Bukefalos 28 år!

När ska man helst vaccinera mot botulism??

B

**BORTTAGEN**

Jag har bara en fråga om när det är bäst att vaccinera mot botulism?? :confused:
 
Det smartaste är väl att grunda på sommaren så att hästen får sista sprutan ca en månad innan man stallar in och så att det blir en spruta innan installning varje år.

Men har man inget skydd alls så är det ju bara att börja.
 
Men den sista sprutan (boostern) ges väl ca (3-?) 6 mån efter den andra?
Då får man ju börja bra mkt tidigare om man ska ha vaccinerat klart innan man ställer in på hösten...

Vad jag förstått så kan man fodra med hösilage redan from 1-2 sprutan...
 
Alla här säger en i månaden i tre månader (som tätast). Det har jag hört från start.

Däremot på A2 så är det en tredje efter ett halvår.
 
11 veckor innan du fodrar med hösilage.
Grund är 3 sprutor med 4 veckors mellanrum och för fullgott skydd så vänta tre veckor efter sista vaccineringen.

DÄrefter skall det underhållas med en vaccin/år

AM
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: movi
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: Zevzan
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 534
Senast: AI62
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp