Bukefalos 28 år!

När man ska skaffa nytt jobb

tigerflicka

Trådstartare
Jag är på gång att skaffa nytt jobb. Då jag jobbar i familjeföretaget och har gjort det sedan jag avslutade min utbildning har jag aldrig varit på anställningsintervju, vilket jag hoppas att jag ska snart. :)

Jag kommer säkert ha hundrafemtioelva frågor om allt som rör intervjuer m.m. och jag är helt säker på att det finns kloka folk här på Buke som har koll! :)

Det jag kommit på att jag undrar nu är om man "får" fråga hur många som sökt en tjänst samt hut många som fått komma på intervju.

Likaså undrar jag när man ska förhandla fram lönen vid en nyanställning, är det arbetsgivaren som ska lägga första budet på ingångslön?
 
Sv: När man ska skaffa nytt jobb

Det jag kommit på att jag undrar nu är om man "får" fråga hur många som sökt en tjänst samt hut många som fått komma på intervju.

Likaså undrar jag när man ska förhandla fram lönen vid en nyanställning, är det arbetsgivaren som ska lägga första budet på ingångslön?

Ja, du kan fråga. Det kan vara bra att vta hur konkurrensen ser ut och du kan absolut fråga om anställningsförfarandet, om hur många som tagits ut, vilken tidsram de har etc.

Många arbetsgivare vill att man anger löneanspråk redan när man söker tjänsten.
Vill man vara lite precis kan man ange procenttal eller medianlön etc. Jag har själv ofta använt mig av medianlön som anspråk och det går det ju knappast att argumentera mot... Är man väl kvalificerad kanske övre kvartilen är lämpligare.
 
Sv: När man ska skaffa nytt jobb

När det gäller löneanspråk brukar jag dra på det och inte vilja uppge det i en ansökan, utan vilja höra mer om tjänsten, kraven, företaget, förutsättningar, exakt förväntan på mig, osv innan jag kan avgöra vad jag vill ha i betalt. Men det kan ju se väldigt olika ut beroende på vilket jobb det är man söker och hur ens situation/krav ser ut. Jag har även upplevt att företag inte har frågat efter löneanspråk utan istället efter vad man tjänar nu, vilket jag tycker kan vara lite fräckt... Andra företag har bara presenterat en lönesumma typ "take it or leave it". Men det vanligaste är nog att jag vid intervjun har fått frågan om vad jag tjänar idag eller vad jag har för lönekrav. Ibland har jag i förväg kontaktat fackrepresentanter för att höra hur löneläget ligger på företaget, ibland har jag frågat det vid intervjun.

Lycka till på eventuella intervjuer - att gå på jobbintervju är hur roligt som helst! :-)
 
Sv: När man ska skaffa nytt jobb

Tack båda för era svar! :)

Till de tjänster jag sökt när de vill ha löneanspråk redan i ansökan har jag skrivit att jag vill ha en marknadsmässig lön och är öppen för diskussion. Finns säkert nån som har valt bort mig pga det, men det känns så osäkert att skriva löneanspråk redan i ansökan.

Att ha medianlönen som anspråk lät väldigt klokt! :)
 
Sv: När man ska skaffa nytt jobb

Jag har just fått nytt jobb och sa rakt ut vad jag tjänade på förra jobbet, vad jag siktade på och vad jag inte kan tänka mig att gå under. De hade ju kunnat köra en fuling och erbjuda mig mitt lägsta-möjliga för att jag vara dum-ärlig, men det gjorde de faktiskt inte.
 
Sv: När man ska skaffa nytt jobb

Det som gör det hela lite förvirrande är att jag i dagsläget tjänar en bra dit under marknadsmässig lön för normalt heltidsjobb. Skulle jag dessutom få betalt för allt extrafix runt omkring skulle jag antagligen vara miljonär...

Det känns märkligt att öka lönen rejält (med 5 000-8 000:-/månad) PLUS mindre arbetstid än jag har nu, kunna få sammanhängande sommarsemester och allt möjligt som inte funkar när man driver företag med som mest att göra under sommarhalvåret.

Men värre "problem" kan man juh ha! :)
 
Sv: När man ska skaffa nytt jobb

Idag har jag varit på intervju, och det kändes bra!
Det kändes som jag fick sagt det jag ville och jag kan än så länge inte komma på något jag borde sagt annorlunda.

Intervjun hölls av rekryteringsfirman, som nu ska sammanställa och välja ut några som de ska presentera för företaget som ska anställa. Därefter ska företaget välja vilka de vill få dit på intervju hos dem.
Så nu är det bara att vänta 1-1,5 vecka och hoppas på det bästa!
Ca 70 som hade sökt tjänsten och 10 som fått komma på intervju. En bra början iaf! :)
 
Sv: När man ska skaffa nytt jobb

Får jag låna din tråd lite och ställa några frågor själv?

Jag ska söka jobb nu och vet inte hur man gör. :o:nailbiting:
Vad vill en arbetsgivare veta, vad för information vill de ha?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Monkie
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 617
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 655
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp