När läkare inte sköter sitt jobb...vad gör man då?

Ja så klart, uttryckte mig lite tokigt. Syftade på att eftersom läkaren ansett att en remiss är befogad så har man ju skäl att få komma till den klinik som remissen skulle skickats till vilket ju borde innebära att en egenremiss har stor möjlighet att "gå igenom" eller hur man ska uttrycka det? Sen vet jag ju inte om just den kliniken tar emot egenremisser men gör inte de flesta det? Eller har jag fel?
Jag VET inte - men jag är inte säker på att alla gör det. Jag kikade på Sahlgrenskas web för ett tag sedan, där fanns en lista på kliniker som tog emot egenremisser. Vilket borde betyda att det även finns de som inte gör det. Och jag kan tycka att det är ganska naturligt. Om folk kan remittera sig själva till höger och vänster kan ju läkarnas remissförfarande läggas ner. Och belastningen på vården skulle förmodligen öka enormt.
 
Ja så klart, uttryckte mig lite tokigt. Syftade på att eftersom läkaren ansett att en remiss är befogad så har man ju skäl att få komma till den klinik som remissen skulle skickats till vilket ju borde innebära att en egenremiss har stor möjlighet att "gå igenom" eller hur man ska uttrycka det? Sen vet jag ju inte om just den kliniken tar emot egenremisser men gör inte de flesta det? Eller har jag fel?
Finns en hel del kliniker som kräver en specifik remissgång. Där jag jobbar kan man tex inte komma med egenremiss och det går heller inte att komma med remiss från vilken annan enhet som helst. VC tex kan inte remittera till oss, då avvisar vi direkt.
 
@Emmahpemma vad tråkigt och jobbigt för er och läkaren gör ju definitivt inte sitt jobb. Hoppas verkligen att läkarens chef tar saken på största allvar, det är ju inte okej någonstans.
 
Finns en hel del kliniker som kräver en specifik remissgång. Där jag jobbar kan man tex inte komma med egenremiss och det går heller inte att komma med remiss från vilken annan enhet som helst. VC tex kan inte remittera till oss, då avvisar vi direkt.
Men kan inte patienten få veta vilken väg remissen ska tas? Ska man bara vara utlämnad till en läkares godtycke?
 
Men kan inte patienten få veta vilken väg remissen ska tas? Ska man bara vara utlämnad till en läkares godtycke?

Tja.
Smärtenheten här i landstinget tar inte emot remisser gällande långvariga smärttillstånd från vilken klinik som helst.
Skälet är att de inte står för sjukskrivningar, recept och liknande utan det måste finnas någon ansvarig läkare någonstans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 423
Senast: Kirre
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 183
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp