När säljer man ett avelssto?

jerseyko

Trådstartare
Jag har ställt in mig på att sälja mitt sto efter den här fölungen. Men hur gör man när det finns ett föl vid sidan?

Annonserar man på våren, säljer, stoet går kvar och vill den nya ägaren betäcka så åker hon+föl dit för att sen komma hem till fölungen är avvand.
Eller säljer man henne dräktig med risken att stå med 3 hästar året därpå?

Att sälja henne nu är jag väl inte så sugen på, vill ju vara med hela resan och under fölningen.
 
Sv: När säljer man ett avelssto?

Störst efterfrågan på avelsston finns helst klart på våren.
Har man ett sto som ska föla och man vill ha kvar fölet så erbjuder man oftast köparen servicen att se tills så att stoet blir betäckt med hingst vald av köparen och att hon levereras efter avvänjning.

Har inte stoet föl vid sidan så brukar nog de flesta annonsera ut henne tidigt på året typ februari och får man inte napp betäcker man henne.
Hingst kan man välja på två sätt. Antingen en väldigt populär som gör att köparen köper för att få en avkomma efter honom eller en som har levende fölavgift så att man inte behöver lägga ut pengar på fölet innan det är fött. Men det har ändå betydelse vilken hingst man väljer. Jag vet att jag medvetet avstått från att köpa vissa ston p g a de varit dräktiga med "fel" hingst.

Om sedan det går att sälja stoet beror på idagsläget om hon har bra kvalitéer som avelssto. Finns gått om hästar till salu så köparen kan ju verkligen välja och vraka.
 
Sv: När säljer man ett avelssto?

Störst efterfrågan på avelsston finns helst klart på våren.
Har man ett sto som ska föla och man vill ha kvar fölet så erbjuder man oftast köparen servicen att se tills så att stoet blir betäckt med hingst vald av köparen och att hon levereras efter avvänjning.

Så har jag gjort med mina hittills.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 925
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp