När klockan tickar...

Toya

Trådstartare
Ja, jag har gått och blivit otroligt barnsjuk. Har väl visserligen fått såna "slängar" tidigare, men då har de gått över när hormontåget gått... Jag har tyckt att det varit mysigt att låna bebis, men varit nöjd med det. Men inte riktigt längre...

Jag hade tidigare någon sorts plan att jag ville ha barn vid 25. Det är ju kört nu, då jag är 26 going 27. Så planen blev då istället -förutsatt att lämplig pappa fanns med i bilden- att bli klar med utbildningen och jobba ett år eller så innan det är dags.

Jaha, så sitter jag här nu. Jag har en underbar sambo, som jag har alla intentioner att dela resten av mitt liv med och som skulle bli en fantastisk pappa. Jag är färdig sjuksköterska i januari, har ett vik som går ut i september, med goda möjligheter till fast anställning. Så ska jag följa min fåniga plan så ska jag bli gravid nästa år!

En del av mig -större än vanligt- tycker att detta verkar helt fantastisk, och vill inget hellre. Tänk att få ett barn, en liten del av mig, med den här fantastiske mannen. Det finns ju ingenting större.

En annan del av mig blir vettskrämd över tanken på att ha ett litet knyte som är beroende av mig, över tanken på att min kropp inte kommer att vara min egen under 9 månader, och aldrig kommer att vara sig lik efter det. Över att JAG inte kommer att vara egen. Tänk om jag genomgår någon slags personlighetsförändring? Jag har sett vänner och bekanta som liksom upphör att vara den person de var innan, lägger undan allt annat och bara blir Mamma. Och det skrämmer mig. Å andra sidan har jag sett de som är otroligt coola med det hela, och fortsätter med sina liv i stort sett som det var innan, och reser världen runt och umgås med vänner som innan.

Ska tillägga att jag och sambon inte har diskuterat detta på nivån "Vad säger du om att försöka bli med barn om ett halvår?". Han är positivt inställd till barn, men jag vet inte om han känner sig redo riktigt än. Han lever ett lite speciellt liv då han är elitidrottare och pluggar på deltid. Ska vi vänta tills han är "klar" med sin satsning med idrotten, är färdig med utbildningen och har skaffat jobb, så dröjer det minst ett par år. Men det kanske är vettigast ändå... Men tänk om det är försent då, tänk om det blir svårt?

Har ni haft funderingar som mina, hur tänkte ni och hur löste det sig? Kan man någonsin förbereda sig på vad det innebär att bli med bebis?
 
Sv: När klockan tickar...

Tror det kan vara svårt att förbereda sig på exakt hur det kommer att bli, utom att man vet att livet inte blir sig likt mer efter.

Sen jag träffade min sambo för snart ett år sen så har min barnlängtan vuxit sig starkare. Han har länge velat ha familj och barn, redan innan han träffade mig.
Dock ska jag plugga färdigt först och han med så vi sen har stadig inkomst, så tidigast nån gång sommaren 2014 kommer vi sluta med p-medel.
Då är han 33 och jag 32.

Tills dess får jag längta och vela - klarar jag att bli mamma eller ej. Tror det är rätt naturliga funderingar som alla blivande mödrar har.
 
Sv: När klockan tickar...

Jag har väldigt svårt att se mig själv som mamma. Ändå har jag varit bonusmamma i snart 6 år och numera har jag även en egen liten tjej på 3 mån.
Tror aldrig att man kan förbereda sig helt för hur det kommer att bli att få barn.
Eller hur man kommer att känna sig under graviditeten och efteråt. Första 6 månaderna av min grav gick som på räls. De tre sista var hemska!!!
Sista månaden fick jag även panik över hela situationen. En riktig sån där jag-kommer-aldrig-klara-detta panik.
Jag var livrädd för ansvaret, att jag inte skulle klara av att ta hand om henne. Hon är ju helt beroende av sina föräldrar.
Men hittills har det gått bättre än jag hoppats:)

Jag tror inte heller att det finns något "rätt tillfälle" att skaffa barn på heller. Ska man vänta på det, så hade många par varit barnlösa.

Jag gör fortfarande sånt jag tycker är kul. Umgås med vänner osv. Lillan hänger ofta med. Hon är så lätt att ha med sig.
Hon är för det mesta bara glad och sprallig.
 
Sv: När klockan tickar...

Börja med att prata med sambon :)

(Du skriver att kroppen aldrig blir sig lik igen, det är väldigt individuellt. Jag kan inte säga att det blivit någon uppenbar skilnad på mig som nu har en 8 månader gammal bebis.)
 
Sv: När klockan tickar...

Jag tror inte att man kan förbereda sig helt för hur det ska bli när man skaffar barn. Jag hade en bild av hur det skulle vara och det blev inte alls som jag hade tänkt mig.

För egen del så var jag inte så orolig för att ha någon som är beroende av mig, efter år med häst och hund så känns det som att man alltid haft någon som är beroende av en. Jag hade inte förväntat mig att min kropp skulle bli så förändrad efter en grav, men med 30kg + på magen med tillhörande bristningar och bröst som ökade med tre storlekar på en vecka med tillhörande bristningar, så har jag faktiskt beslutat mig för att göra en skönhetsop när jag är klar med barnavlandet.

Jag tror inte att det finns någon perfekt tidpunkt att skaffa barn. Först ska man vänta på det, sen ska man vänta på det och sen kanske man borde vänta på det. Osv. Prata med sambon och bena ut vad han verkligen känner. :)
 
Sv: När klockan tickar...

Jag är också vettskrämd över tanken att ha en bebis som är beroende av mig/oss, vi har ju liksom ingen ordning på våra liv!

Vår lille gosse fyllde fem månader igår så man borde ju ha vant sig :p

Jag känner mig inte som mamma än, jag är fortfarande jag, det är bara det att jag har en underbar liten filur i släptåg nästan jämt :laugh:

Vi har en väldigt aktiv fritid båda två och har alltid fått höra att "vänta tills ni skaffar barn, då måste man sluta träna, göra sig av med hästen osv".

Visst krävs det mer planering och båda har dragit ner på tränandet/hästeriet men till en nivå som förmodligen de flesta skulle se som lite mer normal :o

Det där med hur kroppen blir återstår att se, jag tror inte den har ändrat sig jättemycket, lite bredare höfter har jag fått men min man gillar timglasfigurer så det gör inget ;):D
 
Sv: När klockan tickar...

Tack för svaren!
Självklart ska jag prata med min sambo, men han har varit bortrest i nästan en månad, och barnplanering är väl inget man diskuterar på Skype, direkt. :D

Jag tycker inte om att vänta med och skjuta på saker som man vill göra, bara för att/i väntan på bättre tider. Risken är att det aldrig kommer att ske. Och det är väl så, att man aldrig kan vara förberedd på vad det innebär att bli med bäbis, och att det på så vis bara är att våga.
 
Sv: När klockan tickar...

En annan del av mig blir vettskrämd över tanken på att ha ett litet knyte som är beroende av mig, över tanken på att min kropp inte kommer att vara min egen under 9 månader, och aldrig kommer att vara sig lik efter det. Över att JAG inte kommer att vara egen. Tänk om jag genomgår någon slags personlighetsförändring? Jag har sett vänner och bekanta som liksom upphör att vara den person de var innan, lägger undan allt annat och bara blir Mamma. Och det skrämmer mig. Å andra sidan har jag sett de som är otroligt coola med det hela, och fortsätter med sina liv i stort sett som det var innan, och reser världen runt och umgås med vänner som innan.
Det där med att resa världen runt och umgås lika mycket med vänner osv. Tja, jo, det kan fungera, men det beror nog på HUR viktigt det är i ens liv. För sådana saker BLIR krångligare med en bebis (däremot kan man ju återuppta en del av sådana intressen när barnet blivit större; och det går FORT). Beroende på hur mycket man reser och hur mycket man vill umgås med vännerna.

När/om det blir mer besvärligt att få barnet att komma till ro för natten för att man var iväg på grillkväll på fredagen så har i varje fall vi ofta gjort bedömningen att det inte varit värt det. Hellre stanna hemma från grillkvällen än att ha en bebis som kinkar till framåt 03 på natten så att säga. MEN; är det en VIKTIG grillkväll som man jättegärna vill vara med på så tar man hellre lite omak med barnet. Sen är ju barn olika, det är svårt att veta vilken typ av personlighet ens barn får. Vissa har nog också lättare att bli vana vid lite ostrukturerad tillvaro, medan andra mår bättre av mer struktur.

Gällande personlighetsförändring och bli Mamma. Skulle det nu bli så för dig så är ju det rätt för dig där och då, eller hur? Om det känns bäst att ägna all tid åt barnen och t ex sluta med sitt hästintresse så finns ju inget självändamål att fortsätta med intresset för att andra kanske tycker man är för mycket "bara Mamma".
Ska vi vänta tills han är "klar" med sin satsning med idrotten, är färdig med utbildningen och har skaffat jobb, så dröjer det minst ett par år. Men det kanske är vettigast ändå... Men tänk om det är försent då, tänk om det blir svårt?
Det är vettigt att tänka tanken, MEN för de allra flesta är det inte försent redan vid 30-32 års ålder. När det däremot börjar dra sig uppåt 35-40 och däröver då börjar fertiliteten ju för många bli sämre.

Jag tror dock du har rätt i att inte vänta på Det Perfekta Läget. Det viktiga är nog om ni VILL ha barn. Vill ni ha det nu, så kör nu!

I stora delar är faktiskt föräldraskapet bra precis så som jag trodde det skulle vara innan jag fick barn. I andra delar är det skillnad mot det jag föreställde mig. Speciellt att få vårt andra har varit till viss del ganska omvälvande. Dels för att hon skiljer sig rätt mycket från sin storebror (som alltid var "glad och nöjd" och en väldigt lättsam bebis) och dels för att man nu har två att ta hänsyn till (vilket väl också gör att man upplever henne som mer "krävande"). Jag; som inte är någon "bebismänniska; tycker väl att bebistiden är mysig på sitt sätt, men också ganska slitsam på andra sätt. Det ÄR jobbigt ibland. Men samtidigt underbart. Jag kan ofta finna mig längta lite tills hon är i 2-3årsåldern och däröver; då blir allt så mycket enklare när/om man ska hitta på saker tillsammans som familj. Samtidigt så skulle man ju inte vilja vara utan bebistiden; det är ju då man "bondar" och bygger upp alla kärlekskänslor och lär känna denna lilla nya människa.

//hon som fick sin första vid 38 års ålder och nummer två som 41 (snart 42)åring.
 
Sv: När klockan tickar...

Har inga barn själv men gubben har 2 st som är 7 och 12 och de är ju självgående och inte alls så beroende av att passas upp och så,sedan har vi de bara på helgerna och jag kom in i deras liv för bara 1 år sen så har varit bonusmamma den lilla tiden, men kan nog skriva på det där med att det nog aldrig blir någon perfekt tillfälle för att skaffa barn finns oftast något man vill vänta på eller göra innan och sånt. Jag har alltid sagt att jag aldrig vill ha barn men nu på senaste året blivit lite mer nyfiken på den där barnsidan(är ju trots allt tjej med hormoner i kroppen :P) men ansvaret och allt det där beroendet skrämmer livet ur mig men är ju bara 24 så har tid,värre med gubben som är 39 i år..får väl se vad han känner om nåt år eller så :)
Men känner ett par som gjorde abort endast pga att de prioritera sin karriärbörjan och sånt,de sitter nu och ångrar sig lite grann och hon har fått veta att hon får svårt att bli med barn framöver :( så VILL ni ha barn nu så kör på! Livet stannar inte bara pga barn,tänk så många som håller igång nästan som vanligt fast med en unge eller 2 i släptåg :)
 
Sv: När klockan tickar...

Tack för era svar, Björk och Svetlana!

Min sambo tog faktiskt upp saken själv, igår. Eller rättare sagt; han sa att hans kollegor (varav en har med sig sin fru och baby) tyckte att han skulle åka hem och göra barn :D Jag fick hålla tillbaka ett "JA, för sjutton gubbar!!". Han fortsatte sen med "Och, ja... men man ska ju kunna försörja ungen också..." Jag gick inte in i någon diskussion, tyckte inte att Skype var riktigt rätt forum för den diskussionen. Men jag klamrar mig fast vid det där "och ja"et.

Jag försöker sätta mig in i sånt som föräldraledighet och -penning, för att kunna underbygga mina argument. Men det är klart att det kanske blir tufft, jag kommer att få en ok lön men är knappast högavlönad, och sambon pluggar och kommer så göra i ett par år till.

Jaja, han får komma hem, och så får jag se om det blir ett vettigt tillfälle att prata om det. Jag vill iaf tala om hur jag känner, att jag skulle vilja börja försöka i vår/sommar. Tänk vad underbart med en liten vårbebis 2013! :love:
 
Sv: När klockan tickar...

Dom flesta har nog haft funderingar som dina. För mig och min sambo var det nästan lite tvärtom, vi var "färdiga" med det mesta; varit tillsammans i 4 år, utbildning, fasta jobb med ok löner, hus m.m. Så "plötsligt" fick vi för oss att vi ville ha barn och det fanns inget som talade emot, trots att jag inte hade trott att jag skulle vilja ha barn fören långt senare. Nu var vi ju så pass förutseende att vi gav det en tids fundering innan vi satte igång verkstaden. Idag sitter vi här med en son på två månader och tycker livet är toppen, även om vi aldrig hade kunnat föreställa oss hur det skulle vara att vara förälder. Det är nämligen betydligt bättre än vi kunde föreställa oss. Man kan inte förbereda sig, men som sagt det är betydligt roligare och enklare än jag trodde innan (jag hade ingen erfarenhet av barn alls).
 
Sv: När klockan tickar...

Jag hade bestämt att det inte skulle bli några barn här pga att jag tycker jag har så mkt annat i mitt liv som tar tid, plats och energi (hästar såklart) men sen blev det så ändå och det är jag SÅÅÅ tacksam för.

Livet är helt upp och ner, jag håller på att stressa ihjäl mig och bryter ibland ihop och kommer igen. Jag har bara sovit 4 hela nätter på ett och ett halvt år. Jag hinner varken med jobb eller hästar som jag vill.

INGET hade kunnat förbereda mig på hur det är. Det är tusen gånger jobbigare och svårare än jag trodde, men också det absolut bästa som hänt mig!
 
Sv: När klockan tickar...

Och därmed skrev jag precis tvärtom mot Rumpnissen ovan.

Men vi lever ju alla olika liv och vi får olika barn. Men vi är iaf överrens om att det är värt det!! :D
 
Sv: När klockan tickar...

Haha:). Jag hade förväntat mig det ungefär som du beskriver det, men jag upplever det inte alls så jobbigt och då har jag ändå förstått att E är ett "mittimellan" barn, varken "enkel" eller "svår".
 
Sv: När klockan tickar...

Nej, det är inte sonen som är särskilt svår (bortsett från att han inte sover på nätterna) det är livet som är svårt när man har ett barn. Så jag kanske formulerade mig dumt. Och det beror ju på att det liv jag levde innan sonen kom måste ändras och det tar ju sin lilla tid.

Men så stod jag också med 8 hästar, heltidsjobb, ny gård med renoveringsbehov och ett eget företag på det. Nu efter 1,5 år så är det bara 5 hästar, 80% jobb, en nästan färdigrenoverad gård och ett företag! :D

Och världens bästa son som gör att jag ibland överväger att sälja hästarna, gården och säga upp mig från jobbet och bli hemmafru så jag BARA får vara med honom! Men så funkar ju inte livet...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 505
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp