och hälsat på min åring. Som, för att återknyta till andra trådar, bor 25 mil från mig för att få växa upp i en bra flock.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Helt ok, jag blev bara lite brydd av att du svarade mig som om jag kommenterat helt uppåt väggarna när det faktiskt skiljde en hel del på fölets ålder och situation som var det jag svarade på :D

betvivlar inte för en sekund att du vet vad du pysslar med, i övrigt, vad jag sett av dig sen tidigare ;) vila och ta det lugnt!
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Jag har ett islandssto med föl. Fölet är född 11 maj dvs knappt två månader.
Stoet har jag börjat rida igång sedan en vecka tillbaka. Vill inte ha henne avställd så länge pga stoets mentalitet där något gått snett vid första inridningen så att hon varit mycket spänd vid uppsittning och ridsituation.
Väljer därför hellre att hon ska vara van vid att det rids (det märktes stor skillnad gång för gång att hon slappnade av allt mer för varje uppsittning och blev mer spänd igen ju fler dagar som gick mellan ridturerna).

Jag rider än så länge bara på inghägnad gårdsplan. Fölet går omkring och betar, eller går till sjukhagen och tittar längtansfullt på de andra hästarna i hagen.
Fölet har varit självständigt i flera veckor såtillvida att det lika gärna går med någon av de andra hästarna i hagen, som med mamman.
Efter att jag blev sur på fölet igår när hon inte gärna ville bli fångad och flyttad till hagen efter ridturen, tänker jag prova att ta ut stoet för ridning utan fölet och se vad som händer när jag håller till på gårdsplanen.

Ridturerna är 20-25 minuter långa. Varken sto eller föl blir förvånade av stända dörrar mellan sig eller liknande. Fölet får vänta ensam i boxen medan jag leder ut stoet till hagen och därefter hämtar jag fölet för att träna henne på att bli ledd i grimma och grimskaft. Tar ett par minuter och varken sto eller föl är bekymrad över att vara skilda åt.
 
Sv: när kan jag börja rida på stoet?

Det är som många har sagt innan. Jag kunde börja rida vårt sto igen efter ca 1 månad. I alla fall lite kortare turer. Fölet gick lugnt kvar i hagen med valacken och märkte knappt att mamma var borta. Men hon blev glad när hennes mamma kom tillbaka. Efter 2 månader kunde hon stå ensam i en box medan vi var ute och red och hon blev inte det minsta stressad utav det.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter En del gör det gradvis, andra abrupt. Några hävdar att fölet kan vänjas av vid fem månader, andra vill helst att det går kvar hos stoet...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: IngelaH
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp