När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Piek

Trådstartare
Min anställning som jag har nu tar slut 30/4, därefter kommer jag att få jobba några fåtal timmar första veckan i maj. Börjar sen på mitt nya jobb v 22 men det är bara en deltidstjänst på 60 %.
Som jag har förstått det ska man skriva in sig sin första arbetslösa dag men när räknas jag som arbetslös? 1/5? När jag jobbat klart första veckan i maj?
Är det någon som har koll och kan förklara för mig? Det är första gången jag går ut i nån typ av arbetslöshet så det är lite nytt för mig. Förklara gärna hur akassan funkar också, har kollat handels hemsida men blir inte klokare av det.
 
Sv: När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Som jag har förstått det ska man skriva in sig sin första arbetslösa dag men när räknas jag som arbetslös? 1/5?

Skriv in dig 30 april eftersom 1 maj är en helgdag. Det är viktigt att det inte blir något glapp, eftersom det kan påverka t ex sjukpenningnivån om du skulle bli sjuk längre fram när du är arbetslös.
 
Sv: När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Ring arbets och fråga när dom vill att du ska komma in. Jag var där samma dag som jag avsluta min anställning, fick vänta där jättelänge bara för att få höra att jag ar för tidigt och var tvungen att komma in dan efter.
 
Sv: När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Första arbetslösa dagen :)
Annars kan du förlora SGI.
 
Sv: När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Men det går bra 2 maj med. De tar hänsyn till helgdagar.
Jag blev arbetslös 31/12 och var där den 2/1 men hade påbörjat inskrivningen på nätet den 1/1
 
Sv: När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Första arbetslösa dagen :)
Annars kan du förlora SGI.

Ja, du vill ju ha sgi på 100% av arbete.

Ibland kan det bli lite fånigt, jag fick skriva in mig när jag skulle börja det nya jobbet i princip dagen efter :D "hej, jag vill skriva in mig, men jag har redan ett jobb!" Så glad Afkillen blev så var jag nästan lite glad att jag inte har fått jobbet jag har sökt där...
Men det är som sagt viktigt att göra det.
 
Sv: När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Ja, och när jag "skrev ut" mig så krävde a-kassan intyg på detta?? suck.. de ska väl bara vara glada att jag fått jobb??
Och af var jättepå om att jag skulle komma in om det var deltid det nya jobbet, vilket det inte var :)
 
Sv: När ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen?

Första arbetslösa dagen ska du skriva in dig. Det är oerhört viktigt!
Helger och röda dagar räknas inte, så du skriver in dig 2:a maj.

Med tanke på att nästa jobb bara är 60%, så bör du nog vara fortsatt inskriven eftersom du inte har 100%.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
848
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 297
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 263
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp