Snart är fästingarna här, har ni tagit TBE-vaccin?

Aldrig vaccinerat mig då Östergötland inte ansetts som högriskområde tidigare men nu har det ju ändrat sig så börjat fundera mer på det. En bekant boende väldigt nära åkte på det (vet inte om den smittade fästingen va i länet el utanför men spelar ju eg ingen roll) och blev rätt duktigt dålig. Jag brukar peppar peppar aldrig få fästing av djuren utan får typ 1- 5 per år beroende på om jag vistats ute i skogen för svamp- eller bärplockning men då har det varit små nymfer som anses inte alls lika smittsamma (även om en liten risk finns).
 
Var ju nån som gick ut i teven om nån otäck komplikation av vaccinet, men som alltid finns det risker men i det här fallet är nog sjukdomen allvarligare...
Ja, biverkningar förekommer ju för alla vacciner, om än sällan. Men så tänker jag på alla vacciner jag fått utan några biverkningar och hoppas att jag slipper denna gång med.
 
Aldrig vaccinerat mig då Östergötland inte ansetts som högriskområde tidigare men nu har det ju ändrat sig så börjat fundera mer på det. En bekant boende väldigt nära åkte på det (vet inte om den smittade fästingen va i länet el utanför men spelar ju eg ingen roll) och blev rätt duktigt dålig. Jag brukar peppar peppar aldrig få fästing av djuren utan får typ 1- 5 per år beroende på om jag vistats ute i skogen för svamp- eller bärplockning men då har det varit små nymfer som anses inte alls lika smittsamma (även om en liten risk finns).
Högrisk blev fel, riskområde menar jag.
 
Ett tips för er som är grundvaccinerade av tex snälla föräldrar för länge sen, det räcker med en spruta för att ha ett gott skydd nu (det är över 20 år sen för mig)(tidigare var man tvungen att ta grunden igen). Jag har glömt/vaccinet slut etc i många år men tog tag i det för en dryg v sen och det räckte bra med en spruta nu och en om 5 år :) samma gällde min sambo som gjorde det förra året. Jag har alltid flera fästingar/år och vi vistas i många riskområden så himla dumt av oss att inte ha gjort det innan. Barnet är grundvaccinerat nu.
Så sa sköterskan till mig med, eller ja till den som var med mig och också skulle vaccinera sig, och hade missat sin vaccination med flera år. Att vaccinen är så bra att man behöver inte göra om grundvaccinationen.
 
Ja dessutom finns det borrelia med. En elektriker på jobbet låg på akademiska i Uppsala efter borrelia infektion. Det är tre år sedan och han har sviter än.
Fast vaccinet skyddar inte mot Borrelia, väl? Jag är fullvaccinerad men har haft borrelia två gånger.
 
Jag är inte vaccinerad 🫣 Har alltid bott i relativt fästingfria områden eller mitt i city så har aldrig haft någon fästing, men nu bor jag värre till så det är nog dags.
 
Så sa sköterskan till mig med, eller ja till den som var med mig och också skulle vaccinera sig, och hade missat sin vaccination med flera år. Att vaccinen är så bra att man behöver inte göra om grundvaccinationen.
Ja det är en anledning att jag dragit på det, att det ska passa i tid med att göra om grunden, så tänkte att fler inte hade koll på det. Men jag hade ju missat med 15 år och klarade mig ändå med en spruta. Mtp läget i världen är det ju också en ekonomisk fråga för många :)
 
Ett tips för er som är grundvaccinerade av tex snälla föräldrar för länge sen, det räcker med en spruta för att ha ett gott skydd nu (det är över 20 år sen för mig)(tidigare var man tvungen att ta grunden igen). Jag har glömt/vaccinet slut etc i många år men tog tag i det för en dryg v sen och det räckte bra med en spruta nu och en om 5 år :)

Yes, det är vad jag fått veta också, fast det fick jag veta redan för en handfull år sen. Därav att jag "bara" fyllde på med en spruta för några år sen (första gången jag fyllde på vaccinationen i vuxen ålder). Det är ett vaccin som immunförsvaret "kommer ihåg", så att säga.
 
Ja, jag är vaccinerad mot TBE.
Rör mig mellan olika riskområden och bor mitt i spenaten på alla platser.
Påfyllning i mars, det borde vara dos 5.
 
Ja. Fick äntligen ok från min läkare att vaccinera mig förra året så det är gjort. Dags igen om tre år.
Familjen är redan vaccinerade.
 
Tog första sprutorna förra året så påfyllning nu i vår igen! Vi tog hela familjen samtidigt så det var smidigt. :)
 
Idag tog jag tag i saken! Önskar jag gjort det för längesedan. Men nu är det gjort!

IMG_3319.jpeg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 783
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp