När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

misscocos

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och provridit. Flera yngre tjejer, runt 13 år. Åldern är inget problem för mig så länge de klarar av hästen (kan sparka bakut etc) och föräldrarna är med och är hyfsat kunniga och medvetna om att en häst inte är ett mjukisdjur. Men åter till frågan!

Två av ryttarna har kommit från min gamla ridskola, och där vet jag mycket väl vilka som är ridlärare etc och har själv lärt mig rida där. De andra två kommer från varsin annan ridskola där jag inte vet hur det fungerar. Samtliga har ridit sedan 6-7års åldern.

Men det jag har slagits av är att ingen av dem har haft en aning om vad det innebär att rida hästen i form? Min häst är en sån som böjer på nacken och trampar under sig bara man tar tyglarna, så han är verkligen inte svårriden. Men under passen sprang ha ändå med huvudet rakt upp och bakbenen släpande, á la lat ridskolehäst. Jag försökte då självklart hjälpa ryttarna genom att ge tips, gör si gör så för att han ska komma ner i formen och börja arbeta. Samtliga tittade bara konstigt på mig. Till slut fick jag stanna dem och fråga- vet du ens vad det innebär att rida hästen i form? Samtliga hade aldrig hört uttrycket. Jag förklarade då på enklast möjliga sätt (de kanske hade hört det i andra termer) att "ja men du vet, när hästen böjer på nacken och sänker näsan?" (typ så, väldigt förenklat och felbeskrivet jag vet) Då bara tittade de ännu konstigare på mig och undrar ungefär varför i hela världen hästen skulle böja på nacken, den ser ju bättre om den har huvudet uppåt?!

Samtliga av tjejerna red annars bra, hade bra sits och inverkan på hästen (lugna händer och skänklar, inget ryckande eller sparkande), men det där "allra sista" för att hästen skulle komma ner i formen fanns liksom inte.

Har ni andra liknande upplevelser? Självklart varierar det väl mellan olika ridskolor, men jag tycker det var skrämmande ändå. När jag var 12 år tävlade jag upp till LA dressyr med ridskoleponnyerna (aldrig ridit "utanför" ridskolan) och visste mycket väl vikten av att hästen jobbade i korrekt form.

Jag besökte dessutom min gamla ridskola och tittade på ett par lektioner, och i ungdomsgrupperna som jag ändå ansåg vara bra ryttare sitsmässigt etc sprang alla hästar med näsan i himlen och bakbenen flera kilometer efter sig. Flera av hästarna är dessutom kvar "sedan min tid" och som jag vet inte alls är svårridna i formen. Har ridlärarna helt enkelt slappat ur? Orkar man inte lära eleverna att rida "rätt"? Hur påverkas hästarna av det i längden- att gå 2-3 pass per dag i helt galen form?

Tankar?
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och provridit. Flera yngre tjejer, runt 13 år. Åldern är inget problem för mig så länge de klarar av hästen (kan sparka bakut etc) och föräldrarna är med och är hyfsat kunniga och medvetna om att en häst inte är ett mjukisdjur. Men åter till frågan!

Två av ryttarna har kommit från min gamla ridskola, och där vet jag mycket väl vilka som är ridlärare etc och har själv lärt mig rida där. De andra två kommer från varsin annan ridskola där jag inte vet hur det fungerar. Samtliga har ridit sedan 6-7års åldern.

Men det jag har slagits av är att ingen av dem har haft en aning om vad det innebär att rida hästen i form? Min häst är en sån som böjer på nacken och trampar under sig bara man tar tyglarna, så han är verkligen inte svårriden. Men under passen sprang ha ändå med huvudet rakt upp och bakbenen släpande, á la lat ridskolehäst. Jag försökte då självklart hjälpa ryttarna genom att ge tips, gör si gör så för att han ska komma ner i formen och börja arbeta. Samtliga tittade bara konstigt på mig. Till slut fick jag stanna dem och fråga- vet du ens vad det innebär att rida hästen i form? Samtliga hade aldrig hört uttrycket. Jag förklarade då på enklast möjliga sätt (de kanske hade hört det i andra termer) att "ja men du vet, när hästen böjer på nacken och sänker näsan?" (typ så, väldigt förenklat och felbeskrivet jag vet) Då bara tittade de ännu konstigare på mig och undrar ungefär varför i hela världen hästen skulle böja på nacken, den ser ju bättre om den har huvudet uppåt?!

Samtliga av tjejerna red annars bra, hade bra sits och inverkan på hästen (lugna händer och skänklar, inget ryckande eller sparkande), men det där "allra sista" för att hästen skulle komma ner i formen fanns liksom inte.

Har ni andra liknande upplevelser? Självklart varierar det väl mellan olika ridskolor, men jag tycker det var skrämmande ändå. När jag var 12 år tävlade jag upp till LA dressyr med ridskoleponnyerna (aldrig ridit "utanför" ridskolan) och visste mycket väl vikten av att hästen jobbade i korrekt form.

Jag besökte dessutom min gamla ridskola och tittade på ett par lektioner, och i ungdomsgrupperna som jag ändå ansåg vara bra ryttare sitsmässigt etc sprang alla hästar med näsan i himlen och bakbenen flera kilometer efter sig. Flera av hästarna är dessutom kvar "sedan min tid" och som jag vet inte alls är svårridna i formen. Har ridlärarna helt enkelt slappat ur? Orkar man inte lära eleverna att rida "rätt"? Hur påverkas hästarna av det i längden- att gå 2-3 pass per dag i helt galen form?

Tankar?

Hästarna har de ju kvar så , så farligt kan det ju inte vara;)
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Att de inte är svårridba för dig är väl för du hittat känslan för ridningen så de går iform så "fort man sitter upp" :). Typ. Innan man hittar känslan och ridningen kan man hålla på mycket utan att faltiskt rida hästen rätt. När man lör sig rida i form är så indiviuellt! Beror på läraren, de andra i guppen, hur många dagar i veckan man rider (känslan ges av att rida många timmar i sadel ju), hur lätt man sjäv har för. Att hitta känslan, hur mkt man annars tillbringar tud i stallet och kollar på andra osv..:) om du red la bär du va 12 ficl du nog utrymme att få utvecklas och tävla. När jag var 12 hade jag ridit i 2 år, precis börjat sköta och visste inte mycket om form. Jag började rida sent, men gjorde att den sen gick snabbt att komma upp i nivåerna då jag (pch gruppen!) kunde ta in instrultioner och flytta upp i nivå varje termin. Men tävla blev det inte kontinuerligt på flera år då det helt enkelt inte fanns utrymme för alla att täla. Och jag debuterade LA nu under hösten :)
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Jag jobbar som instruktör på ridskola och det är ju inte så att man helt plötsligt en dag berättar hur man gör. Allting man lär ut leder ju till det. Ofta blir det i den änden att hästarna börjar gå bra för att eleverna rider rätt, utan att veta om det, och då börjar man berömma det. Sen brukar ungdomarna börja fatta (eller tro att de fattar...) vad form är när de ser duktigare ryttare rida. Att försöka (för tidigt) att lära ut "hur man rider hästen i form" leder nog bara till oroliga händer, vilket många elever ändå går igenom innan de inser att det inte bara handlar om det.
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Sen är det ju skillnad på springa med näsan i vädret och springa med näsan i vädret :). Hur menade du? För om de vara går öppet med näsan framåt, men avslappnat är det ju såklart inte lika slitamt som näsan i vädret med spänningar :)
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Nu kan jag inte säga att det är så hos dig, men de tjejer jag haft som kommit från ridskolan har faktiskt haft en sak gemensamt. De rider på inner istället för ytter. När de börjar göra tvärtom, så brukar pusselbitarna börja falla på plats.
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

KAN man rida så rider man aktivt för att rida hästen i "form" (inom den engelska (kallas den de ?) dressyren) men kommer man från ridskola och inte är äldre än 13 så är det nog få förunnat att ha hunnit komma dit.

Man börjar mej veterligen på ridskolan med att lära RYTTAREN grunderna i ridningen inte vart hästen har huvudet. Som sagt de bitarna kommer av sej själv när ryttaren fattar hur den SJÄLV hänger ihop...

Jag låter utan tvekan syrrans äldsta (11år) rida mina hästar för att hon ska få "häst/ridtid" då all tid på ryggen är erfarenhet i den åldern.
Men hon har inte en aning om vad "gå på tygeln är". Hon rider mina med gummisnodd men mer för att det är ju då hon har "kontroll" på dem, då kan hon styra osv...
Sist satt hon på stallkompisens fullblod. Syrrans äldsta är en LITEN 11åring, men tom hon som inte vet vad hon gör lycjades få fullblodet att på slutet leta sej neråt (om än inte helt på tygeln, men så i en "trevlig öppen form") utan gummisnodd.. Så som sagt allt handlar om ryttaren INTE hästen när vi pratar så unga ryttare från ridskolan. De har helt enkelt för lite erfarenhet i sin egna kropp för att behärska "gå på tygeln" ...

Min stora häst har nu 2 medryttare som inte kan rida min häst på tygeln (nu i början) jag hjälper dem med det då jag satt på en hjälptygel, (Thiedermanntygel) så de kan rida min häst utan att jag känner att min häst "tar stryk"... Och det är ingen av dem som klagat på de. Det är ju en hjälptygel... (som när hästen arbetar rätt inte ens är i "spel" )
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

En fråga som dök upp i huvudet. Jag har nyligen börjat rida lektion igen, jag har egna hästar och jag har tränat och tävlat både dressyr, hoppning och fälttävlan på låg nivå förvisso och det är några år seda nu. Nu började jag på ridskola igen för jag känner att jag behöver träna min sits. Och detta är något jag funderat på både under privatlektioner och ridskolelektioner.

Är det någon idé att kämpa med nedsittning i trav innan både häst och ryttare är i balans? På longerlina ja kanske. Men på vanliga lektioner känns det nästan som det stjälper mer än vad det hjälper? Själv vägrar jag att sitta ner mer än några steg förrän det verkligen är bekvämt att sitta ner= häst och ryttare i balans. (Jag skyller på att jag får ont i nacken och det får jag om jag inte är i balans med hästen) Och med mina egna hästar jag tävlade kom jag oftast dit men ser nu på lektionerna hur folk enbart kämpar för att inte studsa av, hästen blir irriterad och kör upp huvudet eller saktar av för ryttaren klarar inte att driva samtidigt och det är tur vi är i ridhus för styra hästen är det inte så många som klarar av samtidigt?

Jag är inte instruktör så jag vet inte men jag tycker många, både lektionsryttare och privatryttare kämpar med att sitta ner för tidigt och för länge? Om man tappar balansen i nedsittning är det väl oftast bäst att börja rida lätt istället för att krampaktigt försöka hitta balansen igen?
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Numera vill inte ridläraren på min ridskola att man ska sitta ner innan balansen finns där. När jag slutade rida där förra gången runt år -00 så var det mycket nersittning i traven. Sen detta ändrades tycker jag hästarna har blivit mjukare och mer lyhörda. Nu kan det ju delvis bero på mig också för jag har ju ridit massor under mellantiden på min märr.
För övrigt så har jag svårt att rida ridskolehästarna i en bra form. Det är nackdelen med att sitta och rida samma häst jämt där man bara behöver sätta sig tillrätta så komemr balansen automatiskt. Angående vad någon skrev tidigare så tjatar numera ridläraren stenhårt på det där med ytter. Det har jag heller inget minne av från förra gången.
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Jag lärde mig att såga ner hästarna i form när jag var ca 12-14år. Ridit sen jag var 4år. Riktig form har jag fått lära mig själv genom att se hur andra rider och få en uppfattning om hur hästen egentligen ska jobba.

Min kusin på 11 år har ridit på ridskola i ca 3 år, hon är som en svamp och har väldigt bra balans och sits naturligt. Tyvärr så har jag sett att hon både börjat ponnysparka med benen, vara hård i handen, raka armar och luta sig framåt med överblivet.

Så den fina mjuka ridningen hon haft innan har ridskolan nästan förstört :(. Som tur är så är så vet hon hur det ska kännas när hästen slappnar av och höjer ryggen, så bara man påminner om det grundläggande i sitsen så trillar de flesta hästarna ner mot form.

Men sen är det ju oftast knappt 5 min per lektion som man faktiskt kan få lärarens uppmärksamhet. Om man rider 50 min , 15 min uppvärmning och av skrittning och 6 elever i gruppen.
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Hej!

Ridskolan jag jobbade på hade vissa "ridlärare" som började redan när eleverna ridit i bara något år. Hemskt att se hur det första eleverna lärde sig var att såga så hästen böjde fint på nacken. Ännu hemskare att se när de ridlärare som la ner sin själ i att faktiskt lära folk rida blev av med elever till förmån för "böj på nacken"-lärarna.

Jag har träffat tjejer som ridit i 7 år och inte fått lära sig rida lätt. Andra som inte kunnat få häst att gå framåt alls (nåt som tom min sambo fixade utan problem, trots att han aldrig ridit på ridskola och mest ridit i skogen). Sen vet jag förstås vissa som ridit hästar i korrekt form efter bara några år.

Jag tror det beror mycket på ridlärare och egen vilja. Efter 7 år på ridskola verkar dock de flesta antingen inte veta att hästen ska jobba på ett visst sätt, eller bara ha lärt sig att dra ner huvudet på hästen. Men det är bara min erfarenhet och jag hoppas verkligen att jag haft otur med de erfarenheterna.

/Lavinia,
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Jag tycker det låter som en jätte bra ridskola om eleverna verkar rida bra. Formen KAN inte komma innan ryttaren rider med lite känsla och i bra balans liksom.

När jag var i den åldern och folk började med "rida i form" så handlade det enbart om att få hästen att böja på nacken - och då såklart med hjälp av händerna. Vi var ju en mindre ridskola, men de som kunde rida hästen "i form" var utan undantag de som sågade hästen i munnen. Vi andra som inte gjorde det fick inte ner hästarna på samma sätt utan där kom formen automatiskt tex på volt när man "råkade" göra något rätt.

Att säga "komma ner" och beskriva det som att hästen böjer på nacken är överlag helt förkastligt till folk i den åldern som inte kan få hästen att gå i form.
Folk rider ju illa just för att fokus ligger på hästens huvud och inte på ryttarens sits och hästens kropp.
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

På min ridskola sades det knappt något alls om formen - som flera har påpekat, god ridning leder till formen och en bra ridskola lär ut god grundridning.

Jag kommer ihåg en gång när en i min ridgrupp började såga ner en häst, vi var väl runt 11-12 kanske. Ridläraren sa åt henne på skarpen och tillade sen "vi ska ta det där med formen, men det är inte dags ännu". :bow:

På ridskolan var därför formen en mystiskt fenomen som bara inträffade när man var på zen-master-superproffs-stadiet ;) Kanske bör man nämna formen tidigare, kanske inte. Man vill inte ha elever som sågar för att de försöker vara lika duktiga som de "stora", men å andra sidan kan det vara knepigt att lära ut både skolor och förvänd galopp utan att gått igenom hur hästen ska arbeta.

När jag sen började rida privat var det däremot ett evigt tjat om form, även på mindre erfarna barn. Det var hjälptyglar och diverse bändande hit och dit. Två motpoler, liksom.

Edit: För de flesta på min ridskola kom som sagt formen naturligt, undan för undan. Huvudet i taket var det oftast bara på nybörjarlektioner man såg, efter några år kunde den större delen rida i remontform.
 
Senast ändrad:
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Du har redan beskrivit det så bra att jag slipper ;)

TS - var glad att de inte försöker "få hästen i form". Jag har hellre en oförstörd, lite olärd ryttare med mjuk och fin sits än en som kämpar varje steg med att placera huvudet. Har man ridit ridskolehäst i några år och är i den åldern brukar det oftast vara ett väl förankrat beteende att få ner huvudet på hästen...
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Jag har en trettonårig medryttare, hon började rida förra vintern -på mina hästar. Hon är iofs en naturtalang så det har gått fort!

Jag började redan från första riktiga lektionen prata om vikten av att hästen jobbar rätt, att vi strävar efter att få in bakbenen och få hästen att höja ryggen och "släppa" nacken. Men det är inget man klarar bara sådär och det har hon förstått. Jag själv som är upplärd med Ridskola lärde mig aldrig rida en häst i form där. Det kom efteråt på medryttarhäst och så småningom egen häst. Jag vet inte om jag skyndar på för mycket med min medryttare, har försökt lära henne öppna, sluta, skänkelvikningar och sist innan hästarna fick vintervila började vi jobba med att hitta formen i skritt. Hon har så höga ambitioner och vill så mycket! Då är det lätt att gå för fort fram. Kanske bör man låta en trettonåring leva i ovisshet om form och bara få ha roligt? Jag har börjat undra om inte jag satt för hård press på "min" tjej genom att prata om form för tidigt...
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?

Jag tycker det låter som en jätte bra ridskola om eleverna verkar rida bra. Formen KAN inte komma innan ryttaren rider med lite känsla och i bra balans liksom.

När jag var i den åldern och folk började med "rida i form" så handlade det enbart om att få hästen att böja på nacken - och då såklart med hjälp av händerna. Vi var ju en mindre ridskola, men de som kunde rida hästen "i form" var utan undantag de som sågade hästen i munnen. Vi andra som inte gjorde det fick inte ner hästarna på samma sätt utan där kom formen automatiskt tex på volt när man "råkade" göra något rätt.

Att säga "komma ner" och beskriva det som att hästen böjer på nacken är överlag helt förkastligt till folk i den åldern som inte kan få hästen att gå i form.
Folk rider ju illa just för att fokus ligger på hästens huvud och inte på ryttarens sits och hästens kropp.

:bow: :bow:
 
Sv: När lär ridskoleryttare rida hästen i form?


Min tanke är att du inte ska jämföra med hur det var när du växte upp. Din sanning och deras sanning är två helt olika världar. För att förstå deras värld måste du titta genom deras ögon o se vad de ser. Där hittar du förståelsen.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 184
Senast: Bri
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 661
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp