När ska man söka vård? Depression

Jag har ätit en låg dos Citalopram nästan hela vuxna livet. Mår bra.

@alazzi Emellanåt blir jag övermodig och slutar. Det tar några veckor, sen är jag låg, och börjar igen. Och sen är jag tillbaka till mitt vanliga jag igen.
Å andra sidan så är det faktiskt inte alla som behöver äta antidepp ständigt och det är inte heller något man ska sträva efter om det inte behövs.

Dessutom kan depression återkomma utan att det beror på att det är något fel (tex att man inte tar medicin). Man påbörjar medicinering och förändringar i sitt liv igen och förhoppningsvis även samtalsterapi, och så försöker man sluta när man varit stabil i sitt mående igen ett tag. Går det så går det, om inte så får man väl ta tabletterna längre.
 
Nu när jag funderat mer så vet jag en energitjuv. En god vän har varit sjukskriven sen i december och hon förväntar sig 2-3 timmars telefonsamtal 2-3 gånger i veckan. Jag blev riktigt trött på henne i lördags, min energi räcker inte till att underhålla henne så ofta. Så fort det blir den minsta lilla paus kommer det:
"Är du kvar?" JA JA JA FÖR HELVETE, jag är kvar. Jag lägger inte på luren bara sådär. Och hon gör saker hela tiden när hon pratar med mig. Sorterar burkar, lägger in disk i skåpen o.s.v. så det kan bullra rätt mycket. Jag tappar tråden när det är buller som måste överröstas. Men då säjer jag till och säjer att jag måste vänta tills bullret är över. Så hon behöver inte fråga om jag är kvar.
Så länge och så ofta hade jag aldrig orkat prata med någon, oavsett hur god vän det rört sig om. Jag har haft liknande bekanta i livet som ringt upp och sen pratat ... i det oändliga. Ofta. Om det ena efter det andra. Inget speciellt viktigt. Nu svarar jag inte längre; jag kan smsa eller rentav maila men jag orkar verkligen inte prata i telefon så länge, för hens skull. Jag är ingen terapeut, och det är inte du heller. Du är en god vän men nu tycker jag att du utnyttjas. Du behöver den tiden till dig själv. Var inte för "snäll" (som jag var) - du har inga skyldigheter att ställa upp som lyssnande väninna i den orimliga utsträckningen.

Hon är sjukskriven, inte du. Hon känns lite gränslös, faktiskt. Antagligen helt omedvetet men det är inte ditt problem och inte ditt ansvar. Ta hand om dig själv nu! :heart
 
Jag tycker absolut du ska till läkaren och få hjälp. Men jag tror det är minst lika viktigt att du gör förändringar i ditt liv, för det lilla du skrivit om på forumet är ju helt galet (jobbet). Förhoppningsvis orkar du göra förändringar om du får lite mer energi. Men jag skulle inte se medicin som någon bot utan en hjälp att förändra det du behöver.

Håller med. Jag har inte hela historien men av det jag har läst så tror jag att en stor del av depressionen är sk "shit life syndrome". Man kan må riktigt dåligt för att man är i en dålig situation, det handlar inte alltid om kemiska obalanser. För min del har medicin varken gjort från eller till. Det enda som har fungerat har varit att ändra det runtomkring som hänger som ett konstant mörkt moln över tillvaron.
 
Håller med. Jag har inte hela historien men av det jag har läst så tror jag att en stor del av depressionen är sk "shit life syndrome". Man kan må riktigt dåligt för att man är i en dålig situation, det handlar inte alltid om kemiska obalanser. För min del har medicin varken gjort från eller till. Det enda som har fungerat har varit att ändra det runtomkring som hänger som ett konstant mörkt moln över tillvaron.
halvt kl

Det där om "kemisk obalans" är en myt och det har forskare och vården vetat sen 90-talet.

Källor: https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/16969/_1839_1840.pdf

https://madinsweden.org/2019/12/ga-inte-pa-myten-om-kemisk-obalans-i-hjarnan/
 
Senast ändrad:
Håller med. Jag har inte hela historien men av det jag har läst så tror jag att en stor del av depressionen är sk "shit life syndrome". Man kan må riktigt dåligt för att man är i en dålig situation, det handlar inte alltid om kemiska obalanser. För min del har medicin varken gjort från eller till. Det enda som har fungerat har varit att ändra det runtomkring som hänger som ett konstant mörkt moln över tillvaron.
Ja ändrar man ingenting så ändras ju ingenting. Då finns det inga förutsättningar att må bättre. Det är så tragiskt att man i Sverige skriver ut piller så lättvindigt och sen tror den sjuke att den kan bli frisk. Och många sitter hemma med sina piller och det blir inte bättre. Minns för många år sen när CNN eller BBC gick ut med en forskning eller liknande där man sett att extremt få hade ”kemiska obalanser” som var den vanligaste orsaken till att många åt medicin. Extremt få.
Läkemedelsbolagen blev tokiga och krävde att forskarna drog tillbaka sin rapport.
Men det kanske kan funka i vissa fall ändå. Så man får lite energi att ändra sitt liv.
 
En till energitjuv är avklarad. Boka tid för däcksbyte. Eftersom mitt schema har ändrats hela tiden så att jag aldrig vetat om jag har kvällsskift eller morgonskift så har jag inte velat boka en tid. Jag vill ju boka en tid när jag är ledig. Men nu bokade jag ändå och fick tiden 14.30. Jag förstår att den tiden är ledig eftersom ingen som jobbar ett normalt skift kan ta den tiden. Nu skiter jag i det. Jag har så mycket övertid samlat så jag begär ledig oavsett. Har fått minst 15-20 övertidstimmar varje månad.
Det är bra!
Men det löser inte grundproblemet. Jag tror, bara utifrån vad du skrivit om ditt jobb och leverne att du måste byta jobb. Kan du inte där så snälla, fundera på att flytta till Sverige. Gör dig till huvudpersonen i ditt liv.
 
Det är bra!
Men det löser inte grundproblemet. Jag tror, bara utifrån vad du skrivit om ditt jobb och leverne att du måste byta jobb. Kan du inte där så snälla, fundera på att flytta till Sverige. Gör dig till huvudpersonen i ditt liv.
Ja, helt klart, detta jobb är en katastrof för mig. Det är för tungt.
 
Nu när jag funderat mer så vet jag en energitjuv. En god vän har varit sjukskriven sen i december och hon förväntar sig 2-3 timmars telefonsamtal 2-3 gånger i veckan. Jag blev riktigt trött på henne i lördags, min energi räcker inte till att underhålla henne så ofta. Så fort det blir den minsta lilla paus kommer det:
"Är du kvar?" JA JA JA FÖR HELVETE, jag är kvar. Jag lägger inte på luren bara sådär. Och hon gör saker hela tiden när hon pratar med mig. Sorterar burkar, lägger in disk i skåpen o.s.v. så det kan bullra rätt mycket. Jag tappar tråden när det är buller som måste överröstas. Men då säjer jag till och säjer att jag måste vänta tills bullret är över. Så hon behöver inte fråga om jag är kvar.
Idag var jag väldigt glad över att få prata med min vän i timmar❤️Hon fattade att ta det lite lugnt med utropen så idag var det ett bra samtal.

Vänner är så viktiga❤️
 
Ringde till jobbet i morse. Det var vidrigt. Trodde att telefonen inte kopplade upp så jag la på flera gånger och testringde ett annat nummer. Total panik.

Nu laddar jag för att ringa husläkaren.

Uppdatering, jag har ringt och det gick bra.
 
Senast ändrad:
Fick byta omeprazol också för den jag hade förut är inte kompatibel med min SSRI medicin. Bra apotekspersonal som hade koll.

Skulle behöva handla lite bröd och pålägg. Orkar inte laga mat. Orkar inte. Får be dottern att nödhandla åt mig.
 
Kommentar från en bekant, "hur kan du ha en depression, du har ju bil, en dotter och ett jobb"?

Ja, med allt detta så måste man ju vara lycklig...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240404_053303_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20240404_053303_WhatsApp.jpg
    88,1 KB · Visningar: 143
Kommentar från en bekant, "hur kan du ha en depression, du har ju bil, en dotter och ett jobb"?

Ja, med allt detta så måste man ju vara lycklig...
Bry dig inte om sånt där. Det stjäl den lilla energi du har kvar. Det sista du behöver är att försvara dig inför människor som inget kan och inget vill förstå. Problemet är att psykisk ohälsa är rätt tabubelagd och till det så syns den inte. Personen tillhör med största säkerhet gruppen som anser att det bara är att rycka upp sig så blir allt bra. Den typen av människor kommer aldrig begripa förens de själva blivit sjuka.
 
Pratade med dottern idag. Hon är vårdutbildad och tycker att jag skulle kastat in in handduken för länge sen. Men jag vill inte bara ge upp. Kämpa i I döden är ungefär mitt motto.

Får inse att jag inte klarar jobbet.
Känner igen mig i det mesta du skriver. Har kämpat länge med mitt jobb och vägrat inse att det inte funkar, och även nu när jag gett upp har jag stunder när jag ändå fortsätter kämpa och tränger undan mitt mående. Det är inte värt det.

Läste att du fått hjälp, hoppas ditt välmående förbättras snart. Din hälsa är viktigare än jobbet :heart
Kommentar från en bekant, "hur kan du ha en depression, du har ju bil, en dotter och ett jobb"?

Ja, med allt detta så måste man ju vara lycklig...
Känner även igen mig i detta :meh: Vissa av mina närmsta anser att så länge man har saker i ens liv som gör en lycklig är det bara att rycka upp sig. Det är inte värre än så.

Lyssna inte! De här människorna kommer troligt aldrig förstå även om de får förklarat, de har inte varit sjuka själv och kan inte sätta sig in i hur det är.

Jag tar mycket avstånd, men har man ork kan man också testa säga ifrån.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
3 988
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp