Bukefalos 28 år!

När kommer kulorna ner?

Z

Zamantha

Har en 7 mån gammal hingstunge nu hemma på gården. Han kom hit för ungefär 2,5 veckor sedan och var då undernärd och lite dålig i magen. Han hade då en svullnad på snoppen, längst fram så det var definitivt inte kulorna som kommit ned. Vi började ge honom ordentligt med vitaminer etc. samt lactobakterier för att hjälpa magen. Bara dagen efter så var den där svullnaden mycket bättre och nu är den helt borta. Vad kan det ha varit? Han hade inget sår ingenting i närheten.

Nu går han tillsammans med mitt 5-åriga sto. När bör man dela på dem? Han ska bli valack så snabbt kulorna kommit ner, men när kan man räkna med att de kommer på ett ungefär? Hur vanligt är det att ett föl lyckas göra ett sto dräktigt utan att kulorna kommit till rätta?
Skulle det redan ha hänt något så blir jag inte direkt superledsen... Min häst är nämligen e Bellini 817- Cyrano 457, o hingstungen e Zeb- Herkules- Jarramas... Inte helt fel. Fölet får kanske inget värde direkt då pappan till det inte är godkänd. Men men, hoppas ändå att det inte hänt något än.
Har varit inne på att dela dem from jul/nyår om inget hänt med kulorna och sedan inte släppa ihop dem förrän hans familjelycka är borta!

Ha det bäst allihopa!
//Z :bump:

:crazy:"Det är dyrt att leva" sa farbrorn, "men det är ta mej fan inte billigt att dö heller...!" :rofl:
 
Min halvblodshingst f-01 fick inte ner kulorna som han skulle.. och han lyckades rymma in till ett vbl-sto och göra henne dräktig! Så visst kan dom om man har otur.. :crazy:
Vi valde att kasterar honom som 2,5 åring och som tur var låg dom inte i bukhålan utan i kanalen så dom kunde enkelt kastrera honom. :)
 
Vårt hingstföl är 6 mån. och båda "kulorna" är nere, det har han haft länge nu. Han går med 4 ston och de fostrar honom allihop. ;)
 
Hur gammal var han när det hände? När bör man bli "orolig" om inte kulorna kommit, vid ett år eller? Chansen just nu att min lyckas är nog inte så stor kanske, så jag kan andas ut lite iaf!
//Z
 
Vår hingstunge (islands) är snart 18 mån och han har bara en kula nere :crazy:

På islandshästar sägs det åtminstone att man kan få vänta upp till 3år (!) innan båda kulorna är nere. (Vi som vill få hem honom NU!!!) :p
 
Min hingst trillade första kulan ned på vid 8-9 mån ålder, men kunde fara upp igen vissa dagar. Andra kulan såg jag aldrig till. Han kastrerades vid 10 mån, då återfanns kula nr 2 i kanalen så buköppning behövdes inte. :)
 
Man kan operera bort dem fast de inte trillat ner. Så hämta hem honom om ni känner för det.
 
Hänger på den här tråden. Tydligen är kula nr 2 nere emellanåt på vår hingst, men hissar upp sig. Nån som vet om det tyder på att kulan är i kanalen eller kan den fortfarande åka upp i buken :confused: (Nån buköppning vill vi ha)
 
Utan att veta säkert tror jag att den inte går upp i buken om den är nere ibland. Men kolla med ett djursjukhus för säkerhets skull!
 
Hingstar kan flytta upp sina kulor imellanåt, allt efter humör. Det är inte ovanligt att vi bara ser med ögat en kula på vår avelshingst. Han var ute för en otäckhändelse och då hade han bara en testikel(trodde vi), men när lugnet lagt sig fällde han ned den andra.
Jag har en hingst som blir 2 år 2004, hans kulor ser jag aldrig, men dom känns när vi känner på honom.
Det är väldigt ovanligt med klapphingstar, men låt en vet. känna när han ändå ska vaccinera eller är ute i stallet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 467
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 645
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 557
Senast: Lisa2014
·
Relationer Min (före detta) sambo och jag har precis gått isär. Idag tog vi det slutgiltiga beslutet och han flyttade ut. Nu ligger jag här och kan...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Praeterea
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp