När rotar man sig?

Sv: När rotar man sig?

Sambon vill inte pga jobb. Jag kan förstå honom, han är mitt inne i att göra en karriär inom IT och det är jättekul för hans skull! Det finns kanske inte samma möjligheter till det i Växjö som det finns i Sthlm. Men samtidigt, även om han kanske tjänar mindre pengar i Växjö så kostar det inte lika mycket att leva där nere som det gör här i Sthlm.
Fast just IT-branschen är ju ändå en av de lättare att jobba i om man vill flytta, för man kan ofta göra en hel del på distans.

Min man är IT-konsult och bodde norr om Stockholm när vi träffades, jobbade mitt inne i smeten... Han flyttade ner till mig, veckopendlade till jobbet. Efter en tid jobbade han en dag i veckan hemifrån. Så hade vi det de första åren.
Han har bytt jobb några gånger sen dess, jobbade först 10 mil hemifrån, som han dagpendlade. Nästa jobb var 15 mil hemifrån, där betalade jobbet hotell åt honom så han sov 3 nätter/vecka där - var hemma mitt i veckan för att hinna träffa barnen lite också (tror vi hade två då).
Till sist fick han jobb i Kalmar, fast har under perioder varit i Sth och jobbat nästan varje vecka och har då rest med flyg (som jobbet betalat). Numera sköter han jobbet hemifrån oftast flera dagar i veckan...
 
Sv: När rotar man sig?

Jag flyttade en sväng till en liten tätort i Småland för ett par år sedan. Det var skräckblandad förtjusning, jag både älskade och hatade stället. Men jag stod ut. I 2 månader.

Jag är uppvuxen i Stockholm och kan inte tänka mig att flytta någon annanstans. Möjligtvis Göteborg, men jag är en storstadstjej och därför är exempelvis Växjö otänkbart för mig.

Hur bor ni i Stockholm? I innerstaden? Ni kanske kan kompromissa genom att flytta till Nynäshamn eller Norrtälje. Stockholm men ändå inte. Kan du inte hitta något umgänge som bor närmare? Stockholm är stort, det är en bit att åka till varandra ibland, men samtidigt så finns det många människor att lära känna.

Hur känner sambon inför en flytt överhuvudtaget?
 
Sv: När rotar man sig?

Det där tror jag till viss del är en del av vuxenlivet, dock. Eller? Det kanske är jag som är dålig på att umgås, men jag tycker att det ganska ofta är trådar här med folk som känner sig ensamma och saknar att ha en bästis att hänga med som man hade i tonåren. Men jag vet inte om det är ett stadsfenomen?

För min del är räddningen i det fallet stallet. Där finns det ju nästan alltid någon att hänga med, och om det inte gör det har man ju alltid något att göra med hästen. När min dåvarande sambo ville flytta till Umeå var jag inte så pigg på det och konstaterade att visst kan vi flytta dit men då köper jag en häst. Och det var genom hästen jag hade nästan allt mitt umgänge. Jag läste enstaka kurser på universitetet, och då blir det inte så mycket pluggemenskap. Och eftersom min man var ett par år äldre än jag hade de flesta av hans kollegor småbarn.

Innan jag flyttade så hade jag det så, jag visste på rak arm några som jag kunde ringa till och hade tid, och hann. Jag var 27 år när jag flyttade. Det känns som ett storstadsfenomen, då flera jag pratat med som bor här känner samma sak.

Stockholm är litet speciellt.
Jag skulle föreslå en trevlig förort i stället så att din sambo kan pendla och du kan trivas.
Alla får vad de vill ha.

Det där med att sitta fast på en ort har jag svårt att relatera till då jag hela mitt liv har flyttat runt.
Jag har däremot kommit fram till vad jag behöver för att trivas och kan leta rätt på det.
För ett par år sedan så följde jag med min sambo och flyttade till hans släktgård.
Och jag trivs faktiskt förträffligt.

Vi är på g att flytta, åt Vallentuna-hållet och jag hoppas verkligen att det kommer att kännas bättre om vi flyttar.

Fast just IT-branschen är ju ändå en av de lättare att jobba i om man vill flytta, för man kan ofta göra en hel del på distans.

Min man är IT-konsult och bodde norr om Stockholm när vi träffades, jobbade mitt inne i smeten... Han flyttade ner till mig, veckopendlade till jobbet. Efter en tid jobbade han en dag i veckan hemifrån. Så hade vi det de första åren.
Han har bytt jobb några gånger sen dess, jobbade först 10 mil hemifrån, som han dagpendlade. Nästa jobb var 15 mil hemifrån, där betalade jobbet hotell åt honom så han sov 3 nätter/vecka där - var hemma mitt i veckan för att hinna träffa barnen lite också (tror vi hade två då).
Till sist fick han jobb i Kalmar, fast har under perioder varit i Sth och jobbat nästan varje vecka och har då rest med flyg (som jobbet betalat). Numera sköter han jobbet hemifrån oftast flera dagar i veckan...

Jag har frågat det, om han inte kan göra så. Jag hade inte haft något problem med att han skulle pendla ett par dar i veckan och övernattningslgh i Sthlm. Men när jag tog upp detta förra året så tyckte han att det inte var ett alternativ.

Jag flyttade en sväng till en liten tätort i Småland för ett par år sedan. Det var skräckblandad förtjusning, jag både älskade och hatade stället. Men jag stod ut. I 2 månader.

Jag är uppvuxen i Stockholm och kan inte tänka mig att flytta någon annanstans. Möjligtvis Göteborg, men jag är en storstadstjej och därför är exempelvis Växjö otänkbart för mig.

Hur bor ni i Stockholm? I innerstaden? Ni kanske kan kompromissa genom att flytta till Nynäshamn eller Norrtälje. Stockholm men ändå inte. Kan du inte hitta något umgänge som bor närmare? Stockholm är stort, det är en bit att åka till varandra ibland, men samtidigt så finns det många människor att lära känna.

Hur känner sambon inför en flytt överhuvudtaget?

Vi bor i Alvik, en BR på 70 kvm, så vi bor verkligen jättebra. Men jag vill ha det lugnare!!! Färre bilar, bo i hus, slippa grannar! Men som jag skrev tidigare, vi letar hus och gärna på landet.
Han är så inne i sitt "jag vill inte flytta" att han kan inte ens tänka åt något annat håll. Han är övertygad om att han inte skulle kunna göra karriär om han bor i Växjö. Senast idag sa han att om vi flyttar dit så skulle vi få leva på nudlar. Det är svårt för mig att ta upp det och prata om det när det bara står ett nej i hans ansikte.


Ja... Men jag då?

Till alla:
Jag pratade med en utav min äldsta vänner nere i Växjö innan idag, och kan fram till att jag ska försöka boka tid hos en par-terapeut så vi åtminstone kan prata om det utan att han blir sur och vägrar diskutera. Någon som vet en bra i Stockholm?
 
Sv: När rotar man sig?

Vi är på g att flytta, åt Vallentuna-hållet och jag hoppas verkligen att det kommer att kännas bättre om vi flyttar.

Vi bor i Alvik, en BR på 70 kvm, så vi bor verkligen jättebra. Men jag vill ha det lugnare!!! Färre bilar, bo i hus, slippa grannar! Men som jag skrev tidigare, vi letar hus och gärna på landet.
Han är så inne i sitt "jag vill inte flytta" att han kan inte ens tänka åt något annat håll. Han är övertygad om att han inte skulle kunna göra karriär om han bor i Växjö. Senast idag sa han att om vi flyttar dit så skulle vi få leva på nudlar. Det är svårt för mig att ta upp det och prata om det när det bara står ett nej i hans ansikte.

Jag pratade med en utav min äldsta vänner nere i Växjö innan idag, och kan fram till att jag ska försöka boka tid hos en par-terapeut så vi åtminstone kan prata om det utan att han blir sur och vägrar diskutera. Någon som vet en bra i Stockholm?

Vallentuna-hållet känns som att det kunde vara något kanske. Det är landet för mig :D
En BR i Alvik är ju inte "jättebra" om det inte är så du vill bo så det är ju kanon iaf att ni letar något annat.
Har tyvärr inga förslag på parterapeut men jag tycker att det låter som en utmärkt idé och hoppas att det hjälper er båda. :)
 
Sv: När rotar man sig?

Vi är på g att flytta, åt Vallentuna-hållet och jag hoppas verkligen att det kommer att kännas bättre om vi flyttar.

Det är en jädra skillnad på Alvik och Vallentuna.
Välkommen ut på landet! :D

Vallentunabo sedan 4år. Har tidigare bott i Solna, Jakobsberg och Tyresö men nu landat här.

"Jag trivs inte i Stockholm" låter i mina ögon väldigt generaliserande eftersom man kan välja att bo i princip hur man vill (om man har ekonomi för det). Vill man bo på landet och tycker 40min in till stan är ok så behöver man inte vara miljonär för att köpa hus. :)

Och jag vet en bra parterapeut i Vallentuna, PM om du vill ha info. :)
 
Sv: När rotar man sig?

"Jag trivs inte i Stockholm" låter i mina ögon väldigt generaliserande eftersom man kan välja att bo i princip hur man vill (om man har ekonomi för det). Vill man bo på landet och tycker 40min in till stan är ok så behöver man inte vara miljonär för att köpa hus. :)

Men då bor man ju inte i Stockholm...
 
Sv: När rotar man sig?

Kan ni inte ha ett distansförhållande ett tag då? Ett par år överlever man ju om relationen är den rätta (och annars vet du ju det och kan flytta dit du vill i vilket fall). Om din kille just nu håller på att "göra karriär" inom IT i Sthlm tror jag tyvärr att det kan vara svårt att få honom att flytta till Växjö. Det handlar inte om pengar, utan mer om att arbetsmarknaden är så väldigt mycket större i Sthlm. Framför allt om han är ung och håller på att bygga upp sin kompetens och nätverk, eller om han vill testa lite olika jobb inom branschen.

Om det känns ok, skulle jag satsa på ett distansförhållande. Om några år, när han har gjort sin karriär kanske han kan flytta ner till dig. Då kommer han ju ha helgbott där lite mer också.

Eller så kan ni flytta till ett mindre ställe utanför stan, det finns ju städer i alla storlekar runt om Stockholm med bra pendlingsmöjligheter. Om det är storstan det är fel på, om det är just exakt Växjö du vill flytta till så är det ju svårare att kombinera jobb i Stockholm med pendling för killens del...
 
Sv: När rotar man sig?

Jag tycker inte du ska döma ut hela Stockholm efter bara Alvik. Jag bor ju i Täby och här är det inte mycket Stockholm. Typ bara riktnumret och SL-trafiken. Sen tror jag problemet med att umgås med Stockholmare är att många pendlar en bra bit till och från jobbet, vilket gör att tiden för att umgås minskas. Inte ovanligt här att ha 1 h enkel resa till jobbet, nått ytterst få hade i t.ex Örebro.
Så fundera lite på vad du tror du skulle vilja ha för att trivas. Vänner går att fixa här, dock kanske svårt att umgås efter jobb på samma sätt som i en mindre stad. Jag började min nuvarande Stockholmstid i Tyresö. Trivdes kanon där, inga vänner och långt till jobbet till trots. Men jag saknade naturen och hästarna. Efter en kort period i Nacka, hamnade jag här i Täby. Tanken var att byte denna lägenhet mot nått närmare jobbet, men ganska fort började jag skaffa mig ett liv här och det slutade med att jag bytte arbetsplats istället. Så jag har tur, det tar 15 min att cykla till jobbet. Och ändå har jag nära till naturen och hästarna. Och 40 min till stan. Vilken jag sällan besöker eftersom allt finns här ute.

Om/när du blir Vallentunabo så får du gärna höra av dig om du vill :)
 
Sv: När rotar man sig?

Vi bodde i Malmö i nästan 2 år, men det funkade inte alls för mig. Så vi flyttade till landet igen istället och min mentala hälsa är 100 gånger bättre sedan flytten! Förvisso har jag 1 timme enkel resa till jobbet, men det är värt det.

Prova att flytta ut mot Vallentuna, funkar det inte vet du ju vad som är nästa steg.
 
Sv: När rotar man sig?

Men är detta verkligen problemet?

TS trivs inte i Stockholm, främst därför att hon hellre vill bo i Växjö. Då är väl frågan om Stockholms exakta utsträckning rätt ointressant? Väldigt många människor som inte bor i Stockholm, säger nog "Stockholm" utan en tanke på om man pratar om kommunen eller länet eller bara det man uppfattar som ungefär "stockholmsområdet".

Noga räknat har det ju inte heller preciserats om det är Växjö som gäller, eller om diverse småorter och landsbygd runtomkring Växjö också är medräknat.
 
Sv: När rotar man sig?

TS fråga är ju i viss mån otydlig, vad är det hon inte trivs med? Det blir konstigt att avfärda Stockholm helt utifrån en begränsad erfarenhet, det finns så många olika möjliga livsstilar här. Är det småstadskänslan hon vill åt så går ju den att få även i Stockholmsområdet, Sigtuna, Dalarö eller Ekerö hade jag kunnat tänka mig tex. Eller pendla från Mariefred. Så kan hennes sambo behålla sitt jobb. Är det däremot Växjökompisarna hon längtar efter så blir det som du säger förstås ointressant med Stockholm oavsett område. En möjlig kompromiss i så fall är kanske att de sätter undan pengar för att åka till Växjö var tredje helg eller nåt sånt och försöker utöver det ordna det så att de har det så bra som möjligt i Stockholm.
 
Sv: När rotar man sig?

Jag förstod det som att planerandet och restiderna är en rätt stor del av problemet. Det skulle jag säga att man löser bäst genom att bo (och jobba) så centralt som någonsin är möjligt. Men den lösningen är ju ekonomiskt utom räckhåll för de flesta. Och inte får man småstadskänslan heller.

När det gäller restiderna (och jag håller verkligen med om att tex Sigtuna erbjuder småstadskänsla i riklig mängd), ser jag inte hur en flytt till Sitguna eller Mariefred kan lösa det. Snarare tvärtom.

Nu vet jag iofs inte vad TS jobbar med. Om hon både kan bo och arbeta i någon av de mindre orterna, kommer kanske saken i ett annat läge. Men fortfarande pendlar ju många av de som bor där, och har begränsat med tid för spontant, avslappnat och vardagligt umgänge.
 
Sv: När rotar man sig?

Hmm... Karriär inom IT låter ju ändå som en möjlighet! Kanske är det långsökt, kanske inte. Men det tåls ändå att tänka på.

Det är inte så sällan som IT folk jobbar på distans och/eller veckopendlar. Skulle det kunna fungera med att ni flyttar till Växjö, och har en övernattningslägenhet i Sthlm? Om hans arbetsgivare är positiv till det, och förbindelserna är skapliga så skulle det kunna funka.

Chansen att han ska få ett likvärdigt jobb utanför storstan bedömer jag som minimal. Det är en helt annan marknad i storstäder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 244
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 670
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 179
Senast: Wille
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 935
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp