Bukefalos 28 år!

När lärare inte informerar rektor..?

Mim

Trådstartare
Vänder mej till Buke för jag hittar inte en lag/regel jag hört om där lärare är skyldiga att informera rektor om incidenter som händer på skolan och att rektorn i sin tur måste anmäla till skolchef.

Vi hade en "händelse" på ena barnets skola före påsk och jag fick höra detta genom barnet och sedan från äldre barnet som går på en annan skola där ryktet om händelsen börjat gå.

Väntade och trodde att vi skulle få info i veckobrevet men inget. En annan förälder berättar att hon mejlat läraren och svaret var att det är utagerat med de inblandade barn och deras vårdnadshavare och inget mer kommer pratas om detta.

Jag tycker det är konstigt när våra barn ser en potentiellt mkt farlig situation och ingen info om detta ges. Så jag mejlade rektorn.
Fick till svar att han inget visste om detta.
Men visst finns det en lag som säger att rektorn måste informeras om händelser där elever kan komma till skada?:confused:
Hjälp mej att hitta rätt. ;)
 
Tack så mkt för hänvisning till vilket kapitel.:)
Vet inte riktigt om kränkning är rätta beskrivningen, det en elev utsatte en annan elev för var mer risk för stor fysisk skada. Nu blev det inte det men bara tanken på vad som kunnat hända.:nailbiting:

Ska nu läsa in mej på skollagen. :up:
 
[QUOTE Väntade och trodde att vi skulle få info i veckobrevet men inget. En annan förälder berättar att hon mejlat läraren och svaret var att det är utagerat med de inblandade barn och deras vårdnadshavare och inget mer kommer pratas om detta.
[/QUOTE]
Detta är nog anledningen, de barnen som de handlade om och deras föräldrar kanske ville ha det så. Skolan kan ju inte gå ut och prata om enskilda barn, det löses med deras vårdnadshavare.
Skolan informerar om det som är bra att veta för alla, typ det har synt till blottare runt skolan, inte vad enskilda barn har gjort. Det tar man med dem det berör.Varför ska alla veta och gotta sig i det, tror det är jobbigt nog för de barn och vårdnadshavare det berör.
Sen är det en annan sak att rektor inte visste det borde hen kanske gjort, men återigen enskilda barn och vad de gjort kan inte diskuteras med andra,det finns tystnadsplikt.
 
Jag tycker inte att det är konstigt att övriga vårdnadshavare inte får information om en specifik händelse, möjligen att de får information om att skolan ändrar rutiner kring något speciellt, men inte mer än så.

Däremot, om det nu var en allvarlig händelse, är det konstigt att rektorn inte vet om detta. Såvida rektorn inte av någon obegriplig anledning sa att denne inte kände till händelsen för att.. ja jag vet inte. Skydda de inblandades integritet?
 
Fast tillbudsrapportering måste väl i alla fall ske?
Tillbud rapporteras och lämnas till rektorn.
Naturligtvis reds händelsen ut ibland utan rektors inblandning men hen ska alltid ha en rapport inlämnad och vidta åtgärder om ytterligare sådana krävs.
 
För att förtydliga utan att gå in på detaljer så handlade det om en elev som utsatte en annan elev för ett hot som kunde ha gått mkt, mkt fel och det inför andra elever som sen kommit hem och berättat om detta!
Att man som förälder ska bemöta sitt barn som bevittnat en sån sak, utan att ha fått information om saken är mkt svårt.

Som sagt utan att gå in på detaljer så kan jag göra en omskrivning av det; Om de andra eleverna fått bevittna detta hemma, att en förälder gjort detta mot den andra föräldern hade de räknats som brottsoffer.

Kan bara konstatera att vi ser saken olika och att jag får se om rektorn återkommer i frågan.
Det är en liten skola där alla känner alla och spekulationerna utan fakta har redan börjat då alla på sin kammare ska försöka svara på barns frågor.
 

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 998
Senast: Sharpless
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 832
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 141
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp