Börja jobba, är det för tidigt?!

Nar jag fick barn sa var man mamma ledig (inte foraldraledig) tills barnet var 6 manader sedan forvantades man ga tillbaka till jobbet. Mina barn hade inga problem alls med det och jag tyckte att det var ganska skont att ha den vuxenkontakten igen.:p Alla tre madde bra och hade inga sviter alls av att jag gick tillbaka och jobbade 100% medan de var hos dagmamma/pa dagis.
 
Jag och min man har varit hemma heltid tillsammans i tre månader nu så de är väldigt trygga ihop skulle jag säga, så det är ju bra :) Nu ska ju mannen börja jobba men 80% och 2 dagar i veckan hemifrån så jag hoppas de kan fortsätta umgås mycket de två också så att bebis och pappa känner sig trygga även längre stunder själva.

Min man tycker alltså inte alls att detta är ett problem utan känner sig helt lugn med att ta mycket ansvar själv för bebis. Det är jag som nojjar lite och har en känsla som säger att min bebis behöver mig dygnet runt typ. Men så kanske man känner länge..?

Låter härligt att vara hemma tillsammans och att de är så trygga!! Baserat på våra erfarenheter är mitt bästa tips att vara jättenoga med att ”underhålla” det nu när pappan börjar jobba. Känns som våra valt ut mig som ”favorit” när de blivit lite större och mer medvetna, typ i samma veva som de blivit rädda/blyga för folk de inte träffar ofta. Men det låter som ni tänker på det :)

Det är nog väääldigt olika hur länge och om man känner så. För mig har nog den känslan varit starkast första tre, fyra månaderna och sedan lugnat sig lite. Nu vid 6 månader känner jag mig mig personligen rätt lugn med tanken att lämna bort vår bebis för några timmar, OM det är en person bebisen verkar helt trygg med. Så är det tyvärr inte med pappa här nu, så vi har startat projekt EnsamtidPappaOchBebis här nu lite smått :D var t.ex. ute och sprang en vända igår medan bebis och pappa var hemma, det gick sådär :( men vi får kämpa på!
 
Jag gick tillbaka till jobbet efter 6 månader trots att fröken inte åt särskilt mycket gröt eller ville ta flaskan. Vi försökte vänta ut henne men hon vägrade flaskan så första månaden kom mannen med henne till jobbet på lunchen så ammade jag då (vi har väldigt nära). Sen plötsligt började hon ta flaskan och jag ammade bara kväll/morgon.

Med tanke på att din tar flaskan så tycker jag verkligen du ska ta jobbet om du tycker jobbet verkar vara bra! Lycka till!:)

Tack för svaret! Vi har tyvärr inte riktigt samma möjlighet vad gäller amning då jag har 25 min pendling till jobbet, men vad smidigt för er!
Men ja de gånger hittills pappan haft honom själv (som mest 6 timmar) har han tagit flaskan efter lite övertalning. Så det är ju bra :) Tack!

Låter härligt att vara hemma tillsammans och att de är så trygga!! Baserat på våra erfarenheter är mitt bästa tips att vara jättenoga med att ”underhålla” det nu när pappan börjar jobba. Känns som våra valt ut mig som ”favorit” när de blivit lite större och mer medvetna, typ i samma veva som de blivit rädda/blyga för folk de inte träffar ofta. Men det låter som ni tänker på det :)

Det är nog väääldigt olika hur länge och om man känner så. För mig har nog den känslan varit starkast första tre, fyra månaderna och sedan lugnat sig lite. Nu vid 6 månader känner jag mig mig personligen rätt lugn med tanken att lämna bort vår bebis för några timmar, OM det är en person bebisen verkar helt trygg med. Så är det tyvärr inte med pappa här nu, så vi har startat projekt EnsamtidPappaOchBebis här nu lite smått :D var t.ex. ute och sprang en vända igår medan bebis och pappa var hemma, det gick sådär :( men vi får kämpa på!

Tack för svaret, då hoppas jag också separationsångestkänslan lagt sig lite tills det är dags :p Jag tror iofs den kommer lägga sig lite redan om vi lyckas planera inskolningen så den känns bra.
Ja det finns en del fördelar med en kortare tids arbetslöshet (mannen) ;)

Lycka till till er med! :heart
 
Tack för svaret! Vi har tyvärr inte riktigt samma möjlighet vad gäller amning då jag har 25 min pendling till jobbet, men vad smidigt för er!
Men ja de gånger hittills pappan haft honom själv (som mest 6 timmar) har han tagit flaskan efter lite övertalning. Så det är ju bra :) Tack!



Tack för svaret, då hoppas jag också separationsångestkänslan lagt sig lite tills det är dags :p Jag tror iofs den kommer lägga sig lite redan om vi lyckas planera inskolningen så den känns bra.
Ja det finns en del fördelar med en kortare tids arbetslöshet (mannen) ;)

Lycka till till er med! :heart
... och tänk också på att det för ett litet barn är lång tid kvar tills du börjar jobba. Om barnet är tre månader nu så ska det fördubbla sin ålder innan det är dags, och vid 6 månader bör de ju börja äta lite mer annat också, så om du ammar morgon och e m när du kommer hem samt kväll (och ev natt om du gör det) så kommer säkert det att vara fullt tillräckligt. Och du ska ju inte jobba heltid heller 😊.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 843
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 317
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp