Att rida en häst i korrekt form

Dressyrtanten_

Trådstartare
Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form". Detta pågår även hos många privatryttare. Och det sjuka är, att jag endast har hört EN ridlärare säga till EN gång att man INTE ska såga ned hästen. Va? Så det är tillåtet att endast rida för Instagram och Tiktok, och inte bry sig om hållbarheten? Skärp er ryttare, och skärp er ridlärare!
 
Jag tycker att jag alltid ser folk som sitter och sågar ner sina hästar. Både på ridskolorna här och alla som äger egna hästar. Har nog bara träffat 3-5 personer som inte sågar ner sina hästar och då stått i en hel del stall under mina år som hästägare.

Verkar vara normen att såga ner sina hästar eller som det fint heter "röra bettet" ...
Har en ridlärare som sprang brevid hästen och sågade den i tyglarna. Så sjukt sorgligt.
 
Jag tycker att jag alltid ser folk som sitter och sågar ner sina hästar. Både på ridskolorna här och alla som äger egna hästar. Har nog bara träffat 3-5 personer som inte sågar ner sina hästar och då stått i en hel del stall under mina år som hästägare.

Verkar vara normen att såga ner sina hästar eller som det fint heter "röra bettet" ...
Har en ridlärare som sprang brevid hästen och sågade den i tyglarna. Så sjukt sorgligt.
Och jag ser det i princip aldrig. Står på en ganska stor ridskoleanläggning. Om någon elev försöker göra det på ridskolan blir de tillsagda och ingen av privatryttarna gör det heller.
 
Ser sällan någon som sågar nu (tack och lov) men många som gärna plockar in hästen bakom lod och tycker det är en bra form. Men jag tycker att förändring är påväg även där, det finns mycket matnyttigt att läsa i sociala medier och jag tror att folk generellt blivit mer intresserade av att lära sig vidare.

Men, det kommer alltid finnas vissa som ”gör som de alltid gjort” och som inte ser anledning att ändra det . De bryr sig sällan om sånnahär diskussioner.
I din situation skulle jag helt enkelt byta ridskola, och hitta en som passar ihop med dina principer.
 
Jag skulle byta ridskola om det är så att ridlärarna inte säger till när eleverna sågar.
Sedan hade jag nog hållt mig borta från sociala medier, om jag blev så upprörd över att folk "rider för instagram och tiktok" :)
 
Ser sällan någon som sågar nu (tack och lov) men många som gärna plockar in hästen bakom lod och tycker det är en bra form. Men jag tycker att förändring är påväg även där, det finns mycket matnyttigt att läsa i sociala medier och jag tror att folk generellt blivit mer intresserade av att lära sig vidare.

Men, det kommer alltid finnas vissa som ”gör som de alltid gjort” och som inte ser anledning att ändra det . De bryr sig sällan om sånnahär diskussioner.
I din situation skulle jag helt enkelt byta ridskola, och hitta en som passar ihop med dina principer.
De kan ju också rulla ihop sig av sig själva och ryttaren försöker lösa det. Vilket kanske inte alltid syns från läktaren.
(det är den tolkning jag normalt skulle göra för fenomenet efter de ridskolor jag ridit på)
 
De kan ju också rulla ihop sig av sig själva och ryttaren försöker lösa det. Vilket kanske inte alltid syns från läktaren.
(det är den tolkning jag normalt skulle göra för fenomenet efter de ridskolor jag ridit på)
Händer mig, som rider på ridskola, då och då med de hästar som tycker att det är en bra lösning för att komma undan. Jag kan sitta och kämpa med det och försöka lösa det, men det kanske inte syns alla gånger. Samma egentligen med alla typer av "olater" eller vad man ska säga. Stjärnkikare, ihopkrullare, sticka fram näsan så långt det bara går, rusa iväg, segna till.
Så är det ju ofta med ridning! :)
 
Läser mer ofta om personer som klagar på ridskolor och alla andra på att inte rida rätt och kasta ur sig skit än vad jag faktiskt ser det.

Varit på flera ridskolor där fokus ligger på att få ryttaren och hästen att jobba korrekt och hållbart.

Undantag finns alltid men vad hjälper det att starta en tråd här på hur dåliga alla är? Tycker du det är såpass att alla på din ridskola sitter och sågar så tycker jag du ska tala med ledningen och f deras syn på saken.
 
Tredje inlägget jag läser av dig som är mer korståg och mindre diskussionsunderlag.

Tror du att du når dem du vill nå genom att skriva här?

Det känns mest som att du skulle behöva byta ridskola
Jag tror ts är ett barn med tanke på inlägget om russet hen ”rider in” och behöver hjälp av sin mamma. Finns många 14-15 åringar som är lite av självutnämnda experter ;-)
 

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 530
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 473
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 282
Senast: Crossline
·
Ridning Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken. Hör...
2
Svar
23
· Visningar
3 579
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp