Bukefalos 28 år!

När klipper man ner fruktträd???

Casper

Trådstartare
Finns det någon här som vet när man klipper ner/beskär äppel samt päron träd?

Gör man det nu, eller väntar man till hösten?

Tacksam för svar:bow:
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Det är ju väldigt beroende på var du bor, men vårvintern innan saven stiger alternativt juli-aug-sept är det rekommenderade. Vårvinterns fördel är att man väldigt väl ser vilka grenar som bör tas bort, sensommarens fördel är att det ska vara bättre för träden.

Är det unga eller äldre träd?
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Det är ju väldigt beroende på var du bor, men vårvintern innan saven stiger alternativt juli-aug-sept är det rekommenderade. Vårvinterns fördel är att man väldigt väl ser vilka grenar som bör tas bort, sensommarens fördel är att det ska vara bättre för träden.

Är det unga eller äldre träd?


ooppss:o jag är inte så duktig på detta med trädgård, vi har bara bott här ett år men träden är inte jätte unga i allafall enligt min bedömning:o
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Hur du ska klippa beror så mycket på hur de ser ut och hur du vill ha dem framöver. Vill du bara behålla dem som de är idag så behövs ingen radikal beskärning, men det är bättre att klippa lite varje år än att klippa massor vart femte. Mitt tips är att du letar beskärningstips på nätet eller på biblioteket, för det är en liten vetenskap. Men låt det inte avskräcka dig, helt klart är att det är bättre att beskära än att låta bli. Jag tränar för fullt på våra träd, som är runt femtio år och rena risbuskarna. :)
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

ok.. hur mkt klipper man ner dom i så fall?? då kommer det ingen frukt i år va?
Man klipper straxt ovanför nod inte för kort o inte för långt. Sen beror det på hur du vill ha trädet och hur du vill rikta skottbildningen :)
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Hur du ska klippa beror så mycket på hur de ser ut och hur du vill ha dem framöver. Vill du bara behålla dem som de är idag så behövs ingen radikal beskärning, men det är bättre att klippa lite varje år än att klippa massor vart femte. Mitt tips är att du letar beskärningstips på nätet eller på biblioteket, för det är en liten vetenskap. Men låt det inte avskräcka dig, helt klart är att det är bättre att beskära än att låta bli. Jag tränar för fullt på våra träd, som är runt femtio år och rena risbuskarna. :)

ok, tack för tipsen!

ja ska se vad jag kan hitta på nätet, just nu ser dom ut som värsta skatborna i mina ögon:crazy:
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Enligt experter ska man klippa Juli, Augusti eller September för att det är minst risk för att träden angrips av skadliga sjukdomar då.
Ser träden ut som skatbon så ska du inte ta allt i år utan du får dela upp beskärningen under flera år för att inte provocera fram tillväxt av vattenskott. Tänk även på att inte klippa bort all ung ved som går uppåt. Det är den veden som kommer ge frukt om några år och den kommer långsamt att böja sig nedåt under den processen. Många som beskär sina träd tar bort allt nytt så de bara har fruktved kvar det gör att träden paniksätter vattenskott för att få näring att leva av och när den gammla fruktveden dör så finns det ingen ny som tar över.
Mer kan du läsa i denna länk
Hatten av för våra fruktträd- inte genom dem
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Jag fick lära mig av en äppelträdsexpert att "man ska klippa träden så man skäms,och så tar man lite till"
Och jag kan inte skämmas..så jag klipper och klipper,och jag har äpplen till hela byn och stallet..
Så äpplen skänker jag bort på hösten!
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Man gör det nu, helst ska det vara -10 C eller kallare så att trädet inte blöder för mycket. Jag gjorde mitt runt 100-åriga äppelträd igår och det gäller verkligen att bita ihop och kapa, som någon annan skrev, ta av vad du tycker behövs och sedan lite till! "Suckers", dvs grenar som växer rakt upp ska av direkt, de bär inte frukt.
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Suckers är grenar som växer utan att få sidogrenar alltså bär de aldrig frukt. De blockerar också solljuset till andra fruktbärande grenar.
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

Oftast vill man ta bort dem, eftersom de växer i fel riktning och saknar några av de bra egenskaperna hos grenar som man vill ha kvar. Men även det du kallar suckers, på svenska vattenskott, kommer att bära frukt om de får vara i fred.

Om man har väldigt mycket vattenskott så tyder det på felaktig (för hård) beskärning. De är ett sätt för trädet att snabbt få tillbaka bladmassa.
 
Sv: När klipper man ner fruktträd???

SÅ hette det på svenska! :D Skrämmande hur det tryter ibland efter 14 år utomlands! :eek: :angel:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Svar
8
· Visningar
387
Senast: monster1
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 360
Senast: _Elly_
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
759
Senast: Josefineeee
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 199
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Bärstol

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp